Steg1 ja katsastus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Steg1 ja katsastus

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Tervehdys Saabistit!

Täällä on jonkin verran ollut keskustelua eri virityssarjoista ja niiden paremmuudesta. Ottamatta kantaa niihin, onko kukaan tehnyt muutoskatsastusta pelkän Steg1-asennuksen jälkeen 9-3SS/SC:hen?

20%:n sääntö tehojennostosta mahtuu vertailuauton rajoihin (2002->9-3 2.0 154kw), mutta miten mahtaa olla tarvittavien hyväksyntätodistusten (päästö. teho, ääni ym.) kanssa.

Itseäni kiinostaa tuo Steg1, mutta tekisin mieluusti muutoskatsastuksen jos se olisi helposti mahdollista, vai kannattaako unohtaa koko juttu?

Jos on kokemuksia, kertokaapa aloittevalle saabistille.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Unohda koko juttu katsastuksen suhteen.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8099
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, ei kannata katsastusmiehelle puhua viristä mitään. Ainoastaan Hirschin tuotteita saa järkevästi muutoskatsastettua Saabiin, mutta niitäkin on tarjolla vain 9-5:een tällä hetkellä. Siis niitä muutoskatsastettavissa olevia sarjoja...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Eli virität auton ja pidät turvan kiinni katsastuksen ajan=Läpi menee lentäen... :lol: :lol: :lol:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Joo, näin olen ymmärtänyt. Silti kiinnostaisi tietää onko tuo katsastaminen ylipäätään mahdollista, siis käytännössä. Teoriassa varmaan näin on.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

uusi saabisti kirjoitti:Joo, näin olen ymmärtänyt. Silti kiinnostaisi tietää onko tuo katsastaminen ylipäätään mahdollista, siis käytännössä. Teoriassa varmaan näin on.
On, mutta on erittäin vaikeaa. Esimerkiksi Hirschin virityssetit ovat TÜV -hyväksyttyjä, mutta että saisit muutoskatsastettua autosi Suomessa, niin auton (esim. 9-3SS 1,8t tai 2,0t) jarrut pitäisi päivittää Aeron tasolle jne. Eli ei kannata ryhtyä moiseen.

Edit: Trionic 7 ja 8:n varustetuilla Saabeilla katsastus on helppo nakki, jos autossa on PPC -laitteen avulla laitettu steg 1:n. Vakiosofta vain virisoftan tilalle ja katsastukseen. Sitten katsastuksen jälkeen virisofta takaisin ja kovaa ajoa.

Trionic 5:ssa tarvitsee joko orkkisboksin tai sitten irroittaa magneettiventtiilin virtapiuha tai APC -sulake. Katsastin oman autoni juuri pari tuntia sitten niin, että APC -sulake oli poistettu. Laitoin sulakkeen takaisin paikalleen, kun olin saanut leiman autolleni ja ajanut pois katsastuskonttorin pihasta :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Steg1 ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Bob »

uusi saabisti kirjoitti:Tervehdys Saabistit!

Täällä on jonkin verran ollut keskustelua eri virityssarjoista ja niiden paremmuudesta. Ottamatta kantaa niihin, onko kukaan tehnyt muutoskatsastusta pelkän Steg1-asennuksen jälkeen 9-3SS/SC:hen?

20%:n sääntö tehojennostosta mahtuu vertailuauton rajoihin (2002->9-3 2.0 154kw), mutta miten mahtaa olla tarvittavien hyväksyntätodistusten (päästö. teho, ääni ym.) kanssa.

Itseäni kiinostaa tuo Steg1, mutta tekisin mieluusti muutoskatsastuksen jos se olisi helposti mahdollista, vai kannattaako unohtaa koko juttu?

Jos on kokemuksia, kertokaapa aloittevalle saabistille.
Tämänhetkisellä tietämyksellä (14.3.2006) vaikuttaa tosiaankin siltä, että 1.8t/2.0t-mallien muutoskatsastaminen yli 175 hp:n tehoille kariutuu tuohon TS:n edellisessä viestissä mainitsemaan jarrujen muutosvaatimukseen.

En ole aivan varma, mutta saattaa olla, että vastaavasti 2.0T:n tehon lisäämisessä esim. steg 1 tasolle edellytetään sen jarrujen päivittämistä taas uuden Aeron jarruja vastaavaksi.
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Selvitin asiaa hieman katsastajat-saitin kautta ja sain tällaisen vastauksen. Sitä vain en osaa sanoa kuinka kovia nuo vatimukset käytännössä ovat. Saako esim. noita hyväksyntätodistuksia ylipäätään mistään. Tuo jarrujuttu voi pitää paikkansa sikäli mikäli ne ovat erilaiset vertailuautoon nähden.

Ilmeisesti tästä ei ole liiemmälti kenelläkään käytännön kokemusta, kun kerta katsastuksen kanssa sinällään ei ole ongelmia. Asia on varmasti yhtä hyvin tiedossa niin katsastajilla kuin auton omistajilla.

clip ----- clip

Tässä lisätietoja tehonlisäyksestä:

Vertailuautona on 1998-2002 vuosimalleissa 9-3 viggen ja vuosimalleissa
2002- 9-3 2.0-F-464 malli, jossa on 154 kW.

Eli, jos autosi on tuo vanhempi, joudut muuttamaan sen "viggeniä"
vastaavaksi. Mikäli autosi on taas tuo uudempi malli, joudut muuttamaan autosi vastaamaan 9-3 2.0-F-464 vastaavaksi.

Molemmissa tapauksissa joudut toimittamaan muutoskatsastukseen todistukset virityslastusta; merkki ja malli sekä hyväksynnät päästöistä, melusta ja tehosta. Lisäksi tarvitaan selvitys autosi ja vertailuauton rakenteellisista eroavaisuuksista.

clip ----- clip
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

uusi saabisti kirjoitti:Molemmissa tapauksissa joudut toimittamaan muutoskatsastukseen todistukset virityslastusta...
Tuota tyyppihyväksyntätodistusta ei ole toistaiseksi muilla Saabin viripajoilla kuin Hirschillä.
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ti Maalis 14, 2006 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

uusi saabisti kirjoitti: Molemmissa tapauksissa joudut toimittamaan muutoskatsastukseen todistukset virityslastusta; merkki ja malli sekä hyväksynnät päästöistä, melusta ja tehosta. Lisäksi tarvitaan selvitys autosi ja vertailuauton rakenteellisista eroavaisuuksista.
Siinäpä sitä on hommia kerrakseen. Se on paljon parempi kun ei tiedä mistään mitään ja suhaa vain. :twisted:
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

uusi saabisti kirjoitti:Selvitin asiaa hieman katsastajat-saitin kautta ja sain tällaisen vastauksen. Sitä vain en osaa sanoa kuinka kovia nuo vatimukset käytännössä ovat. Saako esim. noita hyväksyntätodistuksia ylipäätään mistään. Tuo jarrujuttu voi pitää paikkansa sikäli mikäli ne ovat erilaiset vertailuautoon nähden.

Ilmeisesti tästä ei ole liiemmälti kenelläkään käytännön kokemusta, kun kerta katsastuksen kanssa sinällään ei ole ongelmia. Asia on varmasti yhtä hyvin tiedossa niin katsastajilla kuin auton omistajilla.

clip ----- clip

Tässä lisätietoja tehonlisäyksestä:

Vertailuautona on 1998-2002 vuosimalleissa 9-3 viggen ja vuosimalleissa
2002- 9-3 2.0-F-464 malli, jossa on 154 kW.

Eli, jos autosi on tuo vanhempi, joudut muuttamaan sen "viggeniä"
vastaavaksi. Mikäli autosi on taas tuo uudempi malli, joudut muuttamaan autosi vastaamaan 9-3 2.0-F-464 vastaavaksi.

Molemmissa tapauksissa joudut toimittamaan muutoskatsastukseen todistukset virityslastusta; merkki ja malli sekä hyväksynnät päästöistä, melusta ja tehosta. Lisäksi tarvitaan selvitys autosi ja vertailuauton rakenteellisista eroavaisuuksista.

clip ----- clip
Oma vastaukseni koski pelkästään 9-3SS/SC-malleja - käsitin, että niiden muutoksistahan oli kysymys, vai? Niiden turboversioissa on noin karkeasti laskien 3 eri tehoista jarrujärjestelmää.

zip ----- zap :D
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Turbo Sensonic kirjoitti:
uusi saabisti kirjoitti:Joo, näin olen ymmärtänyt. Silti kiinnostaisi tietää onko tuo katsastaminen ylipäätään mahdollista, siis käytännössä. Teoriassa varmaan näin on.
On, mutta on erittäin vaikeaa. Esimerkiksi Hirschin virityssetit ovat TÜV -hyväksyttyjä, mutta että saisit muutoskatsastettua autosi Suomessa, niin auton (esim. 9-3SS 1,8t tai 2,0t) jarrut pitäisi päivittää Aeron tasolle jne. Eli ei kannata ryhtyä moiseen.

Edit: Trionic 7 ja 8:n varustetuilla Saabeilla katsastus on helppo nakki, jos autossa on PPC -laitteen avulla laitettu steg 1:n. Vakiosofta vain virisoftan tilalle ja katsastukseen. Sitten katsastuksen jälkeen virisofta takaisin ja kovaa ajoa.

Trionic 5:ssa tarvitsee joko orkkisboksin tai sitten irroittaa magneettiventtiilin virtapiuha tai APC -sulake. Katsastin oman autoni juuri pari tuntia sitten niin, että APC -sulake oli poistettu. Laitoin sulakkeen takaisin paikalleen, kun olin saanut leiman autolleni ja ajanut pois katsastuskonttorin pihasta :wink:

Jos Saabissa on käynnistyksen esto, niin onnistuuko boxiin vaihtamaan edestakaisin noita vakio- ja virisoftia PPC-avulla?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ijw kirjoitti:Jos Saabissa on käynnistyksen esto, niin onnistuuko boxiin vaihtamaan edestakaisin noita vakio- ja virisoftia PPC-avulla?
Jos softa vaihdetaan autoon PPC -laitteen avulla, niin silloin ei tarvitse fyysisesti vaihtaa ohjausboksia. PPC -laite liitetään auton diagnostiikkaporttiin ja sen jälkeen auton ohjausboksille ladataan viritys-/orkkissofta.

Softa on koodattu auton alustanumeron mukaan, joten käynnistykseneston kanssa ei pitäisi tulla ongelmia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Mitkä viripajoista tekevät päivityksen nykyään uusiin 9-3:iin pelkällä softalla? Ilmeisesti kaikkia noita softalla tehtäviä päivityksiä voi sitten jälkeenpäin itse muuttaa vakioksi ja päinvastoin. Täytyykö muuten ensiasennus tehdä aina jossain liikkeessä vai voiko tehdä itse esim. jos tilaa softan netistä?
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

uusi saabisti kirjoitti:Mitkä viripajoista tekevät päivityksen nykyään uusiin 9-3:iin pelkällä softalla? Ilmeisesti kaikkia noita softalla tehtäviä päivityksiä voi sitten jälkeenpäin itse muuttaa vakioksi ja päinvastoin. Täytyykö muuten ensiasennus tehdä aina jossain liikkeessä vai voiko tehdä itse esim. jos tilaa softan netistä?
Speedparts
Maptun
Nordic Tuning
Hirsch Performance
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin