vanteiden kääntöä
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
vanteiden kääntöä
kuka tekee ja missä? tekeekö kukaan lähellä lappeenrantaa vai pitääkö lähettää toiselle puolelle suomea?
tulee projektiin ,ei yleiseen tieliikenteeseen!
tulee projektiin ,ei yleiseen tieliikenteeseen!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Täkäläiset ralli/jokkisheebot on mun mielestä tehneet niitä itte, että
löytyiskö semmosista piireistä sielläkin osaamista?
Suoruudesta ja tasapainosta ei kyllä oo hajua, että minkä laatuisia
kääntöjä ne on sitten ollu...
löytyiskö semmosista piireistä sielläkin osaamista?
Suoruudesta ja tasapainosta ei kyllä oo hajua, että minkä laatuisia
kääntöjä ne on sitten ollu...
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
suosittelen että kyselet FFp:n foorumilta, harrastavat moisia juttuja.
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
Kyllähän tuo kääntö onnistuu kotikonstein, jos käytössä on hitsausvehkeet ja vanteen pulttijakoon passaava irtonainen pyörännapa laakereineen.
Tosin alkuperäisen keskiön on sitten syytä olla hitsaamalla kiinnitetty keskiön "lepareista, että sauman voi rälläköidä auki. Jos keskiö on pistehitsattu vanteen kehälle, niin suosittelen hommaamaan toisenlaiset vanteet
Hitsisaumat rälläkällä huolellisesti auki => ISOLLA vasaralla keskiö irti tasaisesti ympäri kehää. Kiinnityspinnat siistiksi ja keskiö pulteilla pyörännapaan.
Napa kiinni sellaiseen paikkaan, että vannetta voi pyörittää kehä kiinnitettynä vapaasti. Joku kiinteä mittapala osoittamaan, ettei vanteen ulkokehällä ole yli millin heittoa. Heppiin => tarkista vipattaako. Ellei vipata, niin huolellinen hitsaus, oisko sopiva pieni pätkä 60 asteen välein?
Eihän mittatarkkuus vedä vertoja aluvanteille, mutta mitattiin aikoinaan Mangels:in kromivanteita rengaskoneessa:
Helposti saa suoremmat ulospäin levittävät vanteet, jos malttaa tehdä huolella.
Eikä katsastuskonttorillakaan kehdattu valittaa koskaan.
Tosin alkuperäisen keskiön on sitten syytä olla hitsaamalla kiinnitetty keskiön "lepareista, että sauman voi rälläköidä auki. Jos keskiö on pistehitsattu vanteen kehälle, niin suosittelen hommaamaan toisenlaiset vanteet
Hitsisaumat rälläkällä huolellisesti auki => ISOLLA vasaralla keskiö irti tasaisesti ympäri kehää. Kiinnityspinnat siistiksi ja keskiö pulteilla pyörännapaan.
Napa kiinni sellaiseen paikkaan, että vannetta voi pyörittää kehä kiinnitettynä vapaasti. Joku kiinteä mittapala osoittamaan, ettei vanteen ulkokehällä ole yli millin heittoa. Heppiin => tarkista vipattaako. Ellei vipata, niin huolellinen hitsaus, oisko sopiva pieni pätkä 60 asteen välein?
Eihän mittatarkkuus vedä vertoja aluvanteille, mutta mitattiin aikoinaan Mangels:in kromivanteita rengaskoneessa:
Helposti saa suoremmat ulospäin levittävät vanteet, jos malttaa tehdä huolella.
Eikä katsastuskonttorillakaan kehdattu valittaa koskaan.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
tarvitaan sorvi jolla leikataankeskiö irti reunasta niin ei jää purseita käännetään keskiö toisippäin
pistetään sorvi pyörimään ja keskitetään reuna
hepataan mikillä kiinni ja pyöritetään tarkastetaan että on suorassa jonka jälkeen hitsataan tukevasti kiinni helppoa kun vaan on vehkeet sitä varten ja niin muista venttiili jää muuten takapuolelle PS.
JA SITTEN EI TIELIIKENTEESEEN
pistetään sorvi pyörimään ja keskitetään reuna
hepataan mikillä kiinni ja pyöritetään tarkastetaan että on suorassa jonka jälkeen hitsataan tukevasti kiinni helppoa kun vaan on vehkeet sitä varten ja niin muista venttiili jää muuten takapuolelle PS.
JA SITTEN EI TIELIIKENTEESEEN
Ei siihen irroitukseen sorvia tarvita. Mitä nyt Foordin ja Mersun peltivanteita olen palasiksi laittanut, niin en noita ois edes uskaltanut sorvailla. Sellaisia saumoja, että teräpaloja käy sääliksisaab 9-5 diesel kirjoitti:tarvitaan sorvi jolla leikataankeskiö irti reunasta niin ei jää purseita käännetään keskiö toisippäin
pistetään sorvi pyörimään ja keskitetään reuna
hepataan mikillä kiinni ja pyöritetään tarkastetaan että on suorassa jonka jälkeen hitsataan tukevasti kiinni helppoa kun vaan on vehkeet sitä varten ja niin muista venttiili jää muuten takapuolelle PS.
JA SITTEN EI TIELIIKENTEESEEN
Sovitteetkin siihen malliin tiukat, että säteisheittoa ei "seppä" onnistu aiheuttamaan, jos vähänkin järjellä keskiöt hitsaa uudelleen.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Jos saumat rälläköi, niin on turha yrittää rälläköidä saumaa. Sauman vierestä, ja sitten sauma hiomalla pois kuhan on keskiö irrotettu. Pilasin pari vannetta, kun ajelin saumat vaan auki, ja sitte painoin prässillä keskiöt irti. Myöhemmin olen tehnyt niin jotta sauman vierestä rälläkällä, ja sitte vaan prässillä kevyesti painamalla keskiö irti. Pieni hionta ja keskiö takasin kiinni toisin päin. Kannattaa heppailla monesta kohtaa kiinni ennen kun kunnolla hitsaa, ettei vääntyile väärään asentoon. Ne saa kyllä keskitettyä melko hyvin, ei täristä satasen vauhdissa ollenkaan painotuksen jälkeen. En tiedä sitte kovemmista kyydeistä että mitenkä tärisee.
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>