Paljonko lähtisi tehoa??
Paljonko lähtisi tehoa??
Auto saab 9-3 vm.99...tarkoitus olisi laittaa steg1, isompi cooleri, filtteri, putkisto ja downpipe JT:n ja mitsun TD04 16 tai 18 ahdin..??
Saab 9-3 2.0t ss
Kannattanee hieman perehtyä noiden stegien saloihin 
Esimerkiksi Haku-toiminto täällä foorumissa on hyvä lähtökohta !
Pääsääntöisesti nuo viriboksit (eri Stegit) ohjelmoidaan sen mukaan mitä rautamuutoksia autossa on. Eli jos meinaat 3" putkea, isompaa ahdinta, cooleria jne laittaa niin ei Steg 1 enää tule kysymykseen vaan taitaa olla lähempänä nelos-stegiä noilla muutoksilla !
Steg 1 on pelkkä ns. lastu. Eli muita osia ei tarvitse vaihtaa.
Steg 3 taas useimminten pitää sisällään 3" putken kisa/sporttikatalysaattorilla ja tuon steg 3 ohjelman.
Kannattaa esim. tutkia noiden eri virityspajojen tarjoamia stegejä ja katso mitä kaikkia rautamuutoksia ne sisältävät.
Ja jos tekee sellasia rautamuutoksia jota ei löydy jostain valmiista stagesta niin viritysfirmat pystyvät useinmiten tekemään myös customi-ohjelmia vastaamaan tehtyjä rautamuutoksia.

Esimerkiksi Haku-toiminto täällä foorumissa on hyvä lähtökohta !
Pääsääntöisesti nuo viriboksit (eri Stegit) ohjelmoidaan sen mukaan mitä rautamuutoksia autossa on. Eli jos meinaat 3" putkea, isompaa ahdinta, cooleria jne laittaa niin ei Steg 1 enää tule kysymykseen vaan taitaa olla lähempänä nelos-stegiä noilla muutoksilla !
Steg 1 on pelkkä ns. lastu. Eli muita osia ei tarvitse vaihtaa.
Steg 3 taas useimminten pitää sisällään 3" putken kisa/sporttikatalysaattorilla ja tuon steg 3 ohjelman.
Kannattaa esim. tutkia noiden eri virityspajojen tarjoamia stegejä ja katso mitä kaikkia rautamuutoksia ne sisältävät.
Ja jos tekee sellasia rautamuutoksia jota ei löydy jostain valmiista stagesta niin viritysfirmat pystyvät useinmiten tekemään myös customi-ohjelmia vastaamaan tehtyjä rautamuutoksia.
No siinä tapauksessa saa kyllä unohtaa tuon Steg 1 noiden rautamuutosten kanssasaab9-3t kirjoitti:pitää kait sit perehtyä aiheeseen..mut eiköhän se auto noillaki vermeillä johonki kulje..tarkotus ei olekkaan rakentaa mitää rata-autoa..vaan toimiva, "varma" ja sopivan "tehokas" auto..

Pelkällä Steg 1:llä saat jo erittäin mukavasti toimivan, huomattavasti vakiota ripeämmän Saabin.
Ja jo Steg 3 antaa todella mukavasti lisäpotkua ja on vielä erittäin "varma" ja mukavan tehokas auto. Eikä maksaa aivan älyttömiä !
Mutta kannattaa lueskella vanhoja keskusteluja aiheesta ja tutkia sekä kysellä viripajoilta mitä mieltä he ovat asiasta.
Aika yleistä ulkomailla (lähde: saabcentral.com:in foorumit), että Trionic 7 - Saabien "viritys" aloitetaan pulttaamalla 3" rööri turbolta takapuskuriin ja joku Open Air Kit, eli öljytty kanaverkko hoitamaan ilmanputsarin hommia.
Täällä asiantuntevat jäsenet ovat kertoneet, että pelkkä Stage1-softa toimii paremmin, kuin mitä Stage1 + 3" downpipe, muista rautamuutoksista nyt puhumattakaan.
Mitenhän sitten nuo vakiosoftalla varustetut, mutta rautapuolen virityksillä kasatut autot oikeasti toimivat?
Noita rautamuutoksia täälläkin harkitaan, Maptun Stage1 => Stage3 kustantais softan osalta 200 euroa.
Edit: Ketjun aloittajalla Trionic 5 - motti, päteeköhän edelliset kommentit myös siihen?

Täällä asiantuntevat jäsenet ovat kertoneet, että pelkkä Stage1-softa toimii paremmin, kuin mitä Stage1 + 3" downpipe, muista rautamuutoksista nyt puhumattakaan.
Mitenhän sitten nuo vakiosoftalla varustetut, mutta rautapuolen virityksillä kasatut autot oikeasti toimivat?
Noita rautamuutoksia täälläkin harkitaan, Maptun Stage1 => Stage3 kustantais softan osalta 200 euroa.
Edit: Ketjun aloittajalla Trionic 5 - motti, päteeköhän edelliset kommentit myös siihen?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Ei ole kyse saappasta, mutta käykää lukemassa uusin bilsport ja sieltä passatin tuunaus juttu.
Menee suunnilleen näin
penkitetään auto vakiona ja mitataan kaikki muu olennainen
asennetaan Dp
samat mittaukset
asennetaan loppu putkistota
samat mittaukset
asennetaan cooleri
samat mittaukset
tehdään softa kkp:lle
samat mittaukset
ja kiitos siintä lopussa, pelkällä raudalla tuli marginaalia, ~10hp läpi rekisterin...
sama pätee suht hyvin myös trionic 7 saappaisiin, tosin jenkit ei sitä myönnä...suurin syy tähän on että autoa ei ajeta penkissä ennen modeja vaan lyödä putsari kiinni ja penkkkiin. Sitten "sarvi" kainalossa saab-nettiin kehumaan kun auto puski dynojetissä 250whp.
Tästäkin löytyy eräs tarina, en muista nimeä mutta hae mun niemllä + saabnet
Menee suunnilleen näin
penkitetään auto vakiona ja mitataan kaikki muu olennainen
asennetaan Dp
samat mittaukset
asennetaan loppu putkistota
samat mittaukset
asennetaan cooleri
samat mittaukset
tehdään softa kkp:lle
samat mittaukset
ja kiitos siintä lopussa, pelkällä raudalla tuli marginaalia, ~10hp läpi rekisterin...
sama pätee suht hyvin myös trionic 7 saappaisiin, tosin jenkit ei sitä myönnä...suurin syy tähän on että autoa ei ajeta penkissä ennen modeja vaan lyödä putsari kiinni ja penkkkiin. Sitten "sarvi" kainalossa saab-nettiin kehumaan kun auto puski dynojetissä 250whp.
Tästäkin löytyy eräs tarina, en muista nimeä mutta hae mun niemllä + saabnet
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Ettei oma mielipiteeni ko. virityksiin jää epäselväksi: Softa ja rauta naitettu keskenään, silloin toimivuus on paras mahdollinen.Termos kirjoitti:Aika yleistä ulkomailla (lähde: saabcentral.com:in foorumit), että Trionic 7 - Saabien "viritys" aloitetaan pulttaamalla 3" rööri turbolta takapuskuriin ja joku Open Air Kit, eli öljytty kanaverkko hoitamaan ilmanputsarin hommia.![]()
Täällä asiantuntevat jäsenet ovat kertoneet, että pelkkä Stage1-softa toimii paremmin, kuin mitä Stage1 + 3" downpipe, muista rautamuutoksista nyt puhumattakaan.
Mitenhän sitten nuo vakiosoftalla varustetut, mutta rautapuolen virityksillä kasatut autot oikeasti toimivat?
Noita rautamuutoksia täälläkin harkitaan, Maptun Stage1 => Stage3 kustantais softan osalta 200 euroa.
Edit: Ketjun aloittajalla Trionic 5 - motti, päteeköhän edelliset kommentit myös siihen?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
NG900:ssa oli TD04-15#6,DP3"+JT putki,vakio katti,iso cooleri,bensanpaineet nostettu,K&N putsari,INtake,turboruuvi,paineet 1bar,forgen bypass,kanteen portattu ralli seetit+venttiileihin spiraalit,vakio softa,mankkuvena poistettu käytöstä.Termos kirjoitti: Mitenhän sitten nuo vakiosoftalla varustetut, mutta rautapuolen virityksillä kasatut autot oikeasti toimivat?
Hienosti pelitti ei mitään vikaa ja tuntu toi jotenkin kulkevan.
9000 steg1:llä ei pärjänny ja tasoihin meni sen 305hv 9-5 kanssa.
Tosin 9000 kun vaihtu pottu niin sillon otti tehoissa kiinni.
Sen verran se turbon vaihto vaikuttaa.

BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Tää on taas vähän dadaa, jos sulla on turboruuvi ja mankkuvena poistettu käytöstä niin ei se trionic paljon niitä ahtoja säädä.TD04 kirjoitti:NG900:ssa oli TD04-15#6,DP3"+JT putki,vakio katti,iso cooleri,bensanpaineet nostettu,K&N putsari,INtake,turboruuvi,paineet 1bar,forgen bypass,kanteen portattu ralli seetit+venttiileihin spiraalit,vakio softa,mankkuvena poistettu käytöstä.Termos kirjoitti: Mitenhän sitten nuo vakiosoftalla varustetut, mutta rautapuolen virityksillä kasatut autot oikeasti toimivat?
Hienosti pelitti ei mitään vikaa ja tuntu toi jotenkin kulkevan.
9000 steg1:llä ei pärjänny ja tasoihin meni sen 305hv 9-5 kanssa.
Tosin 9000 kun vaihtu pottu niin sillon otti tehoissa kiinni.
Sen verran se turbon vaihto vaikuttaa.
Ei varmaan mikään ihan suositeltava kötöstys.
JouniCSE kirjoitti:Tää on taas vähän dadaa, jos sulla on turboruuvi ja mankkuvena poistettu käytöstä niin ei se trionic paljon niitä ahtoja säädä.TD04 kirjoitti:NG900:ssa oli TD04-15#6,DP3"+JT putki,vakio katti,iso cooleri,bensanpaineet nostettu,K&N putsari,INtake,turboruuvi,paineet 1bar,forgen bypass,kanteen portattu ralli seetit+venttiileihin spiraalit,vakio softa,mankkuvena poistettu käytöstä.Termos kirjoitti: Mitenhän sitten nuo vakiosoftalla varustetut, mutta rautapuolen virityksillä kasatut autot oikeasti toimivat?
Hienosti pelitti ei mitään vikaa ja tuntu toi jotenkin kulkevan.
9000 steg1:llä ei pärjänny ja tasoihin meni sen 305hv 9-5 kanssa.
Tosin 9000 kun vaihtu pottu niin sillon otti tehoissa kiinni.
Sen verran se turbon vaihto vaikuttaa.
Ei varmaan mikään ihan suositeltava kötöstys.
Mankkuvena =sähköinen ahtopaineen säädin nyt mulla oli mekaaninen turboruuvilla..
Koska mankku hajos ja kone toimii ilman sitäkin ni poistin sen käytöstä.
Ja letkurikkoja varten on se AHTOPAINE MITTARI asennettu.Ei kait kukaan
niin tyhmä ole jos paineet jostain syystä nousee esim. 2bar ni laskee vaan menemää ja tässä se ei oo ees mahollista koska fuelcut tulee 1.05bar.
Jos trionic joutuu puuttumaan peliin niin että pitäis ahtoja päästä tiputtamaan
sillon ei kaikki oo kohallaan koneessa.
Ja vielä kun mankku toimi niin se 3sekkaa anto penkissä pitää sitä
1bar ahtoja enen kun tiputti 0.8 joten 0.8 nosto 1bar ei konetta hajota.Nyt sain vaan sen 1bar
pysymään jatkuvasti.
Ja luuletko että mankkuvena on se ainut ahtojen säätömahdollisuus vai.

BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Itsellä on tuo rautapuoli viritys toiminut ihan hyvin,
Vakio softa
3 Bar bensapaine
Paremmat sytkäjohdot
Red box APC
Kestävämpi Dumpvalve
JR-filtteri
Näillä virityksillä antaa aika tasaisen 1.1 bar ahdon.
Kun vaihtaa suuttimet ja Turbon lienee minun aika sitten antaa jonkun säätää toi softa kuntoon.
Swedish Dynamics kertomusten mukaan vakio softalla ja eri rauta virityksillä voi saada turvallisesti 270Hv tuollaisesta vanhasta 88 Tonnarista kuin minulla.
Luin Itse kanssa tuon BILSPORT jutun ja kyllä varmasti ei tuollaisessa uudemassa vehkees tuo rautapuoli tehoa niin hyvin , koska softa antaa sen isomman ahtopaineen kanssa.
Vakio softa
3 Bar bensapaine
Paremmat sytkäjohdot
Red box APC
Kestävämpi Dumpvalve
JR-filtteri
Näillä virityksillä antaa aika tasaisen 1.1 bar ahdon.
Kun vaihtaa suuttimet ja Turbon lienee minun aika sitten antaa jonkun säätää toi softa kuntoon.
Swedish Dynamics kertomusten mukaan vakio softalla ja eri rauta virityksillä voi saada turvallisesti 270Hv tuollaisesta vanhasta 88 Tonnarista kuin minulla.
Luin Itse kanssa tuon BILSPORT jutun ja kyllä varmasti ei tuollaisessa uudemassa vehkees tuo rautapuoli tehoa niin hyvin , koska softa antaa sen isomman ahtopaineen kanssa.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Yllättävän vähän ahtoja varsinkin alhaalla, jos alle 1.05:lla ajelet koko kierrosalueen. Mitenkäs alaväännön laita? Pelkkä steg 1 nostaa ahtoja 3000..4000 nurkilla noin 1.4-1.3.. siitä laskee pikkuhiljaa noin 0.8 bar lähestyttäessä 5-6000rpm. Ainakin siitä syystä, että vakiokatti&dp ei vedä juuri yli 250hp turvallisesti (pakopaineet kasvaa)=lämpökuorma kasvaa, sekä vakioahdin ei jaksa puhaltaa ja kuumentaa imuilman varsin tehokkaasti. = moottorin lämpökuorma&nakuherkkyys kasvaa..
Hieman isommalla ahtimella, isommalla ic:llä ja isolla dp:llä on tuossa jo onneksi paljon vähennetty lämpökuormia ja nakutusherkkyyttä,...
...Mutta jos käytössäsi olisi tuolle kokoonpanolle sopiva softa&m-vena, niin alavääntöä voisi ehken hieman nostaa = keskiteho kiihdytyksessä kasvaa, samoin kesähelteillä&ruuhkassa ei olisi nakutuksen vaaraa 1 bar pakotettujen ahtojen takia.
Steg 1..3 softissa on Fuelcut on nostettu 1.5 bar, kun noi koneet näyttäisi vielä kestävän tuollaiset ahdot turvallisesti tietyllä kierrosalueilla.
Vakiosuuttimien pitäisi riittää 300hp asti, joten hieman ihmetyttää bensanpaineiden nosto..?
Onhan tuo ng900 useita satoja kiloja kevyempi kuin tonnari tai 9-5...
Kommentteja..
Hook
Hieman isommalla ahtimella, isommalla ic:llä ja isolla dp:llä on tuossa jo onneksi paljon vähennetty lämpökuormia ja nakutusherkkyyttä,...

...Mutta jos käytössäsi olisi tuolle kokoonpanolle sopiva softa&m-vena, niin alavääntöä voisi ehken hieman nostaa = keskiteho kiihdytyksessä kasvaa, samoin kesähelteillä&ruuhkassa ei olisi nakutuksen vaaraa 1 bar pakotettujen ahtojen takia.
Steg 1..3 softissa on Fuelcut on nostettu 1.5 bar, kun noi koneet näyttäisi vielä kestävän tuollaiset ahdot turvallisesti tietyllä kierrosalueilla.
Vakiosuuttimien pitäisi riittää 300hp asti, joten hieman ihmetyttää bensanpaineiden nosto..?
Onhan tuo ng900 useita satoja kiloja kevyempi kuin tonnari tai 9-5...
Kommentteja..

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Bensanpaineita nostin et sais sitä alavääntöä vielä vähän paremmaks ja tulihan sitä sekä varmistin bensan saannin myös ylä rekisterissä..
Ala vääntö nous vielä lisää kun sai ton kannen ja samoin turbon reakointin nopeutu huomattavasti..
Lastua en koskaan ehtiny laittaa ja autoa ei enää mulla ole.Kaikki valmiudet lastutukseen kyllä olikin..Ja lastuhan olisi viimeistellyt koko hoidon..
Kiitoksia vaan Veijalaisen Pekalle hyvistä vinkeistä ja Lahden kansityön Liskille hyvästä venttiili työstä..
Ala vääntö nous vielä lisää kun sai ton kannen ja samoin turbon reakointin nopeutu huomattavasti..
Lastua en koskaan ehtiny laittaa ja autoa ei enää mulla ole.Kaikki valmiudet lastutukseen kyllä olikin..Ja lastuhan olisi viimeistellyt koko hoidon..
Kiitoksia vaan Veijalaisen Pekalle hyvistä vinkeistä ja Lahden kansityön Liskille hyvästä venttiili työstä..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99