Ahtojen säätö pelkillä peruspaineella.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Ahtojen säätö pelkillä peruspaineella.

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Mielessä on käynyt koko APC-järjestelmän ohittaminen, kun ainaiset ahto-ongelmat vaivaa :? Kuinka korkean peruspaineen sää säädettyä t03sen vakiohukkaportista? Jos tavoitteena olisi n. 1.0bar tienoilla oleva paine, niin täytyykö ostaa uusi hukkaportin kello, vai pitääkö viritys toteuttaa paineen vuodatuksella?

Mitä ongelmia tällaiseen peruspaineella ahtamiseen voi liittyä? Ajatellaan tilannetta jossa bensan seokset säädetään riittäviksi/turvallisiksi koko kierrosalueelle lisäruiskutuksella seosmittarin avulla.

Voiko peruspaineviritysellä tapahtua ahtojen ylittymistä? Entä kuinka nopeaa ahtojen seuranta on? Ainakin normaalisti peruspainella ajelu on melko sivistyneen oloista (kun mankkuvanan johto on irti).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakiokellolla ei taida saada 1 bar peruspaineita aikaiseksi. Sitäpaitsi peruspaineilla ajelussa ongelmaksi muodostuu se, että paineiden nousu hidastuu, koska hukkaporttia raotetaan koko ajan. Kovin matalilla paineilla tämä ei ole ongelma, mutta korkeammilla se alkaa olla merkittävä. Sama vika periaatteessa on bleedereissä ja muissa vastaavissa virityksissä.
APC-järjestelmän ohitukseen paras keino voisi olla ns. rajapaineventtiili tai viralliselta nimeltään säädettävä varoventtiili. Tämä pitää siis ohjauspaineen poissa hukkaportin kellolta kokonaan siihen asti kun tavoitepaine on saavutettu, ja sitten alkaa joustavasti ohjaamaan sinne ilmaa niin että ahtopaine pysyy tasaisena.

Tietysti varsinkin T8:n ja k-jetin kanssa pitää todella tietää mitä tekee, jos APC:n aikoo ohittaa, mutta sehän nyt oli jo oletuksena. :) Onhan se APC ihan näppärä järjestelmä ja toimii hyvin vakioautossa, mutta analogisena ja auttamattomasti vanhentuneena se alkaa olla vakavamman virittämisen kohdalla lähinnä rasite. Nakuvaloa vilkuttamassa se toki kannattaa pitää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin