ahtopaineet karkaa 19T/6

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Mulla olis ongelma, jos joku on tällaiseen törmänny ja ratkaissu, niin vois avittaa?

eli setuppi on B234L, Muuten vakio hiluilla, mutta juuri laitettu td04-19T Aeron #6 pakopesällä.
Ohjelma pohjalla on joku vanha about 250hp.

Uuden turbon kanssa semmosta ongelmaa, että paineita ei tunnu saavan aisoihin.

Mankkuvena ei enää välissä ollenkaan, Itseasiassa koko hukkaportin kelloa ei tällähetkellä ole kytkettynä hukkaporttiin, vaan hukkaportti on kokeilusyistä sidottu rautalangalla 90 astetta auki.
silti kierroksilla 3500+ ahtopaineet lähtee kiipimään, en tiedä minne asti nousisi, kun itsesuojeluvaisto herää siinä 1barin nurkilla. joku hajoo, ainakin kun softa ei tosiaan ole oikein.

Nyt siis kummastuttaa, että eikö tuo #6:n pakopesän hukkaportti riitä hengittämään, vai mikä tuossa voi olla?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Oletko nyt ihan varma, että se hukkaportti on auki?
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

On.

Hukkaportin akselia pyöräytetty suoraan 90 astetta, eli portti on TÄYSIN selällään.
Varmuuden vuoksi vielä sidoin sen tuohon asentoon, eli ei käsittääkseni mitenkään voi ahdistaa. :?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Se ohjelma pitäisi mielestäni ihan ensimmäisenä päivittää vastaamaan uutta turboa sekä palauttaa mankku ja hukkis vakioasentoihin. T5 on mappi ohjattu, niin se hakee imusarjan painetta.. Softa kun olettaa että siellä on vakio turbo niin se pyytää siltä painetta vakio ahtimen tyyliin.. Vai vaihtuiko ahdin tismalleen samanlaiseen?

T7 joka on ilmamassaohjattu niin siinä on eri asia, koska laskenta tapahtuu ilmamassan perusteella ja paine sovitetaan pyydetyn ilmamassan mukaan. Näin karkeasti määriteltynä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos se hukkaportti on mekaanisesti lukittu aukiasentoon ja paineet nousee silti hallitsemattomasti, niin pakkohan sen hukkaportin on olla vähintään jollain tasolla tukossa tai liian pieni, ei se turbiini muuten säntäisi pyörimään niin innokkaasti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Pakari kirjoitti:
Ke Huhti 22, 2020 08:45
Se ohjelma pitäisi mielestäni ihan ensimmäisenä päivittää vastaamaan uutta turboa sekä palauttaa mankku ja hukkis vakioasentoihin. T5 on mappi ohjattu, niin se hakee imusarjan painetta.. Softa kun olettaa että siellä on vakio turbo niin se pyytää siltä painetta vakio ahtimen tyyliin.. Vai vaihtuiko ahdin tismalleen samanlaiseen?

T7 joka on ilmamassaohjattu niin siinä on eri asia, koska laskenta tapahtuu ilmamassan perusteella ja paine sovitetaan pyydetyn ilmamassan mukaan. Näin karkeasti määriteltynä.
Juu, on tiedossa, ja heti lähdetään tekemään ohjelmaa, kun vain saadaan säädettyä peruspaine.
Tietenkin laitetaan magneettiventtiili takaisin väliin ja säädetään, samalla tulee isommat suuttimet, mutta eipä paljon säädetä, jos paineet karkaa taivaisiin jopa hukkaportti auki.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se #6 pesän hukkis on suunnitteluvikainen eikä toimi kuin vakio downpipen ja kompuran kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

jcarlson kirjoitti:
Ke Huhti 22, 2020 19:05
Se #6 pesän hukkis on suunnitteluvikainen eikä toimi kuin vakio downpipen ja kompuran kanssa.
Oikeastaan juuri tämän halusinkin kuulla.
Eli täytyy metsästää vähintään toista kompurapesää.
Onko kellään mitään ajatusta? Onko joku Volvon pesä parempi, vai pitääkö tässä nyt vaan laittaa vahinko kiertämään ja ostaa kokonaan eri ahdin?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Volvon pesä toimii mutta DP menee uusiksi. Mutta onhan niitä parempiakin ahtimia kuin ikivanha TD04.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Olen 2kpl asentanut 19t eikä ogelmia 9-5 eikä 9000:ssa kaan.olisko ne omat viritykset laitettava pois ja manguvena paikoilleen ja letkut oikeaan järjestykseen.voihan olla jos kiinan ahdin niin läppä jumissa akselelilla kyllä ne muuten toimii.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

No kun ei olisi mitään omia virityksiä, jos olisi toiminut ja saanut pysymään peruspaineilla.

Vaiheet, ettei tarttis kuvitella ihan typeräksi...

- Ensin oli koko paletti välissä mankut, kellot ja kaikki, T7 moditkin tehtynä jne, mutta isomman turbon jälkeen mankun johto irti ja peruspaineita säätämään...

- Ihan ensimmäiseksi vaihdettiin kello, kun se tutkimuksen mukaan oli ihan tyhmän jäykkä. (Alle 1,3barin ei mitään liikettä hukkiksen tangolla.) Tilalle tuli vakiokello garretista. No sillä alkoi pysymään paineet edes vähän alhaalla, mutta lähti kiipeämään taivaisiin siinä 3000-3500 kierroksen paikkeilla.

- sitten otettiin mankku kokonaan pois välistä, josko siinä kuitenkin olis jotain vikaa/vuotoa tms, johtohan siitä oli kokoajan irti. Ei merkittävää vaikutusta, mutta annan olla ohitettuna, että pääsen testailemaan mikä siinä portilla oikein on, ilman että tarvitsee epäillä mankun vuotoa jossain vaiheessa.

- seuraavaksi vakiokellon esijännitykset otettiin nollaan, ehkä jopa vähän auki. Edelleen alkaa paineet nousta jossain vaiheessa. Ehkä vähän myöhemmin, mutta ennen 4000 kierrosta kuitenkin.

- viimeiseksi sitten päätettiin ottaa se kellokin pois välistä, ja jumitettiin hukkis jatkuvasti auki asentoon. Silti paineet nousee hallitsemattomasti 4000 kierroksen nurkilla.
Pakopuoli on käsittääkseni ihan aerotonnarin vakio, ja vaikka olisikin kopio, niin jokatapauksessa siinä täytyy olla ”virtaus” tai hukkaportin aukko vikaa, koska on käännetty auki ihan sormin vintasta,
Ja ihan varmasti liikkuu myös hukkaportin läppä. Sen tuntee ja kuulee kyllä. Mitenkään ei saisi ahdot nousta noin korkealle hukkaportti auki.
Joku tuossa yhdistelmässä, kusee. 2,3 kone, 3#putki koko matkan, sporttikatti välissä. :?:

Aika turhaa alkaa tekemään ohjelmaa koneelle, jos ahtopaineet nousee mahdottomiksi vaikka miten yrittää säätää, vai kuinka? Jos ei ollut kaikille selvää, niin magneettiventtiili pystyy ainoastaan nostamaan paineita peruspaineista ylöspäin. Peruspaine pitää siis olla hallinnassa jos meinaa ahtopainetta säätää...

Ahdin menee Nyt sillätavalla vaihtoon, että tulee #7 pakopuoli.
Toivottavasti sillä alkaa pysymään joissain rajoissa.

Kait sitä tosiaan olisi modernimpaakin hyrriä tarjolla, mutta niin kait sitä olis modernimpaa moottoriakin tarjolla, saatika sitten vaihdelaatikkoa tai koppaa johon rakennellaan... rakkaudesta lajiin ja oppia ikä kaikki. :saab:

Tässä vaiheessa voisin väittää että carlson on oikeilla jäljillä tuon pakopuolen kanssa. Taitaa olla aika paljon kokemusta takana näiden turbojen kanssa. Lisäksi ainakin itsellä on ideat aika vähissä.

Laitan kokemuksia ja juttua lisää, kun nyt saan käytettyä tuon hyrrän turbolääkärillä...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja deportivo »

En tiedä onko tällä mun viestillä mitään lisäarvoa. Kirjoitan nyt kuitenkin, kun mun kokemus tosta 18T #6 ahtimesta oli ihan ok. Mulla oli joskus hyvin hyvin kauan aikaa sitten NG900 jossa oli TD04HL 18T #6 pesällä (Turbomeckin modaama) ja Forgen hukkiksen kellolla, jossa jäykin jousi. MapTunin Bengtsonin vääntelemä softa. Ym. kilkkeet kiinni. Harisen penkki antoi muistaakseni 351hv tai 353hv. En tiedä paljonko se näytti liikaa tehoa. Varmaan aika paljon. LPR maililla kulki 245km/h. Autossa oli vaparin vaihdelaatikko kiinni.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Mulla oli vanhassa tonnarissa juurikin 2.3 + 3" ränni + 19T#6.

Pakopesää oli snurrattu fiksummaksi hukkaportin nielun kohdilta ja T7-mankkuvenamodi, jossa C-reikää oli porattu hiukan isommaksi. Ei ongelmia piikkailun kanssa näillä muutoksilla vaikka kovasti peloteltiin #6 ongelmista.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

pamppu kirjoitti:
Pe Huhti 24, 2020 19:03
Mulla oli vanhassa tonnarissa juurikin 2.3 + 3" ränni + 19T#6.

Pakopesää oli snurrattu fiksummaksi hukkaportin nielun kohdilta ja T7-mankkuvenamodi, jossa C-reikää oli porattu hiukan isommaksi. Ei ongelmia piikkailun kanssa näillä muutoksilla vaikka kovasti peloteltiin #6 ongelmista.
Periaatteessahan tuo hukkiksen alueen muokkaaminen saattaa olla se ratkaiseva juttu. Voi olla hyvinkin pienestä kiinni tuo.

Ja tuskin tuo paljon yli 1,5 baria kierroksilla edes voi ahtaa, kun tulee rajat väkisinkin vastaan, eli periaatteessa aivan sama vaikka piikkailisikin hiukan. Tuollaisenaan on vaan niin pirun herkkä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: ahtopaineet karkaa 19T/6

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Mulla oli myös toi hukkis portattu ja akseli viistetty. Muistaakseni 1,7bar pyynti keskialueella. Niin ja mankkuhommat oli samalla lailla toteutettu kun Pampulla.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Vastaa Viestiin