Omaan tein 76mm putkesta dp:n. Käytännössä poistin turbolta kakkos katille olevan alkuperäisen putken ja ykkös katin kokonaan. Tähän tilalle sitten tuo paksumpi putki. Softasta 2. Lambdan disablointi. Hyvin on päästöt menneet katsastuksessa ja viinat tankissa tietenkin.
3" Downpipe
Re: 3" Downpipe
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 3" Downpipe
Hep, onko kukaan tilannut tällaisesta mestasta downpipee?
https://www.vpmotorsport.fi/product/1855/saab-downpipe
Tuumasin että jos suuttimet ja kolmosen dp:n vaihtais ohjelman yhteydessä niin tuon viissatasen siihen putkeen voiskin tuhrata, mutta onko paikasta ja työn laadusta kokemusta
https://www.vpmotorsport.fi/product/1855/saab-downpipe
Tuumasin että jos suuttimet ja kolmosen dp:n vaihtais ohjelman yhteydessä niin tuon viissatasen siihen putkeen voiskin tuhrata, mutta onko paikasta ja työn laadusta kokemusta
Re: 3" Downpipe
No mikäli ketään kiinnostaa, niin tilasin sieltä nyt sen DP:n. Mielenkiinnolla odotan millaista laatua sieltä tulee kun hinta oli vain 480 € sisältäen postikulut ja kehuvat materiaalia ihan haponkestäväksiYlimysN kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 19:56Hep, onko kukaan tilannut tällaisesta mestasta downpipee?
https://www.vpmotorsport.fi/product/1855/saab-downpipe
Tuumasin että jos suuttimet ja kolmosen dp:n vaihtais ohjelman yhteydessä niin tuon viissatasen siihen putkeen voiskin tuhrata, mutta onko paikasta ja työn laadusta kokemusta
Re: 3" Downpipe
Noi ei toi huono voi olla kyläsepän kyhäämään tonnin putkeen verrattuna. Samoja saa muuten ajoittain ebaysta pikkusen halvemmallaYlimysN kirjoitti: ↑Ma Heinä 13, 2020 19:49No mikäli ketään kiinnostaa, niin tilasin sieltä nyt sen DP:n. Mielenkiinnolla odotan millaista laatua sieltä tulee kun hinta oli vain 480 € sisältäen postikulut ja kehuvat materiaalia ihan haponkestäväksiYlimysN kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 19:56Hep, onko kukaan tilannut tällaisesta mestasta downpipee?
https://www.vpmotorsport.fi/product/1855/saab-downpipe
Tuumasin että jos suuttimet ja kolmosen dp:n vaihtais ohjelman yhteydessä niin tuon viissatasen siihen putkeen voiskin tuhrata, mutta onko paikasta ja työn laadusta kokemusta
Re: 3" Downpipe
Downpipe ei ole niin arka, vaikka ei ihan täysin ruostumaton olisikaan. Se kuitenkin on aina melkolailla kuumana. Peräosa pakoputkesta kannattaa kyllä laittaa ruostumattomasta tai happarista. Mitä olen tovereiden kertomuksia lukenut foorumilta, niin tuppaa orggis putken vaihdon jälkeen takaosat happanemaan yllättävän nopeasti uudelleen, jos ne ei ole ruostumattomia. Tässä vielä paljastus, 9-5:een aikanaan uusin half-satsin rosterisena (aisi 304L) ja sitten sitä entistä pakaria tutkin. Se takaänkkärin sisäosa, jonka päätä kuoriutui ruostuen ohuempi kerros pois olikin jossain määrin ruostumatonta, koska siihen ei ottanut magneetti. Lisäksi kurkkasin endoskoopilla äänenvaimentimen sisään, niin sehän olikin reikäputkea ja meni pöntön läpi tehden matkalla vaan kaarroksen. Eli orggis pönttö oli ns. vapaasti virtaava.
Olethan tiennyt, että koneen hengittävyyden lisäydyttyä pitää moottorin softaa säätää. Siinähän on pahin riski, että käy tietyssä tilanteessa laihalla. Näin olen kuullut kerrottavan. Lisäksi voi ahtimen heräämisessä tulla muutoksia ja turbon hukkaporttiakin saattaa joutua passaamaan, jos ahdot pyrkii piikkaamaan yli, kun turbo herää. Näin ainakin omassa 9-3:ssa kävi dp:n vaihdon ja softan päivityksen yhteydessä. Ahtokarttaakin piti säätää koeajojen perusteella. Tietyissä tilanteissa ei meinannut ahdin herätä millään ja taas kick-down polkaisussa piikkasi yli ja tuli fuelcut. Nämä tietenkin automaattivaihteiston kanssa tapahtuvia juttuja ja ei manuaalissa välttämättä ole samoja ongelmia lainkaan. Muutenkin kun suutinvaihdos on tehty, niin jouduin polttoainekarttojakin vähän hakemaan "kokeile ja erehdy" -metodilla. Lähinnä oli muutamia tilanteita, missä meinasi mennä laihalle, kun softa siirtyy lambdasäädöstä karttojen mukaiseen säätöön.
Olethan tiennyt, että koneen hengittävyyden lisäydyttyä pitää moottorin softaa säätää. Siinähän on pahin riski, että käy tietyssä tilanteessa laihalla. Näin olen kuullut kerrottavan. Lisäksi voi ahtimen heräämisessä tulla muutoksia ja turbon hukkaporttiakin saattaa joutua passaamaan, jos ahdot pyrkii piikkaamaan yli, kun turbo herää. Näin ainakin omassa 9-3:ssa kävi dp:n vaihdon ja softan päivityksen yhteydessä. Ahtokarttaakin piti säätää koeajojen perusteella. Tietyissä tilanteissa ei meinannut ahdin herätä millään ja taas kick-down polkaisussa piikkasi yli ja tuli fuelcut. Nämä tietenkin automaattivaihteiston kanssa tapahtuvia juttuja ja ei manuaalissa välttämättä ole samoja ongelmia lainkaan. Muutenkin kun suutinvaihdos on tehty, niin jouduin polttoainekarttojakin vähän hakemaan "kokeile ja erehdy" -metodilla. Lähinnä oli muutamia tilanteita, missä meinasi mennä laihalle, kun softa siirtyy lambdasäädöstä karttojen mukaiseen säätöön.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 3" Downpipe
Niin onko dp jo tullut ja kuinka sopi paikalleen ? Mikä ero on euro 3 ja euro 4 katalysaattoreilla vaikuttaako jotenkin päästöihin, tai onko katsuri edes kiinnostunut asiasta ?YlimysN kirjoitti: ↑Ma Heinä 13, 2020 19:49No mikäli ketään kiinnostaa, niin tilasin sieltä nyt sen DP:n. Mielenkiinnolla odotan millaista laatua sieltä tulee kun hinta oli vain 480 € sisältäen postikulut ja kehuvat materiaalia ihan haponkestäväksiYlimysN kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 19:56Hep, onko kukaan tilannut tällaisesta mestasta downpipee?
https://www.vpmotorsport.fi/product/1855/saab-downpipe
Tuumasin että jos suuttimet ja kolmosen dp:n vaihtais ohjelman yhteydessä niin tuon viissatasen siihen putkeen voiskin tuhrata, mutta onko paikasta ja työn laadusta kokemusta
Re: 3" Downpipe
Hehe, yli 2 kk sitten tilattu ja maksettu eikä vieläkään ole saapunut. Oon VP:lle kerran kuukaudessa soittanut ja viimeisen kuukausittaisen soittoni aikana sanoivat että tavarat olisi lähteneet jo Puolasta Suomeen. Mutta eipä ole näkynytkössi kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 18:51Niin onko dp jo tullut ja kuinka sopi paikalleen ? Mikä ero on euro 3 ja euro 4 katalysaattoreilla vaikuttaako jotenkin päästöihin, tai onko katsuri edes kiinnostunut asiasta ?YlimysN kirjoitti: ↑Ma Heinä 13, 2020 19:49No mikäli ketään kiinnostaa, niin tilasin sieltä nyt sen DP:n. Mielenkiinnolla odotan millaista laatua sieltä tulee kun hinta oli vain 480 € sisältäen postikulut ja kehuvat materiaalia ihan haponkestäväksiYlimysN kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 19:56Hep, onko kukaan tilannut tällaisesta mestasta downpipee?
https://www.vpmotorsport.fi/product/1855/saab-downpipe
Tuumasin että jos suuttimet ja kolmosen dp:n vaihtais ohjelman yhteydessä niin tuon viissatasen siihen putkeen voiskin tuhrata, mutta onko paikasta ja työn laadusta kokemusta
Nopealla googletuksellakin selvittelet tuon euro 3 ja 4 erot, nykyäänhän on jo euro 5 ja 6 standardejakin. Se on päästöluokitus
https://fi.wikipedia.org/wiki/Euro-p%C3 ... uokitukset
Euro3 katalysaattori on vapaammin virtaava, harvempi kennosto
Re: 3" Downpipe
Viiru on näköjään euro4, lähinnä kiinnostaa menekö se tuolla euro3 katilla läpi päästö mittauksista, mikäli kone on muuten kunnossa
Siitä mossahti garretti ja nyt tilalla mitsu. Nyt olisi mahdollisuus sinne 300 hujakoille, kun muuten on vakiohilppeet biopowerissa.
Siitä mossahti garretti ja nyt tilalla mitsu. Nyt olisi mahdollisuus sinne 300 hujakoille, kun muuten on vakiohilppeet biopowerissa.
Re: 3" Downpipe
Päästömittaukset ei ole ongelma millään toimivalla katilla, ongelmaksi voi muodostua liian virkaintoinen katsastushenkilö, joka syynää kattiin stanssattuja leimoja.
Itse olen onnistunut katsastamaan viirun jo vuodesta 2013 saakka täysin leimattomalla 3" kiinan downpipellä, jossa on 200 cell kisakatti *kop kop* Mutta on näitä samoja kimppatilausputkia kuulemma hylättykin leimojen puutteesta
Asiaa ei konttorilla juurikaan auta se, jos putkisto on tuon näköinen, kuten laittamani kuva ketjun ekalla sivulla
Itse olen onnistunut katsastamaan viirun jo vuodesta 2013 saakka täysin leimattomalla 3" kiinan downpipellä, jossa on 200 cell kisakatti *kop kop* Mutta on näitä samoja kimppatilausputkia kuulemma hylättykin leimojen puutteesta
Asiaa ei konttorilla juurikaan auta se, jos putkisto on tuon näköinen, kuten laittamani kuva ketjun ekalla sivulla
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 3" Downpipe
Eräällä konttorilla sain " e hyväksynnän" omaan kisakattiin sillä että inssi piirsi siihen E kirjaimen lyijykynällä ja totes " nyt sekin on sit virallinen" .
Re: 3" Downpipe
No nyt oli tullut DP:stä VP:ltä viesti, että olisi tällä viikolla perillä.
Tämmöisen globaalin kriisin kynnyksellä ihan odotettavissa olevaa viivettä, en pistä pahakseni lainkaan.
Tämmöisen globaalin kriisin kynnyksellä ihan odotettavissa olevaa viivettä, en pistä pahakseni lainkaan.
Re: 3" Downpipe
RM-motorsin 3'' downpipe Euro3 katilla 480 € toimituskuluineen, hyvin on tehty
Re: 3" Downpipe
Nykyään tuo sama tötterö maksaa 659€ + toimituskulut Onko kellään suosituksia sellaisista downpipeistä 9-3 vm.2000 Saabbiin, jotka ei maksa lähemmäs tuhatta euroa postitettuna?