Painemittari ei näytä nollaa ?
Painemittari ei näytä nollaa ?
Auto on 9000 TA-88
Minun vanha painemittari alkoi vuosi sitten näyttää 0.1 bar alipainetta kun auto ei käynissä. Silloin vaihdoin uuden tilalle Autometer Sport Comp. No tilannehan ei muuttnut. Olisiko painetunnistin rikki ?
Ihmettelen mistä tuo voisi olla kiinni että näyttää aina 0.1 alipainetta se mittari ?
Eli jos autoni ahtaa mittariin 1.1 bar , niin oikeasti se varmaan on sitten 1.2 bar ?
Minun vanha painemittari alkoi vuosi sitten näyttää 0.1 bar alipainetta kun auto ei käynissä. Silloin vaihdoin uuden tilalle Autometer Sport Comp. No tilannehan ei muuttnut. Olisiko painetunnistin rikki ?
Ihmettelen mistä tuo voisi olla kiinni että näyttää aina 0.1 alipainetta se mittari ?
Eli jos autoni ahtaa mittariin 1.1 bar , niin oikeasti se varmaan on sitten 1.2 bar ?
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Itsellä olen huomannut sen, että painemittarin neula on hieman eri asennossa riippuen ilmasta eli ilmanpaineesta yms säätekijöistä. Mulla on tuo Autometerin Sport Comp sarjan mittari, mutta eipä siitäkään kovin hyvää palautetta löytynyt, kun jossain olivat vertailleet hintaa/laatua/tarkkuutta. VDO:n mittari taisi saada hyvät mittaustulokset, eikä ole pahan hintainenkaan. Ja kaiken lisäksi hillityn näköinen. Pitäsköhän vaihtaa tuo Autometer VDO:hon?
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Luulisin kyllä että minulla on joku säätö vääräs ?
Eka mittari oli IMT teollisuus mittari missä nesteet neulankanssa. Näytti 0 bar kun asennettiin. Sitten se vain alkoi näyttää 0.1 bar alle ja oletin että se oli rikki. Oli siitä nesteet valunnut suurimaksi osaksi ulos. Ei kestänyt Suomen pakkasia
Mutta silti näytti ilman nesteitä oikein jonkin aikaa.
Mitkä asiat vaikuttaa tuohon että kun auto on paikalla niin pitäisi olla 0 bar. Sää on tietty yksi. Mutta autossa ?
Tuo Saabin oma näyttää valkoisen/keltaisen kohdalla.
Eka mittari oli IMT teollisuus mittari missä nesteet neulankanssa. Näytti 0 bar kun asennettiin. Sitten se vain alkoi näyttää 0.1 bar alle ja oletin että se oli rikki. Oli siitä nesteet valunnut suurimaksi osaksi ulos. Ei kestänyt Suomen pakkasia

Mitkä asiat vaikuttaa tuohon että kun auto on paikalla niin pitäisi olla 0 bar. Sää on tietty yksi. Mutta autossa ?
Tuo Saabin oma näyttää valkoisen/keltaisen kohdalla.
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Re: Painemittari ei näytä nollaa ?
Painetunnistin rikki? Autossa vai mittarissa? Vaan siltikään ne eivät vaikuta toisiinsa. Jos mittari näyttää 0.1bar väärin niin silloin mittari näyttää sen väärin tai ilmanpaine on vaan lähempänä 900 mbar:a. Mittari lukee paineen siitä alipaineletkusta mikä on imusarjassa (ellet sitten ole ranettanut sähköistä mittaria mappiin kiinni).Tomi9000T kirjoitti:
Omakin teollisuusmittari näyttää välillä liian vähän tai liian paljon auton ollessa sammuksissa, lämpötilasta jne riippuen. Kunhan itse tietää "paljonko se näyttää milloinkin pieleen", eli kylmällä tai kuumalla jne... Ja eikä tuo 0,1bar ole mikään suuren suuri heitto. Ahtoihin tulee helposti lisää jos viisinkertainen määrä kylmällä kelillä, noin jos turvamarginaalien puolesta mietit.
Ajattelin vain että onko tuo kovin tavallista tuollainen 0.1 bar heitto, ja näköjään on
Joten eipä se mua haittaa siis juurikaan, olisihan kiva jos näyttäis 0 ku auto sammutettu
Eilen säädin peruspainetta hiukan alas bleedistä, eli nyt mittari näyttää 0.5 bar peruspaineet, eli olisi 0.6 bar. Joten tuolla sitten ahtaa sen minkä ahtaa

Joten eipä se mua haittaa siis juurikaan, olisihan kiva jos näyttäis 0 ku auto sammutettu

Eilen säädin peruspainetta hiukan alas bleedistä, eli nyt mittari näyttää 0.5 bar peruspaineet, eli olisi 0.6 bar. Joten tuolla sitten ahtaa sen minkä ahtaa

KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Kiitos Vigge, tämä oli juuri se, mitä tarkoitin. Oli muuten aika järkytys itselle, kun laadukkaana minulle myyty Autometer onkin ihan samaa tasoa, kuin nuo "räkämittarit". Vai oliko tuossa kysessä maanataikappale? Ainoa kiinnostusta herättävä tuossa joukossa on VDO, joka hinnallaan pieksee nuo sikakalliit ryhmässä, jossa mittarit näyttää lähestulkoon oikein.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kertokaa rohkeasti jos jostain vielä löytyy tuota VDO:n mittaria mikä yltää alipaineen puolella, ainakin maahantuoja(KAHA) luetteloista tuota ei enää ole!
Eikä paikallinen jälleenmyyjäkään löytänyt enää mitään tietoa mittarista
Tuo sopisi hillityn ulkonäkönsä puolesta hyvin 9-5:kin

Saab 9-3 TTID Vector 2008
mittaa suoraan mapilta, joko yleismittarilla tai OBD:n kautta jos auto sitä tukee.Tomi9000T kirjoitti:Onko mitään tapaa tarkistaa " tarkasti " peruspaine , jos siis mittari näyttää "väärin " . Olisi hyvä että saisin ne peruspaineet oikeasti olemaan se 0.6 bar , eikä olisi joku veikkaus että 0.5-0.8 bar
Koeistuspummppu menetelmä hukkiksen kelloon toimii myös. Jossain tapauksissa tosin ei johda haluttuun tulokseen.
500whp.net member
500whp.net member
Kaselin nyt tuota painemittaria tänään niin , se alipaine kun on asteikoilla 0-60 cm/Hg, niin on tuossa 5 kohdalla alipaineella , eli se olisi niinku sitten vain 0.06 bar eli ei kauhea "vääryys " mittaris
Sen kyllä huomasin laskiessani peruspainetta 0.1 bar että nyt on 0.5 bar. Nuo paineet kyllä pompsahtaa hitaammin ylös, mutta aika samalle tasolle, eli sinne 1.1-1.2. Mutta puolikaasukiihdytys tuo alemman paineen, kun taas 100km/h + nopeuksissa paineet nousee aika samalle tasolle.
Onko tuo APC nyt paremmin mukana kun alemmat peruspaineet ?

Sen kyllä huomasin laskiessani peruspainetta 0.1 bar että nyt on 0.5 bar. Nuo paineet kyllä pompsahtaa hitaammin ylös, mutta aika samalle tasolle, eli sinne 1.1-1.2. Mutta puolikaasukiihdytys tuo alemman paineen, kun taas 100km/h + nopeuksissa paineet nousee aika samalle tasolle.
Onko tuo APC nyt paremmin mukana kun alemmat peruspaineet ?
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Mullahan on kyllä bleedvalve tuossa hukkis ja mankkuvenan välissä.
Mikä sitten tuottaa tuollaisen eron tuohon paineennousun eroon ?
Sekö että bleed päästää enemmän ilmaa välistä -> paineet kanssa nousee nopeammin, jopa sen jälkeen että ollaan yli peruspaineiden ?
Kannattaa vissiin ajaa sillä peruspaineella mikä on noin puolet max-ahdoista
Voisin olettaa että minun kosla ei ahda 1.3 bar enemmän , niin voisin siis ihan yhtä hyvin ajaa 0.6 peruspaineilla kuin 0.5
Onko koneelle turvallisempaa että alempi peruspaine ? " taisi olla "
Mikä sitten tuottaa tuollaisen eron tuohon paineennousun eroon ?
Sekö että bleed päästää enemmän ilmaa välistä -> paineet kanssa nousee nopeammin, jopa sen jälkeen että ollaan yli peruspaineiden ?
Kannattaa vissiin ajaa sillä peruspaineella mikä on noin puolet max-ahdoista

Voisin olettaa että minun kosla ei ahda 1.3 bar enemmän , niin voisin siis ihan yhtä hyvin ajaa 0.6 peruspaineilla kuin 0.5

Onko koneelle turvallisempaa että alempi peruspaine ? " taisi olla "

KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Viimeksikin sitä joutui vähän haeskelemaan kun ei ollut mitenkään selkeästi luettelossa. Kyllä sieltä sitten kuitenkin löytyi sekin missä asteikko menee pakkasen puolelle. Tästä on aikaa vajaa vuosi.Frostgrey kirjoitti:Kertokaa rohkeasti jos jostain vielä löytyy tuota VDO:n mittaria mikä yltää alipaineen puolella, ainakin maahantuoja(KAHA) luetteloista tuota ei enää ole!Eikä paikallinen jälleenmyyjäkään löytänyt enää mitään tietoa mittarista
![]()
Ikävä kyllä sanoa sen verran että tuo VDO:n mittari pärisee todella ärsyttävästi pienillä kierroksilla ja kaasusta päästäessä. Pitäis tehdä joku supistus vissiin letkuun...
Tässä pari masennuskuvaa:
http://qaw.1g.fi/kuvat/saab/painemittari.jpg
http://qaw.1g.fi/kuvat/saab/painemittari2.jpg
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74