Z19DT ohjelmaa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Saakos tähän allekirjoituksen Ooppeliin lisää potkua softalla ja kuka sellaisen laittais? Sama kone siis kuin NG9-3:ssa.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabatti kirjoitti:
La Joulu 26, 2020 22:31
Saakos tähän allekirjoituksen Ooppeliin lisää potkua softalla ja kuka sellaisen laittais? Sama kone siis kuin NG9-3:ssa.
Onhan noita Opelin virittäjiä.
Tuossa ainakin yksi:
http://sv.bsr.se/trimsatser/Opel

Suomalainen edustaja:
BSR Finland / OEMPLUS Oy
Puutarhatie 22C
01300 Vantaa

Kannattaa myös tiedustella löytyisikö esimerkiksi JC Performancelta stage 1:stä tuohon Astraan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

BSR softiin en luottaisi missään moottorityypissä :evil:

JC:n softa varmasti olisi hyvä, jos sitä on tähän tarjolla. Käsittääkseni tämä https://turbotec.fi/performance-service/ ei ole kovin huonon softan maineessa :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja SS »

Kannattaa JC:ltä kysyä ja varmistaa, sieltä löytyy osaamista muunkin merkkisiin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

petrisa kirjoitti:
Su Joulu 27, 2020 11:11
JC:n softa varmasti olisi hyvä, jos sitä on tähän tarjolla. Käsittääkseni tämä https://turbotec.fi/performance-service/ ei ole kovin huonon softan maineessa :wink:
Oho, maksaako ne softaukset nykyään luokkaa 500e? 8O

Muistaakseni niiden neljän Saabin, joihin täältä foorumin kautta on softaaja löytynyt, ohjelmointi on ollut aina jotain 100-150e. Vai onko nää dieselit jotenkin paljon työläämpiä softata kuin T5/T7?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Su Joulu 27, 2020 11:11
BSR softiin en luottaisi missään moottorityypissä :evil:

JC:n softa varmasti olisi hyvä, jos sitä on tähän tarjolla. Käsittääkseni tämä https://turbotec.fi/performance-service/ ei ole kovin huonon softan maineessa :wink:
Minulla on ollut NG900:ssa aikoinaan BSR, Maptun ja Nordic Individual. Missään ei ollut mitään ongelmaa. Kaikki pelasi aivan hienosti.

JC Performancelle peukku täältäkin 👍

Saabatti kirjoitti:
Ma Joulu 28, 2020 23:47
Oho, maksaako ne softaukset nykyään luokkaa 500e? 8O

Muistaakseni niiden neljän Saabin, joihin täältä foorumin kautta on softaaja löytynyt, ohjelmointi on ollut aina jotain 100-150e. Vai onko nää dieselit jotenkin paljon työläämpiä softata kuin T5/T7?
Olet varmaan alkanut softailemaan noita autoja siinä vaiheessa, kun klubilaisilla alkoi jo olla tietotaitoa tehdä niitä itse? :roll:

2000-luvun alussa noista softista sai maksaa lähemmäs 1 000 € (mm. Hirsch). On muuten edelleen ainoa softa, jonka saa muutoskatsastettua laillisesti Z19DT:hen.

Diesel-softien hinta johtuu siitä, että kovin monella (klubilaisella) ei vielä ole tietotaitoa niiden softaamisesta, vaikka ovatkin olleet markkinoilla jo useita vuosia. Harrastajakunta on enemmän keskittynyt T5, T7 ja T8:n (etanoli)softaamisiin kuin dieseleihin.

Jos haluaa normisoftan itselleen, niin sitten täältä ääni Hirschille. Jos taas haluaa EGR:n ja/tai DPF:n poistetuksi softasta, niin sitten täältä ääni JC Performancelle. Niissä on molemmissa otettu huomioon auton kestävyyskin sen sijaan, että tehojen ja vääntöjen määrä olisi maksimoitu. OK, eräs ruotsalainen Saab-harrastaja kertoi minulle, että 1.9TiD:stä voi kuulemma ottaa irti vähän yli 200 hv kestävyyden vaarantumatta. Minä olen kuitenkin luottanut toiseksi suosittelemaani tahoon, kun sai ohjelmoitua EGR:n pois päältä :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Joulu 29, 2020 07:17
Diesel-softien hinta johtuu siitä, että kovin monella (klubilaisella) ei vielä ole tietotaitoa niiden softaamisesta, vaikka ovatkin olleet markkinoilla jo useita vuosia. Harrastajakunta on enemmän keskittynyt T5, T7 ja T8:n (etanoli)softaamisiin kuin dieseleihin.
Tämä puolestaan johtuu vähintään osittain siitä, että Trionic suiteja on saanut latailla ilmaiseksi intternetin ihmemaasta, kun taas dieseliin tarvittavat työkalut ovat ostokamaa, eikä sellaisena ihan halpoja. Siksi kannattaa ennemmin maksaa se 500e softasta kuin reilusti enemmän työkaluista ja sitten opetella homma itse.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja SS »

Toi JC:n softa Z19DTR koneeseen maksoi 400e ilman DPF poistoa. Enemmän taisi maksaa BSR:n softa edelliseen T7 koneiseen aikoinaan.

Edit: Täällä on ainakin listattu JC:n softan hinnat: https://et-autotech.fi/viritysohjelmistot/
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Ti Joulu 29, 2020 08:16
Tämä puolestaan johtuu vähintään osittain siitä, että Trionic suiteja on saanut latailla ilmaiseksi intternetin ihmemaasta, kun taas dieseliin tarvittavat työkalut ovat ostokamaa, eikä sellaisena ihan halpoja. Siksi kannattaa ennemmin maksaa se 500e softasta kuin reilusti enemmän työkaluista ja sitten opetella homma itse.
Täysin samaa mieltä.
SS kirjoitti:
Ti Joulu 29, 2020 08:59
Toi JC:n softa Z19DTR koneeseen maksoi 400e ilman DPF poistoa. Enemmän taisi maksaa BSR:n softa edelliseen T7 koneiseen aikoinaan.

Edit: Täällä on ainakin listattu JC:n softan hinnat: https://et-autotech.fi/viritysohjelmistot/
Sama hinta + 100 €, kun EGR otetaan pois käytöstä ohjelmallisesti.

Hirschin softa taisi muistaakseni maksaa jonkun 600-650 €, mutta siihen ei saa modifikaatioita (EGR ja/tai DPF pois jne.).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Tupoksessa sijaitseva Tuning Center Oulu:lla oli lokakuun alussa avajaistarjous stagetuksiin. Olinkin Henkkaan yhteydessä silloin ja päätin kokeilla sigun nakuviiruun hänen kauttaan saatavaa quantumin softaa egr offina. Olin ollut siinä uskossa että femman 1,9 dieseleihin pitää boksi käyttää aina auki mutta Henkka täräyttikin binit suoraan obd-portin kautta pirttiin. Helppous koko hommaan myös yksi syy hänen palveluilleen kun kotipihaan tuli vielä hoitamaan homman. Ymmärtääkseni hänellä on aivan lisensoidut vehkeet toimenpiteen suorittamiseen.

Viiruun tuli juuri sen verran tehoa lisää mitä siitä on puuttunut jouhevampaan liikkumiseen. Lupaukset tehoarvoista olivat 190hv/400nm. Henkalla on tehopenkki ollut sisäänajossa ja oli puhe että käytän viirun siinä niin näkee mitä arvoja antaa ulos.
Nyt takana noin 6 tkm ajoa softattuna ja erittäin tyytyväinen ollut siihen.

Kaupallisten tiedotteiden osiosta löytyy yhteystiedot niistä kiinnostuneille.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja SS »

OBD portin kautta tuo JC:n softakin laitettiin läppärillä sisään, toimii. On myös päivitetty kertaalleen veloituksetta joten palvelu pelaa sielläkin.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Joulu 29, 2020 11:14
SS kirjoitti:
Ti Joulu 29, 2020 08:59
Toi JC:n softa Z19DTR koneeseen maksoi 400e ilman DPF poistoa. Enemmän taisi maksaa BSR:n softa edelliseen T7 koneiseen aikoinaan.

Edit: Täällä on ainakin listattu JC:n softan hinnat: https://et-autotech.fi/viritysohjelmistot/
Sama hinta + 100 €, kun EGR otetaan pois käytöstä ohjelmallisesti.

Hirschin softa taisi muistaakseni maksaa jonkun 600-650 €, mutta siihen ei saa modifikaatioita (EGR ja/tai DPF pois jne.).
EGR poisto sisältyi ainakin mulla 400e hintaan, DPF disablointi olisi maksanut 100e ektraa. Tämä ainakin vuonna 2014.

Kyllä näiden softaus on jokaisen euron arvoinen :wink:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Ti Joulu 29, 2020 20:28
OBD portin kautta tuo JC:n softakin laitettiin läppärillä sisään, toimii. On myös päivitetty kertaalleen veloituksetta joten palvelu pelaa sielläkin.
Mitä olen itse ymmärtänyt, niin NG9-3:ssa dieselin voi softata OBD-portin kautta. NG9-5:n dieselissä täytyy ottaa purkki irti ja laittaa pinnit kiinni suoraan boksiin softauksen ajaksi. Mutta NG9-5:n dieselin ECU onkin paljon kiitollisemmassa paikassa kuin NG9-3:n :roll:
SS kirjoitti:
Ti Joulu 29, 2020 20:28
Kyllä näiden softaus on jokaisen euron arvoinen :wink:
Kaikista suurimman hyödyn softauksesta saa stage 1:ssä tekemättä raudalle juurikaan mitään.
Jos sitten mennään siitä eteenpäin, niin saa olla jo joku stage 4+, että siinä on selvää eroa esim. stage 2-3:een.

Ruotsalaisen Saab-harrastaja Jonas Kakarikaksen mukaan 1.9TiD:stä ei kannattaisi ottaa irti yli 230 hv:tä, koska sitten se alkaa savuttamaan. https://youtu.be/-lm5mFqZoGo
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja Numba »

JC:n puolesta puhuu myös moottorin järkevä käyttäytyminen, eli kehtaa polkaista tarvittaessa. Nykyään näkyy liikenteessä uudehkoja autoja laidasta laitaan. Mersuja, volsuja, tila-autoja, pakettiautoja vaikka mitä. Silmiin pistävää on karsea nokipilvi ja nokinen perse. En tiedä millainen softaaja niitä on käpistellyt, mutteivat nuo nyt aivan terveiltäkään näytä.
Asia erikseen on ne viime kesän Mersu nuorukaiset, joiden viritys oli suunniteltuihin siihen, että koko tienoo hämärtyy, kun poijaat lähtöön.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Numba kirjoitti:
Ke Joulu 30, 2020 07:27
JC:n puolesta puhuu myös moottorin järkevä käyttäytyminen, eli kehtaa polkaista tarvittaessa. Nykyään näkyy liikenteessä uudehkoja autoja laidasta laitaan. Mersuja, volsuja, tila-autoja, pakettiautoja vaikka mitä. Silmiin pistävää on karsea nokipilvi ja nokinen perse. En tiedä millainen softaaja niitä on käpistellyt, mutteivat nuo nyt aivan terveiltäkään näytä.
Asia erikseen on ne viime kesän Mersu nuorukaiset, joiden viritys oli suunniteltuihin siihen, että koko tienoo hämärtyy, kun poijaat lähtöön.
Samaa mieltä.

Jotkut common rail -dieselien virittäjät kun mainostavat "ei nosta ahtopaineita, ei aiheuta savutusta". Jälkimmäisen voi joten kuten pitää kurissa, mutta sitä en ymmärrä miten suorituskykyä lisätään stage 1:ssä nostamatta ahtopainetta :roll:

JC:n softalla varustettu auto on erittäin mukava ajaa, jos imusarjan läpät ja niiden tanko on kondiksessa, eikä autossa ole vuotoja ahtopuolella 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Z19DT ohjelmaa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuossahan ne JC:n softat on listattu tietoineen, päivitetty 11/2019:

viewtopic.php?f=60&t=165983
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin