Kokemuksia Simonsin päätevaimentimesta?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Kokemuksia Simonsin päätevaimentimesta?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Pakoputken uusimisoperaatio cc-tonnariin etenee, ja tänään pitäisi päästä mallailemaan uutta rosteri-3":sta auton alle. DP on JT:n 3".

Nyt on pelkona että ääni muuttuu entistäkin pahemmaksi putkimatskun myötä. Vanha 3" musta putki piti ihan tarpeeksi mölyä vielä kahdellakin vaimentimella (keskellä "katin kohdalla" on Simonsin pitkä pyöreä U447600 ja takana suurin soikea U327600).

Kysymys kuuluukin että jos onnistun sovittamaan takapöntön jälkeen vielä paikan "Rondo 76"-päätevaimentimelle (U 25 7600), kannattaako se tehdä? Käytännössä takavaimentimen putkilähtöä pitäisi lyhentää, unohtaa viimeinen S-mutka ja vetää viistoputki puskurin aukon kohdille. Rondosta sitten muhvi pois ja suora hitsaus viistoputkeen. Toivottavasti ei törötä liikaa ulospäin :(

Rondo on siis vielä ostamatta, mutta kenellä on ollut autossaan? Mielestäni meteli veto päällä ajettaessa tulee juuri takaa päin eli putken päästä. Mahtaisiko päätevaimennin auttaa asiaa?

Aikanaan oli toiveet korkealla kun lisäsin "katin kohdalle" änkkärin. Vaikutus oli hyvin pieni. Samoin vaikutus oli vähäinen kun vaihdoin vanhan Apple-racingin pyöreän takapöntön Simonsin isoon ellipsiin. Putken päähän ei vielä olla kajottu ja nyt voisi olla aika... :twisted:
Viimeksi muokannut Suomik, Ke Huhti 20, 2005 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mahtoiko sulla mennä nuo numerot väärin päin :roll:

http://www.martelius.com/tuotekuvat/U447600.jpg

http://www.martelius.com/tuotekuvat/U327600.jpg

Itse tein juuri omaan 9-5:seen viimeviikolla tuon "cat-back" osuuden noilla Simonsin osilla ja 3" haponkestävästä . Eli keskellä on pitkä pyöreä U447600(625mm) ja takana on molemmin puolin autoa haaroituksen jälkeen 2.5" http://www.martelius.com/tuotekuvat/U327600.jpg tuollaiset pöntöt. Näihin ostin vielä 3.5" rosteriset ulostulot.

Äänet pysyivät ihan kohtalisina. Mikä voi kyllä johtua, kun on vielä kiinni vakio DB ja katit. Sitten sen näkee/kuulee millaset äänet on, kun tulee tuo DB tehtyä Race-katilla :roll: :wink:

http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... mage=49111
http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... mage=49108

Noissa kuvissa puuttuu vielä se oikealle puolelle lähtevä haara 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Taisivathan nuo numerot nurin päin lipsahtaa :oops: :oops: . Pitääpä oikein kokeilla tuota edittiä...

Siistin putken olet väkästellyt!!! Tänään vasta näen miten oma tulee sopimaan paikalleen. Ainakin se hakkaa vanhan putken mennen tullen; 5 vuotta on mustille Simons-putkipaloille melko pitkä aika; pahasti paistoi jo päivä läpi :roll:. Ihan hyvin oli sekin tehty aikanaan, tekijä tosin ei ole tiedossa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mulla on ainaki hyviä kokemuksia simonsin vaimentimista!
99:ssä 2.5" putki ja 2 simonsin vaimenninta, äänet ei juurikaan nousseet.
etummainen vaimennin on yli metrin mittanen.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

suomik tuleppa joskus parkkipaikalle moikaamaan, sitä sinistä SE93:sta. Tiedät varmaan. Koko matka 3" JT:tä. Mun pitäis lisätä yx vaimennin sinne lisää, mutta saa nähdä kuinka raskas tuosta yhdistelmästä sitten tulee noille orkkis kannakkeille.
9-3.1972
99tbo
"Aero"
Viestit: 337
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

putki

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

minulla oli 99 turbossa simonssin putki ja äänet ei ollu kovat, ehkä jos johonkin vois verrata niin velpojan a-ryhmän lancia integraalessa oli kutakuinkin samanlaiset
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Äänet

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Omassa tonnarissa on tällä hetkellä Race-Cat + n 1.0m hapokasta + 250mm Simons (pyöreä) + n 1.0m hapokasta + 250mm simons ovaali + n. 1m hapokasta + 550mm simons ovaali (keskeltä sisään ja reunasta ulos) ja ulostulo n,0.5 m hapokasta jakaikki 3 tuuman tavaraa. Äänet ei kuulu kuin maantiellä ja kaupungissa kaasua reilummin painettaessa.

Eli 3 Simonsin pönttöä ja loput ktirautaa ja äänet ovat paremmin kuin kohdallaan :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Joo...

Tuli ainakin koeajettua uutta putkiviritystä ihan kunnolla; Ylöjärvi-Levi-Ylöjärvi :D 8)

Kokoonpano ei siis vielä muuttunut muilta osin, kuin että täysin palvellut musta putki vaihtui samanmuotoiseen 2mm rosteriputkeen. No juu, 1,6mm olisi tietty ollut kevyempi, mutta raaka-aineen suhteen oli pientä aikataulu- ja saatavuusongelmaa. Samalla alkuperäinen(!) DP vaihtui JT 3":een. Orkkis DP:stä oli muuten sauma hävinnyt johonkin! 8O . Siis 15-20cm matkalta muuten ehjästä putkesta puuttui sauman täyteaine kokonaan --> aiheutti ääntä :) .

Aikataulu meni tosiaan vähän tiukaksi, joten kiinnikkeet piti muokata vanhassa putkessa olleista. Tämän seurauksena joutui sitten Lapissa vähän kohentamaan putkea, koska takapöntön klemmari alkoi kolisemaan akselin ylityksen kohdalta akseliin.

Paluumatkalla putki liukui taas alaspäin, koska Kemin pohjoispuolella tiet olivat TODELLA kaameassa kunnossa. Paikoin oli reikiä, mutta pahinta putkelle olivat ne tien poikki kulkevat, muutaman kymmenen metrin välein toistuvat routasaumat jotka rytkyttivät kovaa alustaa ihan kunnolla. Olo oli kuin VR:n sinisissä junissa (siis muussakin mielessä kuin että mentiin kuin kiskoilla)

Kaiken maailman resonointia siis oli ihan riittämiin, mutta ne pienet väliajat kun rakennelma pysyi paikallaan, oli autossa kyllä hiljaisempaa kuin kertaakan tähän mennessä! Tasaista pörinää alkoi kuulua kabiiniin vasta 110-120km/h kohdalla, kun yleensä on jo 100km/h ylöspäin kuullut heti kun veto on ollut päällä. Vedätyspörinät olivat myös paljon siedettävämpiä.

Kaiken kaikkiaan suuri muutos vain vaihtamalla putki uuteen! Liekö tuon rosterin sävykin vähän "sileämpää". Pitää nyt tällä viikolla kiinnittää koko komeus kunnolla ja miettiä sitten vielä sitä pääte-änkkäriä uudemman kerran. Nyt alkaa tuntua että siihen palavalla 60-70 eurolla ei enää suurta hyötyä saavuteta...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin