t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja vewi »

Oon aika uusi näissä saab hommissa siis ihan amatööri. Ostin nyt ensimmäisen saabbini ja tehoa tuntuis olevan ihan hyvin, mutta tarkotus olis repiä vielä lisää irti.. jotenka mitä suosittelisitte tekemään ja millä osilla. Tarkotus olisi joku 350hv saada otettua turvallisesti ulos. tällähetkellä tuossa on joku rapiat 230hv. auttakaa tyhmää :D
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tuolle 350 hv teholuvulle resepti on karkeasti ottaen seuraava:

- Männät ja veivit vaihtoon. (Esim. T5 900/9000. Vakiot kestävät hyvällä softalla n.300hv)
- Mitsun 19T kokoluokan ahdin.
- 3" DP + 2,5" Catback putkisto.
- Polttoaineeksi E85 (Bensiinillä ei 19T kokoluokan ahtimella saavuteta 350hv tehotavoitetta)
- Intercooleri
- Jäykemmät venttiilinjouset
- Nokka-akselit (Esim. T5 900/9000)
- Polttoainesuuttimet kokoluokkaa 580cc tai suuremmat
- Polttoainepumppu (Esim. Walbro 255)

Sitten lisäksi että kokoonpanosta saa luotettavan:
- Ilmamassamittarin uusinta
- Lambda-anturin uusinta
- Imu ja ahtovuodot kuriin, alipaineletkujen uusinta.
- Uusi DI-kasetti.

Sitten jos haluat että auto pysyy tiellä:
- Alusta kuntoon.
- Ohjaukseen Clamppi.
- Uretaanipuslat taka-akselille.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja vewi »

täähän avas oikein hyvin kiitos. Löytyy jo itseasiassa etanoli softa ja 3" dp
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja vewi »

Mites muuten tuo kytkin ja laatikko kestää ?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sitten luonnollisesti uutta rautaa vastaava softa tietysti.

Kytkimeksi sitten onkin vaihtoehtoja. riippuen siitä paljonko haluat vääntöä. Viggenin kytkimellä väännönskesto on luokkaa 450nm. Laatikko itsessään kestää kyllä.. Siihenkin kannattaa öljyt vaihtaa ja kytkinrempan yhteydessähän ne vaihtuvat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja vewi »

Pakari kirjoitti:Sitten luonnollisesti uutta rautaa vastaava softa tietysti.
Tottahan toki. Kestäiskö ihan viggen asetelma tuota tehoa vai joutuuko vielä jotain parempaa sinne keksimään ?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei se teho sinällään kytkintä riko, vaan alavääntö. Se vääntömomentti voidaan ohjelmassa rajata siihen viggen kytkimen toiminta-alueelle.. Sitten jos haluaa enemmän vääntöä niin sitten täytyy kytkimeksi keksiä jotain muuta, sachs sre tai sintterilevyä viggenin asetelman kaveriksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mul viggenin kykä kesti ng900 19t ja bensasoftal 490Nm rajoitetun väännön (2006 myös pari kertaa alussa maptunil softaa hieroessa penkitetty) oman 2v ajan jälkeen vielä seuraavallakin omistajalla ainakin 1,5v mitä yhteyttä meillä oli.. ja vääntökäyrää voi muokata ja rajoitella kytkimen mukaan kuten Pakari vinkkaa..

Tuolla väännöllä piti opetella paremmin käyttää vaihde/ ja nopeus eli isolla vaihteella matalilla kierroksilla /nopeuksilla kaasu pohjaan laittaa täysin pannaan kun ei tee yhtään hyvää voimansiirrolle.

Hyvä, vahva ja halpa tuo viggen kykä oli.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meidän OG9-3:n rapiat 300hv tuottava paketti on toteutettu seuraavalla tavalla:
- B204-kone E85-polttoaineella (B205-koneella voi varautua täystuhoon ainakin, jos sen virittää viinalle eikä putsaa öljypohjaa)
- Speedpartsin peltipakosarja modattuna
- MHI TD04HL-19T#7
- 550x230x65 intercooler
- Bosch EV14 670cc -suuttimet ja 3bar MAP
- Henko 275lph pumppu (tosin walbron 450 E85 -pumppu on tulossa)
- Ferritan ruostumaton 3" downpipe, racekatti ja 2,5" catback
- Viggen kykä

Näiden lisäksi on tehty myös:
- H&R jouset, Bilsteinin iskarit ja Powerflex puslat
- Steering rack clamp
- 308mm etujarrut. EBC GD jarrulevvyt ja EBC Redstuff palat

Käsittääkseni vakiokansi pelaa noilla tehoilla mainosti. Jäykkiä venajousia joihin tuossa aiemmin viitattiin tarvittaneen vasta jossain 500hv/yli 7krpm virityksissä. Ainakin meidän kolkki pelaa ihan vakiokannella hyvin... Itse en osaa edes kuvitella miten vakioalusta käyttäytyisi +300hv tehoilla, koska se on lähinnä hengenvaarallinen jo 200hv vakiotehoilla :lol: Eli itse suosittelisin ensin päivittämään alustan ja jarrut kuntoon ja vasta sen jälkeen tehoa koneeseeen...

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakio t7 venajousilla ja td04-pohjaisilla pakopainegeneraattoreilla on syytä pitää kierrosrajoitin 6000rpm, tiedossa useita mäntä-venttiilikosketuksia tuon yläpuolella näissä kokoonpanoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja vewi »

Eski kirjoitti:

Eli itse suosittelisin ensin päivittämään alustan ja jarrut kuntoon ja vasta sen jälkeen tehoa koneeseeen...

Eski
okei no tota mitäs porukka tuohon alustaan suosittelee et riittääkö uretaanipuslat taakse ja clamppi ohjaukseen.
mites tuo jarrupuoli myös mitkä istuu ilman isompia modauksia.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Taka-akselin isot puslat, alatukivarsien isot yhdyspuslat, clämppi on mutta ei nekään auta jos iskunvaimennus on vanhoista vakioiskareista kateissa.

Etujarrut on helppo päivittää neobrossin jarrusatulan siirtoraudalla jolloin mahtuu 305mm levyt vakiosatuloilla ja -paloilla. Pölykilvetkin pitäis sitten päivittää virallisen kannan mukaan.
Takajarruiksi sitten vaan hyvät vakiokokoiset ja varmistaa että satuloissa molemmat männät liikkuu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja vewi »

vesa67 kirjoitti:Taka-akselin isot puslat, alatukivarsien isot yhdyspuslat, clämppi on mutta ei nekään auta jos iskunvaimennus on vanhoista vakioiskareista kateissa.

Etujarrut on helppo päivittää neobrossin jarrusatulan siirtoraudalla jolloin mahtuu 305mm levyt vakiosatuloilla ja -paloilla. Pölykilvetkin pitäis sitten päivittää virallisen kannan mukaan.
Takajarruiksi sitten vaan hyvät vakiokokoiset ja varmistaa että satuloissa molemmat männät liikkuu.
kaikki iskarit on just vaihettu ja puslat myös :D kannattaako mun muuta ku clämppi laittaa ja jarrut tietenki
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eski kirjoitti:Käsittääkseni vakiokansi pelaa noilla tehoilla mainosti. Jäykkiä venajousia joihin tuossa aiemmin viitattiin tarvittaneen vasta jossain 500hv/yli 7krpm virityksissä.
MHI 15T kokoluokkaa isompien ahtimien kanssa täytyisi laittaa jäykemmät venttiilinjouset kun ylitetään 300hv. Muuten käy niinkuin tässä ketjussa kirjoittalle on käynyt: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=173999
Ei meinaa kauaa venttiilit kestänyt.. ensin varoiteltiin asiasta ja kolmannella sivulla on sitten päivitys siitä, että kuinka sitten kävikään. Että kaikki vapaus leikkiä moottorivaurion kanssa löysillä T7-venttiilinjousilla. Pelkästään kierrosnopeus ei ole yhtälössä yksinomaan vaikuttava tekijä... Alkuperäisen kysymyksen osa oli että pitäisi saada toteuttaa n. 350hv luotettavasti.. Vakiot T7-venttiilinjouset eivät mene luotettavuus kategoriaan noilla teho/vääntölukemille.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eski puhunee omasta T5 koneesta jossa on jämäkät venajouset jo vakiona. Älkää sekoittako T5 ja T7 kansien vakiojousia puheissa vaikka kolkeista puhutaankin.
Ja toistoa toiston perään koska niin monta vinoa venttiiliä vakio T7 jousten kanssa olen nähnyt että kun noilla pikkuahtimilla kuitenkin pääasiassa noita helppoja 350hp projekteja tehdään niin se ei vaan vakio T7 jousilla onnistu. KLracingilla on suoraan paikalleen sopivaa ykslankaista jousta joka toimii. Toki kaikennäköisillä soviteprikoilla voi viritellä muitakin jousia käyttöön mutta vaivannäkö on ihan eri luokkaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin