og tiputus
og tiputus
noniin.... nyt sitte iskee tiputusvimma...
älkääkä nyt kertoko, että kuinka paljon mukavampi auto on korkeana ja löysänä.... TIEDÄN!!
mutta nyt pitää keksiä miten tuo 5d satku saadaan niiaamaan..
madallussarja kyllä, mutta tuleeko perästä koitenkin liian löysä, kun se tuossa pitkäperäisessä painaa niin mahdottomasti.. kokemuksia kehiin ja ehdotuksia hyvistä jousista..
älkääkä nyt kertoko, että kuinka paljon mukavampi auto on korkeana ja löysänä.... TIEDÄN!!
mutta nyt pitää keksiä miten tuo 5d satku saadaan niiaamaan..
madallussarja kyllä, mutta tuleeko perästä koitenkin liian löysä, kun se tuossa pitkäperäisessä painaa niin mahdottomasti.. kokemuksia kehiin ja ehdotuksia hyvistä jousista..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Kyllä ne madallusjouset toimii ihan hyvin molemmissa. Vakiojouset on combissa takana jäykemmät, sedanissa taas aika löysät.
Tuo lesjöforssin (motonetin myymä) sarja on hyvinkin asiallinen. Etujousia voi vielä vähän lyhentää jos tietää mitä tekee, niin saa vielä paremmin balanssiin. Tahtoo yleensä olla aina vähän keula korkeampana kuin perä Saabeissa muuten.
Ja mitä korkeana ja löysänä mukavuuteen tulee, niin ehkä. Itse en silti suostuisi vakiojousitettua satkua kauaa ajamaan, on se niin syvältä ajettavuudessaan verrattuna. Kallistuksenvakaajat pelastaa vähän, kaasarin alusta on aika toivoton. Laita sitten kunnon kaasuiskarit niiden madallusjousten kaveriksi, toimiva budjettiratkaisu on esim. Sachsit, jos rahaa on polttaa niin Bilsteinejä voin suositella omasta kokemuksestano (sport tai racing).
Tuo lesjöforssin (motonetin myymä) sarja on hyvinkin asiallinen. Etujousia voi vielä vähän lyhentää jos tietää mitä tekee, niin saa vielä paremmin balanssiin. Tahtoo yleensä olla aina vähän keula korkeampana kuin perä Saabeissa muuten.
Ja mitä korkeana ja löysänä mukavuuteen tulee, niin ehkä. Itse en silti suostuisi vakiojousitettua satkua kauaa ajamaan, on se niin syvältä ajettavuudessaan verrattuna. Kallistuksenvakaajat pelastaa vähän, kaasarin alusta on aika toivoton. Laita sitten kunnon kaasuiskarit niiden madallusjousten kaveriksi, toimiva budjettiratkaisu on esim. Sachsit, jos rahaa on polttaa niin Bilsteinejä voin suositella omasta kokemuksestano (sport tai racing).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kyllä se madaltuu, mutta kuopan jälkeen voimakkaat jouset vaativat tukevat (lue kovat) iskarit ulosjouston hillitsemiseksi. Etupää on erittäin kriittinen kun siinä on vielä enemmän painoa.Saab900i kirjoitti:Mitäs sitte tapahtuu jos laittaa esim: motonetin -35mm mad.sarjan ja ihan originaaliin tarkoitetut kaasuiskarit?
Mulla oli kyseinen yhdistelmä mutta se pompotti keulaa aika paljon, en suosittele. Vaikka saabin kaasuiskarit oli hyväkuntoiset, vaihdoin ne KYBin korkeapainekaasu GasAjust iskareihin. Siitä tuli todella tukeva, nautinto ajaa kovaa , muttei matkustaa huonokuntoisilla teillä
En leikkaisi jousia, siitä tulee ihan riittävän matala ilmankin, muuten saat virittää ohjausta pohjapanssariin
PS. katsokaa että korin on kunnossa, ettei käy niin, että täältä saa lukea, irti repeytyneistä ja ruosteisista iskaritorneista
Taisi jossain olla ohje, että etupäässä kannattaa lyhentää niitä pohjaanlyöntikumeja, kun ne toimii vakiojousillakin ikäänkuin progressiivisena jousena. Madalluksen kanssa ne kumit alkaa ottamaan vastaan jo turhankin aikaisin.
Mitä tulee näihin teidän "perä on painava, keula on painava" juttuihin, niin hassulta tuo kuulostaa. Satkussa esim. painojakauma täydellä kuormalla on aika lähelle 50/50 ja ilman kuormaakin siedettävästi hieman keulapainoisempi. Ei voi muuta sanoa, kun että sitä painoa on aikalailla tasan keulassa ja perässäkin...
Mitä tulee näihin teidän "perä on painava, keula on painava" juttuihin, niin hassulta tuo kuulostaa. Satkussa esim. painojakauma täydellä kuormalla on aika lähelle 50/50 ja ilman kuormaakin siedettävästi hieman keulapainoisempi. Ei voi muuta sanoa, kun että sitä painoa on aikalailla tasan keulassa ja perässäkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Kuormaamattomana painojakautuma on noin 60/40%, ei kai kukaan kuormausta varten halua autoa madaltaa.
Etujuosetkin ovat jäykempiä kuin takajouset, tosin jousen jäykkyytteen vaikuttavat monet seikat...
Etuakselinpainolla on merkitystä vain siihen kuin haetaan sopivaa jousi/vaimennin yhdistelmää, eli jäykkä jousi ja suuri liikkuva massa vaativat jäykän iskun(lue heilahdus)vaimentimen ettei pompita ympäriinsä miten sattuu.
Etujuosetkin ovat jäykempiä kuin takajouset, tosin jousen jäykkyytteen vaikuttavat monet seikat...
Etuakselinpainolla on merkitystä vain siihen kuin haetaan sopivaa jousi/vaimennin yhdistelmää, eli jäykkä jousi ja suuri liikkuva massa vaativat jäykän iskun(lue heilahdus)vaimentimen ettei pompita ympäriinsä miten sattuu.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
niin no tuosta painavasta perästä sen verran, että tuskinpa tuota sabaa on suunniteltu kulkemaan takapuskuri maassa, ja etupuskuri pilvissä...
tämä taas ei jostain kumman syystä tunnu vaivaavan sedaneita, vaan nimenomaan combeja... siis yleensä..
kuoleentuneet takajouset, joo-o, mutta ettei vaan tapahtuis samaa heti uusilla jousilla..
painava peräinen saab nimitys tosiaan johtuu varmasti lievistä takajousista painoon nähden.. ei siis painojakaumasta...
kysymys siis edelleen, että minkälainen kombinaatio on HYVÄ.. iskarit?? jouset?? ja kenties erilaiset taakse?? vai?? ei huvittais uusia heti ruveta pätkimään kun ne ostaa... vai laitetaanko taakse vain kylmästi jotain jäykennystä, ettei jää lentoon lähtö asentoon??...
tämä taas ei jostain kumman syystä tunnu vaivaavan sedaneita, vaan nimenomaan combeja... siis yleensä..
kuoleentuneet takajouset, joo-o, mutta ettei vaan tapahtuis samaa heti uusilla jousilla..
painava peräinen saab nimitys tosiaan johtuu varmasti lievistä takajousista painoon nähden.. ei siis painojakaumasta...
kysymys siis edelleen, että minkälainen kombinaatio on HYVÄ.. iskarit?? jouset?? ja kenties erilaiset taakse?? vai?? ei huvittais uusia heti ruveta pätkimään kun ne ostaa... vai laitetaanko taakse vain kylmästi jotain jäykennystä, ettei jää lentoon lähtö asentoon??...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Tässäpä esimerkki Lesjöforsien tuottamasta asennosta:
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... 16_kierros
Ja tässä sama Saabin omien ilmapussien (lisä"jouset" normaalijousten sisään) kanssa:
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... feeniks_ok
Nuo ilmapussit on hyvä tapa lisätä kuorman kantavuutta. Balanssia taas on helppo säätää ainakin sentin verran jousien kumien alle laitettavilla ylimääräisillä kumilärpäkkeillä mitä joka autossa taitaa olla ainakin 2kpl, niitä kun pistää 4 per puoli niin jopa alkaa perä nousta
EDIT: palaan aiheeseen lähiviikkoina uuden ässän madalluksen tiimoilta. Koitan saada kuvattua mahdollisimman tasaisella alustalla ennen & jälkeen
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... 16_kierros
Ja tässä sama Saabin omien ilmapussien (lisä"jouset" normaalijousten sisään) kanssa:
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... feeniks_ok
Nuo ilmapussit on hyvä tapa lisätä kuorman kantavuutta. Balanssia taas on helppo säätää ainakin sentin verran jousien kumien alle laitettavilla ylimääräisillä kumilärpäkkeillä mitä joka autossa taitaa olla ainakin 2kpl, niitä kun pistää 4 per puoli niin jopa alkaa perä nousta
EDIT: palaan aiheeseen lähiviikkoina uuden ässän madalluksen tiimoilta. Koitan saada kuvattua mahdollisimman tasaisella alustalla ennen & jälkeen
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Minustakin tuntuu, että lesjöforsseilla keula jää hiukan liian ylös. Osaako kukaan sanoa mikä tuossa katkaisussa olisi sellaista mikä olisi hyvä tietää? Liikaa ei ainakaan auta katkaista.jcarlson kirjoitti: Tuo lesjöforssin (motonetin myymä) sarja on hyvinkin asiallinen. Etujousia voi vielä vähän lyhentää jos tietää mitä tekee, niin saa vielä paremmin balanssiin. Tahtoo yleensä olla aina vähän keula korkeampana kuin perä Saabeissa muuten.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992