Jarrujen parannusta 9-5

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Jarruremppa alkaa olla ajankohtainen. Tällä hetkellä autossa on EBC:n 308 milliset levyt ja redstuff palat, jotka laitettu reilu 100tkm sitten. Nyt alkaa palat olla lopussa (melko pitkää kesti, muutaman kerran radallakin ajellut) ja levyt ovat kuluneet siihen asti, että urat alkaa olla näkymättömiin hiotut.

Halpa (tai pikemminkin ei sikamaisen kallis) olisi vain ostaa uudet palat (kaipa noille levyillä vielä hetki menisi), mutta radalla käydessä tuo jarruratkaisu on ollut hiukan köykäinen (esim. Botniaringin viimeisissä mutkissa alkaa jo kierroksen jälkeen olla pehmeyttä havaittavissa), niin miten noita parantaisi?

Onko esimerkiksi tämä https://www.maptunparts.fi/jarrujarjest ... -aero.html (231€) parempi vai huonompi kuin EBC:n levyt ja palat yhdistelmä (257€)?

Saisiko ratkaisevasti paremmat jarrut jos laittaisikin isommat levyt esim. https://www.maptunparts.fi/jarrujarjest ... 314mm.html (584€) ja onko kuinka hankalaa saada tuollainen asennettua (onko paljon ranettamista)?

Muitakin ratkaisuja saa ehdottaa.
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Jos pelkät palat vaihtaa, niin varmaankin sitten kannattaa laittaa pikemminkin yellowstuffit, kun eivät maksa kuin pari euroa enemmän. Ilmeisesti Ferodo DS2500 olisi vieläkin paremmat, mutta saako niitä Suomesta mistään?
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja TTH »

MY02-> olka-akseleihin nuo 314mm jarrut menee melkein bolt-on. Minkä kanssa saa päätä raapia on jarruletkut ja kiinnityspultit. Letkuille edukas vaihtoehto on ostaa uudet letkut ja pylväskoneessa ajaa banjoreikä 10mm ->12mm, kalliimpi vaihtoehto on tilata punosletkut sopivilla päillä.
Femman satulan kiinnityspultit on noin 5mm liian pitkät, ottaa levyyn kiinni. Tarvitsee joko lyhentää pulttia tai laittaa paksua prikkaa pultin alle. Itsellä on sorvatut 14x30x5 AISI 316 prikat pulttien alla.

Itse hommasin Autodocista kunnostetut satulat, olivat jotain 60-70e/kpl ja Bildelsbasenista kannakkeet 400kr/pari. Noita 314mm satuloita voi tuolta Bildelsbasenista löytää välillä todella huokeasti, eräs ruotsalainen kehuskeli että sai parin 200kr kannakkeiden kanssa. Muutenkin noille jarruromuille Autodoc on ihan kiva paikka tilata kaikkea, esim noita DS2500 paloja löytyy aika moneen vehkeeseen.

Uudet 345mm kannakkeet taitaa olla sen noin 100e/1000kr kappale, jos onnistuu nuo 314mm satulat saamaan hyvään hintaan, niin noilla TurboX/Vectra OPC kannakkeilla voi sovitella myös tuota isompaa levyä. Tuolla Maptunin 314mm setin hinnalla saisi luultavasti istutettua nuo 345mm jarrut, kun vähän kaivelee osia eri paikoista.

Sitten jos sattuu olemaan vanhempi femma, niin Saabilta saa uusia uudempia olka-akseleita 50e/kpl.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Itse juuri mietinkin, että onko levyn kasvattamisella 6 millillä mitään havaittavaa vaikutusta eli kannattaako hommaan edes ruveta. Tuommoisilla 345mm levyillä jo varmaan ihan tuntuvakin vaikutus, mutta meneekö ne enää edes 17" vanteiden sisälle (16" talvirenkaat menisi kai varmasti vaihtoon)

Tosiaan -03 farkusta on kysymys.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja TTH »

Ei se levyn kasvatus aina tuo autuutta, vaan ennemminkin erilainen satula.

Nuo 345mm jarrut menee 17" vanteen sisään, mutta Saabin vakiovanteiden kanssa pitää olla tarkkana että mistä mallista ovat. 9-3SS vanteet taitaa about kaikki mahtua, mutta femman vakiovanteissa osa mahtuu ilman spaceria, osa ei. Sama tulee eteen myös noiden 314mm jarrujen kanssa, itsellä on femman 17" vanteet ET49, joutu laittamaan muutaman millin spacerin väliin ettei ota puolat kiinni satulaan.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kirjoitit, että jarrut pehmenee nopeasti radalla. Mielenkiinnosta, mitä jarrunestettä olet käyttänyt?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Olisko DOT5.1 Ei siis kuitenkaan sitä missä on silikonia.
Avatar
Gibson
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Huhti 09, 2014 12:06
Paikkakunta: Raahe

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja Gibson »

Videossa tuo Kakarikas laittoi uudemmasta :saab: autosta tuplamännillä olevat satulat ja jotkin levyt, en muista enää mitkä.

https://www.youtube.com/watch?v=QEIbl8VgCJo
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jeo123 kirjoitti:
To Maalis 18, 2021 20:49
Olisko DOT5.1 Ei siis kuitenkaan sitä missä on silikonia.
Mietin lähinnä, että milloin ne on vaihdettu, 100 tkm sitten? Jos on päässyt "imemään" vettä ja kiehumispiste on siten kovin alhainen. Ratakäytössä äkkiä tulee kuplia nesteeseen ja poljin menee pehmeäksi. Tämä siis yksi mahdollisuus ja voisi kokeilla vaihtaa nesteet, jos edellisestä vaihdosta on kovin kauan. Ja vaikka jotkut sellaiset, missä on hieman korkeampi kiehumispiste. https://www.motonet.fi/fi/tuote/605953/ ... Racing-05l
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Tuota nestettä ja teräspunotut letkut (liekö niistä mitään hyötyä) mulla onkin hyllyssä odottamassa jarruremppaa, joka siis joka tapauksessa tarvitsee tehdä. Itse en ole jarrunesteitä vielä vaihtanut, joten luulisin, että juuri tuolloin reilu 100tkm sitten nesteet on vaihdettu. Voi toki olla kauemminkin, mutta luulisi, että jos tekee ison jarrurempan 270tkm ajettuun autoon, niin vaihtaisi nesteet.
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja aero »

Niitä nesteitä olisi aiheellista vaihdella parin vuoden välein kilsoista riippumatta, etenkin jos tykkää radalla käydä. Paljonko tuosta edellisestä jarruhoidosta on aikaa?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

aero kirjoitti:
Pe Maalis 19, 2021 10:29
Paljonko tuosta edellisestä jarruhoidosta on aikaa?
Varmaa tietoa mulla ei siis ole. Satatuhatta on nyt itse päästelty ilman jarruremppaa, mutta ongelma oli jo eka ratakiekalla noin 100tkm sitten. Kun auton ostin, niin palat ja levyt oli kokolailla uudet.

Mutta siis taidanpa kokeilla puolihalpaa jarruremppaa ja tilata uudet palat (red, yellow tai ferodo ds2500 (jos jostain löydän)) ja uudet levyt, sillä ilmeisesti ovat melko lopussa, kun urat on lähes kadonneet (hiukka hankala oli tuossa pihalla renkaita poisottamatta mitata, mutta noin 24 milliä taitaa olla paksuus kaikkinensa) sekä jo pitkään hyllyssä seisoneet teräspunotut letkut ja uudet nesteet.

Ja sitten kesän koittaessa radalle testaamaan. 8)
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Muuten tämä Youtube video on suurinpiirtein opetava. Mutta "isojen" jarrujen tarkoitus on kestä enempää jarrutusvoimaa. Tämä asennus oli jotekin outo , oli hieman ehkä cnc konella koneistettu tätä satulan kiinikettä mutta selvästi kulmahiomankonen jälki näkyvissä eli ei mitään suora pinta. Alumiinisestä "iskaritolpasta" oli myös käsityökaluilla hiottu ainesta pois ja kiinityspultiin reikä porattu 0 muotoon. Semmöisten jarrujen käytön aikana irtovat semmöiset vääntövoimat ja lämpö , että ONKO TÄMÄ TURVALINEN ? Vaihtoehto vaikka on halvempi kuin D2 330 mm tai 356 mm etujarrupaketti . Jotekin varmasti 345 mm jarrulevy + NG 9-5 Turbo6 jarrusatula hinta tule enempää kuin Maptun Parts 314 "sport" jarrupaketti.
Jos puhutaan ns raceing jarrunentestä sitten miteen tää vaikuttaa EPS järjestelmälle eli just ESP / ABS pumppuun eliniälle ?
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

autodocista löytyi ferodon palat tunnisteella: DS PERFORMANCE, High Perf. Road use. hintaan 152€. Löytyykö näitä mistään Suomesta, jotta mahdollisen reklamaatio olisi helpompi toimittaa perille. Ja löytyykö noita EBC:n levyjä tai paloja mistään Suomesta vai onko nettitilaus ainoa vaihtoehto?
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jarrujen parannusta 9-5

Viesti Kirjoittaja aero »

Njoo, jos käytös ei ole muuttunut niin sitten tuskin johtuu siitä että jarruneste on tällä välin vanhentunut.

Ainakin naapurikylän Fixus myy Ferodo Racingiä, joten kannattaa kysyä ihan paikallisesta kivijalastakin. En tiedä onko nuo ns. ketjulistalla eli myykö joka Fixus, mutta kysyä kannattaa.

EBC:tä ainakin joskus möi Mamasan: https://mamasan.fi/fi/category/ebc-jarrut/30037
Race Performance myy sekä EBC:tä että Ferodo Racingiä: https://www.race.fi/fi/cat/555/brakes/1

Molemmista olen saanut ihan asiallista palveluakin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin