OG900 Automaatin tehonkesto

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jakyllon
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 09:34
Paikkakunta: Siuntio

OG900 Automaatin tehonkesto

Viesti Kirjoittaja jakyllon »

Termos

Yritin haulla, mutta mitään ei löytynyt. Eli kysymys kuuluu, että kunka paljon uskaltaa ottaa Automaatti lootalla varustetusta Tbo16v koneesta irti ilman että laatikko pasahtaa? Vääntöjä se ei varmasti kovin paljon kestä...?

jarkko
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kyllä se OG-satkun kohdalla menee niin että jos tehoja halutaan niin ensin vaihdetaan se automaatti pois.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kesto on pitkälti ajotyylistä kiinni.
Minulla oli 1bar ahtoja T16 automaattisatkussa, ja hienosti toimi, kunhan piti mielessä että kyseinen laatikko ei todellakaan kestä sellaisilla tehoilla mitään väärinkäyttöä... Revitykset voi suoraan unohtaa, ja käytetään vain sitä oikeaa öljyä...

Niin, ja ahdetussa autossa tehojen lisäys yleensä tarkoittaa ahtopaineen nostamista, mikä suoraan tarkoittaa väännön lisäystä...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
jakyllon
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 09:34
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja jakyllon »

Nappe kirjoitti:Kesto on pitkälti ajotyylistä kiinni.
Minulla oli 1bar ahtoja T16 automaattisatkussa, ja hienosti toimi, kunhan piti mielessä että kyseinen laatikko ei todellakaan kestä sellaisilla tehoilla mitään väärinkäyttöä... Revitykset voi suoraan unohtaa, ja käytetään vain sitä oikeaa öljyä...

Niin, ja ahdetussa autossa tehojen lisäys yleensä tarkoittaa ahtopaineen nostamista, mikä suoraan tarkoittaa väännön lisäystä...
Näinhän se menee. Automaatti on kuitenkin ja pysyy, eli manuaali lootata on on poikasille ;) (vitsi vitsi)

Mistähän sais tietoa kuitekin aiheesta, tarkoitus olisi vähän piristää laitetta ja saada lähinnä ohituksiin lisää potkua, ei siis 0-100 vedätyksiä ole tarkoitus harrastella. Ja kyllähän tuolta jenkeistä tietysti löytyy pajoja jossa noita ruuvataan, mutta kallista lystiä sellainen on.

jk
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Nappe kirjoitti:ja käytetään vain sitä oikeaa öljyä...
.
mitä on sitten tuo?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Korjaamokäsikirjan mukaisesti:
Öljylaatu: Automaattivaihdeöljy Ford Spec. M2C33G mukainen.

Eli käytänössä esim. Mobil ATF 220 Dextron II
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Isolohko kirjoitti:Korjaamokäsikirjan mukaisesti:
Öljylaatu: Automaattivaihdeöljy Ford Spec. M2C33G mukainen.

Eli käytänössä esim. Mobil ATF 220 Dextron II
OG SATKUUN: ATF210 tai DEXTRON I joita ei enään saa kuin(?) SHELLIN kautta! :wink: Mobil,teboil ja neste on ainakin lopettanut öljy tyypin tuonin/valmistuksen! :evil:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ecopower kirjoitti:
Isolohko kirjoitti:Korjaamokäsikirjan mukaisesti:
Öljylaatu: Automaattivaihdeöljy Ford Spec. M2C33G mukainen.

Eli käytänössä esim. Mobil ATF 220 Dextron II
OG SATKUUN: ATF210 tai DEXTRON I joita ei enään saa kuin(?) SHELLIN kautta! :wink: Mobil,teboil ja neste on ainakin lopettanut öljy tyypin tuonin/valmistuksen! :evil:
Kerrohan vielä miksi Dexron I? :wink:
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Isolohko kirjoitti:Korjaamokäsikirjan mukaisesti:
Öljylaatu: Automaattivaihdeöljy Ford Spec. M2C33G mukainen.

Eli käytänössä esim. Mobil ATF 220 Dextron II
Mites tämä ->
http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... nax_tf.pdf
edit: näytti hyllyssä maksavan 7,4€ / litra
Viimeksi muokannut make206, Ke Maalis 08, 2006 07:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1430
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Tri-Lo kirjoitti:
ecopower kirjoitti:
Isolohko kirjoitti:Korjaamokäsikirjan mukaisesti:
Öljylaatu: Automaattivaihdeöljy Ford Spec. M2C33G mukainen.

Eli käytänössä esim. Mobil ATF 220 Dextron II
OG SATKUUN: ATF210 tai DEXTRON I joita ei enään saa kuin(?) SHELLIN kautta! :wink: Mobil,teboil ja neste on ainakin lopettanut öljy tyypin tuonin/valmistuksen! :evil:
Kerrohan vielä miksi Dexron I? :wink:
koska atf 220 ja Dextron II ei sovellu og satkun laatikolle,vaan 9000:sen!!! 8O tai nykyään on pakko sopia kun ei(M2C.33G) atf210 ja Dextron I:stä on kohta mahdoton löytää!!! :wink:

SAAB TUOTENEUVONTA TIEDOTE NO:151 kertoo seuraavaa----
Saab automaatin kytkimien ja jarrujen kitkaominaisuudet on suuniteltu jommalle kummalle öljytyypille ja sen takia öljyjä ei saa sekoittaa!! :!:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Valvolineltä löytyy tuo Ford-speksin mukainen liemi, eli Valvoline ATF Type FA. On vieläpä melko hyvin saatavilla tavallisissa varaosaliikkeissä (tai ainakin Järvenpäässä on :) ).

Nyt kun sain kuulerin nysvättyä T8 automaattiin paikoilleen, niin pieni piristysruiske APC:lle olisi seuraavana mielessä minullakin.

Seuraavanlaista olen aiheesta pohtinut:
Tuo tomaattihan huudattaa kickdownilla kierroksia tuolla 4000-5500rpm, eli jos haluaa kulkupuolta lisää ohituksiin yms, pitäisi saada APC pitämään isompia paineita tuolla ylärekisterissä. Tuohon autoon riittää ihan mainiosti, jos huippuahdot olisi jotain hiukan alle yhden barin, esim 0,9, ja siitä sitten hiipuisi n. 0,7bariin punarajan lähestyessä kiekkakellossa. Tuonhan pitäisi onnistua ihan vaan modaamalla boksia, nyt pitäisi vaan enää tietää, että miten :) Yhden topikin olen merkannut bookmarkkeihin, http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18600 , uskaltaisikohan tuota kokeilla :P

Purkki on vanhempaa mallia, eli löytyy takapenkin alta. Turbona kys. yksilössä on muuten Mitsun TE05 vesijäähdytyksellä, eli ei pitäisi ahtimenkaan ottaa nokkiinsa ja nokeentua pienestä paineen nostosta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Muistelenkohan ihan väärin jos sanon että tuota ihan oikeaa OG:n litkua saa - yllätys yllätys - Saabilta.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

T8A ja ruuvaus

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itselläni oli -84 900 T8A -84 ja olihan se oikein kiva peli. APC-boksia oli ruuvattu, se otti paineita viiveen jälkeen herkästi ja punarajan yli mentiin helposti. Jopa niin, että täyskaasulla ajo ei yksinkertaisesti oikein onnistunut kiihdytettäessä - APC-boksin alensi paineita (vaihtoehtoisesti myös by-pass) joten jos oli ns. kiire, niin piti kohtuullisen tarkkaan painaa kaasua, muuten paineet hävisivät. Jos tekee mieli ruuvata, niin tehdään se kohtuudella!

Automaatti ja turbo sopivat mielestäni kyllä jollain tavalla yhteen ja tarjoaa ominaisuuksia, joita "tavallisemmissa" turbo-manuaali -vaihtoehdoissa ei ole. Kuten lähdöt valoista, jotka sujuvat paljon paremmin kun ei tarvitse taiteilla laatikon kanssa. Tai ohitukset, joissa painetaan vain kaasua, laatikko vaihtaa kakkoselle ja sitten ollaankin mukavalla "painealueella". Automaattilaatikko vain ei välttämättä enää noin vanhoissa ole säädöissään. Joko vaihtaa liian myöhään tai liian aikaisin (yleisempi) - itse en ole tainnut ajaa vielä og900A:lla, joka vaihtaisi ns. oikein. Ja kieltämättä se kuminauhamaisuus vie jonkin verran "ajamisen iloa" pois mutta korttelipyörityksessä auto on kohtuullisen lyömätön.

Mitä tulee ruuvaukseen ja tehonkestoon, tuo em. yksilö omasi säätötarpeessa olleen automaattivaihteiston ja H-moottori leikkasi kiinni hiukan yli 230tkm mittarissa.
jakyllon
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 09:34
Paikkakunta: Siuntio

Re: T8A ja ruuvaus

Viesti Kirjoittaja jakyllon »

Eli summa summaarium, tai jotain.

Automaatin ahdot on syytä pitää siinä 0.9 tienoilla. Tehoja siis max 200 ja ajotyyli rauhallinen.

Kiitos kaikille kommenteista.

jarkko
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Mun 88 Turbo tonnaris on ajettu kilo+ ahteilla sen 3 vuotta. Hyvin on laatikko pelannut. Kyseisellä laatikolla on ajettu 240 tuhatta , viritettynä tuon 40 tuhatta.

Ajamis tyyli on suurin asia millä sen saa kestää.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Vastaa Viestiin