Katsastus ja OBD
Katsastus ja OBD
Onko jollain tarkkaa tietoa mitä ensi vuoden alusta ruvetaan katsastuksessa syynäämään OBD-portin kautta. Tästä oli aiemmin keskustelua, mutta silloin asia jäi enemmänkin arvauksien varaan.
Tänään olin jumppaamassa putkeä eräällä Helsinkiläisellä korjaamolla ja ko. putkan huoltopäälikkö tuli juttelemaan aiheesta. Minulle ei ihan valjennut mitä tulevaisuus katsastuksen osalta tuo tulleessaa, mutta tämä heppu maalaili piruja seinillä. Jos häneen on uskominen niin ensi vuoden alusta yksikään "lastutettu" auto ei tule menemään testistä läpi. Syy ei ole pakokaasuissa vaan OBD-portti kautta ajetussa testiohjelmassa.
Ko. testi kun ei kuulema mene läpi jos mottorin ohjausparametrejä on muutettu. Ko. firmassa ei vielä ollut testilaitteistoa valmiina, joten en päässyt kokeilemaan miten Viggen Maptun:in stage III setillä suoriutuu tästä OBD testistä.
Nyt kaivataan siis varmaa tietoa, ei mutua/ Essolla kuultua.
Onko kehitys menossa siihen suuntaan kuten joskus aikoinaan oli, eli tallilla notkuu "katsastusmoottori", jota ihmiset käyttävät leimalla käydessä. Nykyään ei tarvitse moottoria enää vaihtaa, riittää kun on katsastus-Trionic. Itsellä on homma kunnossa, orkkis-boksi kun on hyllyssä ja sen saa tarvittaessa kiinni. Lisäksi ensi vuosi on minulla välivuosi, joten uskon että tämä homma selviää ennen omaa leimaa.
Miten on muilla, löytyykö orkkis-boksit vai ei.
Tarvittaessa Trionic-boksia voi kierrättää, mutta se vaatii käynnistykseneston uudelleen ohjelmoinnin.
OBD-testi tulee koskemaan vm. 1999 ja sitä uudempia autoja.
Tänään olin jumppaamassa putkeä eräällä Helsinkiläisellä korjaamolla ja ko. putkan huoltopäälikkö tuli juttelemaan aiheesta. Minulle ei ihan valjennut mitä tulevaisuus katsastuksen osalta tuo tulleessaa, mutta tämä heppu maalaili piruja seinillä. Jos häneen on uskominen niin ensi vuoden alusta yksikään "lastutettu" auto ei tule menemään testistä läpi. Syy ei ole pakokaasuissa vaan OBD-portti kautta ajetussa testiohjelmassa.
Ko. testi kun ei kuulema mene läpi jos mottorin ohjausparametrejä on muutettu. Ko. firmassa ei vielä ollut testilaitteistoa valmiina, joten en päässyt kokeilemaan miten Viggen Maptun:in stage III setillä suoriutuu tästä OBD testistä.
Nyt kaivataan siis varmaa tietoa, ei mutua/ Essolla kuultua.
Onko kehitys menossa siihen suuntaan kuten joskus aikoinaan oli, eli tallilla notkuu "katsastusmoottori", jota ihmiset käyttävät leimalla käydessä. Nykyään ei tarvitse moottoria enää vaihtaa, riittää kun on katsastus-Trionic. Itsellä on homma kunnossa, orkkis-boksi kun on hyllyssä ja sen saa tarvittaessa kiinni. Lisäksi ensi vuosi on minulla välivuosi, joten uskon että tämä homma selviää ennen omaa leimaa.
Miten on muilla, löytyykö orkkis-boksit vai ei.
Tarvittaessa Trionic-boksia voi kierrättää, mutta se vaatii käynnistykseneston uudelleen ohjelmoinnin.
OBD-testi tulee koskemaan vm. 1999 ja sitä uudempia autoja.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
ODB -portin kauta tarkistetaan, vikakoodit, jotka liittyvät pakokaasupäästöihin ja turvalalitteisiin.
Eli tarkoitus ei ole testata onko lastutettu, vaan, ettei ABS tai Airbag anna koodeja ja ettei pakokaasupäästöihin liittyviä koodeja näy, jos viriboksi aiheuttaa "päästökoodeja" niin silloin se huomataan.
Eli tarkoitus ei ole testata onko lastutettu, vaan, ettei ABS tai Airbag anna koodeja ja ettei pakokaasupäästöihin liittyviä koodeja näy, jos viriboksi aiheuttaa "päästökoodeja" niin silloin se huomataan.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
9000 T16 -87
Onko tämä nyt koko totuus? Ymmärrän hyvin ettei OBD homman tarkoitus ole kurkkia onko auto lastutettu vai ei. Kyse oli enemmän siitä aiheuttaako karttojen rukkaus jotain sellaista mistä testi ei tykkää? Se korjaamon sälli vaan höpis että portin kautta ajetaan joku testi noiden vikakoodien lisäksi.Rimuli kirjoitti:ODB -portin kauta tarkistetaan, vikakoodit, jotka liittyvät pakokaasupäästöihin ja turvalalitteisiin.
Eli tarkoitus ei ole testata onko lastutettu, vaan, ettei ABS tai Airbag anna koodeja ja ettei pakokaasupäästöihin liittyviä koodeja näy, jos viriboksi aiheuttaa "päästökoodeja" niin silloin se huomataan.
Tarkennetaan vielä että kysessä on ns. puolituttu sälli eikä mikään eläkeikää lähentelevä viritystä vastustava henkilö, joka ilkeyttään olisi ruvennut ryppyilemään. En sitten tiedä mistä hän höpisi, mutta näin minulle tänään kerrottiin. Olisin kokeillut tätä uutta systeeemiä heti verekseltään, jos laitteet olisivat olleet kunnossa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Aken sivuilta:
Sisäisen valvontajärjestelmän (OBD) tarkastus katsastuksessa
Yleistä
Valtioneuvoston asetuksen liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 1245/2002 8 §:n mukaan, ottomoottorikäyttöiselle M1- ja N1-luokan ajoneuvolle, joka on varustettu ajoneuvon sisäisellä valvontajärjestelmällä (jäljempänä OBD), tulee 1.1.2004 lähtien joutokäyntinopeuden hiilimonoksidi- (CO) ja hiilivetypäästöjen (HC) mittauksen asemesta suorittaa OBD:n tarkastus. OBD-järjestelmä tuli pääosin pakolliseksi ottomoottorilla varustettuihin M1- ja N1-luokan autoihin, jotka on otettu käyttöön 1.1.2001 tai myöhemmin. Direktiivin 1999/102/EY mukainen OBD-järjestelmä voi olla myös tätä vanhemmassa autossa.
OBD:n lisäksi katsastuksessa tarkastetaan korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus.
Tarkastuksen kulku
Testaus aloitetaan silmämääräisellä tarkastuksella. Silmämääräisellä tarkastuksella valvotaan, että kaikki osat jotka vaikuttavat pakokaasupäästöihin on kytkettyinä paikoilleen ja ovat silmämääräisesti tarkastettuna kunnossa.
Silmämääräisellä tarkastuksella valvotaan myös ML-valon (= moottorin toiminnan tarkastusvalo) toimintaa. ML-valon tulee syttyä kun ajoneuvoon kytketään virta ja sammua moottorin käynnistymisen jälkeen. Mikäli ML-valon toiminta poikkeaa tästä, valo ei ole toiminnassa tai päästöjärjestelmässä on vika.
OBD-mittaus tapahtuu seuraavasti:
liitetään testilaite auton 16-napaiseen diagnoosipistokkeeseen
kytketään sytytysvirta
käynnistetään moottori ja annetaan sen käydä joutokäyntiä
valmistetaan testilaitteen ja moottorin ohjainlaitteen välinen tiedonsiirtoyhteys
suoritetaan testi ja tulostetaan sen tiedot.
HUOM! Jos OBD:n kaikkia toimintavalmiuden osatestejä ei ole suoritettu, on auton katsastukseen esittäjän saatettava ajoneuvo sellaiseen tilaan, jossa kaikki OBD:n osatestit on suoritettu.
Korotetun pyörintänopeuden päästötestissä ajoneuvon moottorin tulee olla normaalissa käyntilämpötilassa. Tämä voidaan todeta mittaamalla öljyn tai jäähdytysnesteen lämpötila, tai muulla tavalla jolla voidaan varmistua moottorin oikeasta käyntilämpötilasta.
Päästöjen mittaus tulee suorittaa vähintään 2000 rpm pyörintänopeudella.
Tuloste
OBD-mittauksesta saatavasta tulosteesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:
selkokielinen tieto löytyykö OBD-järjestelmästä vikaa
tieto kaikkien sisäisen valvontajärjestelmän toimintavalmiuden osatestien suorittamisesta.
Lisäksi korotetulla pyörintänopeudella tehtävän päästötestin osalta tulosteissa:
lambda-arvo
CO- ja HC-arvot
O2- ja CO2-arvot
moottorin kierrosluku, mikäli se on mahdollista mitata
Mikäli OBD-testiä ja korotetun pyörintänopeuden päästötestiä ei pystytä tulostamaan samalle tulosteelle, voidaan ne tulostaa erikseen.
Tulosteeseen merkitään lisäksi ajoneuvon yksilöintitiedot (rek. tunnus tai valmistenumero), tarkastustoimipaikan nimi ja yhteystiedot, tarkastuspäivämäärä ja tarkastajan nimi varmennettuna allekirjoituksella. Tulosteeseen saa lisätä myös merkkikohtaiset ohjearvot ja moottorin lämpötilan.
Arvosteluperusteet
Auto voidaan pakokaasupäästöjen osalta hyväksyä katsastuksessa, mikäli OBD:n kaikki osatestit on suoritettu ja vikatapahtumia ei ole järjestelmän muistissa. Korotetun pyörintänopeuden arvosteluperusteet on CO [%] enin-tään 0,3; HC [ppm] enintään 100 ja lambda 1±0,03.
Ajoneuvovalmistajan tai sen edustajan tulee ilmoittaa Ajoneuvohallintokeskukselle mittauksessa sovellettavat poikkeavat moottorin lämpötilaa, korotettua pyörimisnopeutta, lambdaarvoa korotetulla pyörimisnopeudella tai CO [%] arvoa korotetulla pyörintänopeudella koskevat ohjearvot. Samoin on ilmoitettava myös muut poikkeavat mittaustapahtumassa huomioon otettavat seikat, joista ei ole tietoja muuten yleisesti saatavilla.
Mikäli silmämääräisessä tarkastuksessa havaitaan vikaa tai puutteita taikka ajoneuvon ML-valo ei toimi, pakokaasupäästöjärjestelmän katsotaan olevan viallinen.
Voimaantulo ja soveltamisaluen rajaus
Tämä ohje tulee voimaan 1.1.2004. Tätä ohjetta ei sovelleta muuttoautoina tuoduille ajoneuvoille, jotka on hyväksytty sen perusteella että ne täyttävät FMVSS-, CMVSS- tai japanilaiset päästömääräysten vaatimukset.
Sisäisen valvontajärjestelmän (OBD) tarkastus katsastuksessa
Yleistä
Valtioneuvoston asetuksen liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 1245/2002 8 §:n mukaan, ottomoottorikäyttöiselle M1- ja N1-luokan ajoneuvolle, joka on varustettu ajoneuvon sisäisellä valvontajärjestelmällä (jäljempänä OBD), tulee 1.1.2004 lähtien joutokäyntinopeuden hiilimonoksidi- (CO) ja hiilivetypäästöjen (HC) mittauksen asemesta suorittaa OBD:n tarkastus. OBD-järjestelmä tuli pääosin pakolliseksi ottomoottorilla varustettuihin M1- ja N1-luokan autoihin, jotka on otettu käyttöön 1.1.2001 tai myöhemmin. Direktiivin 1999/102/EY mukainen OBD-järjestelmä voi olla myös tätä vanhemmassa autossa.
OBD:n lisäksi katsastuksessa tarkastetaan korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus.
Tarkastuksen kulku
Testaus aloitetaan silmämääräisellä tarkastuksella. Silmämääräisellä tarkastuksella valvotaan, että kaikki osat jotka vaikuttavat pakokaasupäästöihin on kytkettyinä paikoilleen ja ovat silmämääräisesti tarkastettuna kunnossa.
Silmämääräisellä tarkastuksella valvotaan myös ML-valon (= moottorin toiminnan tarkastusvalo) toimintaa. ML-valon tulee syttyä kun ajoneuvoon kytketään virta ja sammua moottorin käynnistymisen jälkeen. Mikäli ML-valon toiminta poikkeaa tästä, valo ei ole toiminnassa tai päästöjärjestelmässä on vika.
OBD-mittaus tapahtuu seuraavasti:
liitetään testilaite auton 16-napaiseen diagnoosipistokkeeseen
kytketään sytytysvirta
käynnistetään moottori ja annetaan sen käydä joutokäyntiä
valmistetaan testilaitteen ja moottorin ohjainlaitteen välinen tiedonsiirtoyhteys
suoritetaan testi ja tulostetaan sen tiedot.
HUOM! Jos OBD:n kaikkia toimintavalmiuden osatestejä ei ole suoritettu, on auton katsastukseen esittäjän saatettava ajoneuvo sellaiseen tilaan, jossa kaikki OBD:n osatestit on suoritettu.
Korotetun pyörintänopeuden päästötestissä ajoneuvon moottorin tulee olla normaalissa käyntilämpötilassa. Tämä voidaan todeta mittaamalla öljyn tai jäähdytysnesteen lämpötila, tai muulla tavalla jolla voidaan varmistua moottorin oikeasta käyntilämpötilasta.
Päästöjen mittaus tulee suorittaa vähintään 2000 rpm pyörintänopeudella.
Tuloste
OBD-mittauksesta saatavasta tulosteesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:
selkokielinen tieto löytyykö OBD-järjestelmästä vikaa
tieto kaikkien sisäisen valvontajärjestelmän toimintavalmiuden osatestien suorittamisesta.
Lisäksi korotetulla pyörintänopeudella tehtävän päästötestin osalta tulosteissa:
lambda-arvo
CO- ja HC-arvot
O2- ja CO2-arvot
moottorin kierrosluku, mikäli se on mahdollista mitata
Mikäli OBD-testiä ja korotetun pyörintänopeuden päästötestiä ei pystytä tulostamaan samalle tulosteelle, voidaan ne tulostaa erikseen.
Tulosteeseen merkitään lisäksi ajoneuvon yksilöintitiedot (rek. tunnus tai valmistenumero), tarkastustoimipaikan nimi ja yhteystiedot, tarkastuspäivämäärä ja tarkastajan nimi varmennettuna allekirjoituksella. Tulosteeseen saa lisätä myös merkkikohtaiset ohjearvot ja moottorin lämpötilan.
Arvosteluperusteet
Auto voidaan pakokaasupäästöjen osalta hyväksyä katsastuksessa, mikäli OBD:n kaikki osatestit on suoritettu ja vikatapahtumia ei ole järjestelmän muistissa. Korotetun pyörintänopeuden arvosteluperusteet on CO [%] enin-tään 0,3; HC [ppm] enintään 100 ja lambda 1±0,03.
Ajoneuvovalmistajan tai sen edustajan tulee ilmoittaa Ajoneuvohallintokeskukselle mittauksessa sovellettavat poikkeavat moottorin lämpötilaa, korotettua pyörimisnopeutta, lambdaarvoa korotetulla pyörimisnopeudella tai CO [%] arvoa korotetulla pyörintänopeudella koskevat ohjearvot. Samoin on ilmoitettava myös muut poikkeavat mittaustapahtumassa huomioon otettavat seikat, joista ei ole tietoja muuten yleisesti saatavilla.
Mikäli silmämääräisessä tarkastuksessa havaitaan vikaa tai puutteita taikka ajoneuvon ML-valo ei toimi, pakokaasupäästöjärjestelmän katsotaan olevan viallinen.
Voimaantulo ja soveltamisaluen rajaus
Tämä ohje tulee voimaan 1.1.2004. Tätä ohjetta ei sovelleta muuttoautoina tuoduille ajoneuvoille, jotka on hyväksytty sen perusteella että ne täyttävät FMVSS-, CMVSS- tai japanilaiset päästömääräysten vaatimukset.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Jep jep, samma härsaabisti2 kirjoitti:Toivottavasti näin on, sillä meikän auto on vm. 2000.9-5T kirjoitti:Minulle inssi kertoi 2 kk sitten että koskee vain 2001 ja uudempia vaikka sopiva liitin löytyisikin.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Voi voi..
Tämä touhu on naurettavaa..jotkin pohjan UUSIA massoja naarmuttavat katsastusmiehet/naiset..rupeavat syynäämään MUN autoni AIVOJA tajuamatta niistä mitn!! MEILLÄHÄN on maailman kehittynein turbomoottorin ohjaus järjestelmä
Olen erittäin skeptinen koko katsastus hommasta edellisessä katsastuksessa kehtasivat väittää että laakeri sökönä..piti kädestä pitäen näyttää että iskarin varressa välystä eikä laakerissa..auto ei ollut Saab.
Ai niin oma Saba kävi katsastuksessa myös äsken ja päästöt oli OK eikä katsastus mies huomannut mitään ihmeellistä pellin alla...
Olen erittäin skeptinen koko katsastus hommasta edellisessä katsastuksessa kehtasivat väittää että laakeri sökönä..piti kädestä pitäen näyttää että iskarin varressa välystä eikä laakerissa..auto ei ollut Saab.
Ai niin oma Saba kävi katsastuksessa myös äsken ja päästöt oli OK eikä katsastus mies huomannut mitään ihmeellistä pellin alla...
Voihan tästä olla myös hyötyä. Oma JT vuotaa ainakin toistaiseksi kun seula (kiitos asentajalle, joka ei ymmärtänyt laittaa pastaa saumoihin, kun en itse sitä erikseen pyytänyt) ja ei varmasati mene mittauksista läpi nykyisellään. Nyt jos arvot mitataan auton oman järjestelmän kautta, niin homman pitäisi onnisuta, koska downpipe + cat on integroitu.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Jep jep, kyllä JT:n asennuksessa pitää käyttää tiivistyspastaa, muuten putki falskaa ja auto ei mene läpi pakokaasupäästöistä. Jos ei muusta arvosta jää "nalkkiin", niin ainakin lambda-arvosta.Vigge kirjoitti:Oma JT vuotaa ainakin toistaiseksi kun seula (kiitos asentajalle, joka ei ymmärtänyt laittaa pastaa saumoihin, kun en itse sitä erikseen pyytänyt) ja ei varmasati mene mittauksista läpi nykyisellään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
jiihuuuuuuu mun auto onkin otettu käyttöön 7.12.2000 eli homma jatkuu kuten ennekin *sumeeta tuuletusta* vaikka onkin 2001 kori.
Jeah paaom rumpujen pärinää.
Jeah paaom rumpujen pärinää.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Hesarin juttu aiheesta
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/ ... 9775455003
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/ ... 9775455003
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Muutama URLi:
http://www.obdii.com/
http://www.planetfall.com/%7Ejeff/obdii/
http://www.opendiag.org/
http://www.andywhittaker.com/ecu/obdii_hardware.htm
Noista selvinnee jotakin, lähinnä PC:n OBD II softiin ja piuhoihin liittyviä juttuja, mutta linkkien kautta löytyy myös mitä OBD II liittimen kautta oikeasti voi tehdä.
OBD II liitin löytynee kaikista Saabeista mallivuodesta -96 eteenpäin, ainakin tonnarissa se lymyää kojelaudan alapinnassa muovisuojuksen alla samassa linjassa ratin kanssa. Standardi määrittelee paikan (muistaakseni) max yhden jalan päähän ratista.
Rohkenen kovasti epäillä huhuja siitä että katsastusmies alkaisi tutkimaan auton ohjaus- ja säätökarttoja OBD II:n kautta... ei niitä edes saa kaivettua sieltä kautta esiin vaikka haluaisi. Standardi määrää (muistaakseni) 27 parametriä jotka sieltä pitää löytyy, joillakin valmistajilla löytyy enemmän. Esim VAG käyttää OBD II väylää myös diagnostiikkaväylänä. Varsinaisia säätöparametreja ja -karttoja sieltä ei tule ulos vaan toimintapistedataa ja -historiaa.
Sen perusteella mitä olen katsellut/kuunnellut/lukenut/kokeillut niin OBD II väylän kautta kommunikointi auton järjestelmien kanssa ei ole a) helppoa b) varmaa, mikä johtaa suoraan siihen että katsastuskonttorilla tulee olemaan varmasti yhteensopiva peruslaite jolla näkee heidän kannaltaan oleelliset parametrit.
OBD II väyliä on kolmen eri standardin mukaisia + autokohtaiset erikoisuudet, joten turha pelko että katsastuskonttorin penttiperusauto(pommi)insinööri alkaa tekemään syväluotaavaa analyysia auton henkisestä tilasta, laitteet ei tule olemaan sen mukaiset.
Viriviripoksien kanssa ongelma voi tulla lähinnä siitä että ruiskutusannos ja MAP-anturin viesti ovat luettavissa OBD II:n kautta... olettaen että ne ovat tarkastuskohde ja olettaen että katsastusmies tietää mitkä niiden pitäisi olla.
... ja ainahan boksi on nollattavissa ja ennen katsastusta ajoa ilman APC-venttiiliä... mikään ei kiellä ahtopaineen laskua, eikä tehon pudottaminen vakiosta vaadi muutoskatsastusta.
Pistän raporttia tuosta OBD II:sta ja viripoksista tulemaan tänne kunhan saan läppärin ja Saabin kommunikoimaan keskenään... tällä hetkellä hieman pätkii, mutta molemmissa on vielä savut sisällä
-J-
http://www.obdii.com/
http://www.planetfall.com/%7Ejeff/obdii/
http://www.opendiag.org/
http://www.andywhittaker.com/ecu/obdii_hardware.htm
Noista selvinnee jotakin, lähinnä PC:n OBD II softiin ja piuhoihin liittyviä juttuja, mutta linkkien kautta löytyy myös mitä OBD II liittimen kautta oikeasti voi tehdä.
OBD II liitin löytynee kaikista Saabeista mallivuodesta -96 eteenpäin, ainakin tonnarissa se lymyää kojelaudan alapinnassa muovisuojuksen alla samassa linjassa ratin kanssa. Standardi määrittelee paikan (muistaakseni) max yhden jalan päähän ratista.
Rohkenen kovasti epäillä huhuja siitä että katsastusmies alkaisi tutkimaan auton ohjaus- ja säätökarttoja OBD II:n kautta... ei niitä edes saa kaivettua sieltä kautta esiin vaikka haluaisi. Standardi määrää (muistaakseni) 27 parametriä jotka sieltä pitää löytyy, joillakin valmistajilla löytyy enemmän. Esim VAG käyttää OBD II väylää myös diagnostiikkaväylänä. Varsinaisia säätöparametreja ja -karttoja sieltä ei tule ulos vaan toimintapistedataa ja -historiaa.
Sen perusteella mitä olen katsellut/kuunnellut/lukenut/kokeillut niin OBD II väylän kautta kommunikointi auton järjestelmien kanssa ei ole a) helppoa b) varmaa, mikä johtaa suoraan siihen että katsastuskonttorilla tulee olemaan varmasti yhteensopiva peruslaite jolla näkee heidän kannaltaan oleelliset parametrit.
OBD II väyliä on kolmen eri standardin mukaisia + autokohtaiset erikoisuudet, joten turha pelko että katsastuskonttorin penttiperusauto(pommi)insinööri alkaa tekemään syväluotaavaa analyysia auton henkisestä tilasta, laitteet ei tule olemaan sen mukaiset.
Viriviripoksien kanssa ongelma voi tulla lähinnä siitä että ruiskutusannos ja MAP-anturin viesti ovat luettavissa OBD II:n kautta... olettaen että ne ovat tarkastuskohde ja olettaen että katsastusmies tietää mitkä niiden pitäisi olla.
... ja ainahan boksi on nollattavissa ja ennen katsastusta ajoa ilman APC-venttiiliä... mikään ei kiellä ahtopaineen laskua, eikä tehon pudottaminen vakiosta vaadi muutoskatsastusta.
Pistän raporttia tuosta OBD II:sta ja viripoksista tulemaan tänne kunhan saan läppärin ja Saabin kommunikoimaan keskenään... tällä hetkellä hieman pätkii, mutta molemmissa on vielä savut sisällä
-J-