B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja kalle »

Voisiko joku ystävällisesti vääntää rautalangasta kuinka tuota alkuperäistä hukkaportinkelloa muokataan kahdella orkkis jousella? Tökkivää on meno
9-3 ss -03
Sotkamo
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Millätavalla tökkivää? Veto katkee kokonaan vai yläkierroksilla puutuu?
autona SS/SC ja 14T ahdin?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

kalle kirjoitti:Voisiko joku ystävällisesti vääntää rautalangasta kuinka tuota alkuperäistä hukkaportinkelloa muokataan kahdella orkkis jousella? Tökkivää on meno
Voitko tosiaan vähän selventää, millaiseen ongelmaan haet ratkaisua?

"Orkkisjousien" lisääminen ei ole välttämättä mahdotonta, mutta ainakin hankalaa, kun jousi on hukkaportinkellon sisällä ja kelloa ei ole oikein tarkoitettu avattavaksi. Ulkoisen lisäjousen (tai useamman lisäjousen) saa asennettua helpommin, joskaan tähänkään ei mitään suoraa bolt-on -ratkaisua ole. Lisäjousien tehtävänä estää hukkaportin aukeaminen kovan pakopaineen alla, ei pitäisi tapahtua 14T-ahtimella.

Lisäjouset vaikuttavat läpi koko kierros- ja kuormitusalueen, ja oikea toiminta vaatii muutokset myös ahtokarttoihin.
Saabiton Saabisti
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja kalle »

16t Ahdin pienellä pakopuolella. Hukkaportti ei meinaa pysyä kiinni. Tällä hetkellä kiini turbosmart iwg noilla ekan sivun lisäjousilla. Tuossa alkuperäisessä kellossa on isompi mäntä niin luulen että toimisi paremmin. Yhden rälläköin halki Ja yritin hitsata kiinni, mutta sain tiivisteen sulamaan. Pystyisikö kellon vastakkaiselle puolelle, missä on magneettiventtiili kiinni, niin lisäämään työtävän jousen. Josta laittaisin lattaraudalla kiinnikkeet hukkaportin tankoon.

Vähän hankala selittää mutta, mietiskelen miten näitä on tehty.
9-3 ss -03
Sotkamo
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Laitan tähän työohjeet aikoinaan itse suunnittelemastani hukkaportinkellon (vakio) lisäjousi-modauksesta. Kyseinen versio osoittautui varsin toimivaksi 16T:n kanssa ja olen saanut positiivista palautetta henkilöiltä, joille olen jakanut ohjetta aiemmin yksityisesti. Modaus on tarvittavien osien suhteen varsin kustannustehokas ja ainut tarvittava "erikoistyökalu" on MIG-hitsauskone.

Hukkaportin peruspaine n. 0,8bar ja ainakaan16T:n kanssa ei vuotoa missään vaiheessa. Vaatii toki uudet ahtokartat toimiakseen oikein.

==================================================================

Tarvittavat osat löytyvät Motonetista:
*** Kuvat eivät näemmä osaa renderöityä enää tälle sivulle, liekö kyse siitä, että kuvia hostaava palvelin on HTTP, ei HTTPS. Kuvat kuitenkin näyttäisi saavan esiin, jos esim. klikkaa kuvan kohdalla hiiren kakkospainiketta ja valitsee "Avaa kuva uudella välilehdellä" / "Open image in new tab" ***

Tässä kuva "valmiista" tuotteesta sinkkimaalattuna hitsauksen jälkeen:

Kuva


Tässä "piirustukset" ja lyhyt selostus metalliosien valmistukseen naulauslevystä:

Kuva

#1 sahaa hitsattava pala mittojen mukaan

#2 leikkaa dremelillä taitosten sisäkulmaan (eli katkoviivaa pitkin) n. 2mm syvä railo, joka helpottaa taittamista (sisäkulmaan tulee lopuksi hitsisauma vahvistukseksi)

#3 kun korvat on taitettu 90-asteen kulmaan, poraa kumpaankin korvaan jouselle 3mm reikä siten, että reiän keskipiste on 10mm korkeudella tasosta, eli palikan alapinnasta --> poraaminen kannattaa tosiaan tehdä tässä vaiheessa, niin korvien taittelussa tulleet toleranssit eivät pääse vaikuttamaan reiän positioon

#4 sahaa ja poraa silmukan alle tuleva (30mm x 15mm) pala mittojen mukaan

#5 hukkaportin kelloon tulevan osan hitsaus - ylemmästä kuvasta selviää asento, johon osa kannattaa hitsata -> jouset ovat mahdollisimman kaukana pakosarjasta
Viimeksi muokannut TommyW, Ke Tammi 19, 2022 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabiton Saabisti
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja kalle »

Hienoa! Kiitos selkeistä ohjeista Ja hyvästä vastauksesta :)
9-3 ss -03
Sotkamo
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Olisko jollain vielä laittaa ohjeet siihen mitä tulee tehdä/tarkastaa hukkaportista ahdin asennuksen jälkeen.
Mikä on saabin ohje peruspaineen asettamiselle. Perus jarrun painaminen ja painemittarin tuijottaminen ei tainnut olla enää konsti.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
rungo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 10:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja rungo »

e0000333 kirjoitti:Olisko jollain vielä laittaa ohjeet siihen mitä tulee tehdä/tarkastaa hukkaportista ahdin asennuksen jälkeen.
Mikä on saabin ohje peruspaineen asettamiselle. Perus jarrun painaminen ja painemittarin tuijottaminen ei tainnut olla enää konsti.
C ja W letkut yhteen mankuvenasta niin näet peruspaineen ahtomittarista tai opensidin pinl kentästä joka näyttää absoluuttisen paineen eli pinl 2000 = ~ 1bar
OG 9-5 -02 B234/B235
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja kalle »

T8 autoissa ei oo opensidiä
9-3 ss -03
Sotkamo
rungo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 10:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja rungo »

kalle kirjoitti:T8 autoissa ei oo opensidiä
Vaihtoehtoina http://www.esid.se
Ja voi olla et perus odb palikalla saat ahtipaineen näkyviin
OG 9-5 -02 B234/B235
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moro!

Joo ongelmana vähän vain on se, kun ei tuon ahtopaineen mittaaminen sinällään jalosta mihinkään.
Tai silloin sillä tiedolla tekisi jotain, jos softan tehnyt tyyppi olis sen antanut ohjeeksi säätää kohdalleen. Toisinsanoen samaksi kuin hänellä on ollut softaa tehdessään. Ettei ajele hirmusti sellaisella kartan osalla johon ei penkissä ole päästy(väännönrajoitukset jne). Lähinnä nyt jos peruspaine on jostainsyystä paljon korkeampi softattavassa sautossa, kuin mitä softan tekijän kalustossa on ollut, sellainen tilanne vois mielestäni muodostua.
Mutta silloin sen täytyis olla jo aikapaljon pielessä ja semmoista vahinkoa nyt tuskin käy kovin heposti. Ja kun ei parempaa tietoa ole niin tehtaan asetus olis se mihin haluaisi pyrkiä.

Tehtaan Svenin ohje on se tarkkuus painepumppu asetus, ei siis mitata ahtoja vaan esijännitetään kelloa. Se on vain kotioloissa tosi hankala mittailla. Itseltä tuurilla karting hommissa käytettävä alle 1bar paineisiin tehty tarkempi kaasutinpumppu löytyy niin voi kokeilla. Tällä säätötavalla on pyritty tiettyyn hukkaportin esijännitykseen kun on kellon jousivakio ollut inssillä tiedossa jne jne. Josta taas tulee mieleen se, että T8 kai sitten hoitaa homman siitä eteenpäin ohjaamalla paneita kartalla halutulla tavalla ja sihen on toimilaitteissa niin paljon muskelia tuolla mankulla/kellolla että riittää että ollaan "hehtaarilla". Se on itelle kyllä epäselvää, miten suhtautuu tuo T8 siihen jos peruspaine on liian korkea. Tai vastaavasti liian matala. Mutta ei liene turhan nöpönuukaa, kun ahtimia on heitelty jo pitkän tovin näihin koneisiin isommaksi ja peruspaineen asetus on varmaan kaikissa vähän sinneppäin.

Mutta semmonen hyvä tietää juttu ainakin omasta mielestä ja aion kyllä kokeilla ja raportoida tänne, kun mahku tulee ottaa saab talliin.
On vain niin hyvä ja suosittu peli ettei paljon ole kotona eikä oikein tunnu yrityksistä huolimatta hajoavankaan niin ei se mihinkään talliin ole päässyt.....:D Saattaahan se tehdä myös mieli kokeilla sitä korkeampaa peruspainetta. Että räjähtääkö galaxit....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja kalle »

Kuva

sain tuonnäköisen tehtyä tuo naulauslevy ei ole sama koska niiden saatavuus on mikä on. Ahtopaine ei tuolla kellolla nouse yli 1bar. Turbosmartilla sain nousemaan 1,4 paitsi trionikki teki ohitus tilanteessa omituista tök tök juttua.

minulla on myös ohjelma 3" tuuman refleksi putkelle joka on orkkis ilmanputsari mutkan tilalle laitettu mutta, en ole sitä uskaltanut laittaa koska ilmamassa näyttää dashcommandin mukaan mitä sattuu ja meno on tök tök. nyt siis paikallaan tuo 16t billetille tehty softa
9-3 ss -03
Sotkamo
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja timpetti »

kalle kirjoitti:
La Huhti 13, 2019 13:12
Kuva

sain tuonnäköisen tehtyä tuo naulauslevy ei ole sama koska niiden saatavuus on mikä on. Ahtopaine ei tuolla kellolla nouse yli 1bar. Turbosmartilla sain nousemaan 1,4 paitsi trionikki teki ohitus tilanteessa omituista tök tök juttua.

minulla on myös ohjelma 3" tuuman refleksi putkelle joka on orkkis ilmanputsari mutkan tilalle laitettu mutta, en ole sitä uskaltanut laittaa koska ilmamassa näyttää dashcommandin mukaan mitä sattuu ja meno on tök tök. nyt siis paikallaan tuo 16t billetille tehty softa
ja se ei siis nakuta/suuttimet "pohjaa"?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja kalle »

670 ev14 pitäs riittää

Edit. Liian jäykkä vieteri oli smartissa. Nousi ahtopaine liikaakin. Nyt pelaa 8)
9-3 ss -03
Sotkamo
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: B207E ahtimen päivitys B207R:n ahtimeksi?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tänään jaksoin ährätä tuon kellon esijännityksen kanssa. Karting kaasaritouhuista jäänyt tosiaan tommonen kokolailla tarkka 0-1bar näyttävä painemittari niin sillä oli ihan helppo se todeta.

WIS ohje kuuluu, että kun tanko alkaa liikkua(~1mm) pitäisi mittarissa olla 0.25 bar. Mulla oli jopa vähän tuon alle.
Eli turboa vaihtaessa se kellon varren asentaminen käyttövipuun ilman voimaa ja sit 2kierrosta esijännitystä ei tuottanut mulla ainakaan toivottua tulosta vaan on sinneppäin ja alakanttiin, paine oli n. 0.2 bar.

Asetin sen nyt siten, että tanko liikkuu kun painetta on 0.3 bar.(Tehtaan paineen toleranssin yläraja on 0.27 bar, mutta eteläpohjanmaalla tehtaan arvot on yleensä ollut minimiarvoja... :lol: )
Nyt auto varmaan on sellainen kuin kuuluukin. Pirteämpi ja ahdot ei tunnu persdynolla seilaavan enää joka kiihdytyksellä.

Vahva suositus kyllä turbonvaihtajien tarkastaa tuo jos vain mahdollista.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Vastaa Viestiin