Rihlat putkessa?
Rihlat putkessa?
heh, tulipas tuossa mieleen vaan noista pakoputkijutteluista:
Onko jossain putkissa ollut joskus rihloja niinkuin pyssyn piipussa? Ajattelimpa vaan, että mahdollisesti voisi hallita pyörteitä ja vauhdittaa savun ulosmenoa. Tuleehan limpparikin ulos pullosta nopemmin kierteellä.
Onko jossain putkissa ollut joskus rihloja niinkuin pyssyn piipussa? Ajattelimpa vaan, että mahdollisesti voisi hallita pyörteitä ja vauhdittaa savun ulosmenoa. Tuleehan limpparikin ulos pullosta nopemmin kierteellä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Rihlat putkessa?
Eikö ne pyssyn rihlat kuitenkin ole sitä varten piipussa että luoti pyritään saattamaan pyörimisliikkeen alaiseksi Vertaa, jenkkifudis lentää huomattavasti stabiilimmin kun se pyöriin kunnolla pituusakselinsa ympäri.peinu kirjoitti:heh, tulipas tuossa mieleen vaan noista pakoputkijutteluista:
Onko jossain putkissa ollut joskus rihloja niinkuin pyssyn piipussa? Ajattelimpa vaan, että mahdollisesti voisi hallita pyörteitä ja vauhdittaa savun ulosmenoa. Tuleehan limpparikin ulos pullosta nopemmin kierteellä.
Ja mitä tulee tohon limpaari ilmiöön niin veden viskositeetti taitaa auttaa asiaan.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Joo, on se niin kuin Vigge tossa sano, että asenn piipussa olevat rihlat saattavat luodin pyörimisliikkeeseen (siis, pituusakselin suuntaisesti), jolloin luoti osuu maaliin tarkemmin. Tämä siksi, että pyörivään luotiin ei vaikuta ilmanvastus, tuuli jne. niin helposti kuin pyörimättömään.
Esim. rynnäkkökiväärin (7.62RK96TP) luoti lentää 300 metrin matkalla oliko se muistaakseni 20 sentin "tunnelissa"...
Esim. rynnäkkökiväärin (7.62RK96TP) luoti lentää 300 metrin matkalla oliko se muistaakseni 20 sentin "tunnelissa"...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Onkos vainuja kuin paljon tavallinen .308:n luoti ottaa kierroksia akselinsa ympäri? Arvauksia kehiin...dimebak kirjoitti: Esim. rynnäkkökiväärin (7.62RK96TP) luoti lentää 300 metrin matkalla oliko se muistaakseni 20 sentin "tunnelissa"...
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä *
-1797-
-1797-
http://www.aero-turbine.com/how/index.html
Tollanen putkeen niin johan pyörii
Most vehicles have extreme restrictions on exhaust airflows, which increases exhaust temperatures and decreases engine longevity. The Aeroturbine breakthrough, based on thermodynamic and jet engine technology, literally accelerates the flow of exhaust away from the engine, leading to:
Reduced Temperatures
Increased Horsepower
Increased Torque
Increased Fuel Economy
Less Engine Wear & Tear
Anna mun kaikki kestää
Tollanen putkeen niin johan pyörii
Most vehicles have extreme restrictions on exhaust airflows, which increases exhaust temperatures and decreases engine longevity. The Aeroturbine breakthrough, based on thermodynamic and jet engine technology, literally accelerates the flow of exhaust away from the engine, leading to:
Reduced Temperatures
Increased Horsepower
Increased Torque
Increased Fuel Economy
Less Engine Wear & Tear
Anna mun kaikki kestää
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Veikkaus 10 000 rundii minuutissabluewolf kirjoitti: Onkos vainuja kuin paljon tavallinen .308:n luoti ottaa kierroksia akselinsa ympäri? Arvauksia kehiin...
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Aseiden piipuissa on erilaisia rihloja, nousut ja profiilit vaihtelevat. Riippuu rihlan noususta kuinka suuri on luodin pyörimisnopeus akselinsa ympäri on... ja luonnollisesti latauksesta (luodin paino, ruutilaatu, ruudin määrä) ja piipun pituudesta, eli kuinka nopeasti luoti kiihtyy piipussa ja ehtiikö kaikki ruuti palamaan sinä aikana kun luoti on piipussa.Onkos vainuja kuin paljon tavallinen .308:n luoti ottaa kierroksia akselinsa ympäri? Arvauksia kehiin...
Tuohon juomapullojuttuun vaikuttaa taas juuri se jonkun mainitsema paineen tasoittuminen pyörteen "silmän" kautta, ei viskositeetti.
-J-
Juu... taikka sitten vaikka jollakin ei-newtonilaisella nesteellä... tottahan viskositeetilla on merkitys siihen miten neste virtaa ulos pullosta yleisessä tapauksessa, mutta kysehän oli blandiksesta ja juomapullosta... eli viskositeetti on tietty ja kaatotapaa muutetaan. Kierteellä kaamisen vs suoraan lorottamisen nopeusero ei riipu viskositeetista, sehän on molemmissa tapauksissa sama. Pyörteen muodostuminen taas riippuu viskositeetista, nesteen tiheydestä, pullon kaulan muodosta, pullon sisäpinnan pinnanlaadusta, ranneliikkeen jouhevuudesta, bulkkimodulista, vapaiden kaasujen määrästä nesteessä, lämpötilasta, ilmanpaineesta jne, mutta esimerkkitapauksen viskositeetti oli silti vakioKokeileppa tehdä sama ideaalinesteellä, jos satut ko. litkua jostain löytämään.
-J-[/i]
Juuri tätä hain takaa, eli asia selvä.Jussi kirjoitti:Pyörteen muodostuminen taas riippuu viskositeetista, nesteen tiheydestä, pullon kaulan muodosta, pullon sisäpinnan pinnanlaadusta, ranneliikkeen jouhevuudesta, bulkkimodulista, vapaiden kaasujen määrästä nesteessä, lämpötilasta, ilmanpaineesta jne, mutta esimerkkitapauksen viskositeetti oli silti vakio
-J-
Eihän asiassa pelkäästään nesteistä ollut kyse, vai oliko?
Mä ymmärsin niin että kysyjä viittaa pakokaasujen ulosvirtaukseen ja antaa esimerkiksi tämän "pulloilmiön".
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Kyllä uskon, että tuo on totta mitä tuossa sanotaan. Esim. voimalaitoksen laskentakaavaa voidaan soveltaa (tai se taisi olla johdettu) ottomoottorin tilanyhtälöistä, ja voimalaitoksesta saadaan sitä enemmän tehoa, mitä matalampi lämpöisiä savukaasut, höyryn lämpötila (turbiinia pyörittävä) jne. ovat. Eli mitä suuremmaksi saadaan voimalaitoksen tulistetun höyryn ja paluuveden lämpötila sitä suurempi on teho... Ja tämä pitäisi toimia myös ottomoottorissa, kun tarkastellaan prosessia kokonaisuutena...Vigge kirjoitti:http://www.aero-turbine.com/how/index.html
Tollanen putkeen niin johan pyörii
Most vehicles have extreme restrictions on exhaust airflows, which increases exhaust temperatures and decreases engine longevity. The Aeroturbine breakthrough, based on thermodynamic and jet engine technology, literally accelerates the flow of exhaust away from the engine, leading to:
Reduced Temperatures
Increased Horsepower
Increased Torque
Increased Fuel Economy
Less Engine Wear & Tear
Anna mun kaikki kestää
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Voimalaitos on melko huono vertailukohta sikäli että prosessi tyystin erilainen... höyryvoimalassa paloprosessin tarkoitus on tuottaa lämpöenergiaa joka otetaan useammassa vaiheessa talteen savukaasuista ja muutetaan mekaaniseksi energiaksi (jos tarvis)höyryturbiineissa useimmiten kahtessa vaiheessa, kombikäyttöinen kaasuturbiini taas muuttaa paloprosessin tuottaman energian ensin mekaaniseksi energiaksi turbiinin kuumassa päässä ja pakokaasujen energia otetaan vielä talteen muutetaan höyryksi joka voidaan käyttää esim höyryturbiineissa. Toki on tietty yhtäläisyys termodynamiikaan oppikirjojen tilakäppyröissä, mutta siihen ne yhtäläisyydet loppuvat. Kaikissa proseseissa muuttuu paine ja tilavuus, siitähän se energiavapautuu...Kyllä uskon, että tuo on totta mitä tuossa sanotaan. Esim. voimalaitoksen laskentakaavaa voidaan soveltaa (tai se taisi olla johdettu) ottomoottorin tilanyhtälöistä, ja voimalaitoksesta saadaan sitä enemmän tehoa, mitä matalampi lämpöisiä savukaasut, höyryn lämpötila (turbiinia pyörittävä) jne. ovat. Eli mitä suuremmaksi saadaan voimalaitoksen tulistetun höyryn ja paluuveden lämpötila sitä suurempi on teho... Ja tämä pitäisi toimia myös ottomoottorissa, kun tarkastellaan prosessia kokonaisuutena...
Mutta ei pelkästään se että pakokaasun lämpötila putken päässä saadaan alhaisemmaksi muuta hyötysuhdetta parempaan suuntaan... se pitäisi saada alhaisemmaksi jo sylinterissä lähtiessään. Vaikka kyseinen hilavitkutin tekisi mitä taikatemppuja pakoputkessa niin se ei muuta joulen joulea pakokaasun energiasisällöstä mekaaniseksi energiaksi.
Toinen juttu on vehjeksen virtausvastus, se on noin 110% varmuudella suurempi kuin vastaavan pituisen ja halkaisijasen suoran putken. Bernoullin yhtälöstä voi miettiä mitä eroa suoralla putkella ja aero-turbinella
En usko, en
-J-
Tota. Miten, jos tarkastellaan asian kokonaisuutena, eikä vain yhtä kohtaa koko prosessissa. Eihän esim. kiertopetikattilassa savukaasu ole sen lämpöistä kattilasta poistuessa, kun se on savupiipun päässä. Se on aivan julmetun kuumaa kaasua, kuten ottomoottorin pakokaasut pakosarjan kohdalla. Kokonaisuutena, kokonaisuutena.Jussi kirjoitti:En usko, en
Ja lisäksi, höyrylaitos ei ota savukaasusta lämpöä kuin uudelleen tulistukseen (tosin useassakin vaiheessa, kuten kirjoitit), jolla saadaan nostettua kylläisen höyryn lämpötila ja palautettua höyry takaisin prosessiin, ja tarkemmin sanottua matalapaineturbiiniin. Höyry saadaan kattilan seinämiin asennettujen putkien kautta kiertävän kiertoveden tulistuessa höyryksi korkeapaineturbiinille, joka tuottaa suurimman osan sähköstä generaattorin avulla. Korkeapaineturbiinista voidaan ottaa useammasta kohdasta höyryä väliotolla. Näin saadaan maksimoitua se, että uudelleen tulistukseen menee aina kylläistähöyryä, eikä höyryä joka ei ole paisunut tarpeeksi. Ja kirjoitit myös, että höyrylaitoksen tarkoitus on tuottaa lämpöenergiaa. Höyrylaitoksen tärkein tehtävä on tuottaa sähköä, lämpö tulee aina sivutuotteena.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ottamatta kantaa sen enempää voimalaitoksiin haluasin vain heittää pari kyssäri ilmaan tuon "ihme vaimentimen" tiimoilta
En nyt suoraan löytänyt sivuilta mihin kohtaa putkistoa tämä värkki pitäisi asentaa, mutta oletan sen tulevan dp:n yhteyteen.
Onko todellakin niin että lisä "tukos" putkessa pienentää vastapainetta. Matka moottorin ja katin välissä on lyhyt ja kun tiedetään että virtaukseen vaikuttaa myös tarkastelupaikan jälkeiset osat niin on ilmeistä että ahdas katti viimeistään pysäyttää tämän tornaadon.
Miten käy lämpötilojen kanssa. Tornaada ilmiö kun tyssää viimeistään kattiin, ei mielestäni lämpötilojen suhteen voida saavuttaa merkittävää etua.
En nyt suoraan löytänyt sivuilta mihin kohtaa putkistoa tämä värkki pitäisi asentaa, mutta oletan sen tulevan dp:n yhteyteen.
Onko todellakin niin että lisä "tukos" putkessa pienentää vastapainetta. Matka moottorin ja katin välissä on lyhyt ja kun tiedetään että virtaukseen vaikuttaa myös tarkastelupaikan jälkeiset osat niin on ilmeistä että ahdas katti viimeistään pysäyttää tämän tornaadon.
Miten käy lämpötilojen kanssa. Tornaada ilmiö kun tyssää viimeistään kattiin, ei mielestäni lämpötilojen suhteen voida saavuttaa merkittävää etua.
#1730
500whp.net member
500whp.net member