9-3/9-5:sten 2,0T ja 2,3T moottoreitten tietoa kaivataan

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
repsa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2003 19:08
Paikkakunta: jyväskylä

9-3/9-5:sten 2,0T ja 2,3T moottoreitten tietoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja repsa »

eli eli : ois hakusassa tietoa ko. moottoreista :

-mitkä on moottorin tyyppikoodit, eli millä sarjoilla pitää hakea moottoriin osia/koko moottoria?

-onko lohko sama kuin muissa saabeissa, mikä on tarkka poraus + hp ja millä ahdoilla?

-oisko jollekkin jäänyt muistiin urlia mistä löytyisi moottoreiden ulkopuolelta otettuja kuvia?

-minkä näköiset on moottorin ja vaihteiston kannakkeet ja mitenkä ne asettuvat moottoriin (kuva auttaisi tässäkin :) )?

-minkäslainen on moottori vaihteiston puolelta katsottuna, siis siten että nenän edessä näkyy vauhtipyörä kytkinpaketteineen?

kiitos etukäteen jos joku jaksaa vastailla :) itse en nimittäin ole löytänyt noita tarviamiani tietoja ..
jepjep.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Aika pahoja kysymyksiä heitit. Vastauksia osaan noista ei varmaan tiedä kuin valtuutetun Saab -pajan työntekijä - jos hänkään :)

Moottorin tyypit on muistaakseni B205L ja B235L. Aeroissa voi olla moottorityypit B205R (9-3) ja B235R (9-5) :?: :?: :?:

Tarkka poraus on 90 mm. 2.3 -litrainen eroaa 2.0 -litraisesta sillä, että iskun pituus on pidempi (2.3 -litraisessa 90 mm, 2.0 -litraisessa 78 mm). Poraus on molemmissa koneissa sama.

Ahdot: 2.0t (150 hv) ~ 0.50 bar, 2.0T (185 hv) ~ 0.75 bar, 2.0T (205 hv) ~ 1.05 bar, 2.3t (185 hv) ~ 0.8 bar, 2.3T (250 hv) ~ 1.4 bar.

Moottoreiden ulkopuolelta otettuja kuvia? Mitä varten? Periaatteessahan nuo moottorit näyttävät lähes samanlaisilta ulospäin. Esim. 2.3 -litraiseen koneeseen voi laittaa 2.0 -litraisen koneen kannen :)

Moottorin ja vaihteiston kannakkeet: en ole koskaan nähnyt kuvia netissä. Mulla on NG900:n kannakkeista kuvat WIS -ohjelmassa. 9-3:ssa on varmaan suurin piirtein samat kannakkeet, 9-5:sta en tiedä. Toi kysymyksesi on sellainen, että siihen tarvitsis tietoa "ammattimieheltä" :)
minkäslainen on moottori vaihteiston puolelta katsottuna, siis siten että nenän edessä näkyy vauhtipyörä kytkinpaketteineen?


Tosi paha! Edelleen tohon tietäisi vastauksen varmaan "ammattimies". Sen verran voin kertoa, että esim. NG900/9-3:een ei voi ihan noin vain heittää Viggenin moottoria keulille. Liityntä vaihdelaatikoon ja vetonivelille on erilainen kuin perus- NG900/9-3:ssa.

Saako kysyä, että mihin tarvitset noita kaikkia kysymäsi tietoja?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
repsa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2003 19:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja repsa »

no ensinnäkin kiitos tiedoista, noistakin on jo jotain hyötyä :)

siis kerran jos ne on samannäköiset ulkoapäin niin sitten riittäisi ihan kummasta tahansa oleva kuva, siis näkisi vaan hieman fyysisiä ulkomittoja ja ehkä mäihällä niitä koneenkorvakkeita :)

ja tietojahan kaivataan tietenkin tekniikanvaihtoon :)
jepjep.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Meinaatko heittää 9-3:een 2.3 -litran padan :?: :D

Voi muuten olla, että toi L -kirjain noissa moottorimerkinnöissä on vaihtunut sittemmin E -kirjaimeksi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
repsa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2003 19:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja repsa »

no siis tuota, sehän ei liene mikään salaisuus että a-vectrassa on tismalleen samanlainen etuapurunko/etuakseliston kiinnitys + joustintukien yläpäänkiinnitys kuin 9-3 sabassa.

eli tarkoitus olisi tumpata 2.3T kone 2.0T stansseilla 00ppelin konehuoneeseen, kun kuitenkin tuo 2.0T on helposti tehojen (150hp)puolesta sinne laitettavissa, ja tuosta 2.3T versiosta saa helpolla sen +400hp (kuulemma :) )

sen takia näitä tämmöisiä tietoja kaivattaisiin kipeästi.

ilmeisesti sitä joutuu ostamaan kokonaisen moottori/vaihdelaatikkopaketin ja sille tekemään koneenkorvakkeet, mutta olisi kiva nähdä että kuinka ne asettuu siellä saabin konehuoneessa..
jepjep.
Vastaa Viestiin