t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tätä en muistanutkaan, että T7-koneen 99% varmaan porsimiseen on myös tämä löysien venajousten optio, jos kone ei mossahda jo tuon etanolinkäytön aiheuttamaan öljynkierron tukkeutumiseen :D T7-koneremontissa on usein haasteena ollut myös se, että mm. kampiakseli on korjauskelvoton ja kanteen tarvitaan noin 1000e varaosat, jos sen haluaa toimintakuntoon...

Meidän T5-koneessa esiintyy pientä jäähdytinnesteen hävikkiä ja ilmeisesti se tulee kannen välistä ulospäin. Ainakaan öljyn sekaan ei vettä sekoitu. Vaihdettiin jo kannen pultit, kun aika löysällä olleiden pulttien kiristyksessä löytyi aika pahasti venähtänyt pultti, mutta eihän tuo vanhempi kannentiiviste enää tahdo kiristämällä pitää, kuten T7-peltitiiviste. Siinä onkin ehkä ainoa T7-koneen parannus T5-koneeseen :D Hommasin jo huvikseni kansiremonttia varten tehdasuuden T5-kannen, kun sellaisen vielä sai noin 140 eurolla. Saabiltahan näitä kansia sai vähän aikaisemmin noin satasella, mutta nyt alkavat loppua joka paikasta...

Eski
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja Karspa »

vewi kirjoitti:kaikki iskarit on just vaihettu ja puslat myös :D kannattaako mun muuta ku clämppi laittaa ja jarrut tietenki
Siltä varalta että näistäkin toimenpiteistä huolimatta tuntuu aina vain vetelevän kiihdytyksissä, niin suosittelen tarkistamaan pyöränkulmat. Oman kokemuksen mukaan aurauksella (taka- sekä etuakselilla) on kaikista suurin vaikutus kiihdytyksissä vetelyyn, ohjaustuntoon ja vakauteen jarrutuksissa. Isompi kuin iskareilla tai takapään puslilla tai ohjausvaihteen puslalla, ainakin oman auton kohdalla.

Nykyiset kulmat itsellä on nelipyöräsuuntauksessa säädetty muistaakseni kolmeen kertaan. Ensimmäisellä kerralla todettiin että takapäätä ei voi säätää vaikka on pielessä --> yritetään kompensoida edessä aurausta säätämällä. Aivan kamala ajettava tämän jälkeen, huonompi kuin mennessä. Toisella kerralla oikeasti korjattiin se toinen harittava takapyörä auraavaksi. Tämä korjaus vaikutti paljon ja auto ok, mutta edelleen aika herkkä vetelemään. Kolmannella kertaa Vesan iskarirempan jälkeen otettiin edestä aurausta pois. Tämäkin vaikutti paljon, mutta meni taas huonommaksi. Tähän asti paras omaan makuun on siis ollut Vesan mutu etupään aurauksella, jossa aurausta edessä oli enemmän kuin suuntauslaitteen speksi salli. Takapää oli ainakin aurauksen osalta speksissä.

"Optimikulmat" omalta kohdalta siis edelleen hakusessa, tarkoitus mennä ensi kerralla etupään aurauksessa suunnilleen speksin ylärajaan ja katsoa millainen tulee... Jos saan tulosteen mukaan täytyy yrittää muistaa postailla se tänne.
vewi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2018 11:50

Re: t7 2001 9-3:sen virittämisestä

Viesti Kirjoittaja vewi »

Karspa kirjoitti:
vewi kirjoitti:kaikki iskarit on just vaihettu ja puslat myös :D kannattaako mun muuta ku clämppi laittaa ja jarrut tietenki
Siltä varalta että näistäkin toimenpiteistä huolimatta tuntuu aina vain vetelevän kiihdytyksissä, niin suosittelen tarkistamaan pyöränkulmat.
pakkohan se melkein on ku joku talipää kiskas vähä lujempaa kylkeen parkkiksel. Ovi vaihtoon ja lokari kanssa. tuntuis vähä puoltavan myös oikeelle mut ratista kiinnipitäessä ei huomaa yhtää mitää
Vastaa Viestiin