Neuvoja mäntien valintaan; 9-5 T7 Bsr stage 3

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Moottoriukko
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 12, 2019 21:15

Neuvoja mäntien valintaan; 9-5 T7 Bsr stage 3

Viesti Kirjoittaja Moottoriukko »

Morjesta!

Elikkäs tuli hommattua eka Saabi ja eikä mennyt kauaakaan kun kolmospytystä katos puristukset ja paineet karkasi kampikammioon. Mosa nyt auki ja männästä oli lohjennut renkaiden välistä pari suurehkoa palaa. Suurena yllätyksenä pytyssä ei ainakaan silmillä havaittavaa jälkeä, joten kevyt hoonaus ja uudet romut sisään.

Kysymys kuuluukin: mitä palikoita lähtisitte valikoimaan?

Tietoa autosta:

-9-5 T7 2.3t b235r
-Bsr Stage 3 (softa, 3" dp, sport flow putkisto: 290hp 467nm lukemat bsr nettisivuilta kaivettu)
-240tkm ajettu
-männät vaihtettu 100tkm kohdalla.

Osaatteko sanoa osanumeroiden perusteella mitkä nämä kiinni olleet männät ja kanget on vai onko vakio T7 hilppeet?
Mäntä: Mahle 90L97
Kanki: 9165374

Kanget virheettömät, joten mieluiten kaipaisin mäntäsuosituksia näille kangille. Jos jollekkin olis sattumoisin jäänyt sopivia mäntiä hyllyyn pölyttymään, tarjoathan myös niitä!

Kaipaisin myös hyväksi todettuja suosituksia kiertokankien liukulaakereille.

Ajatuksena on pitää saabi käyttöautona jokunen vuosi, joten haluan tehdä kerralla kunnolla.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Neuvoja mäntien valintaan; 9-5 T7 Bsr stage 3

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eka suositus - bsr männänrikkomissofta mäkeen ja asiallisempaa tilalle. Männät lienee edelliskerralla vaihdettu samasta syystä. Et ole ensimmäinen.
Toinen suositus, wösnerin männät samantien että jää varaa suurentaa ahdintakin jatkossa.
Kolmas - uusi ilmamassamittari ja vaihda polttoainepumpou, suodatin ja suurenna suuttimet.
Ja viimeinen tai oikeastaan ennen kaikkia - mittaa ne pytyt ettei mene vaiva hukkaan ekalla vedolla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Moottoriukko
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 12, 2019 21:15

Re: Neuvoja mäntien valintaan; 9-5 T7 Bsr stage 3

Viesti Kirjoittaja Moottoriukko »

Suurkiitos nopeasta vastauksesta!

Muutama tarkentava kysymys vielä (tosiaan kun Saabit uusi tuttavuus itselle):

-Mistä kannattaisi lähteä etsimään parempaa softaa/softaajaa?
Kiinnostaisi mielenkiinnosta, mikä bsr ohjelmassa on pielessä kun rikkoo mäntiä?

-Wössnereitä tossa kattelinkin. Eli näihin kankiin menee varmaan ihan suoraan T7 tarkoitetut wössnerit (esim:
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... 5-23t.html) ?

-Sitten vielä noista suuttimista; olisko ajatusta minkä kokoiset suuttimet olis sopivat tälle paketille?

Unohtui ekassa viestissä sanoa, että kaasuläpästä oli irti yksi alipaineletku eli saanut sitäkautta pikkasen lisää ilmaa. Myös bypassin paluuputki irtosi kerran turbolle menevästä putkesta, mutta tämän korjasin heti kun huomasin. Voisiko näissä olla syynpoikasta männän rikkoutumiselle?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Neuvoja mäntien valintaan; 9-5 T7 Bsr stage 3

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jokusen ko. putiikin softan kurkkineena ilmamassapyynnit on olleet melko rohkeita ja nakutuksiin reagoivia suojelutoimenpiteitä on poistettu/heikennetty sen verran että hetken on kivaa kunnes raudan rajat tulee vastaan.
Eli softaan realismia sen mukaan millainen kokoonpano on. Tekijöitä löytyy täältä foorumilta ja paikkakuntatieto auttaa löytämään lähimmät helpommin. Katsele vaikka allekirjoituksia.

15T:n lisäksi löytyy samasta sarjasta huomaamatomia isompiakin malleja, kyllä näistä valinnoista ja rakennuspalikoista on tuhat kertaa täällä foorumilla jo keskusteltu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin