OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
mkosunen06
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2025 17:56
Paikkakunta: Leppävirta

OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Viesti Kirjoittaja mkosunen06 »

Hei,
olen nyt useamman päivän yrittänyt saada yhteyttä Trionic 7 -ECUun vuoden 2006 Saab 9-5:ssäni (B205E-moottori, manuaalivaihteisto) käyttämällä OBDLink SX -kaapelia ja T7Suitea, mutta tuloksetta.

HUOM! Tämä EI liity CAN-väylään tai P-bussiin.
→ Tarkoituksena on yhdistää K-line (OBD:n pinni 7) kautta käyttäen OBDLink SX:ää, joka tukee KWP2000-protokollaa.
Autossa ei ole CAN-H/CAN-L yhteyksiä OBD-portissa, eikä niitä tarvita T7Suiteen tai TrionicFlasheriin.

Mitä on jo kokeiltu:
OBDLink SX toimii: OBDwiz lukee VIN-koodin onnistuneesti

Kaapelin firmware päivitetty uusimpaan versioon

Käytössä uusin T7Suite ja T7Extras

COM-portti oikein asetettu, baud rate 115200
(→ testattu myös kaikki muut käytettävissä olevat baudit varmuuden vuoksi)

COM-portin latency asetettu 1 ms Laitehallinnasta

Kokeiltu useilla COM-porttinumeroilla (COM3, COM5, COM69…)

Auto virrat päällä (sytytys ON, kojelauta päällä)

Kokeiltu sekä "Read from ECU" että "Connect ECU" → aina sama lopputulos:

“Failed to start KWP session”

“Unable to connect to Trionic 7 ECU”

Ei muita ohjelmia päällä taustalla

Kokeiltu kahdella eri koneella:

Windows 10: kaikki päivitykset, täysin puhdas asennus

Windows 7 VirtualBoxissa, COM passthrough + latency 1 ms
(netti poistettu käytöstä, täysin puhdas ympäristö)

Nyt kysyisin:
Onko jollain OBDLink SX:ää onnistuneesti käytössä 2006 9-5 Trionic 7:n kanssa?

Onko tietyissä ECU-versioissa jotain erityistä, mikä estäisi yhteyden?

Onko tiedossa jotain ylimääräistä vaihetta, joka pitäisi tehdä että K-line-yhteys toimii T7Suitessa tai TrionicFlasherissa?

En haluaisi ostaa uutta kaapelia (esim. Lawicel tms.) ellei OBDLink SX oikeasti ole yhteensopimaton.

Kaikki vinkit, kokemukset ja ehdotukset otetaan kiitollisena vastaan – haluaisin tämän vihdoin toimimaan 🙏

Kiitos etukäteen😌
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

T8 tarvii suiteen olla ladattu sama softa kuin ecussa jos lukee dataa, tarviiko T7:kin.
Avatar
mkosunen06
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2025 17:56
Paikkakunta: Leppävirta

Re: OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Viesti Kirjoittaja mkosunen06 »

Monikossa kirjoitti:
Ti Huhti 08, 2025 11:23
T8 tarvii suiteen olla ladattu sama softa kuin ecussa jos lukee dataa, tarviiko T7:kin.
Ymmärtääkseni tuo vaatimus koskee T8Suitea ja T8 ECUja, joissa joissain tilanteissa pitää olla sama bin-tiedosto avattuna ohjelmassa, jotta reaaliaikadata tai tietyt toiminnot toimivat oikein.

T7:n kohdalla tilanne on hieman eri. T7Suitessa ja TrionicCANFlasherissa yhteyden ECUun pitäisi onnistua ilman, että bin-tiedosto on valmiiksi ladattu. Yhteys muodostuu suoraan K-line (KWP2000) -protokollalla, ja ainakin dokumentaation ja foorumien mukaan tämä ei vaadi mitään esiladattua softaa ohjelmaan.

Mutta kaikki vinkit ja kokemukset on kyllä tosi tervetulleita – jos jollain on ollut vastaava tilanne ja ratkennut bin-tiedoston kautta, kuulisin siitä mielelläni! 🙏
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Valittuna canflasherissä

Adapter type: obdlink sx
Ecu type: trionic 7
Rasti:
enable logging
Only p-bus connection

Mulla adaptertypen tilalla combiadapter.
Usb2 vai 3, onko merkitystä.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Tuommosta löytyy trionictuning sivulta: viive windowsiin 2ms
Latauslinkki, tämäkin ed.mainitulta sivulta:
https://hirschmann-koxha.de/en/informations/downloads/

Trionic 7 and 8 (TrionicCanflasher)
Ready to go Canbus interfaces supported:
1 (Best): Kvaser Interfaces (all of them really), http://www.kvaser.com
2: Combi from Johnc (also has got BDM), see above for links
3: Lawicel CanUsb, http://www.canusb.com
4: OBDLink SX or EX(a bit faster), Best of the cheap but not as reliable as the above. Other STN2120 units are OBDLink SX compatible:
Viaken STN2120 v4 - see here;
Vscan (from Poland) - see here.
See note on these VCP based adapter further down on delay settings!
4.5: Just4Trionic, good for reading and flashing, some report issues with realtime?

5: J2534 interface (Only flashing tested, live view might be too slow) , MDI with the latest firmware has been tested and works fine, also
the VCI 2 PACCAR interface - see here, although it's not widely available;
Autel Maxisys J-2534 Passthru - see here;
Scanmatik 2 Pro - see here.
but not:
the Drewtech J2534 - see here, nor
the Volvo Vida Dice - see here.


Cheapest: ELM327 with USB, can be total crap or can be working properly like OBDLink SX, hard to tell before purchase. e.g. see here.

You can also use Just4pLeisure DIY interface, has very good speed
https://developer.mbed.org/users/Just4p ... t4trionic/

While T7 and T8 do not require 'extra' voltage for flash writing, if you experience errors erasing flash or writing, check that your power supply is adequate; some light-weight supplies suffer from voltage droop where the volts reduce as power is drawn. 13.8V supplies should be a sure thing, but at least 1A rated - see here.

For T7 cars before 2008 (i.e. all OG9³ MY00-03 + all Viggens + OG⁵ MY98-07) do not have CAN bus in OBD-II port from factory and this must be added if you want live logging/in-car flashing with an OBD-II interface such as OBDLink SX. See this topic for cabling details, or use on-bench setup as described in Trionic 7 pdf. All T8 cars have CAN bus in the OBD-II port.

A note on OBDLink SX and EX + ELM327, important to change delay settings in Windows device manager. Should be 2ms:
Avatar
mkosunen06
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2025 17:56
Paikkakunta: Leppävirta

Re: OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Viesti Kirjoittaja mkosunen06 »

Monikossa kirjoitti:
Ti Huhti 08, 2025 13:09
Tuommosta löytyy trionictuning sivulta: viive windowsiin 2ms
Latauslinkki, tämäkin ed.mainitulta sivulta:
https://hirschmann-koxha.de/en/informations/downloads/

Trionic 7 and 8 (TrionicCanflasher)
Ready to go Canbus interfaces supported:
1 (Best): Kvaser Interfaces (all of them really), http://www.kvaser.com
2: Combi from Johnc (also has got BDM), see above for links
3: Lawicel CanUsb, http://www.canusb.com
4: OBDLink SX or EX(a bit faster), Best of the cheap but not as reliable as the above. Other STN2120 units are OBDLink SX compatible:
Viaken STN2120 v4 - see here;
Vscan (from Poland) - see here.
See note on these VCP based adapter further down on delay settings!
4.5: Just4Trionic, good for reading and flashing, some report issues with realtime?

5: J2534 interface (Only flashing tested, live view might be too slow) , MDI with the latest firmware has been tested and works fine, also
the VCI 2 PACCAR interface - see here, although it's not widely available;
Autel Maxisys J-2534 Passthru - see here;
Scanmatik 2 Pro - see here.
but not:
the Drewtech J2534 - see here, nor
the Volvo Vida Dice - see here.


Cheapest: ELM327 with USB, can be total crap or can be working properly like OBDLink SX, hard to tell before purchase. e.g. see here.

You can also use Just4pLeisure DIY interface, has very good speed
https://developer.mbed.org/users/Just4p ... t4trionic/

While T7 and T8 do not require 'extra' voltage for flash writing, if you experience errors erasing flash or writing, check that your power supply is adequate; some light-weight supplies suffer from voltage droop where the volts reduce as power is drawn. 13.8V supplies should be a sure thing, but at least 1A rated - see here.

For T7 cars before 2008 (i.e. all OG9³ MY00-03 + all Viggens + OG⁵ MY98-07) do not have CAN bus in OBD-II port from factory and this must be added if you want live logging/in-car flashing with an OBD-II interface such as OBDLink SX. See this topic for cabling details, or use on-bench setup as described in Trionic 7 pdf. All T8 cars have CAN bus in the OBD-II port.

A note on OBDLink SX and EX + ELM327, important to change delay settings in Windows device manager. Should be 2ms:
Hei ja kiitos taas – tässä tuli tosi paljon hyvää asiaa! Mielenkiintoinen huomio tuo 2 ms latency, täytyy testata heti (olen aiemmin käyttänyt 1 ms). Samoin tuo “Only P-bus” -rasti täytyy jättää pois, koska en ole CANia tuonut OBD-pistokkeeseen. Täytyy kokeilla myös Combiadapter-asetuksella, vaikka käytössä on SX. Ilmoittelen miten etenee, kiitos vielä!
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Huomasitko tuolla lataussivulla olevan asennusohjeen adapterillesi.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Viesti Kirjoittaja TTH »

Mielestäni K-line ei koskaan ole ollut tuettuna TxSuite ohjelmissa. Eikös tuossa OBDLinkissä ole myös CAN-protokolla? Sen takia se myös on tuettuna TxSuite ohjemistoissa.

Tuo P-bus täppä on tuolla sen takia, että Trioniciin pääsee käsiksi myös I-bus kautta jolloin eri baudrate. Laiska mies kun menee mankan piuhoista kiinni. Oliko nyt sen 10x hitaampi vaan, että ei sinällään maksa vaivaa. Suitessa saa niitä extra feature käytettyä, kuten SIDin ylimääräiset pimputukset pois kun tuollein menee kiinni.

Helpoin on kun tekee vähän johtotöitä ja vetää P-bus OBD-pistokkeeseen. Taitaa MY06 olla jo ESP niin muistaakseni kääntökulma-anturille tulee P-bus, siitä vaan nätit jatkot porttiin oliko nyt pin 6 ja 14.
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
mkosunen06
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2025 17:56
Paikkakunta: Leppävirta

Re: OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Viesti Kirjoittaja mkosunen06 »

Monikossa kirjoitti:
Ti Huhti 08, 2025 15:02
Huomasitko tuolla lataussivulla olevan asennusohjeen adapterillesi.
Kyllä huomasin :)

Kokeilen sitä tänään kun ei ollut jaksamista eilen sen kanssa kamppailuun :lol:
Avatar
mkosunen06
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2025 17:56
Paikkakunta: Leppävirta

Re: OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Viesti Kirjoittaja mkosunen06 »

TTH kirjoitti:
Ke Huhti 09, 2025 08:12
Mielestäni K-line ei koskaan ole ollut tuettuna TxSuite ohjelmissa. Eikös tuossa OBDLinkissä ole myös CAN-protokolla? Sen takia se myös on tuettuna TxSuite ohjemistoissa.

Tuo P-bus täppä on tuolla sen takia, että Trioniciin pääsee käsiksi myös I-bus kautta jolloin eri baudrate. Laiska mies kun menee mankan piuhoista kiinni. Oliko nyt sen 10x hitaampi vaan, että ei sinällään maksa vaivaa. Suitessa saa niitä extra feature käytettyä, kuten SIDin ylimääräiset pimputukset pois kun tuollein menee kiinni.

Helpoin on kun tekee vähän johtotöitä ja vetää P-bus OBD-pistokkeeseen. Taitaa MY06 olla jo ESP niin muistaakseni kääntökulma-anturille tulee P-bus, siitä vaan nätit jatkot porttiin oliko nyt pin 6 ja 14.
Kiitos selvennyksestä! Alkaa kyllä näyttää siltä, että oot täysin oikeassa – vaikka OBDLink SX tukee K-lineä, niin T7Suite ei sitä näköjään käytä lainkaan. Eikä T7Suite edes yritä yhdistää ilman CANia.

Tänään oonkin menossa tallille, niin vedän suosiolla johdot ESP:n anturilta pinneihin 6 ja 14. Kiitos paljon vinkeistä, nyt alkaa homma loksahdella kohdalleen! 🙌
TurboSaabisti69
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Huhti 14, 2025 12:55

Re: OBDLink SX + T7Suite ei yhdistä Trionic 7:aan (2006 9-5)

Viesti Kirjoittaja TurboSaabisti69 »

mkosunen06 kirjoitti:
Ti Huhti 08, 2025 07:35
Hei,
olen nyt useamman päivän yrittänyt saada yhteyttä Trionic 7 -ECUun vuoden 2006 Saab 9-5:ssäni (B205E-moottori, manuaalivaihteisto) käyttämällä OBDLink SX -kaapelia ja T7Suitea, mutta tuloksetta.

HUOM! Tämä EI liity CAN-väylään tai P-bussiin.
→ Tarkoituksena on yhdistää K-line (OBD:n pinni 7) kautta käyttäen OBDLink SX:ää, joka tukee KWP2000-protokollaa.
Autossa ei ole CAN-H/CAN-L yhteyksiä OBD-portissa, eikä niitä tarvita T7Suiteen tai TrionicFlasheriin.

Mitä on jo kokeiltu:
OBDLink SX toimii: OBDwiz lukee VIN-koodin onnistuneesti

Kaapelin firmware päivitetty uusimpaan versioon

Käytössä uusin T7Suite ja T7Extras

COM-portti oikein asetettu, baud rate 115200
(→ testattu myös kaikki muut käytettävissä olevat baudit varmuuden vuoksi)

COM-portin latency asetettu 1 ms Laitehallinnasta

Kokeiltu useilla COM-porttinumeroilla (COM3, COM5, COM69…)

Auto virrat päällä (sytytys ON, kojelauta päällä)

Kokeiltu sekä "Read from ECU" että "Connect ECU" → aina sama lopputulos:

“Failed to start KWP session”

“Unable to connect to Trionic 7 ECU”

Ei muita ohjelmia päällä taustalla

Kokeiltu kahdella eri koneella:

Windows 10: kaikki päivitykset, täysin puhdas asennus

Windows 7 VirtualBoxissa, COM passthrough + latency 1 ms
(netti poistettu käytöstä, täysin puhdas ympäristö)

Nyt kysyisin:
Onko jollain OBDLink SX:ää onnistuneesti käytössä 2006 9-5 Trionic 7:n kanssa?

Onko tietyissä ECU-versioissa jotain erityistä, mikä estäisi yhteyden?

Onko tiedossa jotain ylimääräistä vaihetta, joka pitäisi tehdä että K-line-yhteys toimii T7Suitessa tai TrionicFlasherissa?

En haluaisi ostaa uutta kaapelia (esim. Lawicel tms.) ellei OBDLink SX oikeasti ole yhteensopimaton.

Kaikki vinkit, kokemukset ja ehdotukset otetaan kiitollisena vastaan – haluaisin tämän vihdoin toimimaan 🙏

Kiitos etukäteen😌
Trionic 7 käyttää melko tarkkaa KWP2000-init-sekvenssiä. OBDLink SX:n firmwaren KWP2000-toteutus ei aina tarjoa tarpeeksi alhaisen tason kontrollia init-sekvenssin käsin hallintaan, mikä saattaa aiheuttaa virheen juuri siinä vaiheessa kun KWP-session pitäisi käynnistyä (eli kun ECU odottaa tietynlaista "Start Diagnostic Session" -komentoa ja aikakatkaisua).

Vaikka latency olisi säädetty 1 ms:iin, jotkut OBDLink-kaapelit eivät luotettavasti ajoita K-line-linjan jännitevaihteluita Trionic 7:n vaatiman tarkkuuden mukaan. T7Suite on tunnetusti herkkä pienimmillekin ajoituspoikkeamille.

Kokeile “Ignition OFF → wait 10s → ON” -rutiinia juuri ennen yhdistämistä.
Varmista ettei T7Suite avaa yhteyttä “auto-connectilla”, vaan aloita yhteys manuaalisesti vasta 5–10 sekunnin kuluttua virtojen kytkemisestä.

Tai jos haluat yleiskäyttöisen mutta toimivan ratkaisun, tsekkaa tämä OBD-testeri vertailu https://yleiskone.com/paras-obd-testeri/.
Sieltä löytyy luotettavia malleja, joilla saat yhteyden myös vanhempiin K-line-ECUihin ilman säätöä.
Vastaa Viestiin