kysymys 16v nokkaakseleista.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24018
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

kysymys 16v nokkaakseleista.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

löysin foorumilta tälläisen listan:
Tässa yks lista saabin nokista

Specs of stock 16v cams: SAAB part Number Type Lift mm IVO (BTDC) IVC (ABDC) EVO (BBDC) EVC (ATCD) Duration
7509201 Intake 8.65/6.65 10.0 56.0 - - 246.0
7509219 Exhaust 8.65 - - 56.0 16.0 252.0
7560808 Intake 8.65 16.0 56.0 - - 252.0
7560964 Exhaust 8.65 - - 61.0 13.0 254.0
7561467 Intake 8.65 16.0 44.0 - - 240.0
9116690 Intake 8.65 13.0 53.0 - - 246.0

9116708 Exhaust 8.65 - - 50.0 16.0 246.0
9145632 Intake 8.65 14.0 46.0 - - 240.0
9145640 Exhaust 8.65 - - 44.0 16.0 240.0
9145657 Intake 8.65 13.0 53.0 - - 246.0
9145665 Exhaust 8.65 - - 48.0 18.0 246.0
7518913 Intake - - - - - -
9148305 Intake - - - - - -
9148313 Exhaust - - - - - -
9170887 Intake 8.31 12.0 39.0 - - 231.0
9188855 Exhaust 8.07 - - 34.0 14.0 228.0
9170895 Exhaust 8.31 - - 37.0 14.0 231.0


kantta tässä suunnittelen ja imu nokkaa olen katsellut !
eli 2.0 kannessa on tuo imunokka 7561467
ja 2.3 kannessa tuo 9116690.
ja kun katselee noita tuosta listasta niin onko siihen merkattu asteet ja nosto? eli esimtuo :2.0 "8.65 16.0 44.0-240.0" mitä tuo tarkoittaa
kumminkin tuossa 2,3 on isommat nuo lukemat ...eli onko se silloin jyrkempi/parempi?

ja mitä tarkoittaa nokassa 5210-4 ja 5210-8
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuten tuossa lukeekin niin ensimmäinen numero on nosto milleinä, sitten venttiilien avautumis- ja sulkeutumisajat asteina ja lopuksi asteina aukioloajan pituus.

Lihavoimasi 7561467 on 2.0/2.1 VAPARIN imunokka joka kyllä onkin löysempi kuin tuo toinen lihavoitu 2.3 turbon imunokka.

Kuitenkin itsekin taulukkoa tutkimalla huomaa että "kirein" noston ja aukioloajan perusteella on tämä:
7560808 Intake 8.65 16.0 56.0 - - 252.0, joka sattumoisin on 2.0 TURBON imunokka (86-93).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24018
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juurikin huomaten saman asian ja josta olin juuri kysymässä.... heh mutta tuo olisi sellainen budjetti ratkaisu omasta takaa... löytyy hyllystä!
jees jees tätä asiaa pitää pohtia tarkemmin! kiittäen avusta!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: kysymys 16v nokkaakseleista.

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kattelin noita akseleita hyllyssä ja tommosia niistä löyty:

Listassa olevilla näyttäis olevan 1 numero enemmän kun noissa nokissa.

Pitkälohko vapari?
750922 IMU 252ast? listassa on vain 7509219?
756096 PAKO 254ast

pitkälohko turbo 88 - 90?
756146 tai 8 viiminen numero epäselvä? IMU ?ast
756096 PAKO 254ast

pitkälohko aero -91
911670 IMU 246ast
911669 PAKO 246ast (tässä ei ollut virranjakajan hahloa?)

Noista pitäis yhdistellä ekaks tuohon 9-5 aeroon nokat ja sitten tuohon 9000 2.3L soppelit.

Jos pukkais nuo vaparin nokat tuohon 9-5 ja jyrkimmän yhtälön noista kahdesta jäljelle jäänestä tuohon 9000?

V-M
Viimeksi muokannut V-M, To Syys 23, 2010 15:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: kysymys 16v nokkaakseleista.

Viesti Kirjoittaja SonmH »

V-M kirjoitti:Kattelin noita akseleita hyllyssä ja tommosia niistä löyty:

Listassa olevilla näyttäis olevan 1 numero enemmän kun noissa nokissa.

Pitkälohko vapari?
750922 pako 252ast? listassa on vain 7509219?
756096 imu 254ast

pitkälohko turbo 88 - 90?
756146 tai 8 viiminen numero epäselvä? pako ?ast
756096 imu 254ast
...
Nuo tummennetut taitaa olla kuitenkin pakonokat?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: kysymys 16v nokkaakseleista.

Viesti Kirjoittaja V-M »

SonmH kirjoitti: Nuo tummennetut taitaa olla kuitenkin pakonokat?
Jep, nyt korjattu nuo oikein päin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kysymys 16v nokkaakseleista.

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Eli onko se vanhan 16v vaparin jompikumpi nokka parempi kuin tuo -94 2,0t koneessa olevat?
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: kysymys 16v nokkaakseleista.

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ainakin mun -94 oli tuo -> 9145632 Intake 8.65 14.0 46.0 - - 240.0 joten on. Mutta kopan kun ottaa pois ja tarkistaa niin sehän selviää.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: kysymys 16v nokkaakseleista.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

900aero-84 kirjoitti:Eli onko se vanhan 16v vaparin jompikumpi nokka parempi kuin tuo -94 2,0t koneessa olevat?
Jos noita vanhoja nokkia laittaa uudempaan koneeseen niin tarttee sit säädettävät nokkapyörät jos niistä aikoo jotain hyötyäkin säädä. b202 nokat ei pelaa kunnola b2x4 koneessa jos ne suoraan pulttaa kii. Kokeiltu on.
saba T
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 22:16
Paikkakunta: nurmes

Re: kysymys 16v nokkaakseleista.

Viesti Kirjoittaja saba T »

onkokukaan kokeillu nokkien vaihtoa b202 myllyyn eli tuohon 2.0turbo tonnariin?itellä on toi T tonnari-87
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: kysymys 16v nokkaakseleista.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sulla on siinä jo "parhaat" nokat mitä on saabin 16v koneissa tehtaalta ollut.. Noita nokkia laitetaan uudempiin virinokkina.

Paremman virtauksen toivossa kannattaa ennemmin portata kansi tai vaihtaa tilalle paremmin virtaava T5 kansi (vaatii modausta ketjukoppaan ja T5 imusarjan).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin