Myllytys??

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Myllytys??

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei löytynyt tyhjäntävää selitustä hakutoiminnolla, kuinka myllytys tehdään?
Mulla on kaksi pönikkää hioma-ainetta (merkki Roberto, ostettu A.kiven automaaliliikkeestä, myyjä väitti hyväksi), käytössä olisi joko rälläkkä jossa nopeudensäätö ja 125mm "tarralaikka" eli siihen saisi kiinni niitä tarrakiinnitteisiä tyynyjä tms, tai sitten olisi epäkeskohiomakone jossa on myöskin se tarrakiinnitys (125mm), tekeekö noilla mitään myllytyksessä? Tehoa noissa ainakin piisaa riittämiin, rälläkässäkin pienillä kierroksilla.
Kuinka operaatio siis menee, millainen tyyny siinä myllytyksessä pitäisi olla, joku sellainen pesusienen näköinen vaiko jokin lampaankarvainen?
Entä kuinka edetään, hioma-ainetta tyynyyn, pärskötetään se ympäri omia vaatteita ja sotketaan sillä puoli autoa (noin kävi äsken) ja sitten vaan hurrutellaan tuolla koneella, mutta kuinka kauan, niinkö kauan että alkaa kiiltämään, vai tehdäänkö niin että ensin "myllytetään" sillä tyynyllä jossa on ainetta, lopetetaan, annetaan aineen kuivua ja sitten hurrutellaan puhtaalla tyynyllä se kiiltäväksi ja vaha päälle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Itse teetätin ammattikoululla tuon myllytyksen ja tuli varmasti hyvä. Paikkailivat vielä kaupan päälle kiveniskämiä meikki maalilla. Eikä maksanut yhtään sen enempää kuin tarvikkeetkaan jos itse olisi tehnyt.
#1890
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tuo myllytys on taitolaji.
Tumpelo saa pellin esiin, kiiltäähän se peltikin. :lol: :lol: :lol:

Älä helskutissa myllytä rälläkällä, vaikka olis kummosia kiekkoja.

Myllytykseen on paras, hidaskierroksinen, kaksilaikkainen vääntävä spesiaalikone.
Kokeile johonkin vanhaan peltiosaan, hiomatahna + vettä + malttia.

Jaapen kaveri tekee myllytyksiä, 100 - 200 Ecua, ja on makeen näköistä jälkeä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Firges9000 kirjoitti:Tuo myllytys on taitolaji.
Tumpelo saa pellin esiin, kiiltäähän se peltikin. :lol: :lol: :lol:

Älä helskutissa myllytä rälläkällä, vaikka olis kummosia kiekkoja.

Myllytykseen on paras, hidaskierroksinen, kaksilaikkainen vääntävä spesiaalikone.
Kokeile johonkin vanhaan peltiosaan, hiomatahna + vettä + malttia.

Jaapen kaveri tekee myllytyksiä, 100 - 200 Ecua, ja on makeen näköistä jälkeä.
Mikäs rälläkässä on vikana kun saa kierrokset alas säätimestä, tuo jaksaa ihmeen hyvin vaikka 500rpm 8O ?
Tekis mieli ite opetella sen verran että sais harjakoneen jäljet pois tonnarista ja aeroon kiiltoa lisää :)
Mikäs sen veden rooli on siinä? Onko tietoa olisiko sellainen superlonityyny paras?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eikös tolla vedellä ole jäähdyttävä merkitys ja tarkoitus ohentaa sitä hiontatahnaa :wink:

Olkaa sitten varovaisia ettei maalipinta "pala" tai lakkakerros kulu kokonaan pois :oops:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Eikös ne nykyään käytä rälläkän näköistä laitetta kiillotusfirmoissa.

Kehuivat vaan, että uudet aineet vaatii toimiakseen lämpöä ja huimilla kierroksilla ajelivat, hyvännäköistä jälkeä sivustakatsottun tuli.

Ite en kyllä silleesti uskailtaisi huristella maalipintaa...

Aineista kiinni...
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

Hieman OT, niinkuin aina :wink: . Missäspäin oulussa voisi teettää tuollaisen myllytyksen ja vahauksen, mielellään ammattimiehellä eikä millään "koni tohtorilla".
#1747
Jooke
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 22:13
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jooke »

vai tehdäänkö niin että ensin "myllytetään" sillä tyynyllä jossa on ainetta, lopetetaan, annetaan aineen kuivua ja sitten hurrutellaan puhtaalla tyynyllä se kiiltäväksi ja vaha päälle?


Niin juurikin noin ja myllytyksen jälkeen kunnon vahaus päälle.

Ite en ole koneella koittanu vaan käsin myllyttelin koko auton viime kesänä. Kiilsi ku kilin kulli, mut ei käsin saanu/jaksanut niin hyvin hioa. Suunnittelin tossa ostaa ens kesänä jonku halpis kiillotus vermeen ja kokeilla sillä vähän perusteellisemmin myllyttää.

Kaverin ukon vanhan mersun myllytti joku sen kaveri jollain rälläkän näkösellä myllytykseen tarkotetulla koneella ja Fareclalla. Sano se äijä et ei kannattas heti ekana koneen varteen tarttua. Voihan se pelätä firaabeli keikkojen menettämistäkin jollekkin muulle asian oppivalle :wink:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mulla on kanssa Fareclaa, mutta tuo Roberto on paljon halvempaa, vaikka onkin muoville tarkoitettu niin sen sanoivat olevan hyvää myös pellille, ja ennenkaikkea halpaa :D Sillä "myllytin käsin vanhan saabini joitain vuoisia sitten ja tuli hyvä paitsi että käsin ei tosiaan jaksanut painaa riittävän lujaa. Ja silloin se meni niin että rievulla pyöritteli niin että lähti väriä reilusti, sit antoi kuivua ja kuivalla pyöritteli kiiltäväksi, ja vahalla (autoglymin punainen) otti lopun hiomatahnan pois ja puhdisti muutenkin lopullisesti.
Huomasin tänään että se "lampaantalja" ainakin oli ihan hanurista, varmaan olis se superloni parempaa ja sen saisi kunnolla pestyäkin käytön jälkeen eikä menisi tuollaiseksi paakkuisaksi?
Luulisin että sensin myllytetään pelkällä hioma-aineella ja sitten loppua kohden vettä joukkoon?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Maalis 15, 2005 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Töissä tulee harrastettua tota myllytystä lähes päivittäin, kun viimeistellään maalatut pinnat. Koneena on kunnon laikkakoneen näköinen härveli, tosin kierroksia pirun paljon vähemmän. Laikkana just tollanen superlonilaikka.Kiillotustahnat ovat 3M:n tuotteita. Ensin karkeammalla tahnalla koneen kanssa ja mikäli tarvista on, niin hienommalla perään. Vesi estää laikkaa tukkeentumasta.

Jos käytät hiemankin malttia, et saa pintoja menemään puhki. Kunhan et polta liian kuumaksi. Suurenpi vaara on polttaa esim. listojen reunat koneella. Laita maalarinteippi suojaksi niin selviät monelta kirosanoilta. Samoin kannattaa suojata tuulilasin ja konehuoneen välinen rakonen, niin ei tartte pestä tahnoja joka kolosesta.

Ja eikun kokeilemaan :D

PS. Jos saat menemään kulmat puhki, voin tehdä edullisen maalaustarjouksen :lol: :lol: :lol: :lol:
Entinen jäsen#2331
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tuhojuho kirjoitti:Töissä tulee harrastettua tota myllytystä lähes päivittäin, kun viimeistellään maalatut pinnat. Koneena on kunnon laikkakoneen näköinen härveli, tosin kierroksia pirun paljon vähemmän. Laikkana just tollanen superlonilaikka.Kiillotustahnat ovat 3M:n tuotteita. Ensin karkeammalla tahnalla koneen kanssa ja mikäli tarvista on, niin hienommalla perään. Vesi estää laikkaa tukkeentumasta.

Jos käytät hiemankin malttia, et saa pintoja menemään puhki. Kunhan et polta liian kuumaksi. Suurenpi vaara on polttaa esim. listojen reunat koneella. Laita maalarinteippi suojaksi niin selviät monelta kirosanoilta. Samoin kannattaa suojata tuulilasin ja konehuoneen välinen rakonen, niin ei tartte pestä tahnoja joka kolosesta.

Ja eikun kokeilemaan :D

PS. Jos saat menemään kulmat puhki, voin tehdä edullisen maalaustarjouksen :lol: :lol: :lol: :lol:
Kiitos hyvistä neuvoista, saattaapa tosiaan olla että pääset mun tonnaria maalailemaan :D Mutta vaihdatko sen superlonilaikan lopuksi puhtaaseen, annatko tuon kuivua välillä vai mitenkä tuo oikein tehdään?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

ng900aero kirjoitti:
tuhojuho kirjoitti:Töissä tulee harrastettua tota myllytystä lähes päivittäin, kun viimeistellään maalatut pinnat. Koneena on kunnon laikkakoneen näköinen härveli, tosin kierroksia pirun paljon vähemmän. Laikkana just tollanen superlonilaikka.Kiillotustahnat ovat 3M:n tuotteita. Ensin karkeammalla tahnalla koneen kanssa ja mikäli tarvista on, niin hienommalla perään. Vesi estää laikkaa tukkeentumasta.

Jos käytät hiemankin malttia, et saa pintoja menemään puhki. Kunhan et polta liian kuumaksi. Suurenpi vaara on polttaa esim. listojen reunat koneella. Laita maalarinteippi suojaksi niin selviät monelta kirosanoilta. Samoin kannattaa suojata tuulilasin ja konehuoneen välinen rakonen, niin ei tartte pestä tahnoja joka kolosesta.

Ja eikun kokeilemaan :D

PS. Jos saat menemään kulmat puhki, voin tehdä edullisen maalaustarjouksen :lol: :lol: :lol: :lol:
Kiitos hyvistä neuvoista, saattaapa tosiaan olla että pääset mun tonnaria maalailemaan :D Mutta vaihdatko sen superlonilaikan lopuksi puhtaaseen, annatko tuon kuivua välillä vai mitenkä tuo oikein tehdään?
Ei ehdi nyt vastata kaikkeen, mutta sitä laikkaa voi sellaisenaan käyttää uudelleen, jos on puhdas ja ehjä. Vanha kiillotus aine ei haittaa jos ei oo pahasti karkeempaa ainetta kuin ryhdytään käyttämään.

Laikan mennessä huonoksi siitä otetaan rautasahalla siivu pois. Laikka pyöriin ja terällä varovasti ohut siiivu pois.

Hienommilla aineilla en ole tavannut käyttää vettä ollenkaan, vaan ainoastaan riitttävästi ainetta. Paikalleen ei saa jäädä. Menee jo toistoksi, mutta katso ettei lämpene liikaa ja varo pokkauksia etc.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Tämähän on tietysti itsestään selvää mutta sanompa nyt kuitenki eli kannattaa katsoa että ne tyynyt ym. millä hiotte maalipintaanne on puhtaat, ettei siinä satu olee esim. hiekan jyvää, tekee mukavannäköistä jälkeä maalipinnalle... :wink:
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mä olen aina ihmetellyt sitä intoa jolla ihmiset alkaa myllyttämään autojaan. Myllytys on minun mielestäni se viho viimeinen konsti jolla saadaan auto loistamaan tai naarmut pois. Myllytystä ennen pitäisi kokeilla hyviä vahoja jotka on tarkoitettu juuri oikeanlaiseen käyttöön.

Jokainen myllytyskerta vie pintaa ja maalikerros ohenee.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

potkuhousu kirjoitti:Mä olen aina ihmetellyt sitä intoa jolla ihmiset alkaa myllyttämään autojaan. Myllytys on minun mielestäni se viho viimeinen konsti jolla saadaan auto loistamaan tai naarmut pois. Myllytystä ennen pitäisi kokeilla hyviä vahoja jotka on tarkoitettu juuri oikeanlaiseen käyttöön.

Jokainen myllytyskerta vie pintaa ja maalikerros ohenee.
On kokeiltu jo vahoja, eivät vie naarmuja. No sitten kun menee liika ohueksi niin maalataan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin