Vanteiden maalaus?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
juotila
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2004 15:33
Paikkakunta: Paimio

Vanteiden maalaus?

Viesti Kirjoittaja juotila »

Onkos kenelläkään kokemusta aluvanteiden maalaamisesta?
Ajattelin maalauttaa vanteet grafiitin/tumman harmaiksi että
sais vähän uutta ilmettä. Mahtaako maalit pysyä?
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Mikä ettei pysyisi. Tosin kiinnitä maalin valintaan huomiota. Eli suosiolla ruiskumaalaus: pohjamaali, maali ja lakka. Myös pohjatyöt on hyvä muistaa, eli hiekkapuhallus tai jos mahdollista niin hellävaraisempi lasikuulapuhallus.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tietääkseni on olemassa oikein alumiinille/vastaaville seoksille oma tyyppisensä pohjamaali. Tietty jos vanteet ovat muuten hyvä kuntoiset niin eipä niitä tarvi puhallella. Vanhan pintaamaalin karhennus ja sitten vaan uusi maali päälle :wink: . Ruiskulla tietenkin, noilla paukkupulloilla ei saa kuin tuhoa aikaseksi :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Frostgrey kirjoitti:Vanhan pintaamaalin karhennus ja sitten vaan uusi maali päälle :wink: . Ruiskulla tietenkin, noilla paukkupulloilla ei saa kuin tuhoa aikaseksi :wink:
Ns. myyntivanteille tällainen käsittely, jos ittellä meinaa pitää niin suosiolla puhallus. Tämä siis oma mielipide.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Itse maalautin vanteeni pari kesää sitten B&T Automaalaamossa Juvanmalmilla. Todella hyvää jälkeä tekivät ja väri on edelleen pinnassa.
Parista kohtaa on ihan pikkasen päässy lohkeilemaan ja jokunen kiveniskeytymä on myös ilmaantunu.
Mutta todella tyytyväinen olen ollut ja antoi tosiaan vähän uutta ilmettä :)
Eikä hintakaan ollut kuin 50e per kiekko ja siinä samassa korjaantuivat pikku naarmut tai kanttarijäljet...
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pomppo »

hewidero kirjoitti:Ns. myyntivanteille tällainen käsittely, jos ittellä meinaa pitää niin suosiolla puhallus. Tämä siis oma mielipide.
Miksi ne vanteet pitäisi puhaltaa?
juotila
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2004 15:33
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja juotila »

Kiitos vastauksista. Tuttu maalari lupas tehdä eli pitäis pysyä kun tekee
kunnolla. Eikä oo paha hinta 10 euroa per vanne.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tosiaan aika paljon kiinni siitä missä kunnossa vanteet ovat. Jos ovat kuin "uudet" niin omasta mielestä ei mitään järkeä mennä "rikkomaan" alkuperäisiä pohjia. Maali pysyy hyvin hiotussa maalipinnassa. Eihän autoakaan maalatessa vanhaa ehjää pintaa pellille asti hiota :wink:

Mutta, jos tosiaan paljon kiveniskemia ja koloja niin kannattaa kyllä käyttää puhallettavana jossain. ja suosittelen kyllä tuota lasikuulapuhallusta, hiekka on vähän turhan rajua tollaselle alumiiniseokselle.

Tietääkö joku muuten miten aluvanteita voisi paklata? Noissa kuupan futisvanteissa on pari aika pahoo koloa mitä pitäisi tasottaa.
Voiko pohjamaalin päälle vetää ihan tavallista pakkelia ja tämän päälle pintaväri, vai onko jotain erikoiskittiä mitä voi vetää suoraan alumiinille?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

kyllä vanteen voi maalata ja kitillä täyttää jos se on ISO kolo digillä hitsata täytettä ensin ja metalli kitillä sitten loppu siloitella 8O
mutt mutt onkohan se hitsaus laillista siitä en ole sit varma 8O
alumiinille on olemassa oma pohjamaali :wink:
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Vanteiden maalaus?

Viesti Kirjoittaja siili69 »

juotila kirjoitti:Onkos kenelläkään kokemusta aluvanteiden maalaamisesta?
Ajattelin maalauttaa vanteet grafiitin/tumman harmaiksi että
sais vähän uutta ilmettä. Mahtaako maalit pysyä?
Maalautin mp:n mustat vanteet viime keväänä:

http://kotisivu.dnainternet.net/japu12/honda.jpg

Pohjien tekoon meni melko paljon aikaa (maalinpoistoaine + lasikuulapuhallus), mutta jälki on tosiaan hyvä.

Periaatteessa lisätietoja löytyy täältä http://www.uutekki.com/powder/ mutta käytännössä itse asioin suoraan maalarin kanssa koska toi uutekin homma ei lähtenyt käyntiin.

Jaska
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Hieman OT!!
http://www.uutekki.com/
Tuohan on ihan naapurikylässä :wink:
Sieltä näyttäisi saavan myös uretaanipuslia ja SPEC:n kytkimiä :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Urkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Loka 16, 2004 01:50

Viesti Kirjoittaja Urkki »

Parit vannesetit olen maalauttanut pulverimaalaamossa. Ensimmäiset vanteet olivat vuosia käytetyt ja niille tehtiin alustuksena puhallus (hiekalla muistaakseni..). Jarrupöly on uuniin laiton takia saatava pulverimaalauksessa täydellisesti pois. Jälki oli hyvää ja pinta kesti erittäin hyvin käyttöä eikä kiveniskuja ollut muutaman kesän käytön jälkeenkään näkyvissä.

Toissa kesänä vein samaiseen maalaamoon uudet vanteet, joissa oli lähinnä matkahuollon käyttämisen takia käyneet renkaat vanteilla. Maalamo totesi uudet vanteet puhtaiksi ja virheettömiksi ja esitti arvion, että vanteista pestään kumin asennus-sörsselit myrkyillä pois ja suoritetaan maalaus. Tämähän laski myös työn hintaa.

Tällä kertaa vanteet olivat maalauksen jälkeen todella virheettömät ja kiiltävät. Käytössä alkoi kuitenkin tulla nopeasti kiveniskemiä ( erittäin vähäisillä ja maltillisilla hiekkatieajoilla ). Lisäksi kerran talvisäilytyksen ja kerran kesällä pyörän alla ollessa, aiheutti vanteen sisällä kumia vastaan olleen maalin irtoilu renkaan tyhjentymisen. Maali kuoriutui.

Nämä vanteet menevät nyt talvella tarkastettavaksi ko. maalaamoon. Uskoisin että puhalluksen jälkeen tulos on yhtä kestävä kun aikaisemmissanikin vanteissa. Vielä jos pulverimaalivalikoimiin on tullut entistä antrasiitin omaisempia harmaita sävyjä / tai kromia, niin oikein hyvä.
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

pade kirjoitti:Itse maalautin vanteeni pari kesää sitten B&T Automaalaamossa Juvanmalmilla. Todella hyvää jälkeä tekivät ja väri on edelleen pinnassa.
Parista kohtaa on ihan pikkasen päässy lohkeilemaan ja jokunen kiveniskeytymä on myös ilmaantunu.
Mutta todella tyytyväinen olen ollut ja antoi tosiaan vähän uutta ilmettä :)
Eikä hintakaan ollut kuin 50e per kiekko ja siinä samassa korjaantuivat pikku naarmut tai kanttarijäljet...
Itellä menee myös kaksi vannesarjaa maalaukseen kyseiseen paikkaan. Palvelu oli todella mukavaa, kun sovittiin asioista. Pultteja ei kuitenkaan pysty maalaamaan. Oletko itse maalannut pultit jollain toisella keinolla vai ovatko orginaalit raudan tai ruosteen väriset :lol: kuten omani ennen vaihtoa.?
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Millaista hintaluokkaa tuollaiset operaatiot kustantaa?
Urkki kirjoitti:Parit vannesetit olen maalauttanut pulverimaalaamossa. Ensimmäiset vanteet olivat vuosia käytetyt ja niille tehtiin alustuksena puhallus (hiekalla muistaakseni..). Jarrupöly on uuniin laiton takia saatava pulverimaalauksessa täydellisesti pois. Jälki oli hyvää ja pinta kesti erittäin hyvin käyttöä eikä kiveniskuja ollut muutaman kesän käytön jälkeenkään näkyvissä.

Toissa kesänä vein samaiseen maalaamoon uudet vanteet, joissa oli lähinnä matkahuollon käyttämisen takia käyneet renkaat vanteilla. Maalamo totesi uudet vanteet puhtaiksi ja virheettömiksi ja esitti arvion, että vanteista pestään kumin asennus-sörsselit myrkyillä pois ja suoritetaan maalaus. Tämähän laski myös työn hintaa.

Tällä kertaa vanteet olivat maalauksen jälkeen todella virheettömät ja kiiltävät. Käytössä alkoi kuitenkin tulla nopeasti kiveniskemiä ( erittäin vähäisillä ja maltillisilla hiekkatieajoilla ). Lisäksi kerran talvisäilytyksen ja kerran kesällä pyörän alla ollessa, aiheutti vanteen sisällä kumia vastaan olleen maalin irtoilu renkaan tyhjentymisen. Maali kuoriutui.

Nämä vanteet menevät nyt talvella tarkastettavaksi ko. maalaamoon. Uskoisin että puhalluksen jälkeen tulos on yhtä kestävä kun aikaisemmissanikin vanteissa. Vielä jos pulverimaalivalikoimiin on tullut entistä antrasiitin omaisempia harmaita sävyjä / tai kromia, niin oikein hyvä.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Urkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Loka 16, 2004 01:50

Viesti Kirjoittaja Urkki »

Ekat maalatut oli vajaa kymmenen vuotta vanhat ja ne puhallettiin. Muistikuvana, että markoissa 500-700. Tuoreemmista piti tulla hyvät ilman puhallustakin ja näppärä eurohinta 100 per setti.

Tällä viikolla muuten tajusin, että alkaa olla kiire jos tänä talvena meinaa "korjauttaa" maalit. Alkaa nimittäin joillain hurjilla olla jo kesärenkaita alla?!?!? 8O
Vastaa Viestiin