B235R Kampiakselin runkolaakerikaulat

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

B235R Kampiakselin runkolaakerikaulat

Viesti Kirjoittaja Andre »

Tein femmaan laakerivikaisen B235R tilalle T5/T7 hybridin tonnarin alakerralla ja päätin nyt onnistuneen
remontin jälkeen aloittaa tutkimukset, josko vanhasta moottorista saisi vielä jotain muutakin kun painon
kalaverkoille.

Tässähän oli käynyt perinteinen 2 kk kaulan laakeririkko, mutta onneksi edellinen omistaja oli lopettanut
ajon ajoissa, joten lohko ja kansi ovat jääneet ehjäksi. Purkaessa huomasin sitten, että 3 runkolaakeri oli
vaurioitunut pahiten ja tästä varmasti johtui myös 2kk laakereiden, että tasapainoakseleiden vauriot.

Kampiakselia mittaillessa olen huomannut, että 3 runkolaakerin kaulan mitaksi sain kiillotuksen jälkeen 58,02mm,
joka on yli sallitun 58.00. Kaikista muista kauloista saan 57,98 - 58.00 joten mittaustekniikka lienee jotenkin hallussa.
Kieroutta akselille mittasin 0,05mm ja tämä on periaatteessa Saabin speksissä (0,1mm) mutta tuntuu hurjan suurelta.

Runkolinjan olen mitannut linjarilla ja 0,05 liuskalla, vaikuttaisi olevan suora.

Suositeltu laakerivälys on välillä 0,014...0,062 ja tuosta kun otetaan pois 0,02 jää -0,006..0,042 ja siihen
kieroutta 0,05 jää laakerille aika vähän tilaa.

Kysymys muille moottorintekijöille, onko muut löytäneet vastaavaa? Juurisyyhän tässäkin tapauksessa oli
tukossa oleva sihti yhdessä moottorisilikonin, jota oli joka paikassa, esim öljyjalan tiivisteenä. Mutta tuo 3 kaulan
"ylikoko" yhdessä tasapainoakselin voitelun ja kierouden kanssa voisi selittää miksi juuri 3 pukin laakeri vaurioitui.

Voisikohan tämä olla yleisempikin ilmiö ja kenties osasyynä siihen, että Saabeista aina porsii tuo 3 runkopukin kaula?
Myötävaikuttavat tekijät
- Kaulan mittavirhe
- Jäätävän suuri toleranssi kieroudelle (0,1mm)
- 3 pukki voitelee myös tasapainoakselin

Tarinan opetus; mitatkaa kampi aina jos kulumajälki poikkeaa normaalista
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B235R Kampiakselin runkolaakerikaulat

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kolmospukin kautta syötetään öljyä useampaan suuntaan muihin verrattuna joten se kuivahtaa ensimmäisenä imusihdin tukkeutuessa.
Se kolmospukin laakerimetalli on hieroitunut kampuran pintaan ja loput jämät tukkineet öljynsyötön kakkosveiville. Ihan tyypillisin ketjureaktio ja itse en kyllä tuota kampuraa ilman oikaisua takaisin laittaisi + kaulan hiontaa speksiin.
Laakerivauriosta kampurankin lienee mennyt kieroon koska ehjillä laakereilla olevista avaamattomista koneista tulee kyllä suoria kampuroita vastaan. Ja päinvastoin mitä pahempi kolmosen laakerivaurio sitä enemmän kampura kierossa.
Siksipä koneen "korjaus" paikalleenpäin laakerit ujuttamalla hyvin harvoin onnistuu kunnolla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: B235R Kampiakselin runkolaakerikaulat

Viesti Kirjoittaja Andre »

Onko vesa67 törmännyt aikaisemmin liian suuriin kampiakselin kauloihin?
Selvennän siis vielä, että kiillotin kaulan ennen mittausta 400 paperilla niin, että
laakerin jämät eivät jääneet häiritsemään mittausta. Ja mittasinkin noin 20 kertaa
kun en uskonut tulosta, mutta uskottava se on.

Suora oli akseli myös tuossa aiemmassa moottorissa jonka femmaan tein. laakerijälki
oli kuin oppikirjasta ja olis voinut periaatteessa kasata vaikka vanhoilla laakereilla.

Mikä on sellainen aikuisten oikea heittoraja akselille? Minusta tuo 0,1 on suurinpiirtein pilkkuvirhe ja
oikeampi olisi 0,01.
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Vastaa Viestiin