Paljonko lähtisi tehoa??

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
saab9-3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 13:22
Paikkakunta: Lahti

Paljonko lähtisi tehoa??

Viesti Kirjoittaja saab9-3t »

Auto saab 9-3 vm.99...tarkoitus olisi laittaa steg1, isompi cooleri, filtteri, putkisto ja downpipe JT:n ja mitsun TD04 16 tai 18 ahdin..??
Saab 9-3 2.0t ss
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Taitaisi olla aika lähellä esim. Maptunin steg4 -pakettia, jolla luvataan 290hv/390Nm. Ei kai tuossa mitään järkeä ole laittaa steg1:sta, jos tuollaiset rautamuutokset aikoo tehdä. Haku-toiminnolla kannattaa etsiä lisätietoa, kun näistä stekkihommista on väännetty täällä tuhansia viestejä...

Eski
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Kannattanee hieman perehtyä noiden stegien saloihin ;)
Esimerkiksi Haku-toiminto täällä foorumissa on hyvä lähtökohta !
Pääsääntöisesti nuo viriboksit (eri Stegit) ohjelmoidaan sen mukaan mitä rautamuutoksia autossa on. Eli jos meinaat 3" putkea, isompaa ahdinta, cooleria jne laittaa niin ei Steg 1 enää tule kysymykseen vaan taitaa olla lähempänä nelos-stegiä noilla muutoksilla !

Steg 1 on pelkkä ns. lastu. Eli muita osia ei tarvitse vaihtaa.
Steg 3 taas useimminten pitää sisällään 3" putken kisa/sporttikatalysaattorilla ja tuon steg 3 ohjelman.

Kannattaa esim. tutkia noiden eri virityspajojen tarjoamia stegejä ja katso mitä kaikkia rautamuutoksia ne sisältävät.

Ja jos tekee sellasia rautamuutoksia jota ei löydy jostain valmiista stagesta niin viritysfirmat pystyvät useinmiten tekemään myös customi-ohjelmia vastaamaan tehtyjä rautamuutoksia.
saab9-3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 13:22
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja saab9-3t »

pitää kait sit perehtyä aiheeseen..mut eiköhän se auto noillaki vermeillä johonki kulje..tarkotus ei olekkaan rakentaa mitää rata-autoa..vaan toimiva, "varma" ja sopivan "tehokas" auto..
Saab 9-3 2.0t ss
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

saab9-3t kirjoitti:pitää kait sit perehtyä aiheeseen..mut eiköhän se auto noillaki vermeillä johonki kulje..tarkotus ei olekkaan rakentaa mitää rata-autoa..vaan toimiva, "varma" ja sopivan "tehokas" auto..
No siinä tapauksessa saa kyllä unohtaa tuon Steg 1 noiden rautamuutosten kanssa :)
Pelkällä Steg 1:llä saat jo erittäin mukavasti toimivan, huomattavasti vakiota ripeämmän Saabin.
Ja jo Steg 3 antaa todella mukavasti lisäpotkua ja on vielä erittäin "varma" ja mukavan tehokas auto. Eikä maksaa aivan älyttömiä !

Mutta kannattaa lueskella vanhoja keskusteluja aiheesta ja tutkia sekä kysellä viripajoilta mitä mieltä he ovat asiasta.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Aika yleistä ulkomailla (lähde: saabcentral.com:in foorumit), että Trionic 7 - Saabien "viritys" aloitetaan pulttaamalla 3" rööri turbolta takapuskuriin ja joku Open Air Kit, eli öljytty kanaverkko hoitamaan ilmanputsarin hommia. :cry:

Täällä asiantuntevat jäsenet ovat kertoneet, että pelkkä Stage1-softa toimii paremmin, kuin mitä Stage1 + 3" downpipe, muista rautamuutoksista nyt puhumattakaan.
Mitenhän sitten nuo vakiosoftalla varustetut, mutta rautapuolen virityksillä kasatut autot oikeasti toimivat?

Noita rautamuutoksia täälläkin harkitaan, Maptun Stage1 => Stage3 kustantais softan osalta 200 euroa.

Edit: Ketjun aloittajalla Trionic 5 - motti, päteeköhän edelliset kommentit myös siihen?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Ei ole kyse saappasta, mutta käykää lukemassa uusin bilsport ja sieltä passatin tuunaus juttu.
Menee suunnilleen näin
penkitetään auto vakiona ja mitataan kaikki muu olennainen
asennetaan Dp
samat mittaukset
asennetaan loppu putkistota
samat mittaukset
asennetaan cooleri
samat mittaukset
tehdään softa kkp:lle
samat mittaukset

ja kiitos siintä lopussa, pelkällä raudalla tuli marginaalia, ~10hp läpi rekisterin...

sama pätee suht hyvin myös trionic 7 saappaisiin, tosin jenkit ei sitä myönnä...suurin syy tähän on että autoa ei ajeta penkissä ennen modeja vaan lyödä putsari kiinni ja penkkkiin. Sitten "sarvi" kainalossa saab-nettiin kehumaan kun auto puski dynojetissä 250whp.
Tästäkin löytyy eräs tarina, en muista nimeä mutta hae mun niemllä + saabnet
#1730
500whp.net member
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Termos kirjoitti:Aika yleistä ulkomailla (lähde: saabcentral.com:in foorumit), että Trionic 7 - Saabien "viritys" aloitetaan pulttaamalla 3" rööri turbolta takapuskuriin ja joku Open Air Kit, eli öljytty kanaverkko hoitamaan ilmanputsarin hommia. :cry:

Täällä asiantuntevat jäsenet ovat kertoneet, että pelkkä Stage1-softa toimii paremmin, kuin mitä Stage1 + 3" downpipe, muista rautamuutoksista nyt puhumattakaan.
Mitenhän sitten nuo vakiosoftalla varustetut, mutta rautapuolen virityksillä kasatut autot oikeasti toimivat?

Noita rautamuutoksia täälläkin harkitaan, Maptun Stage1 => Stage3 kustantais softan osalta 200 euroa.

Edit: Ketjun aloittajalla Trionic 5 - motti, päteeköhän edelliset kommentit myös siihen?
Ettei oma mielipiteeni ko. virityksiin jää epäselväksi: Softa ja rauta naitettu keskenään, silloin toimivuus on paras mahdollinen.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Termos kirjoitti: Mitenhän sitten nuo vakiosoftalla varustetut, mutta rautapuolen virityksillä kasatut autot oikeasti toimivat?
NG900:ssa oli TD04-15#6,DP3"+JT putki,vakio katti,iso cooleri,bensanpaineet nostettu,K&N putsari,INtake,turboruuvi,paineet 1bar,forgen bypass,kanteen portattu ralli seetit+venttiileihin spiraalit,vakio softa,mankkuvena poistettu käytöstä.

Hienosti pelitti ei mitään vikaa ja tuntu toi jotenkin kulkevan.

9000 steg1:llä ei pärjänny ja tasoihin meni sen 305hv 9-5 kanssa.
Tosin 9000 kun vaihtu pottu niin sillon otti tehoissa kiinni.


Sen verran se turbon vaihto vaikuttaa. :wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

TD04 kirjoitti:
Termos kirjoitti: Mitenhän sitten nuo vakiosoftalla varustetut, mutta rautapuolen virityksillä kasatut autot oikeasti toimivat?
NG900:ssa oli TD04-15#6,DP3"+JT putki,vakio katti,iso cooleri,bensanpaineet nostettu,K&N putsari,INtake,turboruuvi,paineet 1bar,forgen bypass,kanteen portattu ralli seetit+venttiileihin spiraalit,vakio softa,mankkuvena poistettu käytöstä.

Hienosti pelitti ei mitään vikaa ja tuntu toi jotenkin kulkevan.

9000 steg1:llä ei pärjänny ja tasoihin meni sen 305hv 9-5 kanssa.
Tosin 9000 kun vaihtu pottu niin sillon otti tehoissa kiinni.


Sen verran se turbon vaihto vaikuttaa. :wink:
Tää on taas vähän dadaa, jos sulla on turboruuvi ja mankkuvena poistettu käytöstä niin ei se trionic paljon niitä ahtoja säädä.
Ei varmaan mikään ihan suositeltava kötöstys.
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Sousiteltava tai ei, mutta hyvinhän tuokin toimi... 8)
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

JouniCSE kirjoitti:
TD04 kirjoitti:
Termos kirjoitti: Mitenhän sitten nuo vakiosoftalla varustetut, mutta rautapuolen virityksillä kasatut autot oikeasti toimivat?
NG900:ssa oli TD04-15#6,DP3"+JT putki,vakio katti,iso cooleri,bensanpaineet nostettu,K&N putsari,INtake,turboruuvi,paineet 1bar,forgen bypass,kanteen portattu ralli seetit+venttiileihin spiraalit,vakio softa,mankkuvena poistettu käytöstä.

Hienosti pelitti ei mitään vikaa ja tuntu toi jotenkin kulkevan.

9000 steg1:llä ei pärjänny ja tasoihin meni sen 305hv 9-5 kanssa.
Tosin 9000 kun vaihtu pottu niin sillon otti tehoissa kiinni.


Sen verran se turbon vaihto vaikuttaa. :wink:
Tää on taas vähän dadaa, jos sulla on turboruuvi ja mankkuvena poistettu käytöstä niin ei se trionic paljon niitä ahtoja säädä.
Ei varmaan mikään ihan suositeltava kötöstys.

Mankkuvena =sähköinen ahtopaineen säädin nyt mulla oli mekaaninen turboruuvilla..
Koska mankku hajos ja kone toimii ilman sitäkin ni poistin sen käytöstä.

Ja letkurikkoja varten on se AHTOPAINE MITTARI asennettu.Ei kait kukaan
niin tyhmä ole jos paineet jostain syystä nousee esim. 2bar ni laskee vaan menemää ja tässä se ei oo ees mahollista koska fuelcut tulee 1.05bar.

Jos trionic joutuu puuttumaan peliin niin että pitäis ahtoja päästä tiputtamaan
sillon ei kaikki oo kohallaan koneessa.

Ja vielä kun mankku toimi niin se 3sekkaa anto penkissä pitää sitä
1bar ahtoja enen kun tiputti 0.8 joten 0.8 nosto 1bar ei konetta hajota.Nyt sain vaan sen 1bar
pysymään jatkuvasti.


Ja luuletko että mankkuvena on se ainut ahtojen säätömahdollisuus vai. :?:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Itsellä on tuo rautapuoli viritys toiminut ihan hyvin,

Vakio softa
3 Bar bensapaine
Paremmat sytkäjohdot
Red box APC
Kestävämpi Dumpvalve
JR-filtteri

Näillä virityksillä antaa aika tasaisen 1.1 bar ahdon.

Kun vaihtaa suuttimet ja Turbon lienee minun aika sitten antaa jonkun säätää toi softa kuntoon.

Swedish Dynamics kertomusten mukaan vakio softalla ja eri rauta virityksillä voi saada turvallisesti 270Hv tuollaisesta vanhasta 88 Tonnarista kuin minulla.

Luin Itse kanssa tuon BILSPORT jutun ja kyllä varmasti ei tuollaisessa uudemassa vehkees tuo rautapuoli tehoa niin hyvin , koska softa antaa sen isomman ahtopaineen kanssa.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Yllättävän vähän ahtoja varsinkin alhaalla, jos alle 1.05:lla ajelet koko kierrosalueen. Mitenkäs alaväännön laita? Pelkkä steg 1 nostaa ahtoja 3000..4000 nurkilla noin 1.4-1.3.. siitä laskee pikkuhiljaa noin 0.8 bar lähestyttäessä 5-6000rpm. Ainakin siitä syystä, että vakiokatti&dp ei vedä juuri yli 250hp turvallisesti (pakopaineet kasvaa)=lämpökuorma kasvaa, sekä vakioahdin ei jaksa puhaltaa ja kuumentaa imuilman varsin tehokkaasti. = moottorin lämpökuorma&nakuherkkyys kasvaa..

Hieman isommalla ahtimella, isommalla ic:llä ja isolla dp:llä on tuossa jo onneksi paljon vähennetty lämpökuormia ja nakutusherkkyyttä,... 8)

...Mutta jos käytössäsi olisi tuolle kokoonpanolle sopiva softa&m-vena, niin alavääntöä voisi ehken hieman nostaa = keskiteho kiihdytyksessä kasvaa, samoin kesähelteillä&ruuhkassa ei olisi nakutuksen vaaraa 1 bar pakotettujen ahtojen takia.
Steg 1..3 softissa on Fuelcut on nostettu 1.5 bar, kun noi koneet näyttäisi vielä kestävän tuollaiset ahdot turvallisesti tietyllä kierrosalueilla.

Vakiosuuttimien pitäisi riittää 300hp asti, joten hieman ihmetyttää bensanpaineiden nosto..?
Onhan tuo ng900 useita satoja kiloja kevyempi kuin tonnari tai 9-5...

Kommentteja.. :wink:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Bensanpaineita nostin et sais sitä alavääntöä vielä vähän paremmaks ja tulihan sitä sekä varmistin bensan saannin myös ylä rekisterissä..

Ala vääntö nous vielä lisää kun sai ton kannen ja samoin turbon reakointin nopeutu huomattavasti..

Lastua en koskaan ehtiny laittaa ja autoa ei enää mulla ole.Kaikki valmiudet lastutukseen kyllä olikin..Ja lastuhan olisi viimeistellyt koko hoidon..

Kiitoksia vaan Veijalaisen Pekalle hyvistä vinkeistä ja Lahden kansityön Liskille hyvästä venttiili työstä..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Vastaa Viestiin