OG900 Automaatin tehonkesto
OG900 Automaatin tehonkesto
Termos
Yritin haulla, mutta mitään ei löytynyt. Eli kysymys kuuluu, että kunka paljon uskaltaa ottaa Automaatti lootalla varustetusta Tbo16v koneesta irti ilman että laatikko pasahtaa? Vääntöjä se ei varmasti kovin paljon kestä...?
jarkko
Yritin haulla, mutta mitään ei löytynyt. Eli kysymys kuuluu, että kunka paljon uskaltaa ottaa Automaatti lootalla varustetusta Tbo16v koneesta irti ilman että laatikko pasahtaa? Vääntöjä se ei varmasti kovin paljon kestä...?
jarkko
Kesto on pitkälti ajotyylistä kiinni.
Minulla oli 1bar ahtoja T16 automaattisatkussa, ja hienosti toimi, kunhan piti mielessä että kyseinen laatikko ei todellakaan kestä sellaisilla tehoilla mitään väärinkäyttöä... Revitykset voi suoraan unohtaa, ja käytetään vain sitä oikeaa öljyä...
Niin, ja ahdetussa autossa tehojen lisäys yleensä tarkoittaa ahtopaineen nostamista, mikä suoraan tarkoittaa väännön lisäystä...
Minulla oli 1bar ahtoja T16 automaattisatkussa, ja hienosti toimi, kunhan piti mielessä että kyseinen laatikko ei todellakaan kestä sellaisilla tehoilla mitään väärinkäyttöä... Revitykset voi suoraan unohtaa, ja käytetään vain sitä oikeaa öljyä...
Niin, ja ahdetussa autossa tehojen lisäys yleensä tarkoittaa ahtopaineen nostamista, mikä suoraan tarkoittaa väännön lisäystä...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Näinhän se menee. Automaatti on kuitenkin ja pysyy, eli manuaali lootata on on poikasilleNappe kirjoitti:Kesto on pitkälti ajotyylistä kiinni.
Minulla oli 1bar ahtoja T16 automaattisatkussa, ja hienosti toimi, kunhan piti mielessä että kyseinen laatikko ei todellakaan kestä sellaisilla tehoilla mitään väärinkäyttöä... Revitykset voi suoraan unohtaa, ja käytetään vain sitä oikeaa öljyä...
Niin, ja ahdetussa autossa tehojen lisäys yleensä tarkoittaa ahtopaineen nostamista, mikä suoraan tarkoittaa väännön lisäystä...

Mistähän sais tietoa kuitekin aiheesta, tarkoitus olisi vähän piristää laitetta ja saada lähinnä ohituksiin lisää potkua, ei siis 0-100 vedätyksiä ole tarkoitus harrastella. Ja kyllähän tuolta jenkeistä tietysti löytyy pajoja jossa noita ruuvataan, mutta kallista lystiä sellainen on.
jk
OG SATKUUN: ATF210 tai DEXTRON I joita ei enään saa kuin(?) SHELLIN kautta!Isolohko kirjoitti:Korjaamokäsikirjan mukaisesti:
Öljylaatu: Automaattivaihdeöljy Ford Spec. M2C33G mukainen.
Eli käytänössä esim. Mobil ATF 220 Dextron II


Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Kerrohan vielä miksi Dexron I?ecopower kirjoitti:OG SATKUUN: ATF210 tai DEXTRON I joita ei enään saa kuin(?) SHELLIN kautta!Isolohko kirjoitti:Korjaamokäsikirjan mukaisesti:
Öljylaatu: Automaattivaihdeöljy Ford Spec. M2C33G mukainen.
Eli käytänössä esim. Mobil ATF 220 Dextron IIMobil,teboil ja neste on ainakin lopettanut öljy tyypin tuonin/valmistuksen!

Mites tämä ->Isolohko kirjoitti:Korjaamokäsikirjan mukaisesti:
Öljylaatu: Automaattivaihdeöljy Ford Spec. M2C33G mukainen.
Eli käytänössä esim. Mobil ATF 220 Dextron II
http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... nax_tf.pdf
edit: näytti hyllyssä maksavan 7,4€ / litra
Viimeksi muokannut make206, Ke Maalis 08, 2006 07:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1430
koska atf 220 ja Dextron II ei sovellu og satkun laatikolle,vaan 9000:sen!!!Tri-Lo kirjoitti:Kerrohan vielä miksi Dexron I?ecopower kirjoitti:OG SATKUUN: ATF210 tai DEXTRON I joita ei enään saa kuin(?) SHELLIN kautta!Isolohko kirjoitti:Korjaamokäsikirjan mukaisesti:
Öljylaatu: Automaattivaihdeöljy Ford Spec. M2C33G mukainen.
Eli käytänössä esim. Mobil ATF 220 Dextron IIMobil,teboil ja neste on ainakin lopettanut öljy tyypin tuonin/valmistuksen!


SAAB TUOTENEUVONTA TIEDOTE NO:151 kertoo seuraavaa----
Saab automaatin kytkimien ja jarrujen kitkaominaisuudet on suuniteltu jommalle kummalle öljytyypille ja sen takia öljyjä ei saa sekoittaa!!

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Valvolineltä löytyy tuo Ford-speksin mukainen liemi, eli Valvoline ATF Type FA. On vieläpä melko hyvin saatavilla tavallisissa varaosaliikkeissä (tai ainakin Järvenpäässä on
).
Nyt kun sain kuulerin nysvättyä T8 automaattiin paikoilleen, niin pieni piristysruiske APC:lle olisi seuraavana mielessä minullakin.
Seuraavanlaista olen aiheesta pohtinut:
Tuo tomaattihan huudattaa kickdownilla kierroksia tuolla 4000-5500rpm, eli jos haluaa kulkupuolta lisää ohituksiin yms, pitäisi saada APC pitämään isompia paineita tuolla ylärekisterissä. Tuohon autoon riittää ihan mainiosti, jos huippuahdot olisi jotain hiukan alle yhden barin, esim 0,9, ja siitä sitten hiipuisi n. 0,7bariin punarajan lähestyessä kiekkakellossa. Tuonhan pitäisi onnistua ihan vaan modaamalla boksia, nyt pitäisi vaan enää tietää, että miten
Yhden topikin olen merkannut bookmarkkeihin, http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18600 , uskaltaisikohan tuota kokeilla
Purkki on vanhempaa mallia, eli löytyy takapenkin alta. Turbona kys. yksilössä on muuten Mitsun TE05 vesijäähdytyksellä, eli ei pitäisi ahtimenkaan ottaa nokkiinsa ja nokeentua pienestä paineen nostosta.

Nyt kun sain kuulerin nysvättyä T8 automaattiin paikoilleen, niin pieni piristysruiske APC:lle olisi seuraavana mielessä minullakin.
Seuraavanlaista olen aiheesta pohtinut:
Tuo tomaattihan huudattaa kickdownilla kierroksia tuolla 4000-5500rpm, eli jos haluaa kulkupuolta lisää ohituksiin yms, pitäisi saada APC pitämään isompia paineita tuolla ylärekisterissä. Tuohon autoon riittää ihan mainiosti, jos huippuahdot olisi jotain hiukan alle yhden barin, esim 0,9, ja siitä sitten hiipuisi n. 0,7bariin punarajan lähestyessä kiekkakellossa. Tuonhan pitäisi onnistua ihan vaan modaamalla boksia, nyt pitäisi vaan enää tietää, että miten


Purkki on vanhempaa mallia, eli löytyy takapenkin alta. Turbona kys. yksilössä on muuten Mitsun TE05 vesijäähdytyksellä, eli ei pitäisi ahtimenkaan ottaa nokkiinsa ja nokeentua pienestä paineen nostosta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
T8A ja ruuvaus
Itselläni oli -84 900 T8A -84 ja olihan se oikein kiva peli. APC-boksia oli ruuvattu, se otti paineita viiveen jälkeen herkästi ja punarajan yli mentiin helposti. Jopa niin, että täyskaasulla ajo ei yksinkertaisesti oikein onnistunut kiihdytettäessä - APC-boksin alensi paineita (vaihtoehtoisesti myös by-pass) joten jos oli ns. kiire, niin piti kohtuullisen tarkkaan painaa kaasua, muuten paineet hävisivät. Jos tekee mieli ruuvata, niin tehdään se kohtuudella!
Automaatti ja turbo sopivat mielestäni kyllä jollain tavalla yhteen ja tarjoaa ominaisuuksia, joita "tavallisemmissa" turbo-manuaali -vaihtoehdoissa ei ole. Kuten lähdöt valoista, jotka sujuvat paljon paremmin kun ei tarvitse taiteilla laatikon kanssa. Tai ohitukset, joissa painetaan vain kaasua, laatikko vaihtaa kakkoselle ja sitten ollaankin mukavalla "painealueella". Automaattilaatikko vain ei välttämättä enää noin vanhoissa ole säädöissään. Joko vaihtaa liian myöhään tai liian aikaisin (yleisempi) - itse en ole tainnut ajaa vielä og900A:lla, joka vaihtaisi ns. oikein. Ja kieltämättä se kuminauhamaisuus vie jonkin verran "ajamisen iloa" pois mutta korttelipyörityksessä auto on kohtuullisen lyömätön.
Mitä tulee ruuvaukseen ja tehonkestoon, tuo em. yksilö omasi säätötarpeessa olleen automaattivaihteiston ja H-moottori leikkasi kiinni hiukan yli 230tkm mittarissa.
Automaatti ja turbo sopivat mielestäni kyllä jollain tavalla yhteen ja tarjoaa ominaisuuksia, joita "tavallisemmissa" turbo-manuaali -vaihtoehdoissa ei ole. Kuten lähdöt valoista, jotka sujuvat paljon paremmin kun ei tarvitse taiteilla laatikon kanssa. Tai ohitukset, joissa painetaan vain kaasua, laatikko vaihtaa kakkoselle ja sitten ollaankin mukavalla "painealueella". Automaattilaatikko vain ei välttämättä enää noin vanhoissa ole säädöissään. Joko vaihtaa liian myöhään tai liian aikaisin (yleisempi) - itse en ole tainnut ajaa vielä og900A:lla, joka vaihtaisi ns. oikein. Ja kieltämättä se kuminauhamaisuus vie jonkin verran "ajamisen iloa" pois mutta korttelipyörityksessä auto on kohtuullisen lyömätön.
Mitä tulee ruuvaukseen ja tehonkestoon, tuo em. yksilö omasi säätötarpeessa olleen automaattivaihteiston ja H-moottori leikkasi kiinni hiukan yli 230tkm mittarissa.
Re: T8A ja ruuvaus
Eli summa summaarium, tai jotain.
Automaatin ahdot on syytä pitää siinä 0.9 tienoilla. Tehoja siis max 200 ja ajotyyli rauhallinen.
Kiitos kaikille kommenteista.
jarkko
Automaatin ahdot on syytä pitää siinä 0.9 tienoilla. Tehoja siis max 200 ja ajotyyli rauhallinen.
Kiitos kaikille kommenteista.
jarkko