9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Poutsi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 22:12

9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja Poutsi »

Muutama epätietoisuus ja valinnan vaikeus vaikeuttaa tätä projektia joten kaipaisin ehkä jonkinasteista kokemusta.

HX40 super vai GT3076R. Toinen toki kuulalaakeri mutta onko se kuitenkaan sen hintansa väärti?
Onko 60mm hukkis sopiva?
Mistä hyvä pakosarja vai kannattaako alkaa itse tekemään?
3,5" vai 3" dp?
600x300x76mm sopiva välijäähdyttimen koko?
EV14 1100cc suuttimet sopivat?
RXP polttoainepumppu, 340 LPH, onko tästä pahaa sanottavaa ja onko riittävä?

Ja lopulta eniten askarruttava kysymys, onko SPECin stage 2+ tai 3 järkevä vaihtoehto hintansa kannalta? Mistä sopiva kytkin joka ei alkaisi heti luistamaan?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Se että riittääkö n.450-500hv vai haluaako reserviä vielä niin hx40 varmasti antaa varmasti hyvällä kokoonpanolla 500hv. Itsellä nyt specseinä:
-hx35 super #12
-ev14 1000cc
-hukkis 40mm 1bar jousella.
-omavalmiste pulssisarja jaettu.
-bosch 044
-3 bar map.
-aeron asetelma/jousittamaton sintteri.
-putkisto 3"/2.5"
-forge cuuler 600x300x50.
- RE85 softa.

Mielestäni hyvin toimiva kokoonpano ja tuolla ahtimella saa hyvän spoolin heti 3500rpm ylöspäin. Luulen että hx40 on jo huonommin heräävä,30/71 varmasti hyvä ratkaisu,jos vaan budjetti antaa myöten,niillä saatu nättejä lukemia myös.

Muistaa vaan et mitä alempaa vääntöpiikki iskee niin laatikko joutuu koville..
Viikonloppuna porsi loota omasta.. :roll:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja Keme »

jannevillepetteri kirjoitti:Se että riittääkö n.450-500hv vai haluaako reserviä vielä niin hx40 varmasti antaa varmasti hyvällä kokoonpanolla 500hv.
Sinällään toi reservin jättäminen on tyhmää. Saa vaan enemmän lagia. Vaikkakin tommonen 500hp pikkukone lienee aina laginen ja yläkiree.
jeeeeeee!
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Juu ihan totta,muotoilin hieman väärin..tarkoitin et tollasella keskikokoisella ahtimella niinkuin omassa niin pääsee luultavasti tuonne 450hv kohdalle,mut 40:llä varmaankin menee jo 500hv rikki..et tottakai kaikki irti kokoonpanosta jos sinne isoja hyrriä laittaa.. :)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja Keme »

Mulla toppas tehot 840cc suuttimilla hx35#12 koneteho 450hp kohdalle, kun loppu suuttimista tuotto viinalla. Hx40super #14 irtos 520hp pyörältä, kun tuumattiin et se on tarpeeks.
jeeeeeee!
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Keme kirjoitti:Mulla toppas tehot 840cc suuttimilla hx35#12 koneteho 450hp kohdalle, kun loppu suuttimista tuotto viinalla. Hx40super #14 irtos 520hp pyörältä, kun tuumattiin et se on tarpeeks.
Okei..itsellä nuo 1000cc 3bar regulla eli vois havitella pyörätehoa 450hv..pitänee käyttää kesällä penkissä kun saa tuon voimansiirron läjään..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

toi yks bosch 044 alkaa oleen viinalla tapissa 400hp nurkilla ja se suutintukkiin tulevan bensalinjan banjo on kans tuke jossain vaiheessa, jos alkaa soppa loppuun niin siltä suunnalta kannattaa alkaa tukosta etsiin.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

JouniCSE kirjoitti:toi yks bosch 044 alkaa oleen viinalla tapissa 400hp nurkilla ja se suutintukkiin tulevan bensalinjan banjo on kans tuke jossain vaiheessa, jos alkaa soppa loppuun niin siltä suunnalta kannattaa alkaa tukosta etsiin.
Juu,jotain tälläistä oli tiedossa tulevaisuudessa kun lueskellut teidän topicceja..teemme polttoainelinjat kokonaan uusiksi kun ahdistavia tekijöitä alkaa tulemaan..ei tuo kupariputkesta paha ole vääntää paksumpaa linjaa.

Aika hyvin huomasi eron persdynolla kun oma 044 oli vetäissyt rojua sisään ja tuotto oli enää n.2,5litraa/min. Vakiopumpun tuotto 1.8l/min. Kaverilta ehjä pumppu tuotti 4l/min. Polttoaineenpaine nousi herkemmin joka tuntui kyllä loppusoftaa hieroessa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ja lopulta eniten askarruttava kysymys, onko SPECin stage 2+ tai 3 järkevä vaihtoehto hintansa kannalta? Mistä sopiva kytkin joka ei alkaisi heti luistamaan?
Tyytyväinen olen kyllä ollut tuohon Sachs SRE kytkimeen. Jotain +600Nm vääntöjä tuo on piikkaillut jo useamman vuoden ja hyvin kestänyt ainakin tähän asti (2009-2010 laitettu tjs.).

http://www.sachsperformance.com/navi.ph ... 082+999785
http://www.sachsperformance.com/navi.ph ... 864+999520

Tuosta listasta näkee Sachsin lupaamat väännönkestot kytkimille: http://www.usparts.fi/sendFile.php?fileId=4538

Ja tuossa on osanumerot ja selitykset: http://www.usparts.fi/sendFile.php?fileId=4537

Muutama poiminta luetteloista:

883082 999785: 545Nm massalevyllä, 640Nm sintterillä

883082 999740 420Nm massalevyllä, 500Nm sintterillä

883082 999785: -Only in connection with:881864 999501
-Only in connection with:881864 999520

881864 999501 - rigid sintered plate
881864 999520 - rigid clutch plate with organic facings
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Itsellä ainakin tuo mainittu 3071 antaa melkoiset piikit jo suhteellisen alhaalta ja vinkunasta päätellen saattaa jopa ahdin sakata. Tämä siis pienemmällä .64 pesällä ja vetäisee heti 3000 rpm jälkeen sopivalla polkaisulla lähemmäs 2 baria tauluun. Toki tähän voi olla muitakin syitä kuin itse ahdin, mutta setupin kestävyyden kannalta en ainakaan itse suosita ko. ahdinta. Mieluummin semmoinen, mikä ihan rehellisesti herää vasta myöhemmin, niin ei tarvii yrittää suitella/vast. sitä yrittää kahlita.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Softahan on vaan säätämättä jos ahdin sakkaa, repii liioilla ahdoilla tms. Tuohan kertoo vain että kapasiteettia transienttivasteeseen on. Toki lagisella ahtimella on helpompi saada ahdot pysymään hallussa mutta ei se yhtä kiva ole ajaa kuin hyvin säädetty herkkä ahdin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbohullu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja Turbohullu »

Eli sanooko ekitheman että garrett 3071 pikkupesällä olisi huono ahdin vaihtoehto :?:
Itsellä juuri odottaa laittoa toi garrett nii ajattelin sillä vaan että tuleeko pettymys :lol:

No sittenhän sen näkee... Toki tulee kyllä "hiukan" muutakin siihen kylkiäisiks kun pelkkä iso garrett 8)

Onkos ekitheman sulla vakiopakosarjan kanssa toi garrett vaiko ei?
Kiva olis tietää kuin toimii vakiopakosarjan kanssa toi garretti nii osaa varautua :lol:

Ja paljonko toi tuottaa yli 400hv :mrgreen:
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

400hp +/- 20hv tavoitteeseen yksi parhaita ahtimia. Vakio pakosarja T7:ssa kuristaa tuntuvasti (n. 20hv), T5 sarja on kyllä vähän avarampi joten etanolilla luulisi 400hv toteutuvan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbohullu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja Turbohullu »

Jep ja kiitos tiedosta 8)
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000 Aeron virittelyä 500hv luokkaan

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Joo en sano että on huono, mutta mahdotonta on ollu saada säätöihin, kun puskee niin herkästi lähemmäs 2 bar kun polkaisee sieltä 3000 kierroksen kohdalta. Jos jcarlsonilla on antaa vinkkejä millä kartoilla tuo asettuu niin hyvä. Tuntuu vaan että melkein kaikkea on kokeiltu, ml. mankun c portti porattu reiluun ylikokoon. Ja joo, vakiosarja on.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Vastaa Viestiin