Virityksen tehonlisäys alle 20%

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Virityksen tehonlisäys alle 20%

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi,

mites se nyt menikään eli jos pistää 2,3t (orig 185 hv) 9-5 vectoriin Nordicin steg ykkösen, joka antaa 220 hv niin oman matikan mukaan tehonlisäys on alle 20%. Tarvitaanko mitään muutoshömppää ja onko ok vakuutusten kannalta ?

9-5 Nordic
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Virityksen tehonlisäys alle 20%

Viesti Kirjoittaja Vigge »

9-5 Nordic kirjoitti:moi,

mites se nyt menikään eli jos pistää 2,3t (orig 185 hv) 9-5 vectoriin Nordicin steg ykkösen, joka antaa 220 hv niin oman matikan mukaan tehonlisäys on alle 20%. Tarvitaanko mitään muutoshömppää ja onko ok vakuutusten kannalta ?

9-5 Nordic
Voit unohtaa muutoskatsastuksen, jos kyseessä ei ole saabin oma tai Hirsch:in paketti. Ei onnistu johtuen päästölapauista, toki ne saat VTT:ltä (ehkä) mutta se hieman maksaa...
#1730
500whp.net member
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

joo mut onko auto ns. laillinen kyseisellä setillä, kun tehonlisäys on alle 20% vai mitä hemmettiä se mystinen 20 prossaa sit meinaa ? Päästöjen kanssa ei varmasti oo mitään ongelmaa katsastuksessa.

9-5 Nordic
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Liikenneministeriön päätöksessä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
auton rakenteen muuttamisesta sanotaan näin: Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Lisäksi todetaan, että "autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna." Muutoskatsastukseen tarvitsee Saabilta dokumentin, jossa todetaan, että versiot ovat teknisesti identtisiä. Saab toimittaa omien ja Hirsch-virityssarjojen mukana em. dokumentin. Muut virityssarjat ovat laittomia.

20% sääntö koskee vapaastihengittäviä moottoreita. Ahdetut on aina muutoskatsastettava.

Eski
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

OK, asia harvinaisen selvä. Kiitos tiedosta.

9-5 Nordic
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Olisit ostanu Aeron :wink:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

osu muuten niin pirun hieno ja sopiva kärry kohdalle et menin tekee kaupat tietäen et ei se mihinkään kulje. Olin kyllä tosissani kiinnostunut sun Aerosta enkä yhtään epäile että se ei olisi huippukuntoinen ja täytyyhän tässä jättää jotain tavoiteltavaa tulevaisuuteen.
Totta on et Aeron kanssa ei tarvi miettii näitä helvetin viritysjuttuja, mutta 185hv ei vaan piisaa ton kokoiseen autoon.

9-5 Nordic
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5 Nordic kirjoitti: Totta on et Aeron kanssa ei tarvi miettii näitä helvetin viritysjuttuja, mutta 185hv ei vaan piisaa ton kokoiseen autoon.
Joo, 1700 kilonen möykky ei kyllä panisi yhtään pahakseen lisätehoista. Pitäisi varmaan yrittää saada jostain Hirschin steg 1, joka on ainakin TüV-hyväksytty.
Länsiautostakin kysyin mielenkiinnosta, ovatko tilailleet sarjoja mutta heidän kokemuksensa rajoittuvat Aeron sarjaan. Sen hinta on muuten 4464 jurpoa, jos jotakuta kiinnostaa + työt päälle.
Luulisi, että jos jostain saisi vaivattomasti (lue:lähistöltä/Suomesta) tuon Hirschin Steg 1 -sarjan, niin sen hinnan pitäisi olla huomattavasti inhimillisempi kuin Aeron sarjan.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Toinen vaihtoehto on se ttä laittaa sinne Sp:n tai Nordikin tai jonkun muun ja ei kerro sitä sille inssille. :twisted: Ei niienkään kaikkea tarvi tietää. :roll: Ja mistään ne ei sitä siellä konttorilla selville saa.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Virityksen tehonlisäys alle 20%

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5 Nordic kirjoitti: mites se nyt menikään eli jos pistää 2,3t (orig 185 hv) 9-5 vectoriin Nordicin steg ykkösen, joka antaa 220 hv niin oman matikan mukaan tehonlisäys on alle 20%.
Sarjassamme, tulipa selvitettyä:
Hirschin setti 9-5 2.3t 185->220 maksaa Lohjan PP-Autossa 1600 euroa asennettuna. Ei ole kuulemma muutoskatsastettavissa.

Onhan tolla hintaa, mutta etuna on jo moneen kertaan mainittu kiinteä yhteistystyö Saabin kanssa eli Saab hyväksyy sarjan, joten mahdollisten takuuasioiden kanssa ei pitäisi tulla ongelmia.
GM Asiakaspalvelu 18.7.2005 kirjoitti: Takuu Hirschin osalta toimii siten, että Hirsch-antaa takuun
omille osilleen ja jos ne asennetaan valtuutetussa Saab liikkeessä säilyy auton takuu
muuttamattomien osien osalta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

9-5 Nordic kirjoitti:osu muuten niin pirun hieno ja sopiva kärry kohdalle et menin tekee kaupat tietäen et ei se mihinkään kulje. Olin kyllä tosissani kiinnostunut sun Aerosta enkä yhtään epäile että se ei olisi huippukuntoinen ja täytyyhän tässä jättää jotain tavoiteltavaa tulevaisuuteen.
Totta on et Aeron kanssa ei tarvi miettii näitä helvetin viritysjuttuja, mutta 185hv ei vaan piisaa ton kokoiseen autoon.

9-5 Nordic
Jaa-a, perheautossa on tehtaan virilastulla maustettu kaksilitrainenkin piisannut. Lienee sitten yli tuon kriittisen 185 pollen :)

Mielenkiintoista..kun vertaa automaatti-Aeron ja omani 0-100 km/h kiihtyvyysarvoja (8.5 s), niin eroa ei juuri ole. Miten herännee Aeron automaatti ohitustilanteessa?
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

veikkaan et käytännössä Aero-automaatti jättää tehdasviritetyn 2,0t:n aika kevyesti. Itellä oli Nordic steg 1 (paperilla n. 200hv) 2,0t:ssä ja kyllä Aero on ripeempi joka tilanteessa. Toki tehdaslastusta mulla ei ole kokemusta.

9-5 Nordic
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kyllähän tuolla http://www.hirsch-performance.ch/pdf/9- ... 0%20PS.pdf lukee jotta sarja olisi TUV hyväksytty ja hintaa Saksassa 1276 eskoo.
Kuulosti niin tyyriiltä tuo aeron satsi jotta oli pakko tarkistaa ja maksaahan tuo saksassakin ton 4tonnia vaan alkaishan teholukemat 3:sella. :)
Vastaa Viestiin