2.0T -> 2.3T, ja vielä yllättävän helposti
2.0T -> 2.3T, ja vielä yllättävän helposti
Yksi väitti minulle, että meikäläisen Saab NG900 2.0T:sta saisi 2.3T. Eli moottorin koko nousisi 0.3 litralla kiertokangen akselin tai muun vastaavan vaihdolla, jolloin minun käsityksen mukaan männät tekisivät pitempiä liikkeitä ja tällöin moottorin tilavuus nousisi yllä mainitulla määrällä.
Sehän tarkoittaisi jopa sitä, että 9-5 Aeron kone voi olla jopa lähes samanlainen kuin minulla. Ainakin ulkomitoilta se vaikutti hyvin saman kokoiselta kuin minulla, kun näin yhden Wagon 9-5 Aeron Oulun Aineella.
Tiedättekö asiasta yhtään?? Yllättävää, että tiedon sain muualta kuin täältä.
Eli tästä eteenpäin ajateltuna minunhan pitää vaihtaa akselia tai mikä nyt liekkään , että voisi sanoa olevan 2.3T. Ja olisihan siinä sitten tehoa jotain 2.3 * 185 hv / 2.0 = 212.75 hv eli pyöristettynä 213 hv. Sitten MapTunin Stage1, jos sopii muuteltuun koneeseen, ja JT putkisto. Niin tehoa tulisi kait 212 hv * 1.20 * 1.07 = 272.208 hv eli pyöristettynä n. 270 hevosta. Kyllähän sillä pääsisi alkuun.
Sehän tarkoittaisi jopa sitä, että 9-5 Aeron kone voi olla jopa lähes samanlainen kuin minulla. Ainakin ulkomitoilta se vaikutti hyvin saman kokoiselta kuin minulla, kun näin yhden Wagon 9-5 Aeron Oulun Aineella.
Tiedättekö asiasta yhtään?? Yllättävää, että tiedon sain muualta kuin täältä.
Eli tästä eteenpäin ajateltuna minunhan pitää vaihtaa akselia tai mikä nyt liekkään , että voisi sanoa olevan 2.3T. Ja olisihan siinä sitten tehoa jotain 2.3 * 185 hv / 2.0 = 212.75 hv eli pyöristettynä 213 hv. Sitten MapTunin Stage1, jos sopii muuteltuun koneeseen, ja JT putkisto. Niin tehoa tulisi kait 212 hv * 1.20 * 1.07 = 272.208 hv eli pyöristettynä n. 270 hevosta. Kyllähän sillä pääsisi alkuun.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Jotain pieniä teknisiä detaljeja meni hieman poskelleen ja laskukaavoja voisi tarkastaa, mutta kyllä sinne 2.3:n koneen saa, vaikka 9-5 tai 9000 Aeron koneen... vaihtamalla koko koneen.
Viritys mallia teinibemari on ihan mahdollinen heittämällä 2.3:n kone 2.0:n venttiilikopalla konehuoneeseen... onko siinä sitten mitään tolkkua on oma lukunsa kun viriboksin jolla 2.0:sta löytyy tehoa hieman enemmän kuin vakio Aeron koneesta saa murto-osalla kustannuksista ja vaivasta. Vaikka kampirauta juttu olisikin mahdollinen (mitä se ei ole) niin viriboksin saa silti pienemällä vaivalla ja hinnalla.
-J-
Viritys mallia teinibemari on ihan mahdollinen heittämällä 2.3:n kone 2.0:n venttiilikopalla konehuoneeseen... onko siinä sitten mitään tolkkua on oma lukunsa kun viriboksin jolla 2.0:sta löytyy tehoa hieman enemmän kuin vakio Aeron koneesta saa murto-osalla kustannuksista ja vaivasta. Vaikka kampirauta juttu olisikin mahdollinen (mitä se ei ole) niin viriboksin saa silti pienemällä vaivalla ja hinnalla.
-J-
Tietoja
Pitää kait kysyä tältä henkilöltä lisää, joka sattuu olemaan minun siskon poikakaveri. Hän oli taas kuullut kaverinsa veljeltä, jolla on kuulemma 2.3 litrainen kone NG900:ssa. Ja olen nähnyt auton ohi ajattaessa ja siistiltähän se vaikutti.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Viriboxi
Varmasti viriboxi olisi helpompi ja halvempikin, mutta varsin vain sanoin, että voisi laittaa se kiertorauta.
Mistä tiedät, että kiertoraudan avulla ei ole mahdollista saada lisää tilavuutta tollaseen suappiin?
Tosin minä en totea erityisemmin omaani mielipidettä, että onnistuuko vai ei se kiertoraudan vaihdolla. En ole siis asiasta mitenkään varma ja noissa laskuissa on LUULTAVASTI jotain väärin, kun en ole mikään konepuolenihmisiä vaan paremminkin sähköpuolen. Laskut olivat vain suuntaa antavia, jos sitäkään.
Mistä tiedät, että kiertoraudan avulla ei ole mahdollista saada lisää tilavuutta tollaseen suappiin?
Tosin minä en totea erityisemmin omaani mielipidettä, että onnistuuko vai ei se kiertoraudan vaihdolla. En ole siis asiasta mitenkään varma ja noissa laskuissa on LUULTAVASTI jotain väärin, kun en ole mikään konepuolenihmisiä vaan paremminkin sähköpuolen. Laskut olivat vain suuntaa antavia, jos sitäkään.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 2.0T -> 2.3T, ja vielä yllättävän helposti
Eli tästä eteenpäin ajateltuna minunhan pitää vaihtaa akselia tai mikä nyt liekkään , että voisi sanoa olevan 2.3T. Ja olisihan siinä sitten tehoa jotain 2.3 * 185 hv / 2.0 = 212.75 hv eli pyöristettynä 213 hv. Sitten MapTunin Stage1, jos sopii muuteltuun koneeseen, ja JT putkisto. Niin tehoa tulisi kait 212 hv * 1.20 * 1.07 = 272.208 hv eli pyöristettynä n. 270 hevosta. Kyllähän sillä pääsisi alkuun.
laskuista 10 pistettä! onko kertoimet miten tarkkoja?
niin ja tuosta kampiakselin vaihdosta on puhuttu ennenkin tällä foorumilla ja ainakin se tais olla niin että 202 ei saa 2.3 litraista millään sillä joku oli yrittänyt kaikki kampiakselin ja kiertokankien yhdistelmät ja aina oli joku esteenä. joko männät nousi liian ylös tai männän helmat otti kankeen kiinni. näin ainakin muistelen.
tietenkin tarpeeksi työstämällähän siihen saa vaikka ladan kampuran.
Laskuista
Juu, käytin laskuissa minimaalisempi kertoimia. Jos lasketaan, että montako prossa saadaan MapTun Stage1:llä: (225 hv/185hv) - 1.00 = 1.2162162... - 1.00 = 0.2162162162... eli pyöristettynä jopa 22 %. Sitten pakoputken kuten esim. Ferrita antaa tuohon minun autoon kuulemma 15 hevosvoimaa lisää. Eli lisäys prosenttein: ((185hv + 15hv)/185hv) - 1.00 = 1.08108... - 1.00 = 0.08108108... eli prosentteina tarkasti pyöristäen 8,1 %.
Mutta minä en kuitenkaan ala luultavasti suurentamaan koneen tilavuutta. Kyllä ne MapTunit riittää.
Mutta minä en kuitenkaan ala luultavasti suurentamaan koneen tilavuutta. Kyllä ne MapTunit riittää.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 2.0T -> 2.3T, ja vielä yllättävän helposti
Silloin kyseessä oli og900 jossa kone on pitkittäin, ng900:ssa taasen se on poikittain ja 2.3:n siitä kyllä saa kun vaihtaa kasan "hieman" hankalasti vaihdettavia osia. Joku taisi jo sanoakin, ng900:han on saanut 2.3 vaparina.öljysormi kirjoitti: niin ja tuosta kampiakselin vaihdosta on puhuttu ennenkin tällä foorumilla ja ainakin se tais olla niin että 202 ei saa 2.3 litraista millään sillä joku oli yrittänyt kaikki kampiakselin ja kiertokankien yhdistelmät ja aina oli joku esteenä. joko männät nousi liian ylös tai männän helmat otti kankeen kiinni. näin ainakin muistelen.
tietenkin tarpeeksi työstämällähän siihen saa vaikka ladan kampuran.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Eikö tässä tapauksessa ole helpoin käyä ostamassa viggeni jos on pakko saada tuo 2.3T tuohon koppaan.
Miksi 2.3? No vääntöä niissä on selvästi lisää mutta entä sitten tehot, 2.0 kiertää kuitenkin paremmin=tehoa. Kannatta pitää mielessä että renkaan ulkopinnalle tuleva vääntömomenti kuitenkin sitä autoa liikauttaa. Ja kun kierroksia vaihteiston avulla pienentää niin momentti kasvaa. Eli korkea vääntömomentti korkeilla kierroksilla=power. Oliko tuo kaava vääntö*7012/engine rpm=Kilowatt. Korjatkaa kun muisti pätkii. Seuraava kysymys on sitten miksi virittää?
Niin mitäpä mää tuolla tarkoitin on että jatka vain tuon 2.0 koneen virittämistä niin säästyt pienemmällä vaivalla. Elikkä osta se maptunin varmasti toimivaksi todettu steg3, most bang for the buck. Siittä etteenpäin alkaa jo kustannukset reippaasti nousseen.
Onhan tuolla ruotsissa 2.3 vapareitaki tubotettu. Ja sitte oli puhetta 2.3t 170hv laittamisesta sinne, katsastus pitäs onnistua tehon puolesta.
Noniin eiköhän taas oo tullu poristua tarpeeksi jonnin joutavia.
Miksi 2.3? No vääntöä niissä on selvästi lisää mutta entä sitten tehot, 2.0 kiertää kuitenkin paremmin=tehoa. Kannatta pitää mielessä että renkaan ulkopinnalle tuleva vääntömomenti kuitenkin sitä autoa liikauttaa. Ja kun kierroksia vaihteiston avulla pienentää niin momentti kasvaa. Eli korkea vääntömomentti korkeilla kierroksilla=power. Oliko tuo kaava vääntö*7012/engine rpm=Kilowatt. Korjatkaa kun muisti pätkii. Seuraava kysymys on sitten miksi virittää?
Niin mitäpä mää tuolla tarkoitin on että jatka vain tuon 2.0 koneen virittämistä niin säästyt pienemmällä vaivalla. Elikkä osta se maptunin varmasti toimivaksi todettu steg3, most bang for the buck. Siittä etteenpäin alkaa jo kustannukset reippaasti nousseen.
Onhan tuolla ruotsissa 2.3 vapareitaki tubotettu. Ja sitte oli puhetta 2.3t 170hv laittamisesta sinne, katsastus pitäs onnistua tehon puolesta.
Noniin eiköhän taas oo tullu poristua tarpeeksi jonnin joutavia.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ainakaan og900:seen ei mene 9000 2,3L keirtokanget kampiakseleineen mitenkään. Kansi tosin menee ihan heittämällä ja on paremmin virtaava ku 2.0. Tästä asiasta ollaan väännetty kättä ennenkin 2.0 - 2.3 mut tosin sillo oli kyse noista vähä vanhemmista satkuista. En löytäni haulla niitä keskusteluja mut täytyy vielä ettiä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Ei menekään kun OG:ssa on moottori vanhempaa vuosikertaa, aivan vastaavasti vanhempien Tonnareiden 2 litrasiin koneisiin ei mene B234:n sisukalut, vasta NG:hen ja 94->Tonnareihin voisi alkaa sekoittelemaan koneiden sisuskaluja. Hommassa ei kuitenkaan ole mitään tolkkua koska pelkällä sisuskalujen sekoittelulla ei juuri tule hullua hurskaammaksi... samoin tein vaihtaa koko koneen ja trionic-boxin uuteen koneeseen sopivaksi.Ainakaan og900:seen ei mene 9000 2,3L keirtokanget kampiakseleineen mitenkään.
-J-