Vaihdelaatikon ja kytkimen päivitys kestävämmiksi

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Vaihdelaatikon ja kytkimen päivitys kestävämmiksi

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Oman '83 satkun viritys alkaa olemaan turboa vailla valmis. Nyt huolestuttaa lähinnä kytkimen pito ja vaihdelaatikon kesto.

Mistä kannattasi lähteä metsästämään sopivaa kytkintä, joka oikeasti osaisi käsitellä hieman piristettyjä vääntölukemia ja niin että ei tarvitse ostaa uutta pakettia kerran vuodessa. Nyt en siis viitsisi lähteä asentelemaan mitään tonnarin levyä, vaan jotain ihan oikeata "sporttikytkintä". Miltä valmistajalta löytyisi suoraan og900-mallia? Kokemuksia?

Sitten olisi tuon 5-lovisen vaihdelaatikon vuoro. Onko vakiolaatikon vahvistus jollakin tavalla mahdollista vai onko pakko ostaa 4-vaihteinen rallilaatikko (minkä hinnalla saisi kaksi turbosatkua)? :D
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Vaihdelaatikon ja kytkimen päivitys kestävämmiksi

Viesti Kirjoittaja tema »

Tremolo kirjoitti:Oman '83 satkun viritys alkaa olemaan turboa vailla valmis. Nyt huolestuttaa lähinnä kytkimen pito ja vaihdelaatikon kesto.

Mistä kannattasi lähteä metsästämään sopivaa kytkintä, joka oikeasti osaisi käsitellä hieman piristettyjä vääntölukemia ja niin että ei tarvitse ostaa uutta pakettia kerran vuodessa. Nyt en siis viitsisi lähteä asentelemaan mitään tonnarin levyä, vaan jotain ihan oikeata "sporttikytkintä". Miltä valmistajalta löytyisi suoraan og900-mallia? Kokemuksia?

Sitten olisi tuon 5-lovisen vaihdelaatikon vuoro. Onko vakiolaatikon vahvistus jollakin tavalla mahdollista vai onko pakko ostaa 4-vaihteinen rallilaatikko (minkä hinnalla saisi kaksi turbosatkua)? :D
Noo kytkimen saa helposti kestään sellaisia lukemia, että laatikot leviää ennemmin. Hyvä vakio. Sachs/Valeo on todettu hyväksi, ja toki 228mm pitää paremmin.

Laatikot sitten on mitä on.

Hakua kehiin. Aiheesta riittää luettavaa illaksi jos pariksikin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Laatikkokin kestää paremmin, jos kytkin hiukan luistaa.. 8)
VW transporter 2.5tdi vm.99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Käytännön käyttökokemuksia on siitä, että mikä tahansa 4-vaihteinen laatikko kestää paremmin kuin 5-vaihteinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon ja kytkimen päivitys kestävämmiksi

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Tremolo kirjoitti:Oman '83 satkun viritys alkaa olemaan turboa vailla valmis. Nyt huolestuttaa lähinnä kytkimen pito ja vaihdelaatikon kesto.

Mistä kannattasi lähteä metsästämään sopivaa kytkintä, joka oikeasti osaisi käsitellä hieman piristettyjä vääntölukemia ja niin että ei tarvitse ostaa uutta pakettia kerran vuodessa. Nyt en siis viitsisi lähteä asentelemaan mitään tonnarin levyä, vaan jotain ihan oikeata "sporttikytkintä". Miltä valmistajalta löytyisi suoraan og900-mallia? Kokemuksia?

Sitten olisi tuon 5-lovisen vaihdelaatikon vuoro. Onko vakiolaatikon vahvistus jollakin tavalla mahdollista vai onko pakko ostaa 4-vaihteinen rallilaatikko (minkä hinnalla saisi kaksi turbosatkua)? :D
Mulla on ratasatkussa vakioasetelma ja sintterilevy, pitää hienosti. On varmasti myös halvin vaihtoehto.
Sittenhän esim Sachs tekee Saabiin jäykempää raceasetelmaa, se vois olla vakiolevyn kanssa bueno eikä oo pahan hintainenkaan:
http://www.prostreet.fi/viritysosat/voi ... e_sre.html
Tosin kaikki puhuu pahaa sintteristä, mutta ainakin mulla kilpurissa se on tosi mukavan tuntuinen kun tottuu, tervetuloa epäilevät kokeilemaan, sellanen tulee myös tohon katu-kikottimeenkin.

Vaihdelaatikon "kestäminen" onkin sitten toinen juttu, rahalla saa ja hevosella pääsee.... sehän on Saabissa se "sulake" :wink: ja tosiaan niinku sanoit rahalla saa semmosen joka kestää varmasti.
Kumpiakin on tullut räjäyteltyä, mutta esim mun vanha 5-vaihteinen vahvistettu/rempattu kesti vissiin radalla 5 kautta putkeen.... sitten tuli nelilovinen joka räjähti kolmannessa kisassa, jonka jälkeen tein huolella 5-vaihteisen (vahvistuksineen), jolla on nyt ajettu kaksi kautta.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Milläs tavalla tota 5-lovista sitten vahvennetaan? Mitä osia vaihdetaan ja kuinka paljon kertyy hintaa (siis pelkille osille)?
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Minua kiinnostaisi tietää vaikuttaako tuo vahvistus 3:sen kestoon....
Lisäksi ken tekisi/myisi moisen laatikon ?
Vastaa Viestiin