Tiedoksi jos ostat MapTun: nin jäykän ahtopainesäätimen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Tiedoksi jos ostat MapTun: nin jäykän ahtopainesäätimen

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tässä itse olen tuskaillut että miten perusahtopaineen sais kondikseen.
Nyt alkaa selvitä, eli tuolla ahtopaisesäätimellä paruspaineeksi tulee 0,60-0,65bar. (vakiosysteemillä 0,4bar)
Poiketen WIS: sin opeista tulee esijännitystä olla 3mm sijaan 0,5mm.
Tämän olisi tietty MapTun voinut kertoa heti kuten senkin ettei 0,4bar perusahtoja kannata etsiä. :?
Mutta hyvä näin, huomenna säädän mikrometrin kanssa esijännityksen 0,5mm joten eiköhän se siitä suttaannu :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

...jatkuu.

No äsken ennen duuniin tuloa sitten säädin ahtopaineensäätimen tankoon esijännitystä ohjeen mukaan ~0,5mm (½-kierrosta)

Tehot on ok, ei valittamista mutta perhanan perusahtopaine ei laskenut tonne 0,6bar tietämiin kuten piti vaan nyt ne on 0,85-0,90bar.

Ei auta kun odottaa MapTun: nin Fredrikin kommentteja asiaan :?

...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:...jatkuu.

No äsken ennen duuniin tuloa sitten säädin ahtopaineensäätimen tankoon esijännitystä ohjeen mukaan ~0,5mm (½-kierrosta)

Tehot on ok, ei valittamista mutta perhanan perusahtopaine ei laskenut tonne 0,6bar tietämiin kuten piti vaan nyt ne on 0,85-0,90bar.

Ei auta kun odottaa MapTun: nin Fredrikin kommentteja asiaan :?

...
Huh, onnex en hommannut tuota kireämmällä jousella varustettua aktuaattoria, jos siitä tulee tollaisia ongelmia :evil: Vanha aktuaattorikin toimii ihan hyvin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
93t sport kirjoitti:...jatkuu.

No äsken ennen duuniin tuloa sitten säädin ahtopaineensäätimen tankoon esijännitystä ohjeen mukaan ~0,5mm (½-kierrosta)

Tehot on ok, ei valittamista mutta perhanan perusahtopaine ei laskenut tonne 0,6bar tietämiin kuten piti vaan nyt ne on 0,85-0,90bar.

Ei auta kun odottaa MapTun: nin Fredrikin kommentteja asiaan :?

...
Huh, onnex en hommannut tuota kireämmällä jousella varustettua aktuaattoria, jos siitä tulee tollaisia ongelmia :evil: Vanha aktuaattorikin toimii ihan hyvin :wink:
Joo, jotain häikkää siinä on, ilmeisesti se vaan on liian jäykkä, luulis että ne on pajalla testanneet että palaa mutta tää mikä mulla on niin on "maanantaikappale" :x

No, jotain hyvääkin...olen nyt aika PRO tossa hommassa, säätöön menee aikaa muutama minsa :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:luulis että ne on pajalla testanneet että palaa
No toivottavasti sulla on sitten autovakuutukset kunnossa :?: :wink:
No ei vaineskaan, vitsi vitsi :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
93t sport kirjoitti:luulis että ne on pajalla testanneet että palaa
No toivottavasti sulla on sitten autovakuutukset kunnossa :?: :wink:
No ei vaineskaan, vitsi vitsi :wink:
:lol:
Mä ensin mietin että sä oot ihan sekasin... :wink: mutta huomasin sitten erheeni.

PS. 4 kertaa olen kirjottannu väärin sanan "esijännitys", jostain syystä siitä on tullut järjestelmällisesti "esinännitys" onneksi olen tuon huomannut ettei ole tarvinnut siitä kuunnella vinoilua :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:Mä ensin mietin että sä oot ihan sekasin... :wink: mutta huomasin sitten erheeni.

PS. 4 kertaa olen kirjottannu väärin sanan "esijännitys", jostain syystä siitä on tullut järjestelmällisesti "esinännitys" onneksi olen tuon huomannut ettei ole tarvinnut siitä kuunnella vinoilua :wink:
Jep jep :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No eikös sen peruspaineen sitten kuulu nousta?? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että se tuossa operaatiossa nouseekin.. Mitäs se muuten haittaisi, kunhan pysyy selvästi nakurajan alapuolella?

Hmmm.. Tarkemmin ajatellen tuon saman asianhan ajaisi lisäämällä hukkaporttiin jousi, joka vetää porttia kiinnipäin alkuperäisen kellon kaverina. Jousen jäykkyydellä ja venymällä voi sitten säädellä peruspaineet ja hukkaportin jäykkyyden. Toimisiko? :)
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Noita lisäjousi viritlmiä on käytetty iät ja ajat, eli kyllä toimii.

Kun se kerran käy niin sujuvasti jo se tangon säätö, niin koitappa hieman pidentää tankoa, luulisi, että sen saa säätämällä kohdalleen.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Rimuli kirjoitti:Noita lisäjousi viritlmiä on käytetty iät ja ajat, eli kyllä toimii.

Kun se kerran käy niin sujuvasti jo se tangon säätö, niin koitappa hieman pidentää tankoa, luulisi, että sen saa säätämällä kohdalleen.
Tuota testasin jo, eli kokeilin esijännityksellä 0mm = peruspaine sama
Sitten vielä "negatiivisella" esijännityksellä -2mm mutta silloin hävis tehot, tai ei ne hävinneet mutta ahtojen nousu kesti tosi kauan.

Epäilen että se mulla oleva säädin on "susi" eli liian jäykkä. :?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Eihän.

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Ei se mitään liian jäykkä ole..nyt sun AIVAN pakko ruveta nostamaan paineta moottorissa..uusi softa ja turbo ekaksi :lol:
No vitsi vitsinä..taitaa olla eka kerta kun jollakin on liian kovaa tasoa oleva viripalikka :cry:
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Eihän.

Viesti Kirjoittaja Hallu »

-valomerkki- kirjoitti:Ei se mitään liian jäykkä ole..nyt sun AIVAN pakko ruveta nostamaan paineta moottorissa..uusi softa ja turbo ekaksi :lol:
No vitsi vitsinä..taitaa olla eka kerta kun jollakin on liian kovaa tasoa oleva viripalikka :cry:
Heh, totta, tais Fredrik lähettää omasta autostaan sen palikan kun liian viriviri mulle :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:Epäilen että se mulla oleva säädin on "susi" eli liian jäykkä. :?
No niin se varmaan sitten on. Eikö Fredrik kysynyt sulta lainkaan sitä, että kuinka stydi jousi siihen aktuaattoriin pitäisi laittaa? Siihen olis ollut helppo vastata. Olisit vaan sanonut, että kun se kestää 1.3 bar, niin se riittää.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Onkohan jossain tarkempaa tietoa eri toimilaitteiden jousivakioista.
Olisi ihan kiva tietää kuinka jäykkä jousi sulla nyt on verrattuna esim viggen orkkis jouseen, se kun kestää todistetusti 1.5bar mukisematta.

Jos Maptunilla on hiljaista niin mr. Fredrik on himassa potemassa ja lisäksi puljuu kärsii maili ongelmista. Olisikohan Sonera sotkenut näppinsä myös Telian soppaan.
Fredrik kirjoitti: Typical, last days we had mail problems, and now i got the flu, 39.5 degrees
in fever.
Not that cooki now :)
#1730
500whp.net member
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Vigge kirjoitti:Onkohan jossain tarkempaa tietoa eri toimilaitteiden jousivakioista.
Olisi ihan kiva tietää kuinka jäykkä jousi sulla nyt on verrattuna esim viggen orkkis jouseen, se kun kestää todistetusti 1.5bar mukisematta.

Jos Maptunilla on hiljaista niin mr. Fredrik on himassa potemassa ja lisäksi puljuu kärsii maili ongelmista. Olisikohan Sonera sotkenut näppinsä myös Telian soppaan.
Fredrik kirjoitti: Typical, last days we had mail problems, and now i got the flu, 39.5 degrees
in fever.
Not that cooki now :)
Jep, mullekin ilmoitteli että maili ei kulje ja kuumetta pukkaa.
No, mä hyppään koneeseen ja painelen kanarialle, murehdin tota sitten taas kun palajan rakkaaseen Suomeen :wink:
Onneks on kylmät ilmat niin ei ole niin huolta tosta asiasta :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vastaa Viestiin