Peltipakosarja

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Peltipakosarja

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Moro!

Semmosta mietiskelin päissäni, että mitä jos tekisi peltipakosarjan B205 koneelliseen. Tällä hetkellä TD04HL-15T ja 3" dp. Onko minkään valtakunnan hyötyä, vai peräti haittaa?

Tuossa alkuperäisessä valurautaisessa ei jokainen putki ole samanmittainen, vaikka näin olen lukenut, että olisi optimi. Toisaalta tuossa on jaoteltu kahteen osaan sylinterit niin, että edeltävä poisto ei sotke seuraavaa. Onko tuo alkuperäinen siis käytännössä hyvä?

Jos pakosarjan tekoon ryhtyy, niin minkä kokoinen putki pitäisi valita? Tälle taitaa löytyä laskureitakin, mutta jos täällä jollain kokemusta. T25 laipalle löysinkin mitat, mutta kellään dxf koneen pään laipasta? Onko tietoa, saako käytännössä jokaista putkea samanmittaiseksi, jos ahtimen laipan sijainti pysyy samana?

Edit:
Pikaisesti skissaillen, näköjään ainakin 30mm putkella saisi kaikki putket samanmittaiseksi.
Kuva
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Peltipakosarja

Viesti Kirjoittaja Sten »

Itse näkisin että pidä vakio pakosarja jos tehon lisäys ei ole suurta.
Itse olen pakosarjan tehnyt b234r koneelle ja hienosti toimii suuremmilla tehoilla MUTTA erilaiset värinät rasittaa ns tuubi pakosarjoja jolloin edessä on uusia hitsauksia kun pakosarja repeilee ja halkeaa väsymisen takia. Kyseinen homma ei ole ongelma jos tykkää "pura kokoa" touhusta. Varmasti saat pientä plussaa pelkällä pakosarjalla kyseiselle kokoonpanolle, ainakin korvien välille :)
Hyötyä tulee hengitystä ajatellen ja venttiileitä säästäen mutta vasta tehoilla ja pakopaineilla. Itse olen sitä mieltä että rakenna vain jos asia kiinnostaa ja itse tykkäsin tehdä... Valitse musta eli teräs. Itse tein rst joka on herkempi värinöille. Oma pakosarja on 1 1/4" eli dn 32 kokoa. Tee vahvat hitsaukset äläkä liikaa hifistele tai hio.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Peltipakosarja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

http://www.a-zperformance.com/termekek. ... r+manifold

Näköjään unkarissa tekevät joihinkin saabeihin mutta hinnakkaita verrattuna että itse pystyisi (tieto taitoa ja vehkeet) samanlaisen tekemään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Peltipakosarja

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

http://sasautocustoms.co.uk/saab-stainl ... d-t25.html

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=916

Kyllähän noita designeja löytyy ainakin muutama erilainen netistä, enemmän ja vähemmän käärmeenpesiä.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Peltipakosarja

Viesti Kirjoittaja Keme »

Veketti kirjoitti:Semmosta mietiskelin päissäni, että mitä jos tekisi peltipakosarjan B205 koneelliseen. Tällä hetkellä TD04HL-15T ja 3" dp. Onko minkään valtakunnan hyötyä, vai peräti haittaa?
Tuskimpa siitä on sen kummempaa haittaa, mutta vakio-osilla pelattaessa siitä tuskin on mitään havaittavaa hyötyäkään.
Veketti kirjoitti:Jos pakosarjan tekoon ryhtyy, niin minkä kokoinen putki pitäisi valita? Tälle taitaa löytyä laskureitakin, mutta jos täällä jollain kokemusta. T25 laipalle löysinkin mitat, mutta kellään dxf koneen pään laipasta? Onko tietoa, saako käytännössä jokaista putkea samanmittaiseksi, jos ahtimen laipan sijainti pysyy samana?
Se tuossa matokuvassa pisti silmään, että 2, 3 ja 4 sylinterien putkethan voisi koukata myös hieman laipasta ylöspäin. Se saattaisi hieman yksinkertaistaa rakennetta ja vähentää mutkien määrää. Loppuviimein pakosarja designin määrittelee sen rakentaja ja rakentajan viitseliäisyys. Putken sisähalkaisija mahtaa mennä melko pieneksi, jos ulkohalkaisija on 30mm. Pääsääntöisestihän nämä itse tehdyt turbosarjat on 42.4x3.2mm vesijohtoputkea, koska se on halpaa ja putkea sekä putkimutkia on saatavilla kutakuinkin joka paikkakunnalta.
jeeeeeee!
saabi90
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2011 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Peltipakosarja

Viesti Kirjoittaja saabi90 »

Vastaa Viestiin