2.0T -> 2.3T, ja vielä yllättävän helposti

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

2.0T -> 2.3T, ja vielä yllättävän helposti

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Yksi väitti minulle, että meikäläisen Saab NG900 2.0T:sta saisi 2.3T. Eli moottorin koko nousisi 0.3 litralla kiertokangen akselin tai muun vastaavan vaihdolla, jolloin minun käsityksen mukaan männät tekisivät pitempiä liikkeitä ja tällöin moottorin tilavuus nousisi yllä mainitulla määrällä.

Sehän tarkoittaisi jopa sitä, että 9-5 Aeron kone voi olla jopa lähes samanlainen kuin minulla. :o Ainakin ulkomitoilta se vaikutti hyvin saman kokoiselta kuin minulla, kun näin yhden Wagon 9-5 Aeron Oulun Aineella.

Tiedättekö asiasta yhtään?? Yllättävää, että tiedon sain muualta kuin täältä. :o

Eli tästä eteenpäin ajateltuna minunhan pitää vaihtaa akselia tai mikä nyt liekkään :lol: , että voisi sanoa olevan 2.3T. :lol: Ja olisihan siinä sitten tehoa jotain 2.3 * 185 hv / 2.0 = 212.75 hv eli pyöristettynä 213 hv. Sitten MapTunin Stage1, jos sopii muuteltuun koneeseen, ja JT putkisto. Niin tehoa tulisi kait 212 hv * 1.20 * 1.07 = 272.208 hv eli pyöristettynä n. 270 hevosta. Kyllähän sillä pääsisi alkuun. :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
KeKe
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 11:38
Paikkakunta: 3 (Tre)

Viesti Kirjoittaja KeKe »

Ilmoita heti ku kuulet lisää! Haluu kans!
900T -95-

#1911
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Jotain pieniä teknisiä detaljeja meni hieman poskelleen ja laskukaavoja voisi tarkastaa, mutta kyllä sinne 2.3:n koneen saa, vaikka 9-5 tai 9000 Aeron koneen... vaihtamalla koko koneen.

Viritys mallia teinibemari on ihan mahdollinen heittämällä 2.3:n kone 2.0:n venttiilikopalla konehuoneeseen... onko siinä sitten mitään tolkkua on oma lukunsa kun viriboksin jolla 2.0:sta löytyy tehoa hieman enemmän kuin vakio Aeron koneesta saa murto-osalla kustannuksista ja vaivasta. Vaikka kampirauta juttu olisikin mahdollinen (mitä se ei ole) niin viriboksin saa silti pienemällä vaivalla ja hinnalla.

-J-
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Tietoja

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Pitää kait kysyä tältä henkilöltä lisää, joka sattuu olemaan minun siskon poikakaveri. :) Hän oli taas kuullut kaverinsa veljeltä, jolla on kuulemma 2.3 litrainen kone NG900:ssa. Ja olen nähnyt auton ohi ajattaessa ja siistiltähän se vaikutti.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viriboxi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Varmasti viriboxi olisi helpompi ja halvempikin, mutta varsin vain sanoin, että voisi laittaa se kiertorauta. :)

Mistä tiedät, että kiertoraudan avulla ei ole mahdollista saada lisää tilavuutta tollaseen suappiin?

Tosin minä en totea erityisemmin omaani mielipidettä, että onnistuuko vai ei se kiertoraudan vaihdolla. En ole siis asiasta mitenkään varma ja noissa laskuissa on LUULTAVASTI jotain väärin, kun en ole mikään konepuolenihmisiä vaan paremminkin sähköpuolen. Laskut olivat vain suuntaa antavia, jos sitäkään.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Koneet on samat...

Pelkän mutkaraudan vaihdolla vain käy niin että männät haluavat väkisin kurkata ulos sylintereistä, eli törmäillä kanteen.

Täällä oli jossain keskustelua tästä aiheesta, mutta data-mining ei nyt nappaa, joten siirryn nose-miningin pariin :D

-J-
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jussi kirjoitti:Koneet on samat...

Pelkän mutkaraudan vaihdolla vain käy niin että männät haluavat väkisin kurkata ulos sylintereistä, eli törmäillä kanteen.
Veivit pitää myös vaihtaa, tai muuten käy noin kuten jussi kuvaili.
#1730
500whp.net member
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

:lol: :lol: Pikkuserkun kaiman tuttavan mielestä myös kytkinpuolen kivitiiviste ja pakoputken painelaakeri pitää vaihtaa.. :mrgreen:
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbiini kirjoitti::lol: :lol: Pikkuserkun kaiman tuttavan mielestä myös kytkinpuolen kivitiiviste ja pakoputken painelaakeri pitää vaihtaa.. :mrgreen:
Ja vielä se.... ja tämä .... ja tuo... :lol:

Eli osta valmis paketti. :wink:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: 2.0T -> 2.3T, ja vielä yllättävän helposti

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Eli tästä eteenpäin ajateltuna minunhan pitää vaihtaa akselia tai mikä nyt liekkään :lol: , että voisi sanoa olevan 2.3T. :lol: Ja olisihan siinä sitten tehoa jotain 2.3 * 185 hv / 2.0 = 212.75 hv eli pyöristettynä 213 hv. Sitten MapTunin Stage1, jos sopii muuteltuun koneeseen, ja JT putkisto. Niin tehoa tulisi kait 212 hv * 1.20 * 1.07 = 272.208 hv eli pyöristettynä n. 270 hevosta. Kyllähän sillä pääsisi alkuun. :lol:

laskuista 10 pistettä! onko kertoimet miten tarkkoja?

niin ja tuosta kampiakselin vaihdosta on puhuttu ennenkin tällä foorumilla ja ainakin se tais olla niin että 202 ei saa 2.3 litraista millään sillä joku oli yrittänyt kaikki kampiakselin ja kiertokankien yhdistelmät ja aina oli joku esteenä. joko männät nousi liian ylös tai männän helmat otti kankeen kiinni. näin ainakin muistelen.
tietenkin tarpeeksi työstämällähän siihen saa vaikka ladan kampuran.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Laskuista

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juu, käytin laskuissa minimaalisempi kertoimia. Jos lasketaan, että montako prossa saadaan MapTun Stage1:llä: (225 hv/185hv) - 1.00 = 1.2162162... - 1.00 = 0.2162162162... eli pyöristettynä jopa 22 %. Sitten pakoputken kuten esim. Ferrita antaa tuohon minun autoon kuulemma 15 hevosvoimaa lisää. Eli lisäys prosenttein: ((185hv + 15hv)/185hv) - 1.00 = 1.08108... - 1.00 = 0.08108108... eli prosentteina tarkasti pyöristäen 8,1 %.

Mutta minä en kuitenkaan ala luultavasti suurentamaan koneen tilavuutta. :) Kyllä ne MapTunit riittää. 8)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: 2.0T -> 2.3T, ja vielä yllättävän helposti

Viesti Kirjoittaja Haza »

öljysormi kirjoitti: niin ja tuosta kampiakselin vaihdosta on puhuttu ennenkin tällä foorumilla ja ainakin se tais olla niin että 202 ei saa 2.3 litraista millään sillä joku oli yrittänyt kaikki kampiakselin ja kiertokankien yhdistelmät ja aina oli joku esteenä. joko männät nousi liian ylös tai männän helmat otti kankeen kiinni. näin ainakin muistelen.
tietenkin tarpeeksi työstämällähän siihen saa vaikka ladan kampuran.
Silloin kyseessä oli og900 jossa kone on pitkittäin, ng900:ssa taasen se on poikittain ja 2.3:n siitä kyllä saa kun vaihtaa kasan "hieman" hankalasti vaihdettavia osia. Joku taisi jo sanoakin, ng900:han on saanut 2.3 vaparina.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Eikö tässä tapauksessa ole helpoin käyä ostamassa viggeni jos on pakko saada tuo 2.3T tuohon koppaan.
Miksi 2.3? No vääntöä niissä on selvästi lisää mutta entä sitten tehot, 2.0 kiertää kuitenkin paremmin=tehoa. Kannatta pitää mielessä että renkaan ulkopinnalle tuleva vääntömomenti kuitenkin sitä autoa liikauttaa. Ja kun kierroksia vaihteiston avulla pienentää niin momentti kasvaa. Eli korkea vääntömomentti korkeilla kierroksilla=power. Oliko tuo kaava vääntö*7012/engine rpm=Kilowatt. Korjatkaa kun muisti pätkii. Seuraava kysymys on sitten miksi virittää? :wink:
Niin mitäpä mää tuolla tarkoitin on että jatka vain tuon 2.0 koneen virittämistä niin säästyt pienemmällä vaivalla. Elikkä osta se maptunin varmasti toimivaksi todettu steg3, most bang for the buck. Siittä etteenpäin alkaa jo kustannukset reippaasti nousseen.
Onhan tuolla ruotsissa 2.3 vapareitaki tubotettu. Ja sitte oli puhetta 2.3t 170hv laittamisesta sinne, katsastus pitäs onnistua tehon puolesta.
Noniin eiköhän taas oo tullu poristua tarpeeksi jonnin joutavia. :)
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Ainakaan og900:seen ei mene 9000 2,3L keirtokanget kampiakseleineen mitenkään. Kansi tosin menee ihan heittämällä ja on paremmin virtaava ku 2.0. Tästä asiasta ollaan väännetty kättä ennenkin 2.0 - 2.3 mut tosin sillo oli kyse noista vähä vanhemmista satkuista. En löytäni haulla niitä keskusteluja mut täytyy vielä ettiä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ainakaan og900:seen ei mene 9000 2,3L keirtokanget kampiakseleineen mitenkään.
Ei menekään kun OG:ssa on moottori vanhempaa vuosikertaa, aivan vastaavasti vanhempien Tonnareiden 2 litrasiin koneisiin ei mene B234:n sisukalut, vasta NG:hen ja 94->Tonnareihin voisi alkaa sekoittelemaan koneiden sisuskaluja. Hommassa ei kuitenkaan ole mitään tolkkua koska pelkällä sisuskalujen sekoittelulla ei juuri tule hullua hurskaammaksi... samoin tein vaihtaa koko koneen ja trionic-boxin uuteen koneeseen sopivaksi.

-J-
Vastaa Viestiin