900i 16 -> T16 ?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

900i 16 -> T16 ?

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Voisiko asiasta tietävät kertoa minkälainen projekti olisi vaihtaa jostain vanhemmasta t16 saapista tekniikka omaan -89 satkuun.

Miten / mitkä asiat hoidetaan kuntoon että autoon saa leiman? Tarviiko kattia, koska eikös -89 t16:set ole katilla? Sen tiedän, että kaasuiskarit tarvitsee ja asialliset jouset, pitäisikö tehdä muita muutoksia?

Alkaa sairaus pahenemaan ja pitäisi saada vihellintä pellin alle 8)

Kiitos jo näin etukäteen!
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

projektina ei mikään paha. Sulla kun on vielä tuo 16v malli, niin ei tarvi vaihtaa bensa linjaakan.
Vaihdat pakoputken, ruiskun sähköt, ja boksin.

Konehuoneen johtosarjaa ei sulla ole tarvis muuten vaihtaa. Voit esim lisätä siihen vanhaa sen apc:n ja halutessasi ylipainekytkimen jne.

Leimanhan pitäisi tulla aika helposti.

Mulla on semmonen rojekti menos parast aikaa että 88, i :hin laitetaan 85 T16 kone :wink:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

i16->T16

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Eipä tuota kummoisia muutoksia tarvinnut tehdä, että sai i16->T16. Kaikki i16:ssa olleet alkup.osat kelpaavat turboonkin. Oulussa konetiellä meinasivat alkaa hankalaksi ja pompottamaan ensin tyyppihyväksyntätodistuksen halusivat, sitten kattia olivat vailla ja lopuksi olisivat olleet muuttamassa vähäpäästöiseksi. Inssikin vaihtui kyllä välillä ja intoa riitti. Vaihdoin konttoria ja muutoskatsastin -86 koneen -89 koriin ilman nokan koputuksia. Ei siis kiinni papereista vaan miehistä ketkä asiaa hoitavat.

t. P:n Vee
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

1.7. 1987 alkaen rekisteröityjen kanssa ei aina välttämättä mene noin helposti. Päästöjen kanssa saattaa tulla kinaa konttorilla. Uusi kone pitäisi olla aina vähintään yhtä vähäsaasteinen kuin alkuperäinen. Saabin tapauksessa jos asentaa suomessa rekisteröidystä autosta turbotekniikkaa, homma vielä onnistuu, mutta ulkomaan koneiden ja varsinkin jenkkimoottoreiden kanssa on ollut hankaluuksia. Yleensä niihin on jouduttu asentamaan KATti 7/-87 alkaen.

Homma on läpihuutojuttu ennen tuota yllämainittua ensimmäistä käyttöönottoa. Omaan 86 iikkaan leimattiin turbo Oulussa konetiellä ongelmitta.

Sama koskee tuontiautoja. Vanhojen kanssa homma leimaamalla OK, mutta uudempiin tarvitaan ECE-todistus päästöjen osalta.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Mites sitten käy jos homma menee nihkeeks ja alkaa sedät kattia kinuamaan, niin onko se katti sit mahdollista tuupata sinne?
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Kattimallin ohjausboksi lambda-anturin kera ja KATti putkeen kiinni. Kyllä se onnistuu.

Jos virittelee konetta, niin laittaa sitten niin ison KATin, ettei ahdista :D
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Jos jollakin ois kuvia kyseisestä operaatiosta niin oisin kiinnostunu.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Katti vai ilman?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kokemuksesta kertoisin sen verran, että jos uusi kone (siis T16) ei ole 88-89 mallinen, niin katin joudut putkeen laittamaan, jos auto on 1.1.87 jälkeen käyttöönotettu, tai jotain sellaista.
Tai sitten joudut todistamaan jollain ihmeellä että tuo vanhempi kone vastaa 1.1.87 jälkeen käyttöönotettua konetta.
Kaikkihan tietää että erot ei ole kovin suuret, mutta milläs todistat sen.

Ja nykyään katsastusinssit ovat suhteellisen tarkkoja tuon suhteen.

nimimerkillä 900 -88 T16 kat.

- Nappe
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Tuota miten kysyykö ne sen koneen vuosimallin. jos esim sanoo että sen on vm88??
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin elikkäs miten kannattaisi lähteä liikkeelle ? 900T16 kolari saabbi jostain vai ?

Onkos tuossa minun saabissa (900i -90) samanlainen moottori kuin saman vuotisessa turbo saabissa ?

Mitäs jos ostaa ihan erikseen turbon ja liittää sen satkuun kiinni, mitäs katsastusmiehet tästä tuumii ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Katti vai ilman?

Viesti Kirjoittaja qaw »

Nappe kirjoitti:Tai sitten joudut todistamaan jollain ihmeellä että tuo vanhempi kone vastaa 1.1.87 jälkeen käyttöönotettua konetta.
Kaikkihan tietää että erot ei ole kovin suuret, mutta milläs todistat sen.
Akelta saatu ihan virallinen vastaus: merkkikorjaamon varaosalistoilla.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Turbo16 kirjoitti:Niin elikkäs miten kannattaisi lähteä liikkeelle ? 900T16 kolari saabbi jostain vai ?

Onkos tuossa minun saabissa (900i -90) samanlainen moottori kuin saman vuotisessa turbo saabissa ?
Aika lähelle muttei kuitenkaan ihan. Ruiskussa ja varsinkin puristuksissa on merkittäviä eroja, i16-kone ei juuri ahtamista kestä ilman mäntien vaihtoa.
Mitäs jos ostaa ihan erikseen turbon ja liittää sen satkuun kiinni, mitäs katsastusmiehet tästä tuumii ?
Tällöin kyseessä on muutettu ahdettu kone ja se rinnastetaan moottorin vaihtoon, edelleen siis tulee kyseeseen ne päästövaatimukset...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eli halvemalla taitaa päästä ja kestävämällä, kun hakee auton ulkomailta tai ostaa kotimaasta
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin