Saab 9000 2.3 19t
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Saab 9000 2.3 19t
Saab aeroni käytin tänään penkissä tuolla 19t ahtimella varustettu joka tarkoitettu saab 9-5 06-10 malleihin ostettu mr-tuningilta lupaa jopa 400hv.
noin 8 vuotta aijemmin käytin vastaavalla ahtimella joka oli aeron aluperäiselle paikalle tarkoitettu 19t tässä teho erot.
silloin 302hv/504nm.(lupasi330hv)
nyt tällä 9-5 saabiin tarkoietulla 330hv/554nm 1.5bar.(lupaa jopa400hv)
kokoonpano 19t,3map,ev 600cc suuttimet,jr suodin,map tuning cooleri,jt pakoputki race katilla kytkin aeron ja 6 lapanen sintteri kun aeron vakiolla alkoi kytkin luistaa.
tarkoitus kansi vielä portataja vaihtaa nokka kepit uskon että sitten päästään tuohon 380-400hv tehoihin vaikka täällä sitä epäiltiin.
silloin voisi ahtimesta ottaa kaiken pihalle sen 1.8-2.0 bar.
paras vääntö oli3290rpm ja teho4810rpm eli käyttöalue erittäin mukava ohituksiin.
noin 8 vuotta aijemmin käytin vastaavalla ahtimella joka oli aeron aluperäiselle paikalle tarkoitettu 19t tässä teho erot.
silloin 302hv/504nm.(lupasi330hv)
nyt tällä 9-5 saabiin tarkoietulla 330hv/554nm 1.5bar.(lupaa jopa400hv)
kokoonpano 19t,3map,ev 600cc suuttimet,jr suodin,map tuning cooleri,jt pakoputki race katilla kytkin aeron ja 6 lapanen sintteri kun aeron vakiolla alkoi kytkin luistaa.
tarkoitus kansi vielä portataja vaihtaa nokka kepit uskon että sitten päästään tuohon 380-400hv tehoihin vaikka täällä sitä epäiltiin.
silloin voisi ahtimesta ottaa kaiken pihalle sen 1.8-2.0 bar.
paras vääntö oli3290rpm ja teho4810rpm eli käyttöalue erittäin mukava ohituksiin.
Re: Saab 9000 2.3 19t
Meinasitko tehdä pakopaineiden ME-lukemat?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saab 9000 2.3 19t
En kun kansi portataan ja nokat vaihtuu ja pakosarja.pitäähän se saada se virtaus saada kohilleen.silloin on osien kapasiteetti käytetty hyödyksi.
Näin meinasin edetä.tulevaisuuden toinen projekti sitte aivan muuta 12 nostosila nokilla trollspeed kansi,läppärungot ahdin joka sitten riittää sinne 850/900 hv tienoille ja sitä rataa.
Näin meinasin edetä.tulevaisuuden toinen projekti sitte aivan muuta 12 nostosila nokilla trollspeed kansi,läppärungot ahdin joka sitten riittää sinne 850/900 hv tienoille ja sitä rataa.
Re: Saab 9000 2.3 19t
Ja mitenkä nämä toimenpiteet vaikuttavat pakopesän ahtauteen, joka on pääasiallinen syy korkeisiin pakopaineisiin? Se pakopesä on siellä se ns. pullonkaula... noilla 300-400hv teholuokilla.. Ei pakosarja, nokat tai kansi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saab 9000 2.3 19t
Kun kansi portattu sitten löytyy vaktaa,se kanne pakopuoli virtaa huonommin kun se pakopesä.en halua autoa joka vetää vasta 3500rpm jälkeen.
paras käyttöalue haussa alle 400hv tehoille.
paras käyttöalue haussa alle 400hv tehoille.
Re: Saab 9000 2.3 19t
Varmaan isoin haaste tässä on tuo TD04HL huono hukkaportti joka ei pysy kiinni, n. 330hv on näistä sen takia aika tavanomaiset lukemat vaikka kompura sinänsä voisi tuottaa tuon 380 edestä.
Etenkin nokat (ja kansi) on näissä myös pullonkaula eli sinne osastolle parannusta sekä se yläkierroksilla kiinni pysyvä hukkaportti niin ihan ok toiminta-alue ja tehot irronnee. Etanolista olisi kyllä merkittävä hyöty kun vedetään pieni ahdin tappiin.
Etenkin nokat (ja kansi) on näissä myös pullonkaula eli sinne osastolle parannusta sekä se yläkierroksilla kiinni pysyvä hukkaportti niin ihan ok toiminta-alue ja tehot irronnee. Etanolista olisi kyllä merkittävä hyöty kun vedetään pieni ahdin tappiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saab 9000 2.3 19t
Polltoaine on jo e85 ja kello vaihdettu siihen jäykkään map tuning kelloon.sillä omalla kelolla oli nuo väännöt jäänyt saamatta.
Re: Saab 9000 2.3 19t
Ei taida olla hukkiksen kello siltikään tarpeeksi jäykkä, enemmänkin kuin 330hv pitäisi tulla jos pysyisi hukkaportti kiinni. Tuon verran irtoaa kuitenkin jo B207 moottorista pienemmällä TD04L-16T:llä ihan sen ansiosta että niissä on hyvin toimiva hukkis.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saab 9000 2.3 19t
Ei ole vielä maksimia haettu kun tuo pensapumppu särky.
Tehoja voi verrata vain samassa penkissä.nyt oli esim.ilman kosteus 31 ja sisälläkin 23 astetta ei optimi keli.
Tehoja voi verrata vain samassa penkissä.nyt oli esim.ilman kosteus 31 ja sisälläkin 23 astetta ei optimi keli.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saab 9000 2.3 19t
Peruspaine 0,65/07 bar w letku irti hönkii heti 2baria eipä viiti ajella kun tuota pensaa ei tällä hetkellä tule riittävästi.suutin auki 90 prosenttia tai120 niin ei muutosta.pensan pula siellä nyt vaivaa.
Re: Saab 9000 2.3 19t
Niin bensaa vai etanolia ? Se on varma että 600cc suuttimet nelisylinterisessä jää etanolilla heti pieneksi noilla tavoitteilla.
Itsellä oli 1.2 bar peruspaineet 2.3 koneessa 19t #7 pakopesällä ja kevytportatulla kannella + 9.4mm nostoilla se 340hp löyty. Siivet oli vakiokamaa. Ja nokkien hionnan ansiosta alavääntö kateissa vaikka yläkierroksilla auttoikin.
Aika fakiiri saa olla että 380 tai yli saa tehtyä tuosta ahdinperheestä. Nordicilla tietty onnistuu vaikka puuhyrrällä 400hp.
Veinin meriitit on kyllä tiedossa vaparipuolella mutta kyllä näissä pienissä ahdistimissa tulee erilaisia juttuja vastaan. Oikeasti haluaisin nähdä sellasen superportatun kannen ja custompakosarjan loppulukemat 19t ahtimen kanssa ihan mielenkiinnosta.
Itsellä oli 1.2 bar peruspaineet 2.3 koneessa 19t #7 pakopesällä ja kevytportatulla kannella + 9.4mm nostoilla se 340hp löyty. Siivet oli vakiokamaa. Ja nokkien hionnan ansiosta alavääntö kateissa vaikka yläkierroksilla auttoikin.
Aika fakiiri saa olla että 380 tai yli saa tehtyä tuosta ahdinperheestä. Nordicilla tietty onnistuu vaikka puuhyrrällä 400hp.
Veinin meriitit on kyllä tiedossa vaparipuolella mutta kyllä näissä pienissä ahdistimissa tulee erilaisia juttuja vastaan. Oikeasti haluaisin nähdä sellasen superportatun kannen ja custompakosarjan loppulukemat 19t ahtimen kanssa ihan mielenkiinnosta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab 9000 2.3 19t
Pakopaine on jotain astronomista, niin eihän se hukkaportti voi kiinni pysyä.. Tuo JC:n ja Vesan mainitsema 330-340hv on hyvin lähellä totuutta ja aivan maksimi 19T ahtimen kanssa. Isompi ahdin ja pakopesä suosiolla.jcarlson kirjoitti:Varmaan isoin haaste tässä on tuo TD04HL huono hukkaportti joka ei pysy kiinni, n. 330hv on näistä sen takia aika tavanomaiset lukemat vaikka kompura sinänsä voisi tuottaa tuon 380 edestä.
Mitähän sitten tuosta 16T:stä ja samasta tehosta 19T:n kanssa uskaltaisi olla mieltä... Siellä se pakopaine olisi noilla lukemilla varmasti astronominen potenssiin kaksi. Itsellä ei vain usko riitä sellaisiin lukemiin, kun isommalla ahtimella ja pakopesällä ei saada kuin tuo sama edellä mainittu teho. Olisikin mielenkiintoista saada kadulla/kentällä rinnalle tälläinen auto ja katsoa kuinka käy.
Selittäkääs fiksummat minua jo pitkään askarruttanut ilmiö. On tullut vuosien mittaan käytyä eri autoilla, eri kokoonpanoilla, eri softilla ja eri penkeissä näiden T7 ja T8 autojen kanssa. Koskaan, eikä missään olosuhteissa ole penkissä saatu ahtopaineita nousemaan lähellekkään sitä tasoa, mitä ne ovat kadulla ajettaessa. Yleensä ahtoja penkissä puuttuu 0,3 - 0,5bar. Usko on vähän mennyt vuosien varrella myös penkkitouhuihin.. Loppujen lopuksi se ratkaisee kuinka auto toimii kadulla eikä rullilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9000 2.3 19t
T8 kannen kanavat ja venttiilien nosto vipujen takia on eri luokkaa lyhytlohkoihin verrattuna. Lisäksi T8 ahtimien pakopesän muotoilu ja hukkaportin kellon voima on erilaiset t5/7 tarjontaan nähden. Eli lopputulos voi olla hyvinkin erilainen.
Ja penkkiolosuhteista olen edelleen eri mieltä, ihan tehtyjen penkitysten perusteella. Vanhojen .46s pohjaisten softien rajoituksista ja muista tutustumisvaiheen limittereiden vaikutuksia ei kannata yleistäää nykytilanteeseen.
Ja penkkiolosuhteista olen edelleen eri mieltä, ihan tehtyjen penkitysten perusteella. Vanhojen .46s pohjaisten softien rajoituksista ja muista tutustumisvaiheen limittereiden vaikutuksia ei kannata yleistäää nykytilanteeseen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab 9000 2.3 19t
Ei tartte uskoa mutta kyllä se vaan useassakin dynossa on todistettu että viinalla näistä T8 vehkeistä tulee 16T ahtimella 330hv lukemia. Tosiaan se hukkiksen design on ihan eri luokkaa hyvä ja pysyy kiinni, turbiinin hyötysuhde myös ilmeisen hyvä että siitä kompurasta saa oikeasti kaikki irti. Kyllä muunmerkkisissä 19T kompuralla otetaan 380hv lukemia, se TD04HL pakopuoli ja hukkiksen suunnittelu vaan on kaikinpuolin sysipaska 9k/9-3/9-5 saabeissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saab 9000 2.3 19t
Moottori kun moottori niin tuo laaja hyvä vääntö kujettaa sitä autoa vaan hyvin.ennen otan sellaisen missä 330hv/554nm kun sellaisen missä vääntö 450nm/360hv.kyllä tuolla väännöllä nopeuden kasvaessa ja hyvällä toimivuudella se auto liikkuu.
olen päässyt noita vertailemaan ajossa niin kyllä se 2.3 vaan huomttavasti parempi kun 2.0.
mailin ajossakin pitäs saada osat niin että olis max nopeudella vielä käytössä lähes maksi teho/hyvä vääntö maksimissaan vai 500rpm yli maksimin tehon max huiput.
Mutta kannesta vielä se että se imupuoli ok 225 virtaus mutta se pakopuoli on kyllä turbo käyttöön huono.sinne kun saa sen 40-50hv virtausta lisää vaikuttaa lähes samassa suteessa tehoihin.
saatu todistetusti 560hv autoon pelkällä kannella tehot 620hv samalla kokoonpanolla.imu puoli virtasi 265hv/10.5 nostolla ja pako 45hv paremmin kun vakio.väittäsin että noissa nokka kepeissä pitäs olla imu ja pako nokka identtiset sitten pitäs tulla paras moottorin luonne ja teho
abbot racing nokissakin lisätään vain imu puolta reilummin.on se turbo tai vapari kannen syke pitää saada kohilleen.oletan että omassa portattu kansi ja 10-10.5 nostoset nokat niin 600nm/390-400hv.veto alue 3000rpm-6500rpm hyvä.? väännön laajuus 3000rpm500nm ja vielä 6500rm se 500nm. tuttu kaveri näitä laski työkseen tehas talleille emit.proffa eli ei mistään mutu ukosta puhuta.pakko on ollut uskoa kun on nähyt tosi asiat.
nokien asteissa olisin maltillinen noin 265 400hv 500-550hv 272 550hv-700hv 280-282 astetta ja siitä yli 292 -305 astetta yli 750hv.
olen päässyt noita vertailemaan ajossa niin kyllä se 2.3 vaan huomttavasti parempi kun 2.0.
mailin ajossakin pitäs saada osat niin että olis max nopeudella vielä käytössä lähes maksi teho/hyvä vääntö maksimissaan vai 500rpm yli maksimin tehon max huiput.
Mutta kannesta vielä se että se imupuoli ok 225 virtaus mutta se pakopuoli on kyllä turbo käyttöön huono.sinne kun saa sen 40-50hv virtausta lisää vaikuttaa lähes samassa suteessa tehoihin.
saatu todistetusti 560hv autoon pelkällä kannella tehot 620hv samalla kokoonpanolla.imu puoli virtasi 265hv/10.5 nostolla ja pako 45hv paremmin kun vakio.väittäsin että noissa nokka kepeissä pitäs olla imu ja pako nokka identtiset sitten pitäs tulla paras moottorin luonne ja teho
abbot racing nokissakin lisätään vain imu puolta reilummin.on se turbo tai vapari kannen syke pitää saada kohilleen.oletan että omassa portattu kansi ja 10-10.5 nostoset nokat niin 600nm/390-400hv.veto alue 3000rpm-6500rpm hyvä.? väännön laajuus 3000rpm500nm ja vielä 6500rm se 500nm. tuttu kaveri näitä laski työkseen tehas talleille emit.proffa eli ei mistään mutu ukosta puhuta.pakko on ollut uskoa kun on nähyt tosi asiat.
nokien asteissa olisin maltillinen noin 265 400hv 500-550hv 272 550hv-700hv 280-282 astetta ja siitä yli 292 -305 astetta yli 750hv.