putkiston, pakosarjan yms mitoitus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Teme33
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2005 08:31
Paikkakunta: Jyväskylä

putkiston, pakosarjan yms mitoitus

Viesti Kirjoittaja Teme33 »

Oletteko käyttäneet jotain suunnitteluohjelmaa putkien mitoituksissa ja muissa vai oletteko vääntäneet mutkia ihan käsivaralta.
Tuli tuossa mieleen että suunnittelisin catialla oman pakosarjan ja laipat. Sillä saisi suunniteltua vaikka koko putkistonkin. olisi helppo vääntää kun olisi sunnittelutieto valmiiksi datana.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Alla esimerkkilaskuja omasta pakosarja/koneen hengitystiematematiikasta. Melkopitkälle päsee ihan perusmatematiikallakin ja aika hyvin suuntaa antavia vastauksia saa, kun hiplaa laskuja sopivasti. Aika paljon löytyy kirjoista noita laskuohjeita. Virtaussuunnitteluohjelmaa olen itsekkin etsinyt, mutta aika monasti nuo painottuvat niin paljon nesteiden virtauksiin, että ei anna sen suurempaa hyötyä.

Ihan koko laskurimpsua ei tässä ole, mutta kuvan varmasti saa mistä on kyse. Kaavat on naputeltuna exceliin, jos haluat omaan käyttöön niin laita YV:tä....

-----------------------------------


Männän keskinopeus:


Maks tehon RPM 1/s 117
Iskunpituus (m) 0,0762

c (m/s) = 17,8308


Kaasun virtausnopeus:


Männän keskinopeus maks.teho (m/s) 17,8308
Männän ala (mm2) 3369,5544
V (m/s) = 89,18933623

Sopiva virtausnopeus kisamyllyssä n. 70-85 m/s
Venttiilin virtauspinta-ala (mm2) 673,6438809 (HUOM. Ahtimen turbiinin sakkaus vaara!) Jos liika suuri, lisää nostoa tai pinta-alaa


Venttiilien koko:

Imuventtiili
Sylinteri iskutilavuus ml 256,76
Max RPM 1/min 7500
Seoksen virtausnopeus m/s 89,18933623

d (mm) = 30,114


Pakoventtiili

d (mm) = 25,59654922




Venttiilin ollessa auki --> vapaa virtauspinta-ala:



Pii 3,14159
Venttiilin istukan sisähalk. (mm) 28
Venttiilin nousu (mm) 9
Istukkakulma * 45


A (mm2) = 673,6438809


* Tiivistyspinnan ja venttiilin keskiviivan välinen kulma




Kanavien koot:

Imuventtiilin halk. (mm) 30,114
Imukanavan halk. (mm) = 24,09086986

Pakoventtiilin halk. (mm) 25,59654922
Pakokanavan halk. (mm) = 30,71585907




Ensiöputken pituus:


** Pakoventtiilin avautumisennakko EAKK
Ennakko ** 75
Haluttu toiminta RPM (1/min) 7000

L (tuumaa) = 30,96428571
L (mm) = 786,4928571






Ensiöputken halkaisija (Yhden pakosarjan putken mitta)

Yhden sylinterin iskutilavuus (ml) 256,76
Ensiöputken pituus (tuumaa) 30,96428571

Halk. (tuumaa) = 1,153476563
Halk. (mm) = 29,29830469






Liitin kartio:

Kartion etupään halk. 2
Kartion takapään halk. 9
Kartiokulma 15


Kartion pituus (tuumaa) = 4,088816568






Väliputken pituus (kartion ja ensimmäisen äänenvaimentimen välisen putken pituus)

Ensiöputken pituus(tuumaa) + 3 tuumaa 33,96428571




Väliputken halkaisija:

Iskutilavuus 256,76
Ensiöputken pituus (tuumaa) 30,96428571

Halk (tuumaa) = 1,55534748
Halk (mm) = 39,50582599
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Teme33
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2005 08:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Teme33 »

En ole ihan noin pitkälle asiaa miettinyt, no suoraan sanoen aivonystyröitten koko loppuu kesken :oops: . Siis tarkoitus oli catialla mitoittaa pakosarja, turbokäyttöön oleva, jolloin taitaa tulla putken halkaisija merkitsevämmäksi ettei virtausnopeus tule liian pieneksi.

Mutta ei mennä liian laskennalliseksi, ideana oli mitoittaa taivutukset ja putken pituudet sopivuuden kannalta ei niinkään ideaalisen virtauksen ja ja muitten toimivuuteen vaikuttavien asioiden kannalta!

Ja tärkein koko hommassa on harjoitella catian käyttöä jollakin mieleisellä osalla kun esim ompelukoneen vauhtipyörän laakeri ei ole sydäntä lähellä oleva vekotin :D
Teme33
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2005 08:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Teme33 »

Sattuuko kenelläkään olemaan cadilla piirrettyä kuvaa tonnarin pakosarjan laipasta. Pääsis jatkamaan projektia!
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Hieman virtausoppia lukeneena tulee sen verran paljon tekijöitä mieleen mitä tarvitsee ottaa huomioon, että en viittis alkaa laskemaan (kitka, pakokaasun kokoonpuristuvuus, lämpötila, muuttuva virtausnopeus....).
Marteliuksen kans juttelin niin niiden putket ainakin mitotetaan kokemuksella ja perstuntumalla. Laskuilla kuitenkin saa lähestulkoon oikeita lukuja.
Ja onko katti se putkistos pullonkaula eli jos sitä isommaksi mitoittaa niin ei pitäs olla ongelmia...
Mutta kai jostain luulis löytyvän jo valmis lähestulkoon paras mahdollinen pakosarjan malli, mitä moottorille löytyy?

Tuosta 3D mallinnuksesta vielä niin catialla on tietääkseni vaikea piirtää pakosarjaa, mutta solidworksilla sujuu melko hyvin. Piirsin tuollaisen ihan hatusta mitoitetun pakosarjan koulutyönä kuukausi sitten..jos joku tarvii niin voin lähettää ihan sen oikeankin piirrustuksen. Laipankin voin piirtää jos joku tarvii kunhan antaa vaan mitat!

http://www.students.tut.fi/~riponiem/pakosarja.jpg

8)
Saab 900S Combicoupe
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Tutun näköinen sarja samaa kurssia käyvälle. :)
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Teme33
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2005 08:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Teme33 »

Catialla sen takia että firman puolesta löytyy iso joukko ihmisiä jotka sillä päivät piirtelee, joten osaavat opastaa! Idea oli että harjoittelee mallintamaan, ei tekemään viimeisen päälle FEM-laskut virtauksista ja lämpötilavaikutuksista :)
Jos vaan jostain saisi vähän lähtötietoja niin olisi helpompaa kun ei autopurkamollakaan ollut saabin pakareita mistä olisi voinut mittoja ottaa :(
Vastaa Viestiin