Miten vaikeata ois virittää ÄSSÄÄ?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Miten vaikeata ois virittää ÄSSÄÄ?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Tää on nyt kai vähän ihme kysymys, mutta periaatteessa siis miten vaikea on virittää 900S (vm.90) esim. 225-250 heppaan?

Eli paremmin muotoiltuna; miltä osin viritysprosessi eroaa täyspaine T16-koneesta? Täyspaineisen virityksestä on kuitenkin paaaljon ohjeita netissä, mutta mitkä asiat ovat erilaisia ÄSSÄSSÄ? Ja onko ässässä jotain erikoisia patenttiratkaisuja joita täyspainekoneeseen ei voi/ei tarvitse tehdä?

Pikaista vastausta odotellen... Saattaa hyvällä säkällä olla ässän osto kohta edessä. Ehkä, jos auto vastaa odotuksia ja pankki antaa rahaa :)

-John
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Itselläni oli kans täysin vakio -92:en ÄSSÄ ja mietin et mitä tekis. Laitoin Pro-turbolta keulan kokosen coolerin , jäykemmän painekellon ja vapaavirtaus suotimen. Sitten lisäsin säädettävän APC boxin ja Speedpartsin polttoainelastun..... paineet tällähetkellä 1,2 bar. Noilla laitoilla käytin autoni AMW-dynossa, korjaus lastu ei ollut paikoillaan mittaushetkellä ja putkisto oli orkkis ilman kattia mut omasta mielestä ihan hyvät lukemat: 242,1 hv/4890r/min ja 415,3 nm/3253r/min
Seokset oli kyl aika laihalla...lastu ja jossain vaiheessa säädettävä polttoainekello niin sais seokset kohalleen.
Auto on muuten orkkis ulkoa päin eli on aika moni yllättynyt kun saabi painelee menojaan.




Sabelilta suora lainaus...


Kun etsii löytää...
JariM
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 07:42

toiveita vain

Viesti Kirjoittaja JariM »

Ässää useita kertoja dynottaneena ko. luvut ovat kyllä vähintäänkin epäilyttäviä. Vakio downpipella ja Mitsun TE05-12B-6cm^2 turbolla ja 1.2bar ahdoilla ei kyllä noihin lukemiin päästä. Valitettavasti.

Ohessa muutama kuva omasta ässästäni (myytävänä!): http://photos.yahoo.com/flexibacter
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Seokset oli kyl aika laihalla...lastu ja jossain vaiheessa säädettävä polttoainekello niin sais seokset kohalleen.
Auto on muuten orkkis ulkoa päin eli on aika moni yllättynyt kun saabi painelee menojaan.

Kiitoksia, mulla kun ei noista sähköisistä ruiskuista ole oikein kokemusta niin haluaisin varmistaa seuraavat asiat T16 lucaksen ruiskun toiminnasta:

-Polttoainekello säätää bensanpainetta
-Lastulla säädetään suutinten aukioloaikoja

Joten siis seossäätö ahdoilla/kierroksilla hoituu suutinten aukioloaikoja (lastu) sekä bensanpainetta (polttoainekello) muuttamalla? Ja semmoinen esim. AM-Worksilta ostettava polttoainekello ois hyvä viritettyyn Saabiin? http://www.amworks.com/fin/irtokannet.htm

Tästä ois ehkä voinu tehdä oman topicinkin mutta kysymys lienee helppo kaikille sähköruiskun toimintaan perehtyneille joten laitetaan se tähän ketjuun.

Kiitos!

-John
T16lucas
"Saabisti"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Syys 17, 2003 19:39
Paikkakunta: Liminka city

Viesti Kirjoittaja T16lucas »

En noista AM-worksin säätökansista tiedä mutta fse:n progressiivinen säädin sopii suoraan....

niin ja se lastu myös ohittaa vakioboksin ahtopainerajoittimen 0.6 bar....
suosittelen myös APC-härvelin asennusta... (vähemmän sulaneita mäntiä...)
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Tuota...

eihän tuossa ässäs ole painerajoitus tuohon lastuun tehty?? mulla on käsitys että se on ihan säädettävä painekytkin. Mikä ei ole riippuvainen ruiskusta.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Re: toiveita vain

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

JariM kirjoitti:Ässää useita kertoja dynottaneena ko. luvut ovat kyllä vähintäänkin epäilyttäviä. Vakio downpipella ja Mitsun TE05-12B-6cm^2 turbolla ja 1.2bar ahdoilla ei kyllä noihin lukemiin päästä. Valitettavasti.

Ohessa muutama kuva omasta ässästäni (myytävänä!): http://photos.yahoo.com/flexibacter
Katselin noita kuvia mistä noi on pakosarjat kotoisin ?
On vaan aika siistit.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Jamppa kirjoitti:Tuota...

eihän tuossa ässäs ole painerajoitus tuohon lastuun tehty?? mulla on käsitys että se on ihan säädettävä painekytkin. Mikä ei ole riippuvainen ruiskusta.
-90 mallissa on kyllä näin, säädettävän painekytkimen lisäksi, -91 ei ole enään tuota riesaa.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

T16lucas kirjoitti:En noista AM-worksin säätökansista tiedä mutta fse:n progressiivinen säädin sopii suoraan....

niin ja se lastu myös ohittaa vakioboksin ahtopainerajoittimen 0.6 bar....
suosittelen myös APC-härvelin asennusta... (vähemmän sulaneita mäntiä...)
Mulla on viggenissä vastaava säätökansi kuin mitä am-works myy.
Toimii kuten orkkis mutta painetta pystyy rukkamaan.
Jos nappaat kehiin progressiivisen säätimen niin saattaa vetäistä turhan rikkaalla. Näin siis T7:n tapauksessa, noista vanhemmista en tiedä.
#1730
500whp.net member
JariM
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 07:42

pakosarjat

Viesti Kirjoittaja JariM »

Katselin noita kuvia mistä noi on pakosarjat kotoisin ?
On vaan aika siistit.
Ruotsalainen kaveri nimeltä Jocke Karlsson niitä tekee. Speedparts ja ChipCenter ovat jälleenmyyjiä.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Katselin noita kuvia mistä noi on pakosarjat kotoisin ?

Tossa lisää:

http://www.pajjakid.com/ubipa/Turbo%20headers.htm
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Saabi C900 kirjoitti:
-90 mallissa on kyllä näin, säädettävän painekytkimen lisäksi, -91 ei ole enään tuota riesaa.
eli -90:ssa pitäisi näin olla? omassa ei ainakan ollut muuta kuin tämä painekytkin. ja vuosimalli on -90. Milläs tämä boksi sitten mittaa painetta?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
T16lucas
"Saabisti"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Syys 17, 2003 19:39
Paikkakunta: Liminka city

Viesti Kirjoittaja T16lucas »

En tiedä millä mittaa painetta, mutta vakioboksilla paineet nousee 0.6 ja sitten nykii (boksi katkaisee suuttimilta virran) sp:n lastulla tuo pirun riesa hävis.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

T16lucas kirjoitti:En tiedä millä mittaa painetta, mutta vakioboksilla paineet nousee 0.6 ja sitten nykii (boksi katkaisee suuttimilta virran) sp:n lastulla tuo pirun riesa hävis.
Olenkohan taas lukenut näitä huolimattomasti unissani, mutta kokeillaan nyt jotain kirjoittaa...
Siis eihän tuo nyt voi itsestään hävitä tuo nykiminen. Ainakin -90 ässässä on tuo "cut off"-kytkin säädetty tuohon 0,6bariin, ja jos ahdot ylittää tuon, niin silloinhan bensansyöttö katkeaa. Tuo kytkin on polkimien yläpuolella ja sitä pitää ruuvata jos meinaa lastuvirityksen laittaa. Yksi täysikierros nostaa katkaisurajaa 0,15bar. Itse kiersin sitä 3 kierrosta.
Eli sitä olin sanomassa, että on sitä pakko ollut jonkun säätää jos sp:ltä lastun laitoit, ahdot yli 0,6, eikä auto nyi.

Mahtoiko olla mitään järkeä tässä jutussa... ---> nukkumaan!
9-5 2,3t Wagon `06
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

900S kirjoitti:Olenkohan taas lukenut näitä huolimattomasti unissani, mutta kokeillaan nyt jotain kirjoittaa...
Siis eihän tuo nyt voi itsestään hävitä tuo nykiminen. Ainakin -90 ässässä on tuo "cut off"-kytkin säädetty tuohon 0,6bariin, ja jos ahdot ylittää tuon, niin silloinhan bensansyöttö katkeaa. Tuo kytkin on polkimien yläpuolella ja sitä pitää ruuvata jos meinaa lastuvirityksen laittaa. Yksi täysikierros nostaa katkaisurajaa 0,15bar. Itse kiersin sitä 3 kierrosta.
Eli sitä olin sanomassa, että on sitä pakko ollut jonkun säätää jos sp:ltä lastun laitoit, ahdot yli 0,6, eikä auto nyi.

Mahtoiko olla mitään järkeä tässä jutussa... ---> nukkumaan!

Jotain järkeä sun kirjotuksissa on :lol: Eikös se ole ihan ylipainekatkaisijaan perustuva tuo nykäisy.
Eli kun tuo ässän kytkin on säädetty siihen 0.6bar:iin. ja sen jälkeen alkaa nykiminen. mulla kun otti tuon kytkimen otti pois pelistä, paineet nousi sinne mihin ne uskalsi laittaa :wink: ja lastua ei ollut vielä tuolloin. muutoin tuo kytkin teki samat kuin tuossa täyspaineessakin eli armoton nykäisy, ainoalla erolla että täyspaineessa oli niitä ahtoja enemmän katkaisurajalle tultaessa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin