trafin rakennemääräykset
trafin rakennemääräykset
Onkohan mitään uutta tapahtunut tällä rintamalla? En löytänyt muuta kuin mahdollisia tulevia asetuksia viime vuodelta.
Kiinnostaa lähinnä kaasarin vaihtaminen ruiskuun. Sellasen kohdan löysin jossa mainittiin ilman muutos katsastusta sallittavat muutokset vanhempiin autoihin, mutta ei siinäkään sen tarkemmin kerrota että tarvitaanko kuitenkin teholaput. Aiemmin puhuttiin omavalmiste moottorista mutta siitä en löytänyt enään mitään mainintaa.
Kiinnostaa lähinnä kaasarin vaihtaminen ruiskuun. Sellasen kohdan löysin jossa mainittiin ilman muutos katsastusta sallittavat muutokset vanhempiin autoihin, mutta ei siinäkään sen tarkemmin kerrota että tarvitaanko kuitenkin teholaput. Aiemmin puhuttiin omavalmiste moottorista mutta siitä en löytänyt enään mitään mainintaa.
Re: trafin rakennemääräykset
Eikös tämä TRAFI/66404/03.04.03.00/2015 ole edelleen voimassa: "Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %."
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: trafin rakennemääräykset
Niin se taitaa olla vielä vanhoilla säännöillä. Ei vaan taida kelvata teholapulla esitetty 10%:n vähennys tehoista. Nykyistä tehoa kun ei saa ylittää.
Sillä sitä omavalmiste lappua mietin, että olisko se sitten mahdollinen.
Re: trafin rakennemääräykset
Voi olla ettei saa katsastettua nykysäännöillä, kun kutoskoneen maksimiteho ei saisi nousta. Mutta riippuu taas konttorista.
Jos ne uudet säännöt saadaan voimaan ilman suurempia muutoksia, niin maksimi tehopainosuhteen tullessa voimaan ei pitäisi sitten olla ongelmia. Ihme vitkuttelua uuden määräysluonnoksen kanssa. Sehän oli tehty jo 2019 vuoden puolella.
Jos ne uudet säännöt saadaan voimaan ilman suurempia muutoksia, niin maksimi tehopainosuhteen tullessa voimaan ei pitäisi sitten olla ongelmia. Ihme vitkuttelua uuden määräysluonnoksen kanssa. Sehän oli tehty jo 2019 vuoden puolella.
96 V4i -73
Re: trafin rakennemääräykset
Overdrivella ollaan sitä mieltä, että 1.3 uuden ajoneuvolain tullessa voimaan olisi rakentelusäännöilläkin ainakin mahdollisuus tulla voimaan jossain vaiheessa:
https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... t-3801284
https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... t-3801284
96 V4i -73
Re: trafin rakennemääräykset
https://www.finlex.fi/data/normit/46612 ... aminen.pdf
Siinä on uudet pykälät, eli Traficomin määräys: Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019
Siinä on uudet pykälät, eli Traficomin määräys: Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: trafin rakennemääräykset
^jos nopealla vilkaisulla en nyt missannut mitään oleellista, ei moottorinvaihdossa puhuta enää mitään iskutilavuudesta. Eli ei muuta kuin V8-Saappi työn alle
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: trafin rakennemääräykset
Eli jos oikein ymmärsin, niin vkutvosen kutoskoneiseen kuuppaan saa laittaa ruiskun ilman mitään katsastukseen liittyviä toimenpiteitä:
Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöönotettuihin ajoneuvoihin sallitut muutokset
ilman muutoskatsastusta
Ajoneuvossa, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 1998, ajoneuvon
laitteiden ja varusteiden vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta, rinnastetaan:
........
9) kaasuttimen tai kaasuttimien korvaaminen polttoaineen suihkutuslaitteistolla
ja polttoaineen suihkutuslaitteiston muuttaminen;
........
2.6 Rekisterimerkintöihin vaikuttavat muutokset
Tämän määräyksen mukaan muutoskatsastusta edellyttävät muutokset on merkittävä ajoneuvon rekisteritietoihin.
Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöönotettuihin ajoneuvoihin sallitut muutokset
ilman muutoskatsastusta
Ajoneuvossa, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 1998, ajoneuvon
laitteiden ja varusteiden vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta, rinnastetaan:
........
9) kaasuttimen tai kaasuttimien korvaaminen polttoaineen suihkutuslaitteistolla
ja polttoaineen suihkutuslaitteiston muuttaminen;
........
2.6 Rekisterimerkintöihin vaikuttavat muutokset
Tämän määräyksen mukaan muutoskatsastusta edellyttävät muutokset on merkittävä ajoneuvon rekisteritietoihin.
96 V4i -73
Re: trafin rakennemääräykset
Jos kutoskone on kuuppaan laitettu lupapaprulla, niin monasti luvassa on maininta kaasuttimesta ja että sitä ei saa vaihtaa. Mulla kun oli V6 96, niin siinä oli motti laitettu varmaan aikoinaan lääninkonttorin päätöksellä, joten ei ollut AKE:n tai Trafin lupapaprua.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: trafin rakennemääräykset
Aikaisemmissa (vielä siis nykyissä?) säädöksissähän sanottiin, että jos moottori on poikkeusluvalla vaihdettu, niin ei saa mitään muokkailla. Jos oli muutoskatsastettu, niin perusviritystoimet oli vaparille sallittuja, eli kaasarin vaihto ruiskuun, nokkien vaihto, puristussuhteen muuttaminen, putkisto, pako- ja imusarjat yms. Kansien vaihdossa oli raja, erilaisia kansia ei saanut vaihtaa ilman uutta muutoskatsastusta ja tällöin vaihto rinnastettiin moottorin vaihtoon. Mutta siis aikanaan muutoskatsastuksessa olleita (tai samanlaisia) kansia sai vapaasti portata ja muokata.
Ahdettua ei sitten taas saanut muokata, vaikka oli muutoskatsastuksella hyväksytty.
Ahdettua ei sitten taas saanut muokata, vaikka oli muutoskatsastuksella hyväksytty.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: trafin rakennemääräykset
Pitää myös erottaa muutoskatsastettu ja lupapapereilla muutoskatsastettu. Luvissa kun voi olla kaikenlaisia ehtoja joita ei kuitenkaan lue otteessa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: trafin rakennemääräykset
Ainahan on sitten muutoskatsastuksessa tuo tehopainosääntö eli 930kg/50kw=18.6kg/kw, jonka saa siis nostaa 10kg/kw arvoon eli 93kw~126hv eli luulisi kuitenkin onnistuvan tavalla tai toisella. Jää vaan nähtäväksi miten noita pykäliä loppupeleissä tulkitaan.
96 V4i -73
Re: trafin rakennemääräykset
Juurikin tämä seikka tekeekin tästä mutkikkaan. Lupa lapuissa ei mainita mitään koneen osista, vaan ainoastan että painot pitää pysyä kurissa.
Jos ihan järjellä miettii kaasarin vaihtoa ruiskuun, niin luulisi viranomaisten olevan mielissään kun vanha tekniikka vaihtuu uuteen nykyaikaiseen.
Re: trafin rakennemääräykset
Miettisin asiaa kuten AnttiK kirjoitti. Mun tulkinnalla siis veekutonen kajakkiin menee uusilla pykälillä sellaisenaan (muuttamaton moottori). Sitten kun se on muutoskatsastettu, niin sitä voi virittää perinteisin keinoin kunhan pysyy tehopainosuhteen rajoissa.
Toinen vaihtoehto on virittää valmiiksi ja sitten dynolapulla muutoskatsastaa.
Jos lupalapussa ja sen mukana tulleessa liitteessä ei ole mitään mainintaa, niin ruiskuhan on voinut olla kiinni jo siitä päivästä lähtien kun moottori on sinne laitettu. Mulla on yks turbotettu luvilla muutoskatsastettu jossa on ollut ruisku kiinni jo silloin pari kymmentä vuotta sitten. Eli sun tapauksessa laittaisin ruiskun ja ajelisin tyytyväisenä.
Toinen vaihtoehto on virittää valmiiksi ja sitten dynolapulla muutoskatsastaa.
Jos lupalapussa ja sen mukana tulleessa liitteessä ei ole mitään mainintaa, niin ruiskuhan on voinut olla kiinni jo siitä päivästä lähtien kun moottori on sinne laitettu. Mulla on yks turbotettu luvilla muutoskatsastettu jossa on ollut ruisku kiinni jo silloin pari kymmentä vuotta sitten. Eli sun tapauksessa laittaisin ruiskun ja ajelisin tyytyväisenä.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: trafin rakennemääräykset
Sitten kun on vielä olemassa 2.4 V6 EFI, jossa wikipedian mukaan on 123hv, niin sekin menisi tuon tehorajan alle. Liekö paljonkin raskaampi tai isompi kuin 2.0 V6 kone, mutta siinä on kapeampi männän poraus eli ei välttämättä ole mitoiltaan suurempi. Siinä olisi kuitenkin valmiiksi ruiskulle sopiva imusarja ja jokaiselle sylinterille oma pakoaukko. Vissiin Suomessa kohtuu harvinainen, kun ei myynnissä ollut sierraa/scorpiota sillä koneella. Ja meneeköhän 2.4 tai 2.9 imusarja noihin vanhempiin V6 koneisiin jonkinmoisella muokkauksella? Ei vissiin suoraan.
Lisäys: Näyttäisi noita Scorpion 2.4 koneita olevan varaosahaussa 2 kpl noin 300€ hintaluokkaan.
Lisäys: Näyttäisi noita Scorpion 2.4 koneita olevan varaosahaussa 2 kpl noin 300€ hintaluokkaan.
96 V4i -73