trafin rakennemääräykset

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Onkohan mitään uutta tapahtunut tällä rintamalla? En löytänyt muuta kuin mahdollisia tulevia asetuksia viime vuodelta.
Kiinnostaa lähinnä kaasarin vaihtaminen ruiskuun. Sellasen kohdan löysin jossa mainittiin ilman muutos katsastusta sallittavat muutokset vanhempiin autoihin, mutta ei siinäkään sen tarkemmin kerrota että tarvitaanko kuitenkin teholaput. Aiemmin puhuttiin omavalmiste moottorista mutta siitä en löytänyt enään mitään mainintaa.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja mikan »

Eikös tämä TRAFI/66404/03.04.03.00/2015 ole edelleen voimassa: "Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %."
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

mikan kirjoitti:
Ti Tammi 19, 2021 07:28
Eikös tämä TRAFI/66404/03.04.03.00/2015 ole edelleen voimassa: "Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %."
Niin se taitaa olla vielä vanhoilla säännöillä. Ei vaan taida kelvata teholapulla esitetty 10%:n vähennys tehoista. Nykyistä tehoa kun ei saa ylittää.
Sillä sitä omavalmiste lappua mietin, että olisko se sitten mahdollinen.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Voi olla ettei saa katsastettua nykysäännöillä, kun kutoskoneen maksimiteho ei saisi nousta. Mutta riippuu taas konttorista.

Jos ne uudet säännöt saadaan voimaan ilman suurempia muutoksia, niin maksimi tehopainosuhteen tullessa voimaan ei pitäisi sitten olla ongelmia. Ihme vitkuttelua uuden määräysluonnoksen kanssa. Sehän oli tehty jo 2019 vuoden puolella.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Overdrivella ollaan sitä mieltä, että 1.3 uuden ajoneuvolain tullessa voimaan olisi rakentelusäännöilläkin ainakin mahdollisuus tulla voimaan jossain vaiheessa:

https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... t-3801284
96 V4i -73
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja mikan »

https://www.finlex.fi/data/normit/46612 ... aminen.pdf

Siinä on uudet pykälät, eli Traficomin määräys: Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

^jos nopealla vilkaisulla en nyt missannut mitään oleellista, ei moottorinvaihdossa puhuta enää mitään iskutilavuudesta. Eli ei muuta kuin V8-Saappi työn alle :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Eli jos oikein ymmärsin, niin vkutvosen kutoskoneiseen kuuppaan saa laittaa ruiskun ilman mitään katsastukseen liittyviä toimenpiteitä:

Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöönotettuihin ajoneuvoihin sallitut muutokset
ilman muutoskatsastusta
Ajoneuvossa, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 1998, ajoneuvon
laitteiden ja varusteiden vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta, rinnastetaan:
........
9) kaasuttimen tai kaasuttimien korvaaminen polttoaineen suihkutuslaitteistolla
ja polttoaineen suihkutuslaitteiston muuttaminen;
........

2.6 Rekisterimerkintöihin vaikuttavat muutokset
Tämän määräyksen mukaan muutoskatsastusta edellyttävät muutokset on merkittävä ajoneuvon rekisteritietoihin.
96 V4i -73
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jos kutoskone on kuuppaan laitettu lupapaprulla, niin monasti luvassa on maininta kaasuttimesta ja että sitä ei saa vaihtaa. Mulla kun oli V6 96, niin siinä oli motti laitettu varmaan aikoinaan lääninkonttorin päätöksellä, joten ei ollut AKE:n tai Trafin lupapaprua.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aikaisemmissa (vielä siis nykyissä?) säädöksissähän sanottiin, että jos moottori on poikkeusluvalla vaihdettu, niin ei saa mitään muokkailla. Jos oli muutoskatsastettu, niin perusviritystoimet oli vaparille sallittuja, eli kaasarin vaihto ruiskuun, nokkien vaihto, puristussuhteen muuttaminen, putkisto, pako- ja imusarjat yms. Kansien vaihdossa oli raja, erilaisia kansia ei saanut vaihtaa ilman uutta muutoskatsastusta ja tällöin vaihto rinnastettiin moottorin vaihtoon. Mutta siis aikanaan muutoskatsastuksessa olleita (tai samanlaisia) kansia sai vapaasti portata ja muokata.

Ahdettua ei sitten taas saanut muokata, vaikka oli muutoskatsastuksella hyväksytty.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja mikan »

Pitää myös erottaa muutoskatsastettu ja lupapapereilla muutoskatsastettu. Luvissa kun voi olla kaikenlaisia ehtoja joita ei kuitenkaan lue otteessa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Ainahan on sitten muutoskatsastuksessa tuo tehopainosääntö eli 930kg/50kw=18.6kg/kw, jonka saa siis nostaa 10kg/kw arvoon eli 93kw~126hv eli luulisi kuitenkin onnistuvan tavalla tai toisella. Jää vaan nähtäväksi miten noita pykäliä loppupeleissä tulkitaan.
96 V4i -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

mikan kirjoitti:
To Tammi 28, 2021 17:40
Pitää myös erottaa muutoskatsastettu ja lupapapereilla muutoskatsastettu. Luvissa kun voi olla kaikenlaisia ehtoja joita ei kuitenkaan lue otteessa.
Juurikin tämä seikka tekeekin tästä mutkikkaan. Lupa lapuissa ei mainita mitään koneen osista, vaan ainoastan että painot pitää pysyä kurissa.
Jos ihan järjellä miettii kaasarin vaihtoa ruiskuun, niin luulisi viranomaisten olevan mielissään kun vanha tekniikka vaihtuu uuteen nykyaikaiseen.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja mikan »

Miettisin asiaa kuten AnttiK kirjoitti. Mun tulkinnalla siis veekutonen kajakkiin menee uusilla pykälillä sellaisenaan (muuttamaton moottori). Sitten kun se on muutoskatsastettu, niin sitä voi virittää perinteisin keinoin kunhan pysyy tehopainosuhteen rajoissa.
Toinen vaihtoehto on virittää valmiiksi ja sitten dynolapulla muutoskatsastaa.

Jos lupalapussa ja sen mukana tulleessa liitteessä ei ole mitään mainintaa, niin ruiskuhan on voinut olla kiinni jo siitä päivästä lähtien kun moottori on sinne laitettu. Mulla on yks turbotettu luvilla muutoskatsastettu jossa on ollut ruisku kiinni jo silloin pari kymmentä vuotta sitten. Eli sun tapauksessa laittaisin ruiskun ja ajelisin tyytyväisenä.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: trafin rakennemääräykset

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Sitten kun on vielä olemassa 2.4 V6 EFI, jossa wikipedian mukaan on 123hv, niin sekin menisi tuon tehorajan alle. Liekö paljonkin raskaampi tai isompi kuin 2.0 V6 kone, mutta siinä on kapeampi männän poraus eli ei välttämättä ole mitoiltaan suurempi. Siinä olisi kuitenkin valmiiksi ruiskulle sopiva imusarja ja jokaiselle sylinterille oma pakoaukko. Vissiin Suomessa kohtuu harvinainen, kun ei myynnissä ollut sierraa/scorpiota sillä koneella. Ja meneeköhän 2.4 tai 2.9 imusarja noihin vanhempiin V6 koneisiin jonkinmoisella muokkauksella? Ei vissiin suoraan.

Lisäys: Näyttäisi noita Scorpion 2.4 koneita olevan varaosahaussa 2 kpl noin 300€ hintaluokkaan.
96 V4i -73
Vastaa Viestiin