Missä vaiheessa sylinterien poraus?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Missä vaiheessa sylinterien poraus?

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Nimellismitta männän välys Wissin mukaan 0,03-0,07mm. Pahimmillaan nyt välystä 0,12mm. Meneekö rengastamalla? Kone B235E.

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10007
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Missä vaiheessa sylinterien poraus?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Miten on mitattu?

Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Missä vaiheessa sylinterien poraus?

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

AZP kirjoitti:
Ke Kesä 26, 2019 18:53
Miten on mitattu?
Mikrometrillä männät(89,96mm ja 89,95mm mitoissa). Sylinterimittakellolla sylinterit, kulunein kohta männärenkaiden yläkuolokohdan seutu 90,04-90,07mm.

Enpä tiedä onko jollain muita mittausmenetelmiä tiedossa?

Minkälaiset laadultaan nuo Maptunin Wössnerit https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... e-905.html

rungo
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 10:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Missä vaiheessa sylinterien poraus?

Viesti Kirjoittaja rungo »

Saba9-3 kirjoitti:
Ke Kesä 26, 2019 20:21
AZP kirjoitti:
Ke Kesä 26, 2019 18:53
Miten on mitattu?
Mikrometrillä männät(89,96mm ja 89,95mm mitoissa). Sylinterimittakellolla sylinterit, kulunein kohta männärenkaiden yläkuolokohdan seutu 90,04-90,07mm.

Enpä tiedä onko jollain muita mittausmenetelmiä tiedossa?

Minkälaiset laadultaan nuo Maptunin Wössnerit https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... e-905.html
Yleisin takomäntä mitä saabeissa käytetään, ovat hyviä.
OG 9-5 -02 B234/B235
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS

rungo
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 10:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Missä vaiheessa sylinterien poraus?

Viesti Kirjoittaja rungo »

rungo kirjoitti:
To Kesä 27, 2019 12:54
Saba9-3 kirjoitti:
Ke Kesä 26, 2019 20:21
AZP kirjoitti:
Ke Kesä 26, 2019 18:53
Miten on mitattu?
Mikrometrillä männät(89,96mm ja 89,95mm mitoissa). Sylinterimittakellolla sylinterit, kulunein kohta männärenkaiden yläkuolokohdan seutu 90,04-90,07mm.

Enpä tiedä onko jollain muita mittausmenetelmiä tiedossa?

Minkälaiset laadultaan nuo Maptunin Wössnerit https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... e-905.html
Yleisin takomäntä mitä saabeissa käytetään, ovat hyviä. Ainakin joskus wössnerin männän tapit olivat heikommat kuin saabin omat, en tiedä oliko viallinen satsi vai ei. Tais olla hx35 ja +2bar ahtoja kun oli hajonnut, eli kestää kyllä normi viritykset hyvin.
OG 9-5 -02 B234/B235
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS

Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Missä vaiheessa sylinterien poraus?

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Onko kenelläkään muistissa millaiselle välykselle nuo Wössnerit pitää sovittaa? Harmittaa jos kylmänä kolisevat ison välyksen takia jos sitä vaativat. Yritin kysyä sähköpostilla Maptunilta mutta eivät vastanneet ainakaan vielä vaikka aamulla jo kyselin. Mäntäpaketissa varmaan tieto siitä mutta olisi kiinnostanut etukäteen. Palvelunumeroon en viitsi soittaa heikolla rallienglannillani eikä ruotsinkieli taitu sitäkään vähää.

Taitaa nuo olla myös edullisin mäntävaihtoehto vai onko jollain tiedossa edullisempia tai parempia kohtuu hintaan?

Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Missä vaiheessa sylinterien poraus?

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Saba9-3 kirjoitti:
To Kesä 27, 2019 15:05
Onko kenelläkään muistissa millaiselle välykselle nuo Wössnerit pitää sovittaa? Harmittaa jos kylmänä kolisevat ison välyksen takia
Tervehdys 😊 Oma t7 porattiin 91 mm , eli millin ylikokoon . Tällöin välys on sopiva uudelle männälle joka on mitoitettu jo valmistus vaiheessa sopivaksi ko: poraukselle. Edellyttää toki että poraus on sitten tosiaakin 91 mm Ei yli eikä ali . Uusien Männänrenkaiten katkos välykset tulee vielä tarkistaa ennen asennusta , omia Wösnereitten renkaita ei tarvinnut lyhentää.. Reilu 200tkm. menty eikä kolise männät... muuten kyllä alkaa vetelemään viimeisiään..😬 t.A

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4366
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Missä vaiheessa sylinterien poraus?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=231059

Wössiköiden kanssa tullee specsit mutta tuon keskustelun perusteella kympin yhteisvälys max olis sopiva. Mikä toimii myös vakiomäntien kanssa varsin hyvin. Ja käyttiskoneissa ihan käytännössä olen huomannut että ne renkaiden ykk kiillottumat ei merkkaa käytännössä mitään kunhan pytyt saa pyöreiksi eikä kokonaisvälys kasva liian suureksi.
Kisakoneissa voi sitten tehdä tinkimättömämmin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Missä vaiheessa sylinterien poraus?

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

"Kirjoittaja veini siekkinen » Ma Heinä 01, 2019 20:08
Wössnerit sietää 0,15 välyksen eikä kolista yläpäästä jopa 0,18 kokemusta on ja ova maajantuojan mukaan ajanneet kovilla laitteilla jopa 0,15 välyksellä.hyvä mäntä ja puolet kevyempiä kuin omat männät.itse olen tiputtanut kannen ja männän välystä vähän turha rasittaa kiertokangen laakereita turhaan."


Wössnereitten paketissa oli että sovitetaan 0,07 välykselle ja 0,5 ylikokomäntä on 90,43mm eli sylinterit porataan tasan 90,50.

Vastaa Viestiin