Oman '83 satkun viritys alkaa olemaan turboa vailla valmis. Nyt huolestuttaa lähinnä kytkimen pito ja vaihdelaatikon kesto.
Mistä kannattasi lähteä metsästämään sopivaa kytkintä, joka oikeasti osaisi käsitellä hieman piristettyjä vääntölukemia ja niin että ei tarvitse ostaa uutta pakettia kerran vuodessa. Nyt en siis viitsisi lähteä asentelemaan mitään tonnarin levyä, vaan jotain ihan oikeata "sporttikytkintä". Miltä valmistajalta löytyisi suoraan og900-mallia? Kokemuksia?
Sitten olisi tuon 5-lovisen vaihdelaatikon vuoro. Onko vakiolaatikon vahvistus jollakin tavalla mahdollista vai onko pakko ostaa 4-vaihteinen rallilaatikko (minkä hinnalla saisi kaksi turbosatkua)?
Vaihdelaatikon ja kytkimen päivitys kestävämmiksi
Re: Vaihdelaatikon ja kytkimen päivitys kestävämmiksi
Noo kytkimen saa helposti kestään sellaisia lukemia, että laatikot leviää ennemmin. Hyvä vakio. Sachs/Valeo on todettu hyväksi, ja toki 228mm pitää paremmin.Tremolo kirjoitti:Oman '83 satkun viritys alkaa olemaan turboa vailla valmis. Nyt huolestuttaa lähinnä kytkimen pito ja vaihdelaatikon kesto.
Mistä kannattasi lähteä metsästämään sopivaa kytkintä, joka oikeasti osaisi käsitellä hieman piristettyjä vääntölukemia ja niin että ei tarvitse ostaa uutta pakettia kerran vuodessa. Nyt en siis viitsisi lähteä asentelemaan mitään tonnarin levyä, vaan jotain ihan oikeata "sporttikytkintä". Miltä valmistajalta löytyisi suoraan og900-mallia? Kokemuksia?
Sitten olisi tuon 5-lovisen vaihdelaatikon vuoro. Onko vakiolaatikon vahvistus jollakin tavalla mahdollista vai onko pakko ostaa 4-vaihteinen rallilaatikko (minkä hinnalla saisi kaksi turbosatkua)?
Laatikot sitten on mitä on.
Hakua kehiin. Aiheesta riittää luettavaa illaksi jos pariksikin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Vaihdelaatikon ja kytkimen päivitys kestävämmiksi
Mulla on ratasatkussa vakioasetelma ja sintterilevy, pitää hienosti. On varmasti myös halvin vaihtoehto.Tremolo kirjoitti:Oman '83 satkun viritys alkaa olemaan turboa vailla valmis. Nyt huolestuttaa lähinnä kytkimen pito ja vaihdelaatikon kesto.
Mistä kannattasi lähteä metsästämään sopivaa kytkintä, joka oikeasti osaisi käsitellä hieman piristettyjä vääntölukemia ja niin että ei tarvitse ostaa uutta pakettia kerran vuodessa. Nyt en siis viitsisi lähteä asentelemaan mitään tonnarin levyä, vaan jotain ihan oikeata "sporttikytkintä". Miltä valmistajalta löytyisi suoraan og900-mallia? Kokemuksia?
Sitten olisi tuon 5-lovisen vaihdelaatikon vuoro. Onko vakiolaatikon vahvistus jollakin tavalla mahdollista vai onko pakko ostaa 4-vaihteinen rallilaatikko (minkä hinnalla saisi kaksi turbosatkua)?
Sittenhän esim Sachs tekee Saabiin jäykempää raceasetelmaa, se vois olla vakiolevyn kanssa bueno eikä oo pahan hintainenkaan:
http://www.prostreet.fi/viritysosat/voi ... e_sre.html
Tosin kaikki puhuu pahaa sintteristä, mutta ainakin mulla kilpurissa se on tosi mukavan tuntuinen kun tottuu, tervetuloa epäilevät kokeilemaan, sellanen tulee myös tohon katu-kikottimeenkin.
Vaihdelaatikon "kestäminen" onkin sitten toinen juttu, rahalla saa ja hevosella pääsee.... sehän on Saabissa se "sulake" ja tosiaan niinku sanoit rahalla saa semmosen joka kestää varmasti.
Kumpiakin on tullut räjäyteltyä, mutta esim mun vanha 5-vaihteinen vahvistettu/rempattu kesti vissiin radalla 5 kautta putkeen.... sitten tuli nelilovinen joka räjähti kolmannessa kisassa, jonka jälkeen tein huolella 5-vaihteisen (vahvistuksineen), jolla on nyt ajettu kaksi kautta.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -