NG900:n alustan parantamista ja vähän muutakin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
OrgTS
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 20:44

NG900:n alustan parantamista ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja OrgTS »

Olen alusta asti ollut tosi tyytymätön autoni Saab 900 S Turbo Sensonic -96:n ajo-ominaisuuksiin :x . Heti ensimmäisen omistusvuoden aikana selvisi, ettei auton alustaa ole todellakaan rakennettu vastaamaan autossa olevia tehoja. Mm. edellinen autoni (BMW320i) oli jo vakionakin selkeästi pienemmistä tehoistaan huolimatta alustaltaan aívan kuin toiselta planeetalta, puhumattakaan Alfa 75:stani, joka kaikista puutteistaan huolimatta oli lähes jumalainen :D ajettava mutkaisella asfaltilla.

Auto olisi varmaan mennyt vaihtoon piankin, ellei hieno moottori ja kytkin olisi kirvoittanut kesäisellä moottoritien liittymällä korvasta korvaan ulottuvaa hymyä :D . Ensiapuna vaihdatin autoon -97 mallisen NG900:n alatukivarret, joiden puslien pitäisi oleman jäykemmät. Vaihdon jälkeen etupää rauhoittuikin hieman, muttei mielestäni tarpeeksi. Onneksi oli olemassa liikkeitä ja firmoja, joista löytyy ainakin paperilla apua asiaan. Muutaman vuoden rahojen keräilyn jälkeen pääsin pistämään tilaukset sisään ja tänä kesänä piti sitten aueta taivas, vaan kuinkas kävikään.

Marssin kesän alussa rengasliikkeeseen ja tarvikeliikkeeseen mielessäni selkeä lista tarvittavasta ensiavusta: 17" vanteet ja renkaat sekä Koni Sport iskunvaimentimet ja Eibach Pro-Kit madallussarja.

Rengasliikkeessä homma pyörähti näppärästi. Hyllystä löytyi suoraan StillAuton Racing C vanteet. Ainoa ongelma oli kummat renkaat valitsisin joko 215/45 x 17 vai 225/45 x 17. Rengasliikkeen kavereiden mukaan se olisi makukysymys, sillä molemmat mahtuisivat kuulemma kyllä alle, vaikka erityisesti painotin myös autoon tulevasta alustasarjasta. Valitsin leveämmät koska niillä sai aikaiseksi paremman vannesuojan. Ei muutakuin renkaat alle ja menoksi. Auton ajettavuus muuttui myöskin jonkin verran ja positiiviseen suuntaan. Renkaiksi valitsemani Falken FK451 renkaat osoittautuivat suorastaan hemmetin hyviksi. Eniten pelkäämäni uraherkkyys suorastaan väheni entisiin renkaisiini (GoodYear Eagle Ventura 205/60 x 15") verrattuna. Sen sijaan ohjauksen täsmällisyys ja tarkkuus oli parantunut huomattavasti.

Tarvikeliikkeessä innostuttiin kyllä ajatuksistani, mutta Eibachin sijaan myyjä ylipuhui minut hankkimaan Supplex-merkkisen madallussarjan. Tämä sarja kun oli ylivertainen ja lisäksi 100 euroa halvempi kuin haluamani. Lisäksi se lupasi madallusta saman kuin Eibach eli 35 mm. No ei muutakuin tilaus sisään ja odottelemaan.

Tavarat saapuivat ajallaan ja asennustöihin. Asentaessani etummaisia jousia totesin niiden olevan todella lyhyet, sillä ne eivät puristuneet kunnolla jousilautasten väliin, vaan asennettuina niitä kykeni pyörittämään ympäri kevyesti. Takana jouset kyllä puristuivat joustoliikkeen yläasennossakin tiukasti paikalleen, mutta hämmästelin hieman, miksi jousen kolme keskimmäistä kierrettä puristui tyhjän auton painon alla toisiinsa kiinni :?: :?: ?. Auto kyllä näytti tosi matalalle ja erittäin hyvän näköiselle.

Johtuen asennustöihin varaamastani ajasta ja muista lomakiireistä en kuitenkaan uhrannut kovin paljon ajatuksia asialle vaan suunnistin seuraavana päivänä katsastusasemalle suorittamaan muutoskatsastusta. Kavereiden kertoman mukaan muutoskatsastus piti olla läpihuutojuttu, jossa vain mitataan auton pyörännavan ja lokasuojan välinen korkeus. Hämmästykseni oli suuri kun auto ajettiin sisään ja nostettiin ylös sekä alkoi erittäin tarkka ja tiukka alustan tutkailu. Pian katsastusmies ilmoitti erittäin kohteliaasti mutta jämäkästi, että etujouset ovat liian lyhyet, koska ne eivät puristu tarvittavan tiukasti paikalleen. "P..kele", tuumasin. Ei auttanut selitykset. Autoa ei laitettu ajokieltoon, mutta papereihin tuli merkintä kehotuksesta vaihtaa jouset sopiviin.

Kotona mieleni hieman rauhoituttua tutkailin alustaa tarkemmin ja huomasin mm. takana joustoliikkeen rajoitinkumien ja vastakappaleen väliin jäävän tilaa n. 2-3 cm. Ei ihme, että auto tuntui kivireeltä, jouset eivät toimineet ollenkaan vaan lähes kaiken jouston hoiti ainakin takana rajoitinkumit. Samalla selvisi kotimatkalla korviini kantautuneen äänenkin syy. Takarenkaat ottivat jouston yläpäässä kiinni lokasuojan reunoihin. "P..kele uudellen", tuumasin. Tähän auttoi lokasuojan reunojen uudelleenmuotoilu ja ruostesuojaus, joka onnistui yllättävän hyvin teeseitse työnäkin.

Yhteys jousien maahantuojaan, joka, yllätys, yllätys, suostui mukisematta maksamaan kaikki kustannukset jousien vaihdosta ja uudelleen katsastuksesta. Soitto Eibachin maahantuojalle (jousia löytyi hyllystä) ja sen jälkeen tietämääni luotettavaan tarvikeliikkeeseen ja minulla oli uudet jouset seuraavana päivänä käsissäni. Sitten vain etsimään verstas, joka hoitaisi vaihdon. Tämän jälkeen katsastus oli läpihuutojuttu.

Mutta itse asia eli auton ajettavuus on nyt lähes kohdallaan. Jousitus ei tunnu kovalta, mutta on sopivan jämäkkä. Auto ei kallistele kuin nimeksi normaaleilla nopeuksilla kurveissa ja on muutenkin selkeästi rennompi ajaa. Moottoritiellä auto etenee paljon rauhallisemmin eikä vaella kaistalla ollenkaan niin pahasti kuin ennen. Iskunvaimentimia on jäykistetty perusasennosta yhdellä kierroksella. Kokeilin myös 1½ ja jopa kahta kierrosta, mutta tällöin tunne alkaa olla jo mikroautomaisen kova. Jotain pientä epämääräisyyttä esiintyy yhä ja arvelen sen johtuvan etupään alatukivarsien kumipuslista, jotka mielestäni myötäävät käsittämättömän paljon erilaisissa sivuttaisliikkeissä. Käykääpä katsomassa esim. katsastuksen yhteydessä kun etupäätä "ravistetaan", niin näettä niiden jouston määrän.

Onko muilla alustaprojekteihinsa liittyen kertynyt kokemuksia esim. Powerflexin puslista ja niiden vaikutuksesta? Niin positiiviset kuin negatiiviset näkökohdat kiinnostaisivat.

Nyt on sitten iskenyt tehokuume myös meikäläiseen luettuani tämän palstan juttuja. Tilaukseen lähtikin juuri ennen Speedpartsin kesälomia Steg 1 paketti Open Air Kitillä vahvistettuna. ProCarservice lupasi kamat aikaisintaan elokuun alussa, mutta luettuani muiden kokemuksista epäilen saanko tavaraa ennen joulua :cry: . Onko muuten Steg 1:n softa sama kuin Steg 2:n? Vastaus oli jossain tällä palstalla, mutta en enää löytänyt sitä.
Orginaali Turbo Sensonic = hyvä lähtökohta auton paranteluun ja henkilökohtaiseen konkurssiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: NG900:n alustan parantamista ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

OrgTS kirjoitti: Onko muilla alustaprojekteihinsa liittyen kertynyt kokemuksia esim. Powerflexin puslista ja niiden vaikutuksesta? Niin positiiviset kuin negatiiviset näkökohdat kiinnostaisivat.
Kyllä ne puslat kannattaa ehdottomasti vaihtaa. Minulle laitettiin 9-3:een Aeron jouset ja Bilstenin Sprintit ja seuraavaksi vaihdetaan puslat, joten vielä ei ole omakohtaisia kokemuksia... Kaveri jolta ostin Aeron jouset oli vaihtanut Aeroonsa Eibachin jouset ja Powerflexin puslat, mutta jättänyt alkuperäiset iskarit ja kehui että vetely kiihdytyksissä rauhoittui huomattavasti...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Moi!

Mulla on autossa alla H&R:n madallusjousisatsi, johon olen ollut tosi tyytyväinen. Se madaltaa autoa 30 mm ja setin mukana tulee 4 kpl moottorityynyjä, prikkoja, joilla moottorin painopistettä muutetaan siten, että vetonivelten asento ei muutu madallusjousisatsin asentamisen jälkeen.

Nuo Powerflexin puslat vois kyllä olla poikaa. Tällöin etupäässä oleva pieni, orkkispuslista johtuva "eläminen" loppuisi lähes tyystin. Omassa autossa nuo puslat ovat jo ihan "finaalissa" ja olenkin tässä odotellut, että koska saisi nuo Powerflexin alle :)

BSR/Speedpartsin steg 1:n softa on sama kuin steg 2:n. Steg 3:n softassa on jo eroa. Steg 1 ahtaa noin 1.2 baria, steg 3 noin 1.27 baria.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin