Oletteko käyttäneet jotain suunnitteluohjelmaa putkien mitoituksissa ja muissa vai oletteko vääntäneet mutkia ihan käsivaralta.
Tuli tuossa mieleen että suunnittelisin catialla oman pakosarjan ja laipat. Sillä saisi suunniteltua vaikka koko putkistonkin. olisi helppo vääntää kun olisi sunnittelutieto valmiiksi datana.
putkiston, pakosarjan yms mitoitus
Alla esimerkkilaskuja omasta pakosarja/koneen hengitystiematematiikasta. Melkopitkälle päsee ihan perusmatematiikallakin ja aika hyvin suuntaa antavia vastauksia saa, kun hiplaa laskuja sopivasti. Aika paljon löytyy kirjoista noita laskuohjeita. Virtaussuunnitteluohjelmaa olen itsekkin etsinyt, mutta aika monasti nuo painottuvat niin paljon nesteiden virtauksiin, että ei anna sen suurempaa hyötyä.
Ihan koko laskurimpsua ei tässä ole, mutta kuvan varmasti saa mistä on kyse. Kaavat on naputeltuna exceliin, jos haluat omaan käyttöön niin laita YV:tä....
-----------------------------------
Männän keskinopeus:
Maks tehon RPM 1/s 117
Iskunpituus (m) 0,0762
c (m/s) = 17,8308
Kaasun virtausnopeus:
Männän keskinopeus maks.teho (m/s) 17,8308
Männän ala (mm2) 3369,5544
V (m/s) = 89,18933623
Sopiva virtausnopeus kisamyllyssä n. 70-85 m/s
Venttiilin virtauspinta-ala (mm2) 673,6438809 (HUOM. Ahtimen turbiinin sakkaus vaara!) Jos liika suuri, lisää nostoa tai pinta-alaa
Venttiilien koko:
Imuventtiili
Sylinteri iskutilavuus ml 256,76
Max RPM 1/min 7500
Seoksen virtausnopeus m/s 89,18933623
d (mm) = 30,114
Pakoventtiili
d (mm) = 25,59654922
Venttiilin ollessa auki --> vapaa virtauspinta-ala:
Pii 3,14159
Venttiilin istukan sisähalk. (mm) 28
Venttiilin nousu (mm) 9
Istukkakulma * 45
A (mm2) = 673,6438809
* Tiivistyspinnan ja venttiilin keskiviivan välinen kulma
Kanavien koot:
Imuventtiilin halk. (mm) 30,114
Imukanavan halk. (mm) = 24,09086986
Pakoventtiilin halk. (mm) 25,59654922
Pakokanavan halk. (mm) = 30,71585907
Ensiöputken pituus:
** Pakoventtiilin avautumisennakko EAKK
Ennakko ** 75
Haluttu toiminta RPM (1/min) 7000
L (tuumaa) = 30,96428571
L (mm) = 786,4928571
Ensiöputken halkaisija (Yhden pakosarjan putken mitta)
Yhden sylinterin iskutilavuus (ml) 256,76
Ensiöputken pituus (tuumaa) 30,96428571
Halk. (tuumaa) = 1,153476563
Halk. (mm) = 29,29830469
Liitin kartio:
Kartion etupään halk. 2
Kartion takapään halk. 9
Kartiokulma 15
Kartion pituus (tuumaa) = 4,088816568
Väliputken pituus (kartion ja ensimmäisen äänenvaimentimen välisen putken pituus)
Ensiöputken pituus(tuumaa) + 3 tuumaa 33,96428571
Väliputken halkaisija:
Iskutilavuus 256,76
Ensiöputken pituus (tuumaa) 30,96428571
Halk (tuumaa) = 1,55534748
Halk (mm) = 39,50582599
Ihan koko laskurimpsua ei tässä ole, mutta kuvan varmasti saa mistä on kyse. Kaavat on naputeltuna exceliin, jos haluat omaan käyttöön niin laita YV:tä....
-----------------------------------
Männän keskinopeus:
Maks tehon RPM 1/s 117
Iskunpituus (m) 0,0762
c (m/s) = 17,8308
Kaasun virtausnopeus:
Männän keskinopeus maks.teho (m/s) 17,8308
Männän ala (mm2) 3369,5544
V (m/s) = 89,18933623
Sopiva virtausnopeus kisamyllyssä n. 70-85 m/s
Venttiilin virtauspinta-ala (mm2) 673,6438809 (HUOM. Ahtimen turbiinin sakkaus vaara!) Jos liika suuri, lisää nostoa tai pinta-alaa
Venttiilien koko:
Imuventtiili
Sylinteri iskutilavuus ml 256,76
Max RPM 1/min 7500
Seoksen virtausnopeus m/s 89,18933623
d (mm) = 30,114
Pakoventtiili
d (mm) = 25,59654922
Venttiilin ollessa auki --> vapaa virtauspinta-ala:
Pii 3,14159
Venttiilin istukan sisähalk. (mm) 28
Venttiilin nousu (mm) 9
Istukkakulma * 45
A (mm2) = 673,6438809
* Tiivistyspinnan ja venttiilin keskiviivan välinen kulma
Kanavien koot:
Imuventtiilin halk. (mm) 30,114
Imukanavan halk. (mm) = 24,09086986
Pakoventtiilin halk. (mm) 25,59654922
Pakokanavan halk. (mm) = 30,71585907
Ensiöputken pituus:
** Pakoventtiilin avautumisennakko EAKK
Ennakko ** 75
Haluttu toiminta RPM (1/min) 7000
L (tuumaa) = 30,96428571
L (mm) = 786,4928571
Ensiöputken halkaisija (Yhden pakosarjan putken mitta)
Yhden sylinterin iskutilavuus (ml) 256,76
Ensiöputken pituus (tuumaa) 30,96428571
Halk. (tuumaa) = 1,153476563
Halk. (mm) = 29,29830469
Liitin kartio:
Kartion etupään halk. 2
Kartion takapään halk. 9
Kartiokulma 15
Kartion pituus (tuumaa) = 4,088816568
Väliputken pituus (kartion ja ensimmäisen äänenvaimentimen välisen putken pituus)
Ensiöputken pituus(tuumaa) + 3 tuumaa 33,96428571
Väliputken halkaisija:
Iskutilavuus 256,76
Ensiöputken pituus (tuumaa) 30,96428571
Halk (tuumaa) = 1,55534748
Halk (mm) = 39,50582599
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
En ole ihan noin pitkälle asiaa miettinyt, no suoraan sanoen aivonystyröitten koko loppuu kesken
. Siis tarkoitus oli catialla mitoittaa pakosarja, turbokäyttöön oleva, jolloin taitaa tulla putken halkaisija merkitsevämmäksi ettei virtausnopeus tule liian pieneksi.
Mutta ei mennä liian laskennalliseksi, ideana oli mitoittaa taivutukset ja putken pituudet sopivuuden kannalta ei niinkään ideaalisen virtauksen ja ja muitten toimivuuteen vaikuttavien asioiden kannalta!
Ja tärkein koko hommassa on harjoitella catian käyttöä jollakin mieleisellä osalla kun esim ompelukoneen vauhtipyörän laakeri ei ole sydäntä lähellä oleva vekotin

Mutta ei mennä liian laskennalliseksi, ideana oli mitoittaa taivutukset ja putken pituudet sopivuuden kannalta ei niinkään ideaalisen virtauksen ja ja muitten toimivuuteen vaikuttavien asioiden kannalta!
Ja tärkein koko hommassa on harjoitella catian käyttöä jollakin mieleisellä osalla kun esim ompelukoneen vauhtipyörän laakeri ei ole sydäntä lähellä oleva vekotin

Hieman virtausoppia lukeneena tulee sen verran paljon tekijöitä mieleen mitä tarvitsee ottaa huomioon, että en viittis alkaa laskemaan (kitka, pakokaasun kokoonpuristuvuus, lämpötila, muuttuva virtausnopeus....).
Marteliuksen kans juttelin niin niiden putket ainakin mitotetaan kokemuksella ja perstuntumalla. Laskuilla kuitenkin saa lähestulkoon oikeita lukuja.
Ja onko katti se putkistos pullonkaula eli jos sitä isommaksi mitoittaa niin ei pitäs olla ongelmia...
Mutta kai jostain luulis löytyvän jo valmis lähestulkoon paras mahdollinen pakosarjan malli, mitä moottorille löytyy?
Tuosta 3D mallinnuksesta vielä niin catialla on tietääkseni vaikea piirtää pakosarjaa, mutta solidworksilla sujuu melko hyvin. Piirsin tuollaisen ihan hatusta mitoitetun pakosarjan koulutyönä kuukausi sitten..jos joku tarvii niin voin lähettää ihan sen oikeankin piirrustuksen. Laipankin voin piirtää jos joku tarvii kunhan antaa vaan mitat!
http://www.students.tut.fi/~riponiem/pakosarja.jpg

Marteliuksen kans juttelin niin niiden putket ainakin mitotetaan kokemuksella ja perstuntumalla. Laskuilla kuitenkin saa lähestulkoon oikeita lukuja.
Ja onko katti se putkistos pullonkaula eli jos sitä isommaksi mitoittaa niin ei pitäs olla ongelmia...
Mutta kai jostain luulis löytyvän jo valmis lähestulkoon paras mahdollinen pakosarjan malli, mitä moottorille löytyy?
Tuosta 3D mallinnuksesta vielä niin catialla on tietääkseni vaikea piirtää pakosarjaa, mutta solidworksilla sujuu melko hyvin. Piirsin tuollaisen ihan hatusta mitoitetun pakosarjan koulutyönä kuukausi sitten..jos joku tarvii niin voin lähettää ihan sen oikeankin piirrustuksen. Laipankin voin piirtää jos joku tarvii kunhan antaa vaan mitat!
http://www.students.tut.fi/~riponiem/pakosarja.jpg

Saab 900S Combicoupe
Catialla sen takia että firman puolesta löytyy iso joukko ihmisiä jotka sillä päivät piirtelee, joten osaavat opastaa! Idea oli että harjoittelee mallintamaan, ei tekemään viimeisen päälle FEM-laskut virtauksista ja lämpötilavaikutuksista
Jos vaan jostain saisi vähän lähtötietoja niin olisi helpompaa kun ei autopurkamollakaan ollut saabin pakareita mistä olisi voinut mittoja ottaa

Jos vaan jostain saisi vähän lähtötietoja niin olisi helpompaa kun ei autopurkamollakaan ollut saabin pakareita mistä olisi voinut mittoja ottaa
