Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Hei,

Olen koittanut selvittää tätä asiaa jo jonkin aikaa, mutta jotenkin ei nyt mahdu muuten sääntöviidakoissa viihtyvän ja pykäliä ymmärtävän henkilön päähän että mitä tarkalleen tarkoittaa vertailuajoneuvo muutoskatsastuksessa.

Kuvitellaan täysin fiktiivinen tilanne:
Henkilöllä on vuoden 1990 Saab 900 jossa on 150 hp moottori. Nyt hän hankkii 9-5 purkuautosta 230 hp moottorin ja vaihtaa sen tähän 900 malliinsa.
Hän haluaa muutoskatsastaa tämän autonsa uudelle moottorille ja traficomin sivuilta on lukenut, että kyseinen tehon nosto ylittää 20 % rajan ja täten vaatii muutoskatsastukseen vertailuajoneuvon jonka komponentteja vertaillaan sitten tähän katsastettavaan autoon mm. alustan ja jarrujen osalta.

Minkä mallisarjan tehokkainta mallia on käytettävä vertailuajoneuvona ja kuinka se vertailu suoritetaan käytännössä? Millä kaikilla varusteilla on merkitystä tässä muutoskatsastuksessa?

Vain asiantuntevia kommentteja, kiitos
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Vertailuautona käytetään saab 900 T16, eli 175hp (+20%) max.
Kannattaa siis ottaa projektimoottoriksi b2052.0t/T (150/175hp) tai b235e (185hp).
Softallahan siitä saa sitten revittyä niin paljon kuin perse kestää.

Tuossa projektissa isommaksi ongelmaksi muodostuu moottorin sijoittelu. Alkuperäisen askin päälle se ei helpolla sovi. Välilaipalla ja ensiövetokotelon rankalla muokkaamisella varmaan mahdollinen. Kyseeseen tulee lähinnä kääntää moottori poikittain ja tehdä isot muutokset sitten tuentoihin (mcphersonit) tai tehdä autosta takavetoinen. Omat projektinsa siinäkin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Kaide »

YlimysN kirjoitti:
Ma Helmi 28, 2022 20:46
Hei,

Olen koittanut selvittää tätä asiaa jo jonkin aikaa, mutta jotenkin ei nyt mahdu muuten sääntöviidakoissa viihtyvän ja pykäliä ymmärtävän henkilön päähän että mitä tarkalleen tarkoittaa vertailuajoneuvo muutoskatsastuksessa.

Kuvitellaan täysin fiktiivinen tilanne:
Henkilöllä on vuoden 1990 Saab 900 jossa on 150 hp moottori. Nyt hän hankkii 9-5 purkuautosta 230 hp moottorin ja vaihtaa sen tähän 900 malliinsa.
Hän haluaa muutoskatsastaa tämän autonsa uudelle moottorille ja traficomin sivuilta on lukenut, että kyseinen tehon nosto ylittää 20 % rajan ja täten vaatii muutoskatsastukseen vertailuajoneuvon jonka komponentteja vertaillaan sitten tähän katsastettavaan autoon mm. alustan ja jarrujen osalta.

Minkä mallisarjan tehokkainta mallia on käytettävä vertailuajoneuvona ja kuinka se vertailu suoritetaan käytännössä? Millä kaikilla varusteilla on merkitystä tässä muutoskatsastuksessa?

Vain asiantuntevia kommentteja, kiitos
Ahdetun moottorin muuttaminen rinnastetaan AINA moottorinvaihtoon ja 20% pykälä ei koske sitä . Vaatii siis aina muutoskatsastuksen jossa alustan ja jarrujen on vastattava mallisarjan tehokkainta. Saabeissa on aika pitkälle samat palikat matalapaineessa ja täyspaineessa jne. Tarkistaa vaan että siin muutettavassa autossa nuo on kunnossa

Käytännössä todella helppo homma ja nykyisin tehorajana on teho/paino , eikä enää mitään "mallisarjan tehokkain +25% " . Teholapun hankkiminen lienee se työläin osuus , mutta eipä sekään iso juttu ole
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kannattaa hankkia tarvittavat dokumentit alustasta/jarruista niin, että ne vastaa T16-mallia. 900 T16 Saabin paino lienee noin 1250 kg ja tehoa on 129 kW. Tuon mukaan tehopainosuhde on alle 10 kg/kW. Nykyisten sääntöjen mukaan saa siten laittaa moottorin jossa tehopainosuhde saa pienentyä arvoon 5 kg/kW. Näin ollen 1250 kg painavaan saa laittaa enintään 250 kW (340 hv) olevan moottorin. Joten 9-5 Aeron 230 heppaseen moottorin voi laittaa vaikka isomman ahtimet ja suuttimet. Sitten vain sopiva softa ja dynosta tehotodistus.

https://www.finlex.fi/data/normit/46612 ... aminen.pdf
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

En tiedä miksi muutoskatsastuksen ohjeistusta on netistä saatavilla niin huonosti, mutta sain nyt vihdoin selvitettyä asioita ja jopa vaadittuja dokumentteja kasaan. Katsastuskonttoriltakin kyselin, mutta ei siinä joutanut vikalistaa selatessa asiaa kovin perusteellisesti selittämään

Otsikon mukainen tilannehan oli siis kuten kirjoitin, täysin fiktiivinen. Halusin aiheesta vain geneerisen ohjeistuksen ja heitin tuon keissin esimerkkinä

Mutta "vertailuajoneuvo" on tosiaan sen katsastettavan auton mallisarjan tehokkain ja vieläpä samalta markkina-alueelta. Jos koneen teho ylittää 20 % mallisarjan tehokkaimmasta sillä markkina-alueella on traficomilta anottava poikkeuslupaa ja se maksaa 380 € oli päätös poikkeusluvalle mikä tahansa.

Joka tapauksessa sain valtuuttaman tahon dokumentin autolleni jolle hieman ihmeellisempää remppaa toteutan, jossa sanotaan mm. "vakuutan, että ajoneuvo on varustettu mallisarjan tehokkaimmalla moottorilla (malli zz), nettoteho xx kW. Mallit ovat sarjan eri versioissa jarrujen sekä alustan osalta vastaavia"

Mutta seuraavaksi kohtaankin tämän teho-ongelman, jonka takia on varmaankin pakko lähteä hakemaan poikkeuslupaa. Moottoritehoa ei voi laskea alkuperäisestä esim. ohjelmallisesti tai kuristamalla, joten yli 20 % tulee väkisin ja nyt pitää saada runoiltua hakemukselle tekniset perusteet miksi tämä kyseinen tekniikanvaihdos ei ole vain hyväksyttävää, vaan jopa suotavaa
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja mikan »

Olen vahvasti eri mieltä tai sitten sinulla on liian uusi auto virityksen kohteena. Jos menet tehopainosuhteessa ohi tuon määräyksessä mainitun, niin sitten vasta pitää anoa poikkeuslupa. Jos kertoisit vähän millaiseen autoon olet tekniikkaa vaihtamassa ja millaiseen tekniikkaan, niin olisi helpompaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

No kyseinen kiesi ei ole saab, mutta tämä foorumi nyt sattuu olemaan aika hyvä lähde kysyä näitä asioita kun asiantuntevia ja kokeneita harrastajia pullollaan.

Eli vaihdatan vm.1989 Nissan 200sx alkuperäisen CA18DET 124 kW koneen RB20DET 158 kW moottoriin, kaikki vaadittavat osat on ostettu ja sen vaihdon tekee japsiautoihin erikoistunut liike, joten teknisesti homma on ok.

Haluaisin pitää auton tieliikennelaillisena ja siihen on jo vaihdettu koneen vaihtoa tukemaan faceliftin isommat 280 mm jarrut ja Greenstuff palat, S14 kallistuksenvakaajat, Nismon voimansiirto ja Tein super drift alustasarja sekä R32 skylinen etupalkki joten teknisesti auto on muutettu paremmaksi. Tottakai muitakin muutoksia on runsaasti, mm. säädettäviä tukivarsia repullinen ja uretaanipuslat yms

Tässä on se ongelma, että 124 kW on tämän markkina-alueen mallisarjan tehokkain valmistajalta saadun dokumentin mukaan, joten 158 ei mene sen 20 % sisään joka lukee traficomin määräyksessä. Jos sen saa jotenkin muuten tieliikennelailliseksi kuin poikkeusluvalla niin hyvistä vinkeistä olen kaljat velkaa, katsastuskonttorilta olen saanut tähän mennessä vähän nuivia vastauksia aiheesta

Poikkeuslupahakemusta itselläni ei ole ongelmaa kirjoittaa, koska tosiaan ensinnäkin vaihtotyön tekee näihin erikoistunut paja ja muutosta tukemaan on tehty muitakin muokkauksia. Näitä autoja myös on samalla korilla tehty muille markkina-alueille SR20DET koneilla joiden vakioteho on yli 200 hp ja ne on myös alustalta, jarruiltaan ja voimansiirroltaan vastaavia kuin Euroalueelle myydyt autot joten tekniset perusteet olisi mielestäni ihan riittävät hyväksyä koneen vaihto
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja mikan »

Paljonkos se painaa, jotain 1200 kg? 1200kg / 124 kW = 9,68 kg/kW
Näin ollen muutoskatsastuksessa saa tehopainosuhde olla pienimmillään 5 kg/kW --> 240 kW moottorin voi laittaa enintään.

3.8.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen

Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin:

1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää;

2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;

3) jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus.

Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia. Asennettaessa tiettyyn moottoriin tarkoitettu tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muutossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi selvitykseksi, vaikka sen mukaan tehon lisäys olisi 20 prosenttia tai vähemmän. Tapauksissa, joissa muutossarjan valmistaja ei ole yleisesti tunnettu kaupallinen valmistaja tai muissa epäselvissä tapauksissa katsastajalle on esitettävä tehomittaustodistus.
Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:

1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.

Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja mikan »

Eli homman pitäisi olla aika suoraviivainen, kun sun auto on jo valmiiksi ns. vertailuauto. Kuten määräyksessä lukee niin jarrut jne pitää olla vähintään vastaavat. Eli jos olet vaihtanut alkuperäistä paremmat jarrut, niin sekin on ok.

Mielestäni sulla pitää olla muutoskatsastuksessa:

- tiedot alkuperäisistä jarruista
- muutettujen jarrujen tiedot
- selvitys, että sun auto on mallisarjan tehokkain tällä markkina-alueella
- selvitys mistä autosta vaihdettava moottori on tai paremminkin sen tehosta (jos sitä ei ole oleellisesti muutettu)
- mikäli moottoria on muutettu, isompi ahdin tai muuta vastaavaa, niin sitten pitää olla luotettava tehonmittaustodistus

t. Mika, datsun-harrastaja :-)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Taidan olla kaljat velkaa :D

Kiitos, selvensi kyllä paljon. Jotenkin ei mennyt tuo traficomin sivuilta löytyvä nivaska meikäläisen paksuun kaaliin vaikka kuinka sitä yritin tentata

Dokumentit tosiaan löytyy joten teholappua vaille se olisi sitten aikalailla varmaan selvä kun tottakai siihen on ahdin muutettu
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja mikan »

Traficomin jutut ei ole kaikkein selkeimpiä, kun usein katsastuskonttorillakaan ei osata tulkita niitä oikein.

Yritin lihavoida tuohon ne sun projektin kannalta tärkeimmät pointit. Konttorilla kannattaa tosiaan olla heti ekalla kerralla kaikki paperit mukana. :)

Gluteeniton olut maistuisi. Comono on muuten hyvä gluteeniton lager. :P
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sellainen huomio vanhojen säädösten aikaan tuon Oldsin isolohkolle muutoskatsastaneena, että asiaa helpottaa kummasti jos löydät katsastusukkelin joka haluaa saada ne sun muutokset läpi. Mieluummin siis kuin kuin sellainen joka ei sitä halua. Selvää on että molemmat haluavat katsoa paperit ja muutokset kunnolla, mutta homman sujuvuudessa auttaa kummasti että asiakkaan ja katsurin tavoitteet on yhtäläiset.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli käännettynä

tutun tuttu

tai merkkikerholainen

:mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja aero »

YlimysN kirjoitti:
Ma Maalis 28, 2022 16:03
Mutta "vertailuajoneuvo" on tosiaan sen katsastettavan auton mallisarjan tehokkain ja vieläpä samalta markkina-alueelta. Jos koneen teho ylittää 20 % mallisarjan tehokkaimmasta sillä markkina-alueella on traficomilta anottava poikkeuslupaa ja se maksaa 380 € oli päätös poikkeusluvalle mikä tahansa.
Vanha sääntöhän meni näin ja asiahan muuttui melko hiljattain, niin vanhan pykälän mukaista tekstiä varmaan löytyy netistä aika helpolla ja runsaasti sekoittamaan pienen ihmisen ajatuksia. Saappifoorumille sopivasti mainittakoon, että juuri tämä oli se pykälä, jonka takia 99T16 oli pelkällä muutoskatsastuksella legendaarisesti yhden hepan päässä (tehoraja 174hp, T16 ei-kat -tekniikka 175hp).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Muutoskatsastuksessa vertailuajoneuvo

Viesti Kirjoittaja tetammi »

mikan kirjoitti:
Ti Maalis 29, 2022 12:46
Gluteeniton olut maistuisi. Comono on muuten hyvä gluteeniton lager. :P
Tää oli hyvää. Iteltä menny kokonaan ohi vaikka uusii gluteenittomia koitanki kauppareissuilla bongata. Löyty vielä iha lähikaupasta :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin