Steg 2 ja 3" downpipe.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
B204R*
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2005 07:16

Steg 2 ja 3" downpipe.

Viesti Kirjoittaja B204R* »

Onko kukaan testannut miten toi 3" downpipe toimii Maptunin Steg 2:n
kanssa ja varsinkin trionic 5:ssä.
Kyselin Ruotsin Maptunilta mutta vastausta ei tullut ja Suomen Maptunilta vastattiin että ei siitä ainakaan haittaa ole??

Jos tässä joskus tulee auto vaihdettua niin tarkoitus olis pistää alkup. etuputki paikalleen ja 3" kiertoon (tai seuraavaan autoon), niin ei tarvitsis tilailla taas steg 1 tai 2 auton vaihdon takia koska toi steg 3 ei pelitä kuulemma kunnolla ton alkuperäisen etuputken kanssa (turbo kuumenee kuulemma liikaa).
Auto on 9-3 B204R 200 hv malli vm. 1999 ja siis trionic 5.

Tuli tuossa etsittyä firmoja jotka myy noita etuputkia Saabeihin ja JT, Maptun, BSR,Mpperformance ja Ferrita lienee tuttuja niin löytyi tollanen firma Lahdesta:

http://www.a-alt-avgassystem.fi/sporttiputket/saab.html

Onko kellään kokemuksia tosta?
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tässähän on hyvä kysyä samaa asiaa koskien 2,3t - konetta ja Steg ykköstä.
Auto on -98 9-5. Onko 3" downpipen hommaaminen/tekeminen hukkaan heitettyä eforttia tässä tapauksessa?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Termos kirjoitti:Tässähän on hyvä kysyä samaa asiaa koskien 2,3t - konetta ja Steg ykköstä.
Auto on -98 9-5. Onko 3" downpipen hommaaminen/tekeminen hukkaan heitettyä eforttia tässä tapauksessa?
On ainkin siinä vaiheessa jos et koske softaan. Lopputulos on mitä todennäköisimmin huonompi kuin lähtötilanne. T7:n kanssa kannattaa olla todella tarkka että softa täsmää sen raudan kanssa mitä autossa on.
Itsellä riittää kyllä esimerkkejä T7 adaptoitumisesta alaspäin "vieraiden" osien kanssa jos jotain kiinnostaa.
#1730
500whp.net member
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Vigge kirjoitti:
On ainkin siinä vaiheessa jos et koske softaan. Lopputulos on mitä todennäköisimmin huonompi kuin lähtötilanne. T7:n kanssa kannattaa olla todella tarkka että softa täsmää sen raudan kanssa mitä autossa on.
Itsellä riittää kyllä esimerkkejä T7 adaptoitumisesta alaspäin "vieraiden" osien kanssa jos jotain kiinnostaa.
Kiitos, justiinsa tuota tietoa kaipasin.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Niin ei muutakun isompaa cooleria esim. keulalle eikä softaan muutoksia niin takuulla nopenee toi T7 :lol: :lol: :lol:
9-3.1972
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Steg 2 ja 3" downpipe.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

B204R* kirjoitti:Onko kukaan testannut miten toi 3" downpipe toimii Maptunin Steg 2:n
kanssa ja varsinkin trionic 5:ssä.
Kyselin Ruotsin Maptunilta mutta vastausta ei tullut ja Suomen Maptunilta vastattiin että ei siitä ainakaan haittaa ole??
Joo nyt on 3" DP ja 3" Catco katti paikallaan eikä sen nyt ainakaan huonontunu. Sohva on maptunin stage 1. Konehan B234/T5.
Katilta taaksepäin on sitten tusinaputkee :roll: mutta haitanneeko siinä vaiheessa enää..
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

3" mullakin on paikallaan :?: Se että onko siitä hyötyä en osaa sanoa. Ei siitä ainakaan haittaa ole ollut? Niin, Ei ole stageja autossa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Selvittelin/kyselin tuota aikoinani, että mitä eroa steg1/2 softalla verrattuna 3:seen T5 koneissa. Vastaus oli että steg 1/2 softalla on rajoitettu ahtoja suuremmilla (4->) kierroksilla, ettei ahistava downpipe/kat aiheuta ylikuumenemista koneessa/putkistossa.

tästä syystä maksimivääntö on läses sama 1&2 ja 3 softilla mutta 3:sen softa antaa vääntöjä suuremille kieroksille, joten tehojakin löytyy.

steg 2:sen vapaavirtausputkisto päästää pakokaasut nopeammin pihalle, joten ahtojen herääminen steg 2 kokoonpanolla (sama softa kun 1) on selkeästi havaittavissa. .. ja havaittu.

itse ajaneena steg 2:lla pari viikkoa ennen kolmosta...

Hook.

ps. auto meni liian lujaa (verrattuna nilkan asentoon) tutkan ohi joku aika sitte..... ;(
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
B204R*
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2005 07:16

Viesti Kirjoittaja B204R* »

No niin tuli sitten tilattua toi 3" etuputki tuolta Avgassystemiltä (linkki ylempänä) ja laitettua paikoilleen. Takaputki on tullut vaihdettua aikaisemmin BSR:n 2,5". Putki meni "heittämällä" paikoilleen mitä nyt oli teipillä paketoitu niin hyvin että teippien repimiseen meni vartti. Putkelle luvataan 6 vuoden takuu, jousto-osalle ja katille vuosi vai oliko se kaksi. Laipan kiinnitys onnistui tavallisella kiintoavaimella mitä nyt 1/4 kierros kerrallaan.
Etu- ja takaputken välinen suppari on irrallinen sankakiinnityksellä ja voi vaihtaa takaputken koon mukaan.
Ja hyvinhän toi toimii steg 2:n kanssa. Aikaisemmin ahdot tipahti kun kierrokset nousi yli 4000:n, nyt pysyy punaisella rajoittimeen asti ja kiihtyvyys persdynolla mitattuna parani huomattavasti varsinkin yli 120 kmh-> nopeuksissa.
Jotain miinustakin tuli tilalle: aikaisemmin ei ollut "pito-ongelmia" 2. vaihteella ollenkaan mutta ne tuli nyt kaupan päälle (205/50/16). Täytyy seuraavaksi tehdä tolle alkuperäiselle alustalle jotain. Että tämmöstä.
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Kyllä toi 3" downpipe auttaa ihan vakio tehoillakin. Ahdot nousee nopeammin mistä seuraa väännön kasvua alakierroksilla.
9000 CS 2.3t
Vastaa Viestiin