Pressure Guard

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Pressure Guard

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuon ylläolevan termin opin viime viikon lopulla Maptunin kaverilta ja jos joku ei sitä vielä tiedä, niin kerrottakoon se nyt sitten tässä.

Tämä koskee ainakin Trionic 5:lla varustettuja NG900/9-3:sia ja voi koskea myös 9000:siakin (ei välttämättä Aeroa).

Trionic 5:ssa on sisäänrakennettu Pressure Guard -toiminto (suomeksi Paineenkatkaisintoiminto), joka on normaalisti noin 1.15 barissa, mutta sitä voi vakiokamoilla siirtää aina 1.3 bariin saakka. Jos turbolta wastegatelle lähtevä letku jostain syystä rikkoutuu tms., pysyy maksimipaine silti 1.3 barissa. Jos softassa ei ole tuota Pressure Guard -toimintoa, maksimipaine voi karata 2.2 bariin ja silloin rupeaa mäntiä sulamaan ja vaihdelaatikko menee tod.näk. rikki.

Siksi tuo Maptunilta tilaamani softan max. ahtopaine on 1.3 bar. Kerroin tuossa "Käytiin dynossa" -otsikon alla Maptunin virittämästä NG900 Turbosta, jossa oli crossflow IC ja vakioturbolla otettu irti noin 280 hv maksimiahtopaineen ollessa 1.4 bar. Tuossa autossa on tuo pressure guard otettu pois, joten jos sille joskus sattuu tuo em. haaveri, niin se on sitten tod.näk. moottorin ja/tai vaihdelaatikon menoa.

Jutellessani Maptunin edustajan kanssa kerroin hänelle, että nyt en sitten yhtään ihmettelekään, että miksi Saabin virittäjillä on steg 3 -setissään maksimiahtopaine korkeintaan 1.3 baria (BSR/Speedpartsillta kuulemma 1.27 bar ja Nordic Uhrilla 1.25 bar) 8) 1.3 baria on kuulemma sellainen ahtopaine, jolla Garrett T25M:n tuotto pysyy vielä stabiilina, eikä ala heittelehtimään.

Tuota Pressure Guardin maksimiasentoa voi muuttaa kuulemma aina 1.5 bariin saakka, muta sitten tarvitaan erityisesti sitä varten tehty softa (Maptunilla ei ole sellaista) ja 3 barin Mapsensori.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Pystyykö vanhempien 9000:sten (siis ei trionic) ylipainekytkintä säätämään niin että ei ota vielä 1.2barissa?
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Taitaa pystyä säätämään 1.5 barin paikkeille. Itse otin kuitenkin APC:n modauksen yhteydessä katkaisijan kokonaan pois.
Corvette C5
Vastaa Viestiin