Ahdot heittelee?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Ahdot heittelee?

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Hei!
Olen uusi ja vielä onnellinen Saabin / ( Opelin ) omistaja. Auto on vm.01 9-3 2.2 Tid. Olisin tiedustellut, että onko seuraava moottorinominaisuus vai vika? Täyskaasukiihdytyksessä kierrosvälillä n. 2700 - 3200 turbo ikäänkuin ahtaa liikaa ja tiputtaa ahtopaineita ja lisää niitä taas...siis kiihtyvyys on hyvä, mutta nykivää. Ko. kierrosluvun ylä- ja alapuolella moottori vetää hyvin. Ongelmaa ei esiinny myöskään, jos ei vedetetä lämä tiskissä! Onkohan vika turbossa, ilmamäärämittarissa, EGR:ssä vai missä? Korjaamolla sanoivat, että voisi jopa olla ominaisuus?? 8O
Ahtoja on hankala seurata, kun diisulissa ei ole ahtopainemittaria...pitänee asentaa itse sellainen.
Avusta jo etukäteen syvästi kiitellen...
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Oma apu paras apu!
Sattumalta tapasin työmaalla yhden kaverin jolla samanlainen Tid.
Samalla tavalla kuulema nykii vedätettäessä kuin minulla. Eli kyseessä ei vika vaan ominaisuus, kuten huollossa vihjailivat :?

EDIT: Joo väärä diagnoosi :oops: . Massamittari paskana. Eli kaikki Tid:n omistajat jos vehkeet nykii niin mittari vaihtoon! Valtuutetussa huollossa eivät ymmärtäneet asian päälle näköjään mitään. :x
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Kannattaa todellakin vaihtaa se massamittari, jos vehkeet nykii yläkierroksilla. Käytin autoa dynossa ja tehoa tuli huomattavasti lisää 83 kw --> 102kw. Ainakin Saabin ilmoittamat teholukemat ylittyivät kirkkaasti! :)
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mainiota

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Hyvä monologi joka sisälsi ongelman ja ratkaisun :D

Vaikka mulla ei olekkaan dieseliä niin myös bensakoneen ahdot seilaa vähäsen kiihdytyksessä. Ihan mittaria seuraamalla näkee kuinka viisari vaappuu edestakaisin. Tässä tapauksessa se on kaiketi ominaisuus.

Noista huolloista sen verran että aika bingo-lotto-arvonnalla tulee diaknooseja jos vika on vähänkin erikoinen. Se on sitten niin että auton omista on aina rikkonut sen ja maksaa kans :D
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mainiota

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

potkuhousu kirjoitti:Noista huolloista sen verran että aika bingo-lotto-arvonnalla tulee diaknooseja jos vika on vähänkin erikoinen. Se on sitten niin että auton omista on aina rikkonut sen ja maksaa kans :D
Noo, noinhan se on. Samaa pätee tähän mun autoa viime viikolla vaivanneeseen tukkoisuuteen. Sitten kun huoltoliikkeessä ei enää keksitä hommalle järkevää syytä, pistetään syy virityssetin niskoille :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Jep onhan se vähän nurinkurista, että saa neuvoa huoltomiestä tekemään oikeat toimenpiteet ja sitten sinä vielä maksat siitä.

Jos jotain kiinnostaa mun diisulin tehokäppyrät ( vakio / massamittari paskana ) niin voin laittaa niitä spostilla. Tsekkasin skaalaa väärin huipputeho olikin 98.5Kw. Toivottavasti päästään pian 115kw/350nm nurkille! :wink:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-3Tid kirjoitti:Toivottavasti päästään pian 115kw/350nm nurkille! :wink:
No noi 9-3 TiD:lle tarkoitetut setit ovat antaneet ulos noin 148-152 hv ja 300 Nm. Onkohan kukaan tehnyt TiD:lle sellaista settiä, jolla olisi samat arvot jotka ilmoitit :?: :roll:

No ainakin mitä katselee Hirschin ja Chip Centerin lupauksia TiD:n ohituskiihtyvyyden paranemisesta virityksen jälkeen, niin tuo 148 hv, 300 Nm:iäkin auttaa jo paljon asiaa Kuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

9-3Tid kirjoitti:
Jos jotain kiinnostaa mun diisulin tehokäppyrät ( vakio / massamittari paskana ) niin voin laittaa niitä spostilla.
Jos haluat ne käppyrät tänne kaikkien ihailtaviksi niin pistä yv:tä mulle. Teen sulle tunnarit niin voit upata ne mun serverille, josta ne voi linkata tänne.
#1730
500whp.net member
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Miten se IMM:n hajoaminen Saabin dieselissä varmuudella todetaan? Ettei tarvi mutu:n perusteella vaihtaa :)
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

täällä vastaus

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

rr kirjoitti:Miten se IMM:n hajoaminen Saabin dieselissä varmuudella todetaan? Ettei tarvi mutu:n perusteella vaihtaa :)
Jos MAFi on kokonaan sökönä niin kyllä se pitäisi ajossa tuntua, kastso 9-3 Tid:n tehokäyrä.

Saabeista en teidä mutta VAGin MAFista saa teidot mittarille, jonka näyttämän perusteella voidaan todeta sen kunto. Kannattaa kysyä huollosta, onko heillä kokemusta asiasta.
#1730
500whp.net member
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

rr kirjoitti:Miten se IMM:n hajoaminen Saabin dieselissä varmuudella todetaan? Ettei tarvi mutu:n perusteella vaihtaa :)
Jos olet ajanut autolla pitempääkin huomaat sen selvästi ajossa!
Normaali pintakaasuköröttelyssä vikaa ei huomaa laisinkaan siis n. 2800rpm asti auto toimii suht normaalisti. Enemmän konetta kuormitettaessa kone rupeaa kuitenkin nykimään eikä se vedä kunnolla ylärekisterissä ( kone ei saa riittävästi ilmaa, vrt. dynolappu ) ja kaikki viriviridiiselipassatit hurahtavat sinusta ohi. Ilmiö on todella selvä!
Tietenkin näissä vehkeissähän voi olla muitakin vikoja?

Mittaria ei kannata ostaa merkkiliikkeestä ( 201.10€ ). Siihen käy sama mittari Volvon ja Mersun mittareiden kanssa. Itse maksoin uudesta mittarista tasan 100€ ja se on helppo vaihtaa.

Uskoisin, että sen kunnon saa testattua merkkiliikkeessä.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Täyskaasulla ajettaessa veto todellakin on huonompaa kuin osakaasulla. Lisäksi tietyssä kohtaa kiihdytettäessä tulee selvä nykäys. Tuntuu vain, että kaasu pohjassa pitäisi löytyä se paras suorituskyky. Ero ei ole suuri, mutta helposti havaittavissa. Vuosimalli on -99 ja mittarissa 236 tkm.

Mistä sen anturin saa ostettua muualta, kuin SAABilta?
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

rr kirjoitti:Täyskaasulla ajettaessa veto todellakin on huonompaa kuin osakaasulla. Lisäksi tietyssä kohtaa kiihdytettäessä tulee selvä nykäys. Tuntuu vain, että kaasu pohjassa pitäisi löytyä se paras suorituskyky. Ero ei ole suuri, mutta helposti havaittavissa. Vuosimalli on -99 ja mittarissa 236 tkm.

Mistä sen anturin saa ostettua muualta, kuin SAABilta?
Anturin saat mistä vaan dealerilta / osakauppiaalta jolla on BOSCH:n edustus.

Paras suorituskyky löytyy kaasu pohjassa ajettaessa. Ainakin mulla vetää nyt iloisesti rajoittajaan saakka. :lol:
Kun mittari oli paskana niin tuntui, että yli 3000rpm ei kannattanut kierrättää. Nyt tuntuu pieni nykäys juuri 3k: kohdalla ohjelmavirheen takia.
Toivottavasti saat avun ongelmaasi... ja varohan ettei auto karkaa käsistä! :wink:
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Täytyypä yrittää paikantaa tuo anturi tässä iltasella ja tutkia sen osanumero. Jos vaikka saisi jossain sen vielä diagnosoitua. Menon pitäisi tosiaan olla liukkaampaa, vrt. pikkusiskon -99 MB C 220 CDi jossa on lähes samat speksit.
Vastaa Viestiin