Steg1 ja katsastus
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
- Paikkakunta: Helsinki
Steg1 ja katsastus
Tervehdys Saabistit!
Täällä on jonkin verran ollut keskustelua eri virityssarjoista ja niiden paremmuudesta. Ottamatta kantaa niihin, onko kukaan tehnyt muutoskatsastusta pelkän Steg1-asennuksen jälkeen 9-3SS/SC:hen?
20%:n sääntö tehojennostosta mahtuu vertailuauton rajoihin (2002->9-3 2.0 154kw), mutta miten mahtaa olla tarvittavien hyväksyntätodistusten (päästö. teho, ääni ym.) kanssa.
Itseäni kiinostaa tuo Steg1, mutta tekisin mieluusti muutoskatsastuksen jos se olisi helposti mahdollista, vai kannattaako unohtaa koko juttu?
Jos on kokemuksia, kertokaapa aloittevalle saabistille.
Täällä on jonkin verran ollut keskustelua eri virityssarjoista ja niiden paremmuudesta. Ottamatta kantaa niihin, onko kukaan tehnyt muutoskatsastusta pelkän Steg1-asennuksen jälkeen 9-3SS/SC:hen?
20%:n sääntö tehojennostosta mahtuu vertailuauton rajoihin (2002->9-3 2.0 154kw), mutta miten mahtaa olla tarvittavien hyväksyntätodistusten (päästö. teho, ääni ym.) kanssa.
Itseäni kiinostaa tuo Steg1, mutta tekisin mieluusti muutoskatsastuksen jos se olisi helposti mahdollista, vai kannattaako unohtaa koko juttu?
Jos on kokemuksia, kertokaapa aloittevalle saabistille.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8099
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Juu, ei kannata katsastusmiehelle puhua viristä mitään. Ainoastaan Hirschin tuotteita saa järkevästi muutoskatsastettua Saabiin, mutta niitäkin on tarjolla vain 9-5:een tällä hetkellä. Siis niitä muutoskatsastettavissa olevia sarjoja...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
- Paikkakunta: Helsinki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
On, mutta on erittäin vaikeaa. Esimerkiksi Hirschin virityssetit ovat TÜV -hyväksyttyjä, mutta että saisit muutoskatsastettua autosi Suomessa, niin auton (esim. 9-3SS 1,8t tai 2,0t) jarrut pitäisi päivittää Aeron tasolle jne. Eli ei kannata ryhtyä moiseen.uusi saabisti kirjoitti:Joo, näin olen ymmärtänyt. Silti kiinnostaisi tietää onko tuo katsastaminen ylipäätään mahdollista, siis käytännössä. Teoriassa varmaan näin on.
Edit: Trionic 7 ja 8:n varustetuilla Saabeilla katsastus on helppo nakki, jos autossa on PPC -laitteen avulla laitettu steg 1:n. Vakiosofta vain virisoftan tilalle ja katsastukseen. Sitten katsastuksen jälkeen virisofta takaisin ja kovaa ajoa.
Trionic 5:ssa tarvitsee joko orkkisboksin tai sitten irroittaa magneettiventtiilin virtapiuha tai APC -sulake. Katsastin oman autoni juuri pari tuntia sitten niin, että APC -sulake oli poistettu. Laitoin sulakkeen takaisin paikalleen, kun olin saanut leiman autolleni ja ajanut pois katsastuskonttorin pihasta

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Steg1 ja katsastus
Tämänhetkisellä tietämyksellä (14.3.2006) vaikuttaa tosiaankin siltä, että 1.8t/2.0t-mallien muutoskatsastaminen yli 175 hp:n tehoille kariutuu tuohon TS:n edellisessä viestissä mainitsemaan jarrujen muutosvaatimukseen.uusi saabisti kirjoitti:Tervehdys Saabistit!
Täällä on jonkin verran ollut keskustelua eri virityssarjoista ja niiden paremmuudesta. Ottamatta kantaa niihin, onko kukaan tehnyt muutoskatsastusta pelkän Steg1-asennuksen jälkeen 9-3SS/SC:hen?
20%:n sääntö tehojennostosta mahtuu vertailuauton rajoihin (2002->9-3 2.0 154kw), mutta miten mahtaa olla tarvittavien hyväksyntätodistusten (päästö. teho, ääni ym.) kanssa.
Itseäni kiinostaa tuo Steg1, mutta tekisin mieluusti muutoskatsastuksen jos se olisi helposti mahdollista, vai kannattaako unohtaa koko juttu?
Jos on kokemuksia, kertokaapa aloittevalle saabistille.
En ole aivan varma, mutta saattaa olla, että vastaavasti 2.0T:n tehon lisäämisessä esim. steg 1 tasolle edellytetään sen jarrujen päivittämistä taas uuden Aeron jarruja vastaavaksi.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
- Paikkakunta: Helsinki
Selvitin asiaa hieman katsastajat-saitin kautta ja sain tällaisen vastauksen. Sitä vain en osaa sanoa kuinka kovia nuo vatimukset käytännössä ovat. Saako esim. noita hyväksyntätodistuksia ylipäätään mistään. Tuo jarrujuttu voi pitää paikkansa sikäli mikäli ne ovat erilaiset vertailuautoon nähden.
Ilmeisesti tästä ei ole liiemmälti kenelläkään käytännön kokemusta, kun kerta katsastuksen kanssa sinällään ei ole ongelmia. Asia on varmasti yhtä hyvin tiedossa niin katsastajilla kuin auton omistajilla.
clip ----- clip
Tässä lisätietoja tehonlisäyksestä:
Vertailuautona on 1998-2002 vuosimalleissa 9-3 viggen ja vuosimalleissa
2002- 9-3 2.0-F-464 malli, jossa on 154 kW.
Eli, jos autosi on tuo vanhempi, joudut muuttamaan sen "viggeniä"
vastaavaksi. Mikäli autosi on taas tuo uudempi malli, joudut muuttamaan autosi vastaamaan 9-3 2.0-F-464 vastaavaksi.
Molemmissa tapauksissa joudut toimittamaan muutoskatsastukseen todistukset virityslastusta; merkki ja malli sekä hyväksynnät päästöistä, melusta ja tehosta. Lisäksi tarvitaan selvitys autosi ja vertailuauton rakenteellisista eroavaisuuksista.
clip ----- clip
Ilmeisesti tästä ei ole liiemmälti kenelläkään käytännön kokemusta, kun kerta katsastuksen kanssa sinällään ei ole ongelmia. Asia on varmasti yhtä hyvin tiedossa niin katsastajilla kuin auton omistajilla.
clip ----- clip
Tässä lisätietoja tehonlisäyksestä:
Vertailuautona on 1998-2002 vuosimalleissa 9-3 viggen ja vuosimalleissa
2002- 9-3 2.0-F-464 malli, jossa on 154 kW.
Eli, jos autosi on tuo vanhempi, joudut muuttamaan sen "viggeniä"
vastaavaksi. Mikäli autosi on taas tuo uudempi malli, joudut muuttamaan autosi vastaamaan 9-3 2.0-F-464 vastaavaksi.
Molemmissa tapauksissa joudut toimittamaan muutoskatsastukseen todistukset virityslastusta; merkki ja malli sekä hyväksynnät päästöistä, melusta ja tehosta. Lisäksi tarvitaan selvitys autosi ja vertailuauton rakenteellisista eroavaisuuksista.
clip ----- clip
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Tuota tyyppihyväksyntätodistusta ei ole toistaiseksi muilla Saabin viripajoilla kuin Hirschillä.uusi saabisti kirjoitti:Molemmissa tapauksissa joudut toimittamaan muutoskatsastukseen todistukset virityslastusta...
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ti Maalis 14, 2006 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Siinäpä sitä on hommia kerrakseen. Se on paljon parempi kun ei tiedä mistään mitään ja suhaa vain.uusi saabisti kirjoitti: Molemmissa tapauksissa joudut toimittamaan muutoskatsastukseen todistukset virityslastusta; merkki ja malli sekä hyväksynnät päästöistä, melusta ja tehosta. Lisäksi tarvitaan selvitys autosi ja vertailuauton rakenteellisista eroavaisuuksista.

MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Oma vastaukseni koski pelkästään 9-3SS/SC-malleja - käsitin, että niiden muutoksistahan oli kysymys, vai? Niiden turboversioissa on noin karkeasti laskien 3 eri tehoista jarrujärjestelmää.uusi saabisti kirjoitti:Selvitin asiaa hieman katsastajat-saitin kautta ja sain tällaisen vastauksen. Sitä vain en osaa sanoa kuinka kovia nuo vatimukset käytännössä ovat. Saako esim. noita hyväksyntätodistuksia ylipäätään mistään. Tuo jarrujuttu voi pitää paikkansa sikäli mikäli ne ovat erilaiset vertailuautoon nähden.
Ilmeisesti tästä ei ole liiemmälti kenelläkään käytännön kokemusta, kun kerta katsastuksen kanssa sinällään ei ole ongelmia. Asia on varmasti yhtä hyvin tiedossa niin katsastajilla kuin auton omistajilla.
clip ----- clip
Tässä lisätietoja tehonlisäyksestä:
Vertailuautona on 1998-2002 vuosimalleissa 9-3 viggen ja vuosimalleissa
2002- 9-3 2.0-F-464 malli, jossa on 154 kW.
Eli, jos autosi on tuo vanhempi, joudut muuttamaan sen "viggeniä"
vastaavaksi. Mikäli autosi on taas tuo uudempi malli, joudut muuttamaan autosi vastaamaan 9-3 2.0-F-464 vastaavaksi.
Molemmissa tapauksissa joudut toimittamaan muutoskatsastukseen todistukset virityslastusta; merkki ja malli sekä hyväksynnät päästöistä, melusta ja tehosta. Lisäksi tarvitaan selvitys autosi ja vertailuauton rakenteellisista eroavaisuuksista.
clip ----- clip
zip ----- zap

Turbo Sensonic kirjoitti:On, mutta on erittäin vaikeaa. Esimerkiksi Hirschin virityssetit ovat TÜV -hyväksyttyjä, mutta että saisit muutoskatsastettua autosi Suomessa, niin auton (esim. 9-3SS 1,8t tai 2,0t) jarrut pitäisi päivittää Aeron tasolle jne. Eli ei kannata ryhtyä moiseen.uusi saabisti kirjoitti:Joo, näin olen ymmärtänyt. Silti kiinnostaisi tietää onko tuo katsastaminen ylipäätään mahdollista, siis käytännössä. Teoriassa varmaan näin on.
Edit: Trionic 7 ja 8:n varustetuilla Saabeilla katsastus on helppo nakki, jos autossa on PPC -laitteen avulla laitettu steg 1:n. Vakiosofta vain virisoftan tilalle ja katsastukseen. Sitten katsastuksen jälkeen virisofta takaisin ja kovaa ajoa.
Trionic 5:ssa tarvitsee joko orkkisboksin tai sitten irroittaa magneettiventtiilin virtapiuha tai APC -sulake. Katsastin oman autoni juuri pari tuntia sitten niin, että APC -sulake oli poistettu. Laitoin sulakkeen takaisin paikalleen, kun olin saanut leiman autolleni ja ajanut pois katsastuskonttorin pihasta
Jos Saabissa on käynnistyksen esto, niin onnistuuko boxiin vaihtamaan edestakaisin noita vakio- ja virisoftia PPC-avulla?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Jos softa vaihdetaan autoon PPC -laitteen avulla, niin silloin ei tarvitse fyysisesti vaihtaa ohjausboksia. PPC -laite liitetään auton diagnostiikkaporttiin ja sen jälkeen auton ohjausboksille ladataan viritys-/orkkissofta.ijw kirjoitti:Jos Saabissa on käynnistyksen esto, niin onnistuuko boxiin vaihtamaan edestakaisin noita vakio- ja virisoftia PPC-avulla?
Softa on koodattu auton alustanumeron mukaan, joten käynnistykseneston kanssa ei pitäisi tulla ongelmia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
- Paikkakunta: Helsinki
Mitkä viripajoista tekevät päivityksen nykyään uusiin 9-3:iin pelkällä softalla? Ilmeisesti kaikkia noita softalla tehtäviä päivityksiä voi sitten jälkeenpäin itse muuttaa vakioksi ja päinvastoin. Täytyykö muuten ensiasennus tehdä aina jossain liikkeessä vai voiko tehdä itse esim. jos tilaa softan netistä?
Speedpartsuusi saabisti kirjoitti:Mitkä viripajoista tekevät päivityksen nykyään uusiin 9-3:iin pelkällä softalla? Ilmeisesti kaikkia noita softalla tehtäviä päivityksiä voi sitten jälkeenpäin itse muuttaa vakioksi ja päinvastoin. Täytyykö muuten ensiasennus tehdä aina jossain liikkeessä vai voiko tehdä itse esim. jos tilaa softan netistä?
Maptun
Nordic Tuning
Hirsch Performance
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04