männäntappien lukitus
männäntappien lukitus
Oliskohan kenelläkään kokemusta teflonisista tulpista männäntapeissa. Käytetään ainakin kuplan mäntien kanssa.
Re: männäntappien lukitus
Todella matalissa männissä olen nähnyt tuollaisia tulppia, kun männänrengasura on mennyt tapin ylitse. Tosin sielläkin on itse tapin lukitus normaalisti sokilla tai spirlockeilla ja nuo tulpat ovat vain jatkamassa männänrengasuran ehjäksi. Miksi tuollaista muuten tarvitsee?
jeeeeeee!
Re: männäntappien lukitus
Varmaankin kisakoneissa käyttävät kun pitää purkaa vähän useemmin. Tosin en tiedä käyttävätkö kuitenkin lukkoja vielä lisäksi. Tuli vaan mieleen että käyttäis noita ettei tarvis tappeja lyhentää kun ei sokat mahdu.
Re: männäntappien lukitus
Kuulostaisi todella erikoiselta ettei männäntappia lukita mitenkään paikoilleen.
jeeeeeee!
Re: männäntappien lukitus
Hotcarsin sivulla mainitaan:
Männäntapin teflonlukot
Teflon erikoistulpat alkuperäisten lukkosokkien tilalle. Ehdottomasti varmin tapa kiinnittää männäntappi.
Tärkeät kilpakoneisiin. Eliminoi kokonaan mahdollisuuden, että männäntappi irtoaisi ja pääsisi
koskettamaan sylinteriseinämää.
Männäntapin teflonlukot
Teflon erikoistulpat alkuperäisten lukkosokkien tilalle. Ehdottomasti varmin tapa kiinnittää männäntappi.
Tärkeät kilpakoneisiin. Eliminoi kokonaan mahdollisuuden, että männäntappi irtoaisi ja pääsisi
koskettamaan sylinteriseinämää.
Re: männäntappien lukitus
Og 900 2.1 koneeseen tuli teflontulpat mäntiin, kun niissä ei ollut lukkorenkaan uria.
Tässä tapuksessa käytettiin fordin v6-koneen mäntiä (olikohan 2.8l kone?) Noissa on puristussovitteella
männäntapit kietokangissa kiinni, eikä männissä täten ole tapin lukkorenkaan uria ollenkaan.
Eipä ole ajossa huomannut noiden tulppien läsnäoloa. Tulpat saattaa hangata sylinterin seinämään,
mutta teflon sietää hyvin metallikosketusta, eikä sula niinkuin muut muovit.
Tässä tapuksessa käytettiin fordin v6-koneen mäntiä (olikohan 2.8l kone?) Noissa on puristussovitteella
männäntapit kietokangissa kiinni, eikä männissä täten ole tapin lukkorenkaan uria ollenkaan.
Eipä ole ajossa huomannut noiden tulppien läsnäoloa. Tulpat saattaa hangata sylinterin seinämään,
mutta teflon sietää hyvin metallikosketusta, eikä sula niinkuin muut muovit.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: männäntappien lukitus
Käykö muuten siistimmin kun alunperin? On ollut aika diisseleitä noi koneet käynniltään mitä oon kuunellut. Väittävät että kalina tulis männistä.
Re: männäntappien lukitus
Juuri tuo karkea käyntiääni oli syy mäntien vaihtoon. Kyllä kone käy nyt nätimmin. Foordin männissä on
pidemmät helmat ja välyksetkin on pienemmät.
Haittapuolena männissä on matalampi korkeus. En muista paljonko eroa oli alkuperäiseen, mutta itse kompensoin eron kantta laskemalla.
Suorituskyvyssä en huomannut mitään muutosta.
pidemmät helmat ja välyksetkin on pienemmät.
Haittapuolena männissä on matalampi korkeus. En muista paljonko eroa oli alkuperäiseen, mutta itse kompensoin eron kantta laskemalla.
Suorituskyvyssä en huomannut mitään muutosta.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: männäntappien lukitus
Joo on korkeakieroksisessa kilpakoneessa käytetty vuosia tulppia. Ekaksi oli teflonia, mutta lopuksi ostettiin tanko PEEK muovia josta sorvattiiin mahdollisimman loivalla pallolla olevat päät. Teräväpää kuluttaa pitkään käytettynä uraa pyttyy jos kangissa on sanomista ja pakottavat tappia kohti sylinteriputkea. PEEk oli ihan kivaa koneistaa myös ja ETRAlta löyty aikanaan.
Mutta joskus on tosiaan noissa vanhemmissa isotappisissa männissä massaa männäntapin C tai G lukkosokassa niin paljon että hyppää itse pois urasta.
Tästä tietysti seuraa se, että pytty tuhoutuu kun männäntappi liikkuu.
Mutta joskus on tosiaan noissa vanhemmissa isotappisissa männissä massaa männäntapin C tai G lukkosokassa niin paljon että hyppää itse pois urasta.
Tästä tietysti seuraa se, että pytty tuhoutuu kun männäntappi liikkuu.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: männäntappien lukitus
Naapurin sorvari teki tulpat teflontangosta ja kehui että oli mukavaa sorvata kun ei sula niinkuin esim.nylon, vaan lähtee ihan kunnon lastua.
"Peek" muovi on ilmeisesti samantyyppinen kuin teflon. Onko parempi männäntapin tulppana, kuin teflon?
"Peek" muovi on ilmeisesti samantyyppinen kuin teflon. Onko parempi männäntapin tulppana, kuin teflon?
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: männäntappien lukitus
Joo tuo PEEK on hyvin samantyylinen kuin teflon. Muoveja kun aikanaan haeskeltiin niin taisi se PEEK sieltä pompata esiin just tuon työstettävyyden ja moottorin äärilämpötiloissa hyvän iskusitkeuden ansiosta.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814