Suuttimista&bensanpaineista
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Suuttimista&bensanpaineista
Autoni on 9000CD 2,0 turbo 88 Di+APC. Haluisin hieman tehoja rakkineeseen lisää, joten vaikuttaako ruiskun suuttimien vaihto suurempiin mitenkään? Minkälaiset olisi hyvät, ja missä hinnoissa ne liikkuu? Entä miten bensanpaineen nosto onnistuu? Ruisku on tietääkseni LH-Jetti
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
tonnarissa taitaa jo lambda olla noinkin vanhoissa?
sitten ainakin jossei lambdaa ole niin on kaikki ihan sekaisin kun käy niin rikkaalla, menee pelkästään karttojen perusteella. lambda korjaa aika hyvin matka-ajo tilanteen, vähän aikaa kun käynnistää niin ei toimi kunnolla, pian lambda korjaa, täys kaasulla taas mennään rikkaalle kun ainakin lucas menee sillon karttojen perusteella.
eli yhteen vetona, lastun joudut teettämään sille...
sitten ainakin jossei lambdaa ole niin on kaikki ihan sekaisin kun käy niin rikkaalla, menee pelkästään karttojen perusteella. lambda korjaa aika hyvin matka-ajo tilanteen, vähän aikaa kun käynnistää niin ei toimi kunnolla, pian lambda korjaa, täys kaasulla taas mennään rikkaalle kun ainakin lucas menee sillon karttojen perusteella.
eli yhteen vetona, lastun joudut teettämään sille...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Re: Suuttimista&bensanpaineista
Isommat suuttimet antavat lisäpotentiaalia täysrasituksella, kuten Mikkokin jo totesi. Jos siis vakiosuuttimista loppuu kapasiteetti yläkierroksilla ja ahdoilla, isommat suuttimet auttavat asiaa.olli9000CDturbo kirjoitti:Autoni on 9000CD 2,0 turbo 88 Di+APC. Haluisin hieman tehoja rakkineeseen lisää, joten vaikuttaako ruiskun suuttimien vaihto suurempiin mitenkään? Minkälaiset olisi hyvät, ja missä hinnoissa ne liikkuu? Entä miten bensanpaineen nosto onnistuu? Ruisku on tietääkseni LH-Jetti
Bensanpaineita taas säädetään vaihtamalla bensanpaineensäädin (bensatukin vieressä) joko kiinteään tai säädettävään malliin. Säädettävä on parempi jos moottoria aiotaan vastaisuudessakin virittää; syöttöä voi aina hienosäätää paineiden avulla.
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
Ja voihan toki tuota bensanpainetta nostaa ihan kotikonsteinkin. (eikä maksa kun vaivan).
Eli siis se paineensäätöventtiili viilapenkkiin (sopivien hylsyjen kanssa).
Painemittari syöttöletkuun ja laita vaikka auton pumppu pumppaamaan bensaa läpi. Vakiolla pitäisi olla noin 2,8kiloo ja siitä keskeltä kun puristaa niin nousee noin 0,1kg/viilapenkin kierros (riippuu tietysti penkin jegan noususta).
Näin saa nostettua noin 3,3kiloon ilman jotta paineensäädin rupee painuun ruttuun.
Eli siis se paineensäätöventtiili viilapenkkiin (sopivien hylsyjen kanssa).
Painemittari syöttöletkuun ja laita vaikka auton pumppu pumppaamaan bensaa läpi. Vakiolla pitäisi olla noin 2,8kiloo ja siitä keskeltä kun puristaa niin nousee noin 0,1kg/viilapenkin kierros (riippuu tietysti penkin jegan noususta).
Näin saa nostettua noin 3,3kiloon ilman jotta paineensäädin rupee painuun ruttuun.
No minulla on aikeissa Gt28RS ja tehot sinne 300+ paikkeille tulevaisuudessa, ajattelin vain että onnistuuko tuollainen vaihto suht helposti, että vissiin nuo suuttimet on " standardi " kokoa aika pitkälle.
Tosin kai joutunee suuttimen vaihdossa sitten tuon boxin kooda uudestaan.
Miten muuten on pitääkö Turbon ja pakosarjan vaihdossa keula repii irti ?
Kun seuraava vaihe olisi Alucooleri ja siihen tulee kiinni autolaatikon lisäcooleri jäähdyttää laatikon öljyä, eli kannattaako samalla tehdä koko homma Turbo, Pako, Cooler....
Tosin kai joutunee suuttimen vaihdossa sitten tuon boxin kooda uudestaan.
Miten muuten on pitääkö Turbon ja pakosarjan vaihdossa keula repii irti ?
Kun seuraava vaihe olisi Alucooleri ja siihen tulee kiinni autolaatikon lisäcooleri jäähdyttää laatikon öljyä, eli kannattaako samalla tehdä koko homma Turbo, Pako, Cooler....
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Kyllä ne omat suuttimet riittää Huomattavasti suuremmille tehoille kuin 300 on ihan älytöntä rahan tuhlausta vaihtaa niitä suuttimia.
Ja tämä homma on todettu jarru penkissä ja penkittäjä totesi Saabin suuttimien todellakin riittävän viritettäessä todella pitkälle.
Tosin jokainen tekee rahoillaan mitä haluaa
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ja tämä homma on todettu jarru penkissä ja penkittäjä totesi Saabin suuttimien todellakin riittävän viritettäessä todella pitkälle.
Tosin jokainen tekee rahoillaan mitä haluaa
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
"Saabin suuttimet" ovat yleensä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Boschilaisia, ja niitä on eri malleissa hyvinkin erikokoisia, joten yleistyksiä ei voi oikein tehdä.
LH 2.2-ruiskulla suuttimet ovat kyllä kohtuullisen pienet, bensanpaineiden nostollakin jäädään selvästi alle 300 hevosen. Tämmöiset löytyvät siis kaikista 80-luvun tonnareista ja T16-satkuista. 2.3-litraisista ja 90-luvun Trionic-moottoreista löytyy isommat, joilla sen 300 saavuttaa kyllä, samoin kuin 90-luvun Lucas-ruiskulla olevista og900 turboista (jos nostaa bensanpaineita tuntuvasti).
Kuten jarska totesi, niin sinne 240-260 hv riippuen bensanpaineista ja seossuhteista jne. riittää nuo orkkissuuttimet '88 tonnarissa.
LH 2.2-ruiskulla suuttimet ovat kyllä kohtuullisen pienet, bensanpaineiden nostollakin jäädään selvästi alle 300 hevosen. Tämmöiset löytyvät siis kaikista 80-luvun tonnareista ja T16-satkuista. 2.3-litraisista ja 90-luvun Trionic-moottoreista löytyy isommat, joilla sen 300 saavuttaa kyllä, samoin kuin 90-luvun Lucas-ruiskulla olevista og900 turboista (jos nostaa bensanpaineita tuntuvasti).
Kuten jarska totesi, niin sinne 240-260 hv riippuen bensanpaineista ja seossuhteista jne. riittää nuo orkkissuuttimet '88 tonnarissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Netissä olevat tuoton riittävyys ohjelmat ovat joko malli ja moottori kohtaisia tai sitten hyvinkin karkeesti suutaa antavia ja yleensä yläkantiin. Turva marginaalia reilusti ja sehän ei haittaa jos on ohjelmoitava ruisku kyseessä niin toimii hienosti isommatkin suuttimet (tietyissä rajoissa).
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Näin on, ja muutenkin tuon SFC:n (specific fuel consumption) arviointi on vähän niin ja näin. Saabissa on muuten tuo erittäin hyvä, etenkin turbomoottoriksi. Mutta näkeehän sen monestakin paikkaa, että moottorit on suunniteltu ennenkaikkea taloudellisiksi, huipputehon kustannuksella.V-M kirjoitti:Netissä olevat tuoton riittävyys ohjelmat ovat joko malli ja moottori kohtaisia tai sitten hyvinkin karkeesti suutaa antavia ja yleensä yläkantiin. Turva marginaalia reilusti ja sehän ei haittaa jos on ohjelmoitava ruisku kyseessä niin toimii hienosti isommatkin suuttimet (tietyissä rajoissa).
V-M
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jos et meinaa yli 400hv repiä, niin Boschin "Green Giants" eli s60r Volvostakin tutut 465cc @ 3.8bar (0 280 155 968) suuttimet on hyvä valinta. Monessa paikkaa on myynnissä noita alle 250€/sarja ja ovat ulkoisesti samaa kokoa kuin tonnarin orkkikset. Lyhyemmillä tulee B202:ssa ongelmia suutintukin kanssa..momenttituen kulma ottaa kiinni.
Toinen vaihtoehto voisi olla joissain 2.3 turboissa käytetyt ns. punaiset suuttimet, tuotoltaan n. 350cc/min (0 280 150 431). Noita on ollut myynnissä Ruotsin turboklubilla alta satasen setti. Noillakin pääsee 350hv tuntumaan.
Toinen vaihtoehto voisi olla joissain 2.3 turboissa käytetyt ns. punaiset suuttimet, tuotoltaan n. 350cc/min (0 280 150 431). Noita on ollut myynnissä Ruotsin turboklubilla alta satasen setti. Noillakin pääsee 350hv tuntumaan.
Foxbody turbo
Nuo antaa 3bar ja 100% aukiololla sen ~380cc, 3.8bar yli 400cc joten ei jää kauas noista volle suuttimista.to4 kirjoitti:Toinen vaihtoehto voisi olla joissain 2.3 turboissa käytetyt ns. punaiset suuttimet, tuotoltaan n. 350cc/min (0 280 150 431). Noita on ollut myynnissä Ruotsin turboklubilla alta satasen setti. Noillakin pääsee 350hv tuntumaan.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135