eli eli : ois hakusassa tietoa ko. moottoreista :
-mitkä on moottorin tyyppikoodit, eli millä sarjoilla pitää hakea moottoriin osia/koko moottoria?
-onko lohko sama kuin muissa saabeissa, mikä on tarkka poraus + hp ja millä ahdoilla?
-oisko jollekkin jäänyt muistiin urlia mistä löytyisi moottoreiden ulkopuolelta otettuja kuvia?
-minkä näköiset on moottorin ja vaihteiston kannakkeet ja mitenkä ne asettuvat moottoriin (kuva auttaisi tässäkin )?
-minkäslainen on moottori vaihteiston puolelta katsottuna, siis siten että nenän edessä näkyy vauhtipyörä kytkinpaketteineen?
kiitos etukäteen jos joku jaksaa vastailla itse en nimittäin ole löytänyt noita tarviamiani tietoja ..
9-3/9-5:sten 2,0T ja 2,3T moottoreitten tietoa kaivataan
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Aika pahoja kysymyksiä heitit. Vastauksia osaan noista ei varmaan tiedä kuin valtuutetun Saab -pajan työntekijä - jos hänkään
Moottorin tyypit on muistaakseni B205L ja B235L. Aeroissa voi olla moottorityypit B205R (9-3) ja B235R (9-5)
Tarkka poraus on 90 mm. 2.3 -litrainen eroaa 2.0 -litraisesta sillä, että iskun pituus on pidempi (2.3 -litraisessa 90 mm, 2.0 -litraisessa 78 mm). Poraus on molemmissa koneissa sama.
Ahdot: 2.0t (150 hv) ~ 0.50 bar, 2.0T (185 hv) ~ 0.75 bar, 2.0T (205 hv) ~ 1.05 bar, 2.3t (185 hv) ~ 0.8 bar, 2.3T (250 hv) ~ 1.4 bar.
Moottoreiden ulkopuolelta otettuja kuvia? Mitä varten? Periaatteessahan nuo moottorit näyttävät lähes samanlaisilta ulospäin. Esim. 2.3 -litraiseen koneeseen voi laittaa 2.0 -litraisen koneen kannen
Moottorin ja vaihteiston kannakkeet: en ole koskaan nähnyt kuvia netissä. Mulla on NG900:n kannakkeista kuvat WIS -ohjelmassa. 9-3:ssa on varmaan suurin piirtein samat kannakkeet, 9-5:sta en tiedä. Toi kysymyksesi on sellainen, että siihen tarvitsis tietoa "ammattimieheltä"
Tosi paha! Edelleen tohon tietäisi vastauksen varmaan "ammattimies". Sen verran voin kertoa, että esim. NG900/9-3:een ei voi ihan noin vain heittää Viggenin moottoria keulille. Liityntä vaihdelaatikoon ja vetonivelille on erilainen kuin perus- NG900/9-3:ssa.
Saako kysyä, että mihin tarvitset noita kaikkia kysymäsi tietoja?
Moottorin tyypit on muistaakseni B205L ja B235L. Aeroissa voi olla moottorityypit B205R (9-3) ja B235R (9-5)
Tarkka poraus on 90 mm. 2.3 -litrainen eroaa 2.0 -litraisesta sillä, että iskun pituus on pidempi (2.3 -litraisessa 90 mm, 2.0 -litraisessa 78 mm). Poraus on molemmissa koneissa sama.
Ahdot: 2.0t (150 hv) ~ 0.50 bar, 2.0T (185 hv) ~ 0.75 bar, 2.0T (205 hv) ~ 1.05 bar, 2.3t (185 hv) ~ 0.8 bar, 2.3T (250 hv) ~ 1.4 bar.
Moottoreiden ulkopuolelta otettuja kuvia? Mitä varten? Periaatteessahan nuo moottorit näyttävät lähes samanlaisilta ulospäin. Esim. 2.3 -litraiseen koneeseen voi laittaa 2.0 -litraisen koneen kannen
Moottorin ja vaihteiston kannakkeet: en ole koskaan nähnyt kuvia netissä. Mulla on NG900:n kannakkeista kuvat WIS -ohjelmassa. 9-3:ssa on varmaan suurin piirtein samat kannakkeet, 9-5:sta en tiedä. Toi kysymyksesi on sellainen, että siihen tarvitsis tietoa "ammattimieheltä"
minkäslainen on moottori vaihteiston puolelta katsottuna, siis siten että nenän edessä näkyy vauhtipyörä kytkinpaketteineen?
Tosi paha! Edelleen tohon tietäisi vastauksen varmaan "ammattimies". Sen verran voin kertoa, että esim. NG900/9-3:een ei voi ihan noin vain heittää Viggenin moottoria keulille. Liityntä vaihdelaatikoon ja vetonivelille on erilainen kuin perus- NG900/9-3:ssa.
Saako kysyä, että mihin tarvitset noita kaikkia kysymäsi tietoja?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
no ensinnäkin kiitos tiedoista, noistakin on jo jotain hyötyä
siis kerran jos ne on samannäköiset ulkoapäin niin sitten riittäisi ihan kummasta tahansa oleva kuva, siis näkisi vaan hieman fyysisiä ulkomittoja ja ehkä mäihällä niitä koneenkorvakkeita
ja tietojahan kaivataan tietenkin tekniikanvaihtoon
siis kerran jos ne on samannäköiset ulkoapäin niin sitten riittäisi ihan kummasta tahansa oleva kuva, siis näkisi vaan hieman fyysisiä ulkomittoja ja ehkä mäihällä niitä koneenkorvakkeita
ja tietojahan kaivataan tietenkin tekniikanvaihtoon
jepjep.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
no siis tuota, sehän ei liene mikään salaisuus että a-vectrassa on tismalleen samanlainen etuapurunko/etuakseliston kiinnitys + joustintukien yläpäänkiinnitys kuin 9-3 sabassa.
eli tarkoitus olisi tumpata 2.3T kone 2.0T stansseilla 00ppelin konehuoneeseen, kun kuitenkin tuo 2.0T on helposti tehojen (150hp)puolesta sinne laitettavissa, ja tuosta 2.3T versiosta saa helpolla sen +400hp (kuulemma )
sen takia näitä tämmöisiä tietoja kaivattaisiin kipeästi.
ilmeisesti sitä joutuu ostamaan kokonaisen moottori/vaihdelaatikkopaketin ja sille tekemään koneenkorvakkeet, mutta olisi kiva nähdä että kuinka ne asettuu siellä saabin konehuoneessa..
eli tarkoitus olisi tumpata 2.3T kone 2.0T stansseilla 00ppelin konehuoneeseen, kun kuitenkin tuo 2.0T on helposti tehojen (150hp)puolesta sinne laitettavissa, ja tuosta 2.3T versiosta saa helpolla sen +400hp (kuulemma )
sen takia näitä tämmöisiä tietoja kaivattaisiin kipeästi.
ilmeisesti sitä joutuu ostamaan kokonaisen moottori/vaihdelaatikkopaketin ja sille tekemään koneenkorvakkeet, mutta olisi kiva nähdä että kuinka ne asettuu siellä saabin konehuoneessa..
jepjep.