Vapaavirtaussuodatin
Vapaavirtaussuodatin
Voi noissa suodattimissa käyttää mitä tahansa tuohon tarkoitukseen tarkoitettavaa öljyä?
93 2.0t
Kyllä ainakin samantyyppisille suodattimille tarkoitettua öljyä tohtii käyttää. Siis eri merkkien kesken ristiin. Värihän siinä suodattimessa vaihtuu samalla.
Mulla OG:ssa vapaavirtaussuodin pitää koneen omien tutkimusten mukaan puhtaampana kuin orkkis. Eli ahtoputkien pölyyntyminen loppui kun aloin käyttää K&N suodinta. Ja ahdistava suodatin lyhentää ahtimen elinikää ja tottakai tehoja(provo).
Mulla OG:ssa vapaavirtaussuodin pitää koneen omien tutkimusten mukaan puhtaampana kuin orkkis. Eli ahtoputkien pölyyntyminen loppui kun aloin käyttää K&N suodinta. Ja ahdistava suodatin lyhentää ahtimen elinikää ja tottakai tehoja(provo).
Aki Peltola #1132
Joo, vanha kunnon T5 syö vaikka pienii kiviä nikottelemattase93tbo kirjoitti:No mulla on toi T7 en laita vaikka annettaisi ilmaiseksi. Ja kun ei ole viriä niin mihinkäs sitä
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Ollut vuoden vapaavirtaussuodin kiinni T7:ssa ja ei mitään ongelmia ole ollut ainakaan vielä Öljyä ei kannata käyttää mitenkään runsaasti, sehän sen ilmamassamittarin rikkoo... Putsaamalla imm:n langan on jokunen henkilö nettisaittien mukaaan saanut ilmamassamittarin toimimaan liiallisen öljynkäytönkin jälkeen...se93tbo kirjoitti:No mulla on toi T7 en laita vaikka annettaisi ilmaiseksi. Ja kun ei ole viriä niin mihinkäs sitä
Saab 9³
Herääpi vain kysymys että mitä helvetin hyötyä on laittaa vv-suodin, etenkin ne drop in tyyppiset filsut. Orkkis paperi riittää 99% tämän foorumin kävijöistä joten siitä se ei ainakaan ole kiinni. Esim 9-5 aerosta saa penkissä todistetusti 350hp orkkis paperilla. Jos kysessä esim ng900 niin suurempi ongelma on se putki joka tulee putsarikoteloon ei siis putsari itse.
Itsellä on ollut kiinni sekä kartio että drop in sillä seurauksella että MAF tod näk sai siipeensä. Toki se on voinut myös vioittua ihan käytössä mutta liputtaisin enemmän noiden "let sh*t in" tyyppisten putserien suuntaan.
Tähän voisi todeta kaikille nille jotka sanoo "minulla ei ole ongelmia" niin tiedättekö todella ettei teillä ole ongelmia. "lievästi" paskoittunut MAF saa aikaan kummia jota ei perstuntumalta huomaa, mutta pinnan alla ei kaikki olekkaan sitten niin hyvin.
Tuossa yllä se93tbo viittasi mun autoon ja eilisiin kokeiluihin kun MAFit vaihdettiin ristiin. Omalla MAFilla signalli soutaa varsin voimakkaasti kierrosalueen yläpäässä, heitot luokkaa 10g/s. Toinen MAF kiinni ja avot, arvot pysyy 1g/s sisällä.
MAFi kun paskottuu niin se tulos näkyy etenkin yläpäässä, ei niinkään normi ajossa. Kun MAFi paskottuu virtaa siitä enemmän ilmaa läpi kuin mitä se mittaa ja tulos seoksien osalta voi olla mitä tahansa. Tasakaasulla ECU korjaa, mutta se ei valitettavasti riitä ennustamaan mitä WOTn alla tapahtuu.
Jos oletetaan että Se:n MAF näyttää oikein ja omani väärin, niin silloin tullaa äkkiä siihen tulokseen että moottori on saanut ilman "hieman" enemmän kuin mitä ECU toivoo.
Ensimmäinen veto, ECU ei tiedä että MAF on vaihtunut ja hukkaportin PID on kuten omalla MAFilla.
Tulos, mitä sviddua 1650mg/sytytys
Arvo ei varmasti avaudu kaikille, mutta kerrottakoot että vakio 9-5aero
saavuttaa luvatut 350Nm 1350 mg/C
1500-1550mg/C riitää reiluun 500Nm/C asti
Tuosta voi kukin laskea mitä luokka vääntö on 1650mg/C:llä Ei siis ihme että kytkimet sanoo kaput jne. Huomatkaa myös millä kulmakertoimella käyrä nousee. Onhan se tietysti kiva että auto kulkee, mutta teen sen mielummin "hallitusti" softalla, kuin tällä tavalla.
Toinen veto, ECU säätää itseään niin että arvot pysyy ko. MAFin mukaan ECU haluamissa rajoissa. Eli mg/C reippaassa 1500mg/C johon softa tuolla alueella on asetettu.
Tässä kuitenkin logi eiliseltä
Ehkä tästä joku saa jotain irti tai sitten ei, mutta mun autoon ei noita hömpötyksiä enää tule...
Itsellä on ollut kiinni sekä kartio että drop in sillä seurauksella että MAF tod näk sai siipeensä. Toki se on voinut myös vioittua ihan käytössä mutta liputtaisin enemmän noiden "let sh*t in" tyyppisten putserien suuntaan.
Tähän voisi todeta kaikille nille jotka sanoo "minulla ei ole ongelmia" niin tiedättekö todella ettei teillä ole ongelmia. "lievästi" paskoittunut MAF saa aikaan kummia jota ei perstuntumalta huomaa, mutta pinnan alla ei kaikki olekkaan sitten niin hyvin.
Tuossa yllä se93tbo viittasi mun autoon ja eilisiin kokeiluihin kun MAFit vaihdettiin ristiin. Omalla MAFilla signalli soutaa varsin voimakkaasti kierrosalueen yläpäässä, heitot luokkaa 10g/s. Toinen MAF kiinni ja avot, arvot pysyy 1g/s sisällä.
MAFi kun paskottuu niin se tulos näkyy etenkin yläpäässä, ei niinkään normi ajossa. Kun MAFi paskottuu virtaa siitä enemmän ilmaa läpi kuin mitä se mittaa ja tulos seoksien osalta voi olla mitä tahansa. Tasakaasulla ECU korjaa, mutta se ei valitettavasti riitä ennustamaan mitä WOTn alla tapahtuu.
Jos oletetaan että Se:n MAF näyttää oikein ja omani väärin, niin silloin tullaa äkkiä siihen tulokseen että moottori on saanut ilman "hieman" enemmän kuin mitä ECU toivoo.
Ensimmäinen veto, ECU ei tiedä että MAF on vaihtunut ja hukkaportin PID on kuten omalla MAFilla.
Tulos, mitä sviddua 1650mg/sytytys
Arvo ei varmasti avaudu kaikille, mutta kerrottakoot että vakio 9-5aero
saavuttaa luvatut 350Nm 1350 mg/C
1500-1550mg/C riitää reiluun 500Nm/C asti
Tuosta voi kukin laskea mitä luokka vääntö on 1650mg/C:llä Ei siis ihme että kytkimet sanoo kaput jne. Huomatkaa myös millä kulmakertoimella käyrä nousee. Onhan se tietysti kiva että auto kulkee, mutta teen sen mielummin "hallitusti" softalla, kuin tällä tavalla.
Toinen veto, ECU säätää itseään niin että arvot pysyy ko. MAFin mukaan ECU haluamissa rajoissa. Eli mg/C reippaassa 1500mg/C johon softa tuolla alueella on asetettu.
Tässä kuitenkin logi eiliseltä
Ehkä tästä joku saa jotain irti tai sitten ei, mutta mun autoon ei noita hömpötyksiä enää tule...
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Joo, eipä niistä kestokahvinsuodattimista oo oikein käyttöautoon vastaavaa hyötyä... Itse ainakin laitan nekin rahat jonnekkin muualle konehuoneeseen tai sitten vaan vaihdan tiheempään niitä orkkis suodattimia...
Vierestä seurannut kaverin krossipyörän suodattimen pesutouhuja ja se ainakin näytti hiukan apteekkarin hommalta. Autojen suodattimista en tiedä, mutta jos niissäkin käytetään sitä vapaassa ilmassa sitkostuvaa "öljyä" niin se oli ainakin ihan tautista tavaraa....
Niinkuin Vigge tuossa sanoikin niin vakiopeleissä voi vv-suodatinta vastaavan hyödyn saada varmasti kiinnittämällä huomiota ahtoputkistoon ja/tai ilmanottoon... Cold air intaket...yms....
Vierestä seurannut kaverin krossipyörän suodattimen pesutouhuja ja se ainakin näytti hiukan apteekkarin hommalta. Autojen suodattimista en tiedä, mutta jos niissäkin käytetään sitä vapaassa ilmassa sitkostuvaa "öljyä" niin se oli ainakin ihan tautista tavaraa....
Niinkuin Vigge tuossa sanoikin niin vakiopeleissä voi vv-suodatinta vastaavan hyödyn saada varmasti kiinnittämällä huomiota ahtoputkistoon ja/tai ilmanottoon... Cold air intaket...yms....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Kiitos Vigge asian perusteellisesta selvityksestä! Itellä kiinni kartiosuodin pelkästään äänien takia. Minkäänlaista pykimistä ym. ei ole havaittavissa, mutta en tosiaan kirjoituksiesi perusteella voi varmasti sanoa, että jotain häikkää ei olisi. Tätä en siis pysty varmistamaan kuin mittaamalla ilmamäärän?
Kaikesta lukemastani olen kuitenkin saanut sellaisen mielikuvan, että riittävin väliajoin, hyvin pestynä ja maltillisesti öljyä käyttämällä vapaavirtaussuodin imm:n kanssa toimii. Olenko siis väärässä?
Miten risa imm käyttäytyy jos jotain ongelmia auton kanssa tulevaisuudessa tulee?? Tyhjäkäynti ilmeisesti vaeltaa tms...?
Kaikesta lukemastani olen kuitenkin saanut sellaisen mielikuvan, että riittävin väliajoin, hyvin pestynä ja maltillisesti öljyä käyttämällä vapaavirtaussuodin imm:n kanssa toimii. Olenko siis väärässä?
Miten risa imm käyttäytyy jos jotain ongelmia auton kanssa tulevaisuudessa tulee?? Tyhjäkäynti ilmeisesti vaeltaa tms...?
Saab 9³