Ainakin itseäni tuolla messukeskuksessa kiinnosti ehkä kaikista eniten näytillä ollut Saab 9-3 Sport Sedan 2.0T.
Auto kuuluu Diners Club Racing Teamille ja sitä ohjastaa kolme henkilöä, Hans Simonsson, Peter Wallenberg ja Joakim Thörjesson.
Kun näin auton, niin oli aivan pakko päästä katsomaan sen konepellin alle. Kysyin lupaa Saabin edustajalta, mutta hän sanoi minulle, että lupa pitäisi kysyä kyseisen Saabin kuskilta.
Joten ei muuta kuin kohteliaasti kysymään. Ja kuski (Hans Simonsson) oli tosi ystävällinen, vaikka ei hirveästi auton teknisistä asioista tiennytkään, kun niitä kuulemma hoiteli Joakim Thörjesson.
Konepelti avattiin, ja j*mal**ta mikä turbo autossa oli
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kone kuulemma kestää usemmankin kisan aukaisematta, mutta vaihdelaatikko avataan jokaisen kisan jälkeen, jos ei muuta niin tsekataan, että kaikki on ok ja ehjää. Sytytyskasetti on viime vuonna tehnyt tenän kahdessa kilpailussa, mutta tänä vuonna se ei ole hajonnut kertaakaan. Autossa oli tavallinen punainen sytytyskasetti.
Jokaisesta pakosarjan putkesta lähti erillinen lämpötila-anturi, joka valvoi pakokaasujen lämpötilaa. Polttoainetankki oli 120 litran kokoinen ja kuski väitti, että he ajavat lähinnä 98:lla, koska yli 100 oktaanin kilpabensa on kallista.
Kysyin kuskilta monta kysymystä, osaan hän osasi vastata, mutta hän antoi minulle Diners Club Racing Teamin käyntikortin, jossa oli heidän sähköpostiosoitteensa, jotta voisin kysellä autosta mekaanikolta (Joakim Thörjesson), koska hän ei tietänyt vastausta kaikkiin kysymyksiini. Täytyykin ilmeisesti "vaivata" tuota "Jockea" muutamalla kysymyksellä
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
En jaksa nyt tähän hätään kirjoittaa kaikkia Hans Simonssonilta kysymiäni kysymyksiä ja hänen vastauksiaan, mutta tässä vielä muutama:
kysyin häneltä, että onko autossa hirveä turboviive. Hän vastasi minulle, että ei ole, kunhan vain muistaa pitää kierrokset 4000 rpm:ssä tai vähän yli sen. Kierroslukurajoitin on kuulemma sijoitettu 7200-7300 rpm:ään ja heillä on useampi moottorinohjausyksikön softa eri tilanteita ja kilpailuja varten. Hän ei tiennyt, onko moottorinohjausyksikkö Trionic, mutta tod.näk. se ei ole.
Lisäksi kysyin häneltä, että miltä tuntuu ajaa 360 kW:n etuvetoista Saabia, pysyykö se hanskassa vai vikuroiko se. Hans vastasi minulle, että he ovat nyt ajaneet tehokasta etuvetoista Saabia kahden vuoden ajan (ensin he ajoivat OG9-3 Aerolla ja nyt 9-3SS:llä), joten siihenkin on jo ehtinyt tottua
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Diners Club Racing Team on luokassaan tällä hetkellä toisena Porsche -tallin jälkeen. Olisi se joskus hauska nähdä tuo Saabi "livenä" hiostamassa Porschea
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
"Sokerina pohjalla" näin 9-3SS:n kojetaulun päällä "SAAB Racing" -lippiksen, joten kysyin Hansilta, että mistä tuollaisen voi ostaa. Hans sanoi, että tällä hetkellä ei mistään, mutta jos hän antaa sen lippiksen mulle, niin olisko se OK? No olihan se ja Hans antoi mulle tuon lippiksen - ja vieläpä ihan ilmaiseksi!!!
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Lopuksi heitin leikkimielisesti Hansille, että "mistäs saataisiin tollainen kone mun ulkona seisovaan autooni?", johon Hans naurahti huvittuneesti. Hauska heppu! Ei muuta kuin menestystä ja onnea heille kisoissaan!!!
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Otin muutaman kuvan tuosta autosta kännykkäkameralla (laatu ei oo hirveen hyvä):
http://groups.msn.com/TurboSensonicinSa ... lbumlist=2