saab 900 s -90 ahtopaineiden nosto

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

saab 900 s -90 ahtopaineiden nosto

Viesti Kirjoittaja turbox »

Miten tosta matalapaineturbokoneesta sais pikkasen lisää tehoa ja sillai et ei rupea nakutteleen tjsp. Cooleria en aio hankkia, koska kaveri haluaa tehoa pienellä pudjetilla.. Tarkoitus olisi nostaa paineita mutta MIHIN asti niitä uskaltaa nostaa?

niin ja auto on -90 mutta otettu käyttöön -91 eli siihen ei vissiin tarvitse bensalastua??

ps. Ahtopainemittari tilattu
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Itse en kyllä rupeaisi ilman cooleria ropaamaan paineita ylöspäin.
Mutta jos tahtoo kokeilla niin eiköhän 0.6-0.7bar luulisi ässän sietävän kunhan kesähelteet menevät ohi (takuuseen en kyllä mene).
Siitä vaan actuaattoria pyörittelemään lyhyemmäksi :)
Yksi kierros taisi olla n. 0.02-0.03bar.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Juu ja sitten se ylipainekytkin katkoo bensansyöttöä jossain 0,6 tuntumassa, että sitäkin vaan ruuvailemaan! 1 kierros --> +0,15bar. Löytyy kuskin jalkatilasta ylhäältä. Tulee joku letku ja 2 johtoa. Kyllähän se sitä bsr:n chippiä huutaa luullakseni..
9-5 2,3t Wagon `06
Travi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2004 09:42
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Travi »

Mulla on nyt ajettu 335tkm tolla -92 ässällä, siinä on ollu
paineet 0,6baria nyt viimeiset 200tkm. Ei ole cooleria, mutta
bensalastu on lucaksessa. Paineennosto on suoritettu bleederillä.
Eipä tuo juuri mihinkään kulje silti.
9-5 Aero Wagon 2002
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Keulacooleri ja kilon paineet, niin sitte kulkee... 8)

Itellä ollu 0,9 paineet ja kyllä eroa on kun yöllä ja päivällä jos vakioon vertaa. Ainut että en ole jaksanut perehtyä paineitten laskuun kun kierokset nousee yli 4 tonnin... Varmaan kello liian löysä :roll:

Ja Vielä paremmin kulkee ässä jossa kilon paineet pysyvät kierroksillakin :wink:

0,7 jälkeen tuntuu tuo pienikin paineittein nosto yllättävän paljon menohaluihin...

Ja tolla vakio ässällä tuntu, ettei ohituksiin oikeen uskalla lähteä 8O
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Joo.. aika mukavasti ässäläinen kulkee noilla 0.9 paineilla. Välitykset on vielä niin mukavat, että ohituksissa ei tarvi 5. vaihteelta alemmas pykältää :D 100-200 km/h vitosella jotain 19 sekenttiä.
Kimmo #1373
NS83
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Kesä 26, 2003 20:42
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja NS83 »

900S kirjoitti:Juu ja sitten se ylipainekytkin katkoo bensansyöttöä jossain 0,6 tuntumassa, että sitäkin vaan ruuvailemaan! 1 kierros --> +0,15bar. Löytyy kuskin jalkatilasta ylhäältä. Tulee joku letku ja 2 johtoa. Kyllähän se sitä bsr:n chippiä huutaa luullakseni..

No jos mä nyt kaivan ton laitteen esille tuolta jalkatilasta ja ruuvaan sitä vähän ni mä voin sit ajella 0,6 ahdoilla, tai jopa korkeammilla. Eli lastua ei tarvita. On meinaan kohtuullinen homma purkaa toi konsoli, ei haluis tehdä ihan turhan takia. Taittu meinaan toi kellon tanko(oli sika ruosteessa ja vähän tökkäsin sitä) ja ahdot on nyt jotain 0,6 ja pätkäsee pahasti kun tulee se 0,6 vastaan. Ajattelin että vois kokeilla tota ruuvaamista, ennen kun ostaa uus kello. Onkohan se kello kallis osa?
Ensin vähän hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

NS83 kirjoitti:
900S kirjoitti:Juu ja sitten se ylipainekytkin katkoo bensansyöttöä jossain 0,6 tuntumassa, että sitäkin vaan ruuvailemaan! 1 kierros --> +0,15bar. Löytyy kuskin jalkatilasta ylhäältä. Tulee joku letku ja 2 johtoa. Kyllähän se sitä bsr:n chippiä huutaa luullakseni..

No jos mä nyt kaivan ton laitteen esille tuolta jalkatilasta ja ruuvaan sitä vähän ni mä voin sit ajella 0,6 ahdoilla, tai jopa korkeammilla. Eli lastua ei tarvita. On meinaan kohtuullinen homma purkaa toi konsoli, ei haluis tehdä ihan turhan takia. Taittu meinaan toi kellon tanko(oli sika ruosteessa ja vähän tökkäsin sitä) ja ahdot on nyt jotain 0,6 ja pätkäsee pahasti kun tulee se 0,6 vastaan. Ajattelin että vois kokeilla tota ruuvaamista, ennen kun ostaa uus kello. Onkohan se kello kallis osa?
Älä vaan hyvä mies konsolia pura!! Kyllä siihen kytkimeen pääsee muutenkin käsiksi. Penkki on hyvä ottaa pois ja sinne vaan jalkatilaan katselemaan sinne polkimien yläpuolelle. Kyllä se sieltä löytyy. Itse irroitin muistaakseni vielä kytkinpolkimenkin, niin oli vähän paremmin tilaa.
Jos meinaat ahdot pitää 0,6:ssa, niin ei se chippi sitten ole välttämätön, mutta suositeltava kuitenkin.
En tiedä kellojen hinnoista, mutta katso nyt vaikka proturbon sivuilta.
9-5 2,3t Wagon `06
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kannattaa ehdottomasti lastu tietysti hommata! jo aivan pelkän lastunkin huomaa tehoissa!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos mie piristäisin 900S:ää, niin hommaisin ihan ekana apc-boksin helyineen. Sitten seuraavaks voisi etsiä ic:n. Tossa mun 99:ssä on nyt apc kiinni, ja ero on huima verrattuna peruspaineilla ajoon. Jos kerta 8-tappiset pelaa ilman ic:tä kohtuudella, niin miksi sitten ei voisi ajaa 16-tappisellakin ilman ic:tä apc:n käskemänä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Mulla on ollut nyt pari päivää lainassa kaverin -91 ässä, jossa on ahtopaineiden kontrolli toteutettu bleederillä. Mittasimme ahtopaineet, jotka käy alussa 1 barissa ja laskevat siitä kierrosten myötä n. 0,6 bariin. Itse asiassa koko bleederin säätöruuvi on poistettu, eli puhaltaa tällä hetkellä kellolle menevän letkun t-haarasta pihalle kaiken minkä pystyy. Ilmeisesti pitäisi vaihtaa jäykempää aktuaattoria peliin, jos tuolla kattauksella haluttaisiin lisää ahtoja.

Olen vähän harkinnut ostavani ko. auton kaverilta, ja jos näin teen, hommaan kyllä APC-vermeet kontrolloimaan noita paineita. Mulla oli aikaisemmin ruuvaamaton -91 täyspaine-turbo, joka piti tosi nätisti ahdot punaisen rajalla yläkierroksillakin. Tähän ässään on jo asennettu cooleri, BSR:n bensalastu ja 3" putkisto, eli APC:n lisäämällä saisi autosta koko lailla täyspaineista vastaavan pelin.

Jos tuolla saisi noi 1 bar ahdot pysymään suunnilleen koko kierrosalueen läpi, niin sitten se ehkä jo liikkuisikin kohtuullisesti.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ässän ahtimissa (mitsu te05-12b) on ongelmana juurikin tuo liian löysä hukkaportin kello (ns. aktuaattori), joka ei jaksa pitää yläkierroksilla hukkista kiinni. Yleinen ongelma myös muissa mitsun ahtimissa (kuten volvojen td04:issa), mm. allekirjoittaneella yhdessä aiemmassa projektissa ahtopaineet eivät pysyneet yläkierroksilla yli n. 1 bar vaikka hukkaportin letku oli irti. :roll:

Helppo ratkaisu tähän ongelmaan on ulkoinen lisäjousi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Yksi tietysti mikä vaikuttaa noihin Ässän Ahtojen "puutumiseen" on katti. Omalla kohdalla ainakin tuo katti puudutti menon Ässässä aivan totaalisesti 3000rpm jälkeen. Katti hyllylle ja suora putki tilalle ,niin johan löytyy yläkierroksille potkua 8)
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Itseltäni löytyisi tuollainen katin korvausputki, jonka ajattelin ruuvata kiinni t8:aan. Voisi ollakin viisaampi veto pistää se ässään kiinni. Ässässä on kuitenkin selvästi enemmän kulkupotentiaalia.

Mites muuten, millainen tarkaan ottaen on tuo hukkiksen kellon ulkoinen lisäjousi ja mistä sellaisen voisi ostaa?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mikä tahansa jousi jonka saat viritettyä siihen kiskomaan hukkista kiinni ja on sopivan jäykkä. Kokeilemalla selviää jos ei muuten. ;) Esim. kytkinpolkimen palautusjousta on käytetty ihan kohtalaisen onnistuneesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin