Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Jeo123
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja Jeo123 » Pe Huhti 26, 2019 14:13

Eli onko mitään iloa vaihtaa 19T ahdin 15T:n tilalle, jos ei aio 9-5:een sisuskaluja vaihtaa? Saako vääntöä alempaa, nopeampaa heräämistä, käyttövarmuutta tai jotain muuta hyötyä?

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4238
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Pe Huhti 26, 2019 15:59

Kaikkiin vastaus on ei. Isompi inertia - hitaampi spooli. 19T on useimmin lisäksi noname valmistajien tekemiä joten luotettavuus aitoon mitsun 15T ahtimeen verrattuna on aina käytännössä pienempi.
Jos 19T kapasiteetin aikoo T7 mosalla käyttää niin täyskunnostus kestävemmillä männillä ja jäykemmillä venajousilla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Avatar
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja saapas77 » Pe Huhti 26, 2019 16:23

3" downpipella saa enemmän hyötyjä ja herkemmin herääväksi kuin turboa vaihtamalla.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)

Jeo123
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja Jeo123 » Pe Huhti 26, 2019 21:44

On jo 3" putki alusta loppuun, mutta miten olisi parempi välijäähy? Olisko siitä sitten riemua?

Avatar
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja Kaide » Pe Huhti 26, 2019 23:02

vesa67 kirjoitti:
Pe Huhti 26, 2019 15:59
Kaikkiin vastaus on ei. Isompi inertia - hitaampi spooli. 19T on useimmin lisäksi noname valmistajien tekemiä joten luotettavuus aitoon mitsun 15T ahtimeen verrattuna on aina käytännössä pienempi.
Jos 19T kapasiteetin aikoo T7 mosalla käyttää niin täyskunnostus kestävemmillä männillä ja jäykemmillä venajousilla
Jos se orkkis 15t kestää keskimäärin 300tkm/20v niin ottaen huomioon että se koko muu koppa ympärillä on läpimätää perus saabia niin riittänee että se 19t kestää 30tkm/3v ja koko auto on paalissa siinä vaiheessa ihan ahtimesta johtumattomista syistä . Siinä toinen näkökulma
#1521

9-3 Cabrio -01 B235R stage 0.5

Historiaa:En jaksa enää laskea , ihan liikaa Saabeja !

Avatar
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja saapas77 » La Huhti 27, 2019 09:45

Matalakitkamännät vaan tuppaa olemaan melko lyhyt ikäisiä +300hv viritetysasteisissa koneissa.
19t mitsu ,3" putki ja oikea softa niin kyllä sillä ajaa pitkään jos vertaa moneen muuhun merkkiin. Matalakitkamännät ja ohuet venttiilinvarret hieman rajoittaa koneen kestävyyttä noissa tehoissa.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)

rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja rock n roll » La Kesä 01, 2019 07:30

saapas77 kirjoitti:
La Huhti 27, 2019 09:45
Matalakitkamännät vaan tuppaa olemaan melko lyhyt ikäisiä +300hv viritetysasteisissa koneissa.
19t mitsu ,3" putki ja oikea softa niin kyllä sillä ajaa pitkään jos vertaa moneen muuhun merkkiin. Matalakitkamännät ja ohuet venttiilinvarret hieman rajoittaa koneen kestävyyttä noissa tehoissa.
Pakko kysyä miten tämä ohut venttiilivarsi rajoittaa kestävyyttä? Miten esim hondan vtec moottorissa voi kestää 4.5mm venttiilivarrella oleva venttiili 9200rpm 250hp vaparina??? Saabin venttiili lautasista kyllä lohkee palasia mut sillä ei oo mitään tekemistä ohuen venttiili varren kanssa.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja Eski » La Kesä 01, 2019 19:06

Kyllähän näiden T7-koneiden venojen kanssa on usein tullut ongelmia noin 300hv kulmilla. Tosin taitaa ne venajouset olla se yleisin haaste... Itselläni ei ole kokemusta T7-koneesta 19T:llä, mutta ainakin tuossa omassa 9-3:n T5-viinapannussa (300hv) TD04HL-19T#7 toimii varsin mukavasti. Kone lähtee vetämään hienosti noin 3krpm tasolta ja vetää ihan eri tavalla kuin 15T, joka itsellä oli aikanaan 9-5:n 2.0 T7-koneessa noin 250hv etanolivirillä. Kiihtyy kuitenkin jo alakierroksiltakin vähintään vakion tapaan. Onhan tuossa T5-koneessa tietysti vähän muutakin viriä kuin tuo pelkkä ahti ja erityisesti se, että se on T5 :twisted:

Eski

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onko TD04HL-19T ahtimesta hyötyä alle 300hp?

Viesti Kirjoittaja Mertmi » La Kesä 01, 2019 19:52

Semmonen vanha nyrkkisääntö on ahtimen valinnassa syytä muistaa, että ahdin toimii optimaalisesti 1/3 kierrosalueella. Muun alueen se on kompromissi ja esim. isolla Ic:llä pystyy esim. ylimääräistä ahtoilman kuumenemista kompensoimaan. Jos nyt ihan käytännössä miettii, niin iso ahdin toki toimii yläkierroksilla paremmin kun se ei kuumenna ahtoilmaa pienemmän tapaan, mutta se kun yhdistetään pitkillä aavikkovälityksillä olevaan vaihteistoon, tulee autosta aika ankea ajettava hitaammissa nopeuksissa. Jos haet autoon raakaa tehoa koviin nopeuksiin, niin kaipa sillä voisi isompaa ahdinta perustella. Omissa kipoissa on vakio 15T:t ja olen nauttinut juurikin moottorin hyvästä reagoinnista aina 2000rpm:stä lähtien.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Vastaa Viestiin