Koneristeytys
Koneristeytys
Eli b205:n lohko, kansi ja kampiakseli + b204:n männät ja kiertokanget, onko toimiva yhtälö?
Noissa b204/b234:n koneissa on kuppimainen männän pää ja mäntä nousee tällöin ihan lohkon tasalle, kun taas uudemmissa on mäntä suora muttei nouse ihan ylös, eli puristussuhde pysyisi kaiketi likimain samana? Kannen palotilat ovat identtiset molemmissa moottorityypeissä.
B204/b234:n männät ovat pitemmät mutta ne tuntuivat sopivan ja pyörivän hyvin uudemmassa lohkossa, ja niissä on männän alareunassa on se syvennys sille männän jäähdytyssuuttimellekin.
Kampiakseli on sama sekä b204:ssä että b205:ssä.
Mitäs muuta tässä hommassa tulisi huomioida?
Noissa b204/b234:n koneissa on kuppimainen männän pää ja mäntä nousee tällöin ihan lohkon tasalle, kun taas uudemmissa on mäntä suora muttei nouse ihan ylös, eli puristussuhde pysyisi kaiketi likimain samana? Kannen palotilat ovat identtiset molemmissa moottorityypeissä.
B204/b234:n männät ovat pitemmät mutta ne tuntuivat sopivan ja pyörivän hyvin uudemmassa lohkossa, ja niissä on männän alareunassa on se syvennys sille männän jäähdytyssuuttimellekin.
Kampiakseli on sama sekä b204:ssä että b205:ssä.
Mitäs muuta tässä hommassa tulisi huomioida?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jos sulla on kaikki nuo osat käytettävissä testaukseen, niin asenna lohkoon kampura ja yksi molempia mäntä/kanki-paketteja, hanki pala plexiä ja hae apteekista joku 20ml ruisku..
Poraa plexiin reikä ja tiivistä plexipala lohkoon ohuella vaseliinikerroksella, pyöritä mäntä yläkuolokohtaan ja ala annostella polttoöljyä/petroolia tjsp ruiskulla mitaten kuinka paljon menee, että "palotila" on täynnä.. näin saat mitattua männässä olevan palotilan koon.
Iskutilavuuden(per pytty) mukaan saat laskettua puristussuhteen ja vaikka et laskisikaan tarkkaa lukemaa, niin heti saat mielikuvan että muuttuuko se paljon ja mihin suuntaan.
Edit: Tarkemmin asiasta kuvien kera FFP-motorsportin sivuilla osoitteessa: http://ffp-motorsport.com/tuning/purdet.php
Samaisilla sivustoilla myös monta kullanarvoista vihjettä ja ohjetta moneen moottoriin, pääsivulle seuraavasta osoitteesta: http://ffp-motorsport.com/mainpage.php
Poraa plexiin reikä ja tiivistä plexipala lohkoon ohuella vaseliinikerroksella, pyöritä mäntä yläkuolokohtaan ja ala annostella polttoöljyä/petroolia tjsp ruiskulla mitaten kuinka paljon menee, että "palotila" on täynnä.. näin saat mitattua männässä olevan palotilan koon.
Iskutilavuuden(per pytty) mukaan saat laskettua puristussuhteen ja vaikka et laskisikaan tarkkaa lukemaa, niin heti saat mielikuvan että muuttuuko se paljon ja mihin suuntaan.
Edit: Tarkemmin asiasta kuvien kera FFP-motorsportin sivuilla osoitteessa: http://ffp-motorsport.com/tuning/purdet.php
Samaisilla sivustoilla myös monta kullanarvoista vihjettä ja ohjetta moneen moottoriin, pääsivulle seuraavasta osoitteesta: http://ffp-motorsport.com/mainpage.php
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Kiitän neuvoista, noin täytyy tehdä, tosin auto makaa nyt pihalla sateessa jota on taas luvattu pariksi päiväksi eteenpäin
Eli tuossa ei kaiketi muuta muutosta kuitenkaan tapahdu kuin männän päällä olevan palotilan kokoero, koska kampiakseli on sama? Eli iskunpituus pysyy vakiona, kuten myös männän halkaisijakin.
Tekisi mieli vaan lyödä kasaan tuollaisenaan
Tosin puuttuu vielä yksi kiertokanki

Eli tuossa ei kaiketi muuta muutosta kuitenkaan tapahdu kuin männän päällä olevan palotilan kokoero, koska kampiakseli on sama? Eli iskunpituus pysyy vakiona, kuten myös männän halkaisijakin.
Tekisi mieli vaan lyödä kasaan tuollaisenaan

Tosin puuttuu vielä yksi kiertokanki

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Suosittelen tarkistamaan kuitenkin suoran kasauksen sijaan, jollei ole ehdottoman luotettavaa tietoa siitä että mm. mäntien mitta männäntapista lakeen on sama ja palotilan koko sama tai suotuisampi..ng900aero kirjoitti:Kiitän neuvoista, noin täytyy tehdä, tosin auto makaa nyt pihalla sateessa jota on taas luvattu pariksi päiväksi eteenpäin![]()
Eli tuossa ei kaiketi muuta muutosta kuitenkaan tapahdu kuin männän päällä olevan palotilan kokoero, koska kampiakseli on sama? Eli iskunpituus pysyy vakiona, kuten myös männän halkaisijakin.
Tekisi mieli vaan lyödä kasaan tuollaisenaan![]()
Tosin puuttuu vielä yksi kiertokanki
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Täytyypä koettaa laskea, tuon mitta männäntapin keskikohdasta lakeen ei ole sama:
Alkuperäisen männän mitta on about 34mm, kun noiden korvaavien mäntien mitta on suunnilleen 40mm.
Kiertokanki on vastaavasti tuossa pidemmässä männässä lyhyempi, joten mitta kiertokangen laakeripintojen keskiosasta männän huipulle on sama.
Tuon pidemmän männän päällinen on maksimikohdastaan noin 8mm kovera, kun taas tuo alkuperäinen mäntä on tasainen. Nopeasti arvioiden ei noissa muutoksia tapahdu mihinkään suuntaan.
Koska b204:n ja b205:n puristussuhteet ovat suunnilleen samaa luokkaa, ja kampiakseli on sama, niin mun käsittääkseni pitäisi käydä heittämällä koska kansien palotilat ovat samanlaiset.
Koetan silti mittailla varmuuden vuoksi.
Alkuperäisen männän mitta on about 34mm, kun noiden korvaavien mäntien mitta on suunnilleen 40mm.
Kiertokanki on vastaavasti tuossa pidemmässä männässä lyhyempi, joten mitta kiertokangen laakeripintojen keskiosasta männän huipulle on sama.
Tuon pidemmän männän päällinen on maksimikohdastaan noin 8mm kovera, kun taas tuo alkuperäinen mäntä on tasainen. Nopeasti arvioiden ei noissa muutoksia tapahdu mihinkään suuntaan.
Koska b204:n ja b205:n puristussuhteet ovat suunnilleen samaa luokkaa, ja kampiakseli on sama, niin mun käsittääkseni pitäisi käydä heittämällä koska kansien palotilat ovat samanlaiset.
Koetan silti mittailla varmuuden vuoksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Eikös se ole oppiva järjestelmä, saa luvan sopeutua tähänkinFrostgrey kirjoitti:Ja miten tämä Trionic-7 toimii jos iskutilavuus tai puristussuhde muuttuu kauheasti![]()

Olis hyvä jos puristussuhde vähän nousisi, vääntäisi paremmin alakieroksilla, ahtopaineita voi sitten aina laskea jossei trionic sitä tajua.
Mulla onkin monta cd-levyä odottamassa juuri tämäntapaista käyttöä

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Niinpäng900aero kirjoitti:Eikös se ole oppiva järjestelmä, saa luvan sopeutua tähänkinFrostgrey kirjoitti:Ja miten tämä Trionic-7 toimii jos iskutilavuus tai puristussuhde muuttuu kauheasti![]()
![]()
Olis hyvä jos puristussuhde vähän nousisi, vääntäisi paremmin alakieroksilla, ahtopaineita voi sitten aina laskea jossei trionic sitä tajua.
Mulla onkin monta cd-levyä odottamassa juuri tämäntapaista käyttöä

Mielenkiinnolla odotetaan miten sulla käy ja kuinka kone toimii

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Joo katotaan nyt, jossei puuttuvia osia löydy riittävän nopeasti niin sitten täytyy lyödä alkuperäiset männät takaisin, pakko tuo olisi saada hyvin pian kasaan.
Kait se kone pelaa noilla osilla niin että kitka ja kulutus nousee kun on painavammat ja reilusti vahvemmat männät ja paksummat männänrenkaat
Oli ne insinöörit viisaita kun lähtivät mäntiä heikentämään
Mutta tuon kasvaneen kitkan kompensoin tasapainoakselien ketjun eliminoimisella, se vasta energiaa tuhlaakin, puhumattakaan aiheuttamastaan tärinästä.
Vielä jos laittaisi paksummat venttiilit ohjureineen niin tuosta teoriassa uskaltaisi repiä vaikka sen +500hv ulos kuten vanhemmistakin
Mutta viritys ei ole tässä tarkoituksena vaan saada kone takuuvarmasti kestäväksi normaalikäytössä ja vakiotehoilla.
Edit: jos sen niputtaisi noilla vanhemman sortin männillä niin saisi vetäistä huohotuksen suoraan venttiilikopalta turbolle kuten aiemmissakin malleissa. Antakaas nopsasti vinkkejä mistä löytyisi 1kpl b204:n kiertokankia.
Edit2: Eli tuollainen kanki olisi hakusessa:
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=179
Kertokaapas mistä muista vehkeistä noita löytyy
Kait se kone pelaa noilla osilla niin että kitka ja kulutus nousee kun on painavammat ja reilusti vahvemmat männät ja paksummat männänrenkaat


Mutta tuon kasvaneen kitkan kompensoin tasapainoakselien ketjun eliminoimisella, se vasta energiaa tuhlaakin, puhumattakaan aiheuttamastaan tärinästä.
Vielä jos laittaisi paksummat venttiilit ohjureineen niin tuosta teoriassa uskaltaisi repiä vaikka sen +500hv ulos kuten vanhemmistakin

Mutta viritys ei ole tässä tarkoituksena vaan saada kone takuuvarmasti kestäväksi normaalikäytössä ja vakiotehoilla.
Edit: jos sen niputtaisi noilla vanhemman sortin männillä niin saisi vetäistä huohotuksen suoraan venttiilikopalta turbolle kuten aiemmissakin malleissa. Antakaas nopsasti vinkkejä mistä löytyisi 1kpl b204:n kiertokankia.
Edit2: Eli tuollainen kanki olisi hakusessa:
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=179
Kertokaapas mistä muista vehkeistä noita löytyy
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Veljekset kuin ilvekset:
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=180
Yhdistävänä tekijänä männän halkaisija ja se että molemmissa lukee Saab = täytyy sopia ns. plug and play 
Kuva on huono mutta tuostakin jo näkee kuinka paljon jykevämpi tuo vanhempi mäntä on, paljon enemmän tavaraa renkaiden välissä, paksummat renkaat, ja ylimmän puristusrenkaan päällä on kunnolla tavaraa, samoin kuin öljyrenkaan alla.
Sanokaas nyt asiantuntijat jotta laitanko nuo alkuperäiset rimpulat männät takaisin putsattuina ja uusien renkaiden kera vai hankinko tuohon tuliterät tuollaiset jykevät ja vanhemmansorttiset männät? Silloin ei tarvitsisi odotella koska mäntä halkeaa ja sitämyöten saa ruveta etsimään uutta lohkoa/putkittamaan sylintereitä? Ja samalla pääsisi eroon myöskin koko huohotusongelmasta, noiden vanhanmallisten mäntien ohitse kun ei takuuvarmasti mitään puhallusta mene

http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=180


Kuva on huono mutta tuostakin jo näkee kuinka paljon jykevämpi tuo vanhempi mäntä on, paljon enemmän tavaraa renkaiden välissä, paksummat renkaat, ja ylimmän puristusrenkaan päällä on kunnolla tavaraa, samoin kuin öljyrenkaan alla.
Sanokaas nyt asiantuntijat jotta laitanko nuo alkuperäiset rimpulat männät takaisin putsattuina ja uusien renkaiden kera vai hankinko tuohon tuliterät tuollaiset jykevät ja vanhemmansorttiset männät? Silloin ei tarvitsisi odotella koska mäntä halkeaa ja sitämyöten saa ruveta etsimään uutta lohkoa/putkittamaan sylintereitä? Ja samalla pääsisi eroon myöskin koko huohotusongelmasta, noiden vanhanmallisten mäntien ohitse kun ei takuuvarmasti mitään puhallusta mene


Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
männistä
Minun mittauksien mukaan 9000 turbossa tulee männät 0.20 yli lohkosta ja tämähän on tosi tärkeä mitta turbo moottorissa se suojelee työtahdin aikaan kannentiivistettä aika lailla. Vaihdoin viime talvena je takomännät b 202 moottoriin ja mittaillin noita mittoja. Uudet je:n männät on lyhyemmät ja kevyemmät kuin saabin omat . Huonona puolena tuossa on se että mäntä pääsee keinumaan kylmänä josta tulee toi takomännän kalina mutta ääntä aiheuttaa myös se että mäntä on enemmän kartio kuin alkuperäinen . Kone on kyllä kierrosherkempi ja kalina loppuu kuumana kokonaan . Saabin alkuperäiset b 202 turbon männät on kyllä kovaa tekoa . Uusissa männissä on haettu moottorin kierrosherkkyyttä ja männänrenkaat on nostettu männän ylälaitaan pakokaasujen vuoksi. Sitä en osaa sanoa mikä ratkaisu olisi paras painavin mäntä kestää ahtoja mutta jos alakerrat sotkee keskenään suosittelisin tasaainoistusta jolloin olisi ainakin varma että alakerta toimii. uristuksien muutos vaikuttaa aljon turbokoneessa käytökseen joten sitä en menis laskemaan paljoa koska mielesteni kona antaa hyvän alakierrosväännon 9-9,5 puristuksilla.
Eipä maha passata vanhan mallin renkaat uusiin mäntiin jos ne renkaat on kerran leveämmät. Eli koneistamolla käynti ois edessä mutta sillonpa se on helpompi vaihtaa samalla ne vanhanmallin männät sinne, nekin kun on paljon lujempaa tekoa kuin ne uudet.jani kirjoitti:Sen verran voisi vastata tuohon sinun kysymykseen minä laittaisin alkuperäiset männät mutta vaihtaisin männänrenkaiksi "ilmakoneen" renkaat nehän on tunnetusti laadukkaita. Mielesteni noi uusien koneiden "huohotus" ongelmat johtuvat juuri noista sekunda männänrenkaista ei itse männistä
.10 tulee satkussa/vanhassa tonnarin 2.0 koneessa männät ulos ja suurin vaikutus tällä on ns. palje-efektin tehostaminen joka vähentää nakutusta selvästi. Siksi ei kannata asentaa lohkotason alle jääviä mäntiä.
Aki Peltola #1132
Menipäs vaikeaksi, olen 100 varma että tuo mainitsemani kokoonpano on kaikin puolin toimiva, ei siinä mitään, mutta kun ei ole kiertokankea, männänrenkaita eikä niitä kankien muttereita niin taidan lyödä tuon nippuun alkuperäisillä osilla, ne kun on jo hankittukin valmiiksi, ja jätän valmiiksi kasatun tasapainosysteemin tuonne paikalleen.
Noihin alkuperäisiin mäntiin en kyllä lähde koneistamaan yhtään mitään, ei niissä ole mitään varaa mihinkään suuntaan enää heikentää.
Täytyy syksyllä tempaista uudestaan auki ja vaihtaa samalla kampiakselikin jolloin tulee 2.3 -litrainen, mikäli lohkot ovat samat.
No tuosta tulee nyt kuitenkin uudenveroinen originaalimoottori koska on uudet laakerit, jakopää/tasapainohärdelli, kansiremontti tehty ja uudet männänrenkaat. Männät ja sylinterit ovat ihan uudenveroisessa kunnossa.
Pakko saada tuo joskus valmiiksikin.
Noihin alkuperäisiin mäntiin en kyllä lähde koneistamaan yhtään mitään, ei niissä ole mitään varaa mihinkään suuntaan enää heikentää.
Täytyy syksyllä tempaista uudestaan auki ja vaihtaa samalla kampiakselikin jolloin tulee 2.3 -litrainen, mikäli lohkot ovat samat.
No tuosta tulee nyt kuitenkin uudenveroinen originaalimoottori koska on uudet laakerit, jakopää/tasapainohärdelli, kansiremontti tehty ja uudet männänrenkaat. Männät ja sylinterit ovat ihan uudenveroisessa kunnossa.
Pakko saada tuo joskus valmiiksikin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98