Akun johdon paksuus.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Akun johdon paksuus.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

jep ja jees.Kun akun pistää takakonttiin minkäpaksuista johtoa ootta käyttäny?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie kokeilisin 50-60 neliöistä hitsausvirta kaapelia!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

35mm2 akkukaapelia. Sitä ajattelin itse käyttää.

Kun akku on tällähetkellä vielä konehuoneen puolella, ja vahvistimelle olen vetänyt kyseisen kaapelin akulta, niin ajattelin hyödyntää jo valmiiksi vedettyä kaapelia.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Hyvin riittää, OG:ssä oli samankokoista bilteman kaapelia ja hyvin pelitti...
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

35mm^2. Hyvin toimii käytännössä, ja on teoriassakin todistettu.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

≥50mm² riittävä, suojaa kaikki läpivientikohdat tarkasti, ettei hankaudu rikki + suojaa kaapeli ehdottomasti sulakkeella.
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Selvä,rupean hommaamaan 50-60 kaapelia.Kiitos :!:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tomaatti kirjoitti:Selvä,rupean hommaamaan 50-60 kaapelia.Kiitos :!:
Wanhasta apuvirtakaapelista saa oivan +johdon, mikäli on luokkaa kunnollinen ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Minkäslaisia sulakkeita ootte laittanut väliin kun takapaksiin olette akkuja heittäneet.

Itsellä on ainakin vahvistimen ja akun välissä 60 amppeerin sulake.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mimmi kirjoitti:60A sulake EI riitä startille.
Sitä vähän epäilinkin. Juttelin yhden sähkömiehen kans joka meinas että 150A-200A olis sopiva :roll:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

200A , ja on toiminut hyvin
95 2,3 vireessä
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Mulla on 200A tai 250A.

Startti on muistaakseni 1,3kW eli 1300W/12V=108A*1,5(sähkömoottorin ~starttivirta)=162A

Eli 200 kuulostaa hyvältä.

Pääasiahan on, että sulake sulaa varmasti ennen johtoa. Ei muuta väliä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Mimmi kirjoitti:Startti on muuten 1,4kW.
Mistä tiedät (asiallinen sävy)? Tarkistan asian orkkis manuaalista. Voin muistaa toki väärinkin, ja eihän noi omistaja manuskat mitään korjausoppaita oo.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

Kaapelin poikkipinta valitaan kuorman mukaan ja sulake poikkipinnan mukaan. Kuorma sinänsä ei vaikuta mitenkään tässä sulakkeen kokoon.
Eli suojattava asia on kaapeli. Mitä parempi eristeen lämmönkesto/mitä parempi johtimen johtamiskyky=iso poikkipinta ja hyvin johtava aine, niin sitä isompi voi olla sulake. Esim 1.4kW:n kuormalla ja 12VDC nimellisjännitteellä 5m kaapeli=> poikkipinta 25mm2, häviö 81W/12% ja vastaavasti 50mm2 kaapelilla 43W/6,3%. Tavoite on <10%

:P
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itsellä on 50mm2 hitsauskaapelia menossa takaluukulle, sulake vielä eteen niin hyvä on. Toi hitsauskaapeli on helkutin hyvä kun taipuu hyvin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin